LOV nr 1647 af 30/12/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren § 18
Forsyningstilsynet og klima-, energi- og forsyningsministeren kan indhente oplysninger hos en virksomhed omfattet af loven, som er nødvendige til varetagelsen af henholdsvis tilsynets og ministerens opgaver efter denne lov eller efter regler udstedt i medfør af loven, herunder dokumentation vedrørende overskydende gratis tildelte CO2-kvoter, jf. § 7. 1. pkt. finder, for så vidt angår Forsyningstilsynet, tilsvarende anvendelse på en virksomhed, der er koncernforbundet med en virksomhed omfattet af loven, når der har fundet en eller flere transaktioner sted mellem de nævnte virksomheder.
Stk. 2. Forsyningstilsynet og klima-, energi- og forsyningsministeren kan pålægge en virksomhed omfattet af stk. 1 inden for en bestemt frist og i en bestemt form at tilvejebringe de oplysninger, som er nødvendige til varetagelsen af henholdsvis tilsynets og ministerens opgaver efter denne lov eller efter regler udstedt i medfør af loven.
Forarbejder til Lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren § 18
RetsinformationDet fremgår af § 23 b, stk. 5, i varmeforsyningsloven og af § 84, stk. 1, 1. pkt., i elforsyningsloven, at Forsyningstilsynet kan indhente oplysninger til brug for sit tilsyn. Der henvises nærmere til pkt. 3.6.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Med den foreslåede bestemmelse i § 18, stk. 1, 1. pkt., vil det blive fastsat, at Forsyningstilsynet og klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne indhente de oplysninger hos en virksomhed omfattet af lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren, som er nødvendige til varetagelsen af henholdsvis tilsynets og ministerens opgaver efter loven eller efter regler udstedt i medfør heraf, herunder dokumentation vedrørende overskydende gratis tildelte CO2-kvoter, jf. den foreslåede § 7.
Det foreslås videre i § 18, stk. 1, 2. pkt., at 1. pkt. for så vidt angår Forsyningstilsynet vil finde tilsvarende anvendelse på en virksomhed, der er koncernforbundet med en virksomhed omfattet af lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren, når der har fundet en eller flere transaktioner sted mellem de nævnte virksomheder.
De foreslåede bestemmelser i stk. 1 vil medføre, at Forsyningstilsynet og klima-, energi- og forsyningsministeren vil få beføjelse til hos en virksomhed omfattet af lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren, herunder en koncernforbundet virksomhed at indhente de oplysninger, som Forsyningstilsynet eller ministeren vurderer vil være nødvendige til varetagelsen af henholdsvis tilsynets og ministerens opgaver efter den foreslåede bestemmelse i § 17, stk. 1. Det vil f.eks. kunne være oplysninger, som dokumenterer, hvorvidt overskydende gratis tildelte CO2-kvoter er opstået som følge af CO2-fangst, og hvorvidt der er sket overførsel til en CO2-fangstvirksomhed af disse overskydende CO2-kvoter, jf. den foreslåede bestemmelser i § 7. Det vil endvidere kunne være oplysninger om dokumentation for fastsættelsen af værdien af sparede udgifter til erhvervelse af CO2-kvoter eller til betaling af afgifter, jf. den foreslåede § 6.
Forsyningstilsynet vil med den foreslåede bestemmelse i § 11, stk. 2, kunne fastsætte regler vedrørende dokumentation m.v. i forbindelse med kravet om regnskabsmæssig adskillelse. Indhentning af oplysninger om denne dokumentation vil kunne ske i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 18, stk. 1.
Forsyningstilsynets og ministerens indhentning af oplysninger vil alene kunne ske hos virksomheder, som er omfattede af tilsynet efter den foreslåede bestemmelse i § 17, stk. 1. Det drejer sig for det første om en virksomhed, som ejer et el- eller varmeproduktionsanlæg, hvor der vil blive fanget CO2, hvortil der er tildelt statsstøtte, jf. den foreslåede bestemmelse i § 6. Herudover drejer det sig om en virksomhed, som ejer et el- eller varmeproduktionsanlæg, hvor der som følge af statsstøttet CO2-fangst vil blive sparet udgifter til erhvervelse af CO2-kvoter og til betaling af afgifter, jf. den foreslåede bestemmelse i § 7.
Indhentningen af oplysninger vil skulle ske med henblik på at gennemføre et tilsyn og eventuelt træffe afgørelse efter den foreslåede bestemmelse i § 20, stk. 1.
Forsyningstilsynets beføjelse vil dog ikke være begrænset til virksomheder omfattet af loven, men også til virksomheder, der er koncernforbundne med en virksomhed omfattet af lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren, og som virksomheden har eller har haft transaktioner med. Når der ikke har været transaktioner mellem den virksomhed omfattet af loven og den koncernforbundne virksomhed, vil Forsyningstilsynet ikke med hjemmel i § 18, stk. 1, kunne indhente oplysninger hos den koncernforbundne virksomhed.
Hvis kriteriet om, at der har været en transaktion mellem virksomhederne, er opfyldt, vil Forsyningstilsynet desuden kun kunne få adgang til oplysninger med det formål at kontrollere den pågældende transaktion. Den foreslåede bestemmelse i § 18, stk. 1, vil nemlig kun tillade indhentning af de oplysninger, som er nødvendige til varetagelsen af Forsyningstilsynets opgaver efter loven eller regler udstedt i medfør af loven.
Forsyningstilsynet har til opgave at føre tilsyn med virksomheder omfattet af lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren. Dette indebærer, at Forsyningstilsynet, når beføjelsen anvendes i forhold til en koncernforbundet virksomhed, kun må indhente oplysninger, der vil kunne give indsigt i de omkostninger, der har dannet grundlag for den transaktion, der er foretaget med virksomheden. Bestemmelsen giver således ikke mulighed for, at Forsyningstilsynet vil kunne indhente andre oplysninger, som den koncernforbundne virksomhed kan have.
Forsyningstilsynet og klima-, energi- og forsyningsministeren vil alene kunne anmode om oplysninger, som er til virksomhedernes rådighed eller bør være til virksomhedernes rådighed, f.eks. i medfør af andre regelsæt, eller oplysninger, som virksomhederne uden større besvær eller større omkostninger vil kunne indhente hos andre. Dette udelukker dog ikke, at der i visse tilfælde vil kunne være behov for, at de pågældende virksomheder samler og sammenstiller de pågældende oplysninger på en sådan måde, at de vil kunne anvendes i tilsynet, jf. det foreslåede stk. 2. Det drejer sig f.eks. om oplysninger, som dokumenterer, hvorvidt en overskydende gratis tildelt CO2-kvote skyldes CO2-fangst eller andre forhold.
Udøvelsen af beføjelsen efter § 18, stk. 1, vil skulle ske inden for grænserne af retssikkerhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1121 af 12. november 2019 om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligt. Det vil bl.a. medføre, at beføjelsen til at indhente oplysninger vil skulle udøves proportionelt, dvs. at indgrebet kun må anvendes, hvis mindre indgribende foranstaltninger ikke er tilstrækkelige, og hvis indgrebet står i rimeligt forhold til formålet med indgrebet.
Med den foreslåede bestemmelse vil det blive sikret, at Forsyningstilsynet og klima-, energi- og forsyningsministeren til have adgang til de oplysninger, som vil være nødvendige for at sikre, at Forsyningstilsynet og ministeren bedst muligt vil kunne løse sin tilsynsopgave.
Efter § 23 b, stk. 6, 1. pkt., i lov om varmeforsyning kan Forsyningstilsynet pålægge en virksomhed at tilvejebringe de oplysninger, herunder at tilvejebringe dem i en bestemt form, som er nødvendige til varetagelsen af tilsynets opgaver efter disse lov eller efter regler udstedt i medfør af lovene.
Det foreslås med bestemmelsen i § 18, stk. 2, at Forsyningstilsynet og klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne pålægge en virksomhed omfattet af det foreslåede stk. 1 inden for en bestemt frist og i en bestemt form at tilvejebringe de oplysninger, som er nødvendige til varetagelsen af henholdsvis tilsynets og ministerens opgaver efter denne lov eller efter regler udstedt i medfør af loven.
Ved ”tilvejebringe” forstås fremskaffelse af eksisterende oplysninger, men også tilvejebringelse af disse oplysninger i en bestemt form. Det giver Forsyningstilsynet og ministeren mulighed for at få de nødvendige oplysninger i den form, tilsynet og ministeren har brug for til varetagelse af tilsynsopgaverne f.eks. til sammenligning med andre virksomheder. Der vil dog alene være tale om oplysninger, som er til den pågældende virksomheds rådighed, eller som denne uden større besvær eller uden større omkostninger vil kunne indhente hos andre. Dette udelukker dog ikke, at der i visse tilfælde vil kunne være behov for, at de pågældende virksomheder samler og sammenstiller de pågældende oplysninger på en sådan måde, at de vil kunne anvendes i tilsynet, hvor Forsyningstilsynet eller ministeren vurderer, at det vil være nødvendigt for tilsynet. Det drejer sig f.eks. om oplysninger, som dokumenterer, hvorvidt en overskydende gratis tildelt CO2-kvote skyldes CO2-fangst eller andre forhold
Forsyningstilsynet kan – ligesom det gælder for tilsynets andre beføjelser efter loven – anvende beføjelsen i forhold til den koncernforbundne virksomhed, såfremt der har fundet en eller flere transaktioner sted mellem denne virksomhed og virksomheden omfattet af loven.
Forsyningstilsynet og ministeren vil kunne fastsætte en frist for modtagelsen af de oplysninger, som der er anmodet om. Modtager Forsyningstilsynet eller ministeren ikke oplysningerne inden for fristen, vil det kunne betragtes det som en undladelse af at tilvejebringe oplysningerne.
Også udøvelsen af beføjelsen efter forslaget til § 18, stk. 2, vil skulle ske inden for grænserne af retssikkerhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1121 af 12. november 2019 om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligt. Det vil bl.a. medføre, at beføjelsen til at give påbud om tilvejebringelse af oplysninger vil skulle udøves proportionelt, dvs. at indgrebet kun må anvendes, hvis mindre indgribende foranstaltninger ikke er tilstrækkelige, og hvis indgrebet står i rimeligt forhold til formålet med indgrebet.
Et pålæg om at tilvejebringe oplysninger til brug for Forsyningstilsynets eller ministerens tilsyn i medfør at det foreslåede stk. 2, 1. pkt., vil være en afgørelse, som vil kunne påklage til Energiklagenævnet jf. den foreslåede bestemmelse i § 24, stk. 1. Det vil endvidere kunne straffes med bøde at give urigtige eller vildledende oplysninger eller at undlade at give oplysninger, jf. den foreslåede bestemmelser i § 27, stk. 1, nr. 8.