LOV nr 1647 af 30/12/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren § 19
Forsyningstilsynet kan til enhver tid uden retskendelse mod behørig legitimation til brug for tilsynet efter § 17, stk. 1, få adgang til lokaler, der benyttes af en virksomhed omfattet af tilsynet i § 17, stk. 1, og på stedet gøre sig bekendt med og tage kopi af enhver oplysning, herunder virksomhedens regnskaber, øvrige regnskabsmaterialer, forretningsbøger og andre forretningspapirer, uanset om disse oplysninger opbevares elektronisk. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse på en virksomhed, der er koncernforbundet med en virksomhed omfattet af loven, når der har fundet en eller flere transaktioner sted mellem de nævnte virksomheder.
Stk. 2. Politiet yder om nødvendigt bistand ved udøvelsen af beføjelserne efter stk. 1.
Forarbejder til Lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren § 19
RetsinformationDet følger af § 23, stk. 1, 1. pkt., i lov om varmeforsyning og § 81, stk. 1, 1. pkt., i lov om elforsyning, at Forsyningstilsynet til enhver tid uden retskendelse mod behørig legitimation til brug for tilsynet efter loven kan få adgang til lokaler, der benyttes af en virksomhed, som ejer anlæg omfattet af loven, og på stedet gøre sig bekendt med og tage kopi af enhver oplysning, herunder virksomhedens regnskaber, øvrige regnskabsmaterialer, forretningsbøger og andre forretningspapirer, uanset om disse oplysninger opbevares elektronisk.
Det følger videre af § 23, stk. 1, 2. pkt., i lov om varmeforsyning og § 81, stk. 1, 2. pkt., i lov om elforsyning, at bestemmelsen i 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse på en virksomhed, der er koncernforbundet med en virksomhed, som ejer anlæg omfattet af loven, såfremt der har fundet en eller flere transaktioner sted mellem de nævnte virksomheder.
Med bestemmelsen i § 19, stk. 1, 1. pkt., foreslås det, at Forsyningstilsynet til enhver tid uden retskendelse mod behørig legitimation til brug for tilsynet efter det foreslåede § 17, stk. 1, vil kunne få adgang til lokaler, der benyttes af en virksomhed omfattet af tilsynet i § 17, stk. 1, og på stedet gøre sig bekendt med og tage kopi af enhver oplysning, herunder virksomhedens regnskaber, øvrige regnskabsmaterialer, forretningsbøger og andre forretningspapirer, uanset om disse oplysninger opbevares elektronisk.
Med bestemmelsen i § 19, stk. 1, 2. pkt., foreslås det videre, at 1. pkt. vil finde tilsvarende anvendelse på virksomheder, som er koncernforbundet med en virksomhed omfattet af loven, når der har fundet en eller flere transaktioner sted mellem de nævnte selskaber.
Forsyningstilsynet vil med den foreslåede bestemmelse kunne få adgang til lokaler, som benyttes af de virksomheder, som Forsyningstilsynet i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 17, stk. 1, vil føre tilsyn med. Det drejer sig således om el- eller varmeproduktionsvirksomheder. Med lokaler forstås sædvanligvis virksomhedens administrationslokaler, uanset om de er beliggende i forbindelse med virksomhedens anlæg, men der vil også kunne være tale om andre lokaler, hvis de oplysninger, som Forsyningstilsynet vurderer at have brug for i forbindelse med sit tilsyn, befinder sig på en anden lokalitet tilhørende virksomheden. Der vil skulle være tale om erhvervslokaler. Forsyningstilsynet vil således ikke med den foreslåede bestemmelse have adgang til private hjem, medmindre disse også benyttes til erhverv knyttet til den virksomhed, som der føres tilsyn med.
Forsyningstilsynet vil på stedet kunne gøre sig bekendt med og tage kopi af enhver oplysning, herunder virksomhedens regnskaber, øvrige regnskabsmaterialer, forretningsbøger og andre forretningspapirer, uanset om disse oplysninger opbevares elektronisk. Forsyningstilsynet vil således ikke kunne medtage materiale fra stedet, men alene kopier her.
Det vil være en forudsætning for Forsyningstilsynets adgang til lokalerne, at de legitimerer sig inden adgangen. I modsat fald vil virksomheden kunne afvise at give Forsyningstilsynet adgang.
Forsyningstilsynet vil have adgang uden retskendelse i overensstemmelse med retssikkerhedsloven. Hvis der før gennemførelsen af kontrolbesøget foreligger mistanke om et strafbart forhold, må der dog ikke skaffes adgang uden retskendelse.
Det forudsættes, at Forsyningstilsynet alene vil gøre brug af muligheden i den foreslåede bestemmelse i § 19, stk. 1, hvis Forsyningstilsynet ikke vil kunne skaffe de nødvendige oplysninger på anden måde, f.eks. ved brug af bestemmelsen om oplysningspligt i den foreslåede bestemmelse i § 18, stk. 1. Det vil også kunne være, hvis Forsyningstilsynet har en begrundet mistanke om, tilsynet ikke vil få udleveret fyldestgørende eller vil få udleveret misvisende oplysninger gennem bruger af § 18, stk. 1. Der gælder således her et proportionalitetsprincip.
Samme adgang til lokaler og under samme forudsætninger vil Forsyningstilsynet have i forhold til virksomheder, som er koncernforbundne med virksomheder, som er omfattet af Forsyningstilsynets tilsyn efter den foreslåede bestemmelse i § 17, stk. 1.
Forsyningstilsynet vil således kunne anvende beføjelsen i forhold til den koncernforbundne virksomhed også i tilfældet af, at der kun har været én transaktion mellem virksomheden omfattet af loven og den koncernforbundne virksomhed.
Formålet med bestemmelsen er at tilvejebringe Forsyningstilsynet hjemmel til at få adgang til en virksomheds ejendom og til de lokaliteter på ejendommen, hvor de oplysninger, der er nødvendige for tilsynets varetagelse af sine opgaver, findes.
Det følger af § 23 a, stk. 2, i varmeforsyningsloven, og § 81, stk. 1, i elforsyningsloven, at politiet om nødvendigt yder bistand ved udøvelsen af beføjelserne efter stk. 1.
Det foreslås med bestemmelsen i § 19, stk. 2, at politiet om nødvendigt vil kunne yde bistand ved udøvelsen af beføjelserne efter stk. 1.
Med den foreslåede bestemmelse vil Forsyningstilsynet kunne anmode politiet om hjælp til at få adgang til en virksomheds lokaliteter, hvor virksomheden ikke måtte have givet Forsyningstilsynet tilladelse til at få adgang. Det forudsættes enten, at Forsyningstilsynet forinden selv vil have haft anmodet om adgangen, men hvor dette er blevet afvist, eller at Forsyningstilsynet har en begrundet mistanke om, at de ved anmodning om adgang til lokaliteterne vil blive afvist. Dette kan eventuelt være baseret på tidligere erfaringer med samme virksomhed.
Den foreslåede bestemmelse vil være med til at sikre, at Forsyningstilsynet vil kunne benytte sig af de beføjelser, som er tillagt Forsyningstilsynet til gennemførelsen af tilsynet.