LOV nr 1647 af 30/12/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren § 16
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler med henblik på at gennemføre eller supplere internationale konventioner og EU-regler om forhold, der er omfattet af denne lov.
Forarbejder til Lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren § 16
RetsinformationDer findes ikke gældende regler om, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler med henblik på at gennemføre eller anvende internationale konventioner og EU-regler om CO2-fangst, der er omfattet af dette lovforslag.
Det følger dog af varmeforsyningslovens § 2 a, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler eller træffe bestemmelser med henblik på at gennemføre eller anvende internationale konventioner og EU-regler om forhold, der er omfattet af varmeforsyningsloven.
Det følger endvidere af elforsyningslovens § 2 a, at klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler eller træffer bestemmelser med henblik på at gennemføre eller anvende internationale konventioner og EU-regler om forhold, der er omfattet af elforsyningsloven, herunder forordninger, direktiver og beslutninger om naturbeskyttelse på søterritoriet og i den eksklusive økonomiske zone.
Det foreslås med bestemmelsen i § 16, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte regler med henblik på at gennemføre eller supplere internationale konventioner og EU-regler om forhold, der er omfattet af denne lov.
Der findes i varmeforsyningsloven og elforsyningsloven bemyndigelser til klima-, energi- og forsyningsministeren til at fastsætte regler, som vedrører internationale forhold. Det foreslås at fastsætte en tilsvarende bestemmelse i denne lov.
Med bemyndigelsen i denne bestemmelse vil ministeren således kunne fastsætte regler, som vedrører forhold vedrørende CO2-fangst, som er omfattet af denne lovs anvendelsesområde, jf. den foreslåede bestemmelse i § 1.
Der vil f.eks. kunne være tale om regler, som vedrører implementering af EU-direktiver, eller der vil kunne være tale om regler, som er nødvendige for at tilpasse eller supplere reglerne på CO2-fangstområdet til en EU-forordning. Principperne for EU-retlig implementering, herunder kravet om minimumsimplementering, vil skulle følges.
Hvor der dog i en EU-retsakt måtte blive fastsat bestemmelser vedrørende obligatorisk digital kommunikation, som kræver en dansk implementering eller tilpasning, vil klima-, energi- og forsyningsministeren dog i stedet kunne benytte bemyndigelsen i den foreslåede bestemmelse i § 21, stk. 1.
Bemyndigelsen vil endvidere benyttes på andre internationale områder uden for EU-retten, hvor Danmark måtte forpligte sig på en sådan måde, at der vil være behov for at fastsætte regler i dansk ret for at leve op til den pågældende forpligtelse. Det vil fortsat være en forudsætning for ministerens udstedelse af regler, at der er tale om regler, som falder ind under denne lovs anvendelsesområde.
Det forudsættes, at bemyndigelsen hovedsageligt vil blive anvendt, hvor der er tale om ændringer, som vil supplere bestemmelserne i denne lov, eller som kun i mindre omfang vil ændre i bestemmelserne, f.eks. ved for specifikke tilfælde at indsætte undtagelser til bestemmelserne. Hvor der tale om større eller mere indgribende ændringer i forhold til bestemmelserne i lovforslaget, vil der dog kunne være behov for at foretage en lovændring.
Med den foreslåede bemyndigelse sikres det, at der vil kunne udstedes regler, som sikrer opfyldelsen af Danmarks internationale forpligtelser, uden at der samtidig i alle tilfælde vil skulle ændres i loven.