LOV nr 1647 af 30/12/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren § 10
En kommune, som deltager i CO2-fangstaktiviteter efter § 3, stk. 1 og 2, kan indskyde kapital til finansiering af etablerings- og anlægsinvesteringer og driftsaktiviteter i forbindelse med CO2-fangstaktiviteter i en CO2-fangstvirksomhed, som kommunen helt eller delvis ejer, eller til finansiering af indkøb af CO2-fangst foretaget på et el- eller varmeproduktionsanlæg, som kommunen helt eller delvis ejer, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Et kommunalt kapitalindskud efter stk. 1 skal på indskudstidspunktet som minimum modsvares af en tilsvarende kommunal ejerandel af CO2-fangstvirksomheden.
Stk. 3. Beslutning om en kommunes eller en kommunal virksomheds kapitalindskud i forbindelse med CO2-fangstaktiviteter skal træffes af kommunalbestyrelsen på et møde.
Forarbejder til Lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren § 10
RetsinformationDet følger af varmeforsyningslovens § 2 f, stk. 1, at en kommune, som varetager varmeforsyning i kommunen, kan varetage eller deltage i anden virksomhed, som har nær tilknytning til varmeforsyningsvirksomheden.
Det følger nærmere af bekendtgørelse nr. 795 af 2. juni 2022 om kommuners deltagelse i anden virksomhed, som har nær tilknytning til virksomhed efter varmeforsyningsloven, at en kommune kan deltage i CO2-fangstvirksomhed i forbindelse med varmeproduktions- og kraftvarmeproduktionsanlæg omfattet af egen varmeforsyningsvirksomhed.
Af § 2 f, stk. 4, i varmeforsyningsloven fremgår det, at en kommune ikke kan yde tilskud til eller stille garanti for tilknyttet virksomhed. Der er således i reglerne i varmeforsyningsloven taget stilling til, hvorvidt en kommune kan yde tilskud til CO2-fangst, hvilket ikke er tilfældet.
Det følger endvidere af elforsyningslovens § 4, stk. 2, at en kommune kan deltage i anden virksomhed, som har nær tilknytning til virksomhed omfattet af § 2, stk. 1, som kommunen varetager eller deltager i.
Det følger nærmere af bekendtgørelse nr. 1133 af 27. november 2008 om kommuners og Energinet.dk’s deltagelse i anden virksomhed, som har nær tilknytning til deres hovedvirksomhed efter elforsyningsloven som ændret ved bekendtgørelse nr. 800 af 2. juni 2022, at en kommune kan deltage i CO2-fangstvirkomhed i forbindelse med elproduktionsanlæg omfattet af egen hovedvirksomhed.
Der findes ikke i elforsyningsloven bestemmelser om kommuners tilskud til CO2-fangst som tilknyttet aktivitet.
Der henvises nærmere til pkt. 3.5.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 10, stk. 1, at en kommune, som deltager i CO2-fangstaktiviteter efter de foreslåede § 3, stk. 1 og 2, vil kunne indskyde kapital til finansiering af etablerings- og anlægsinvesteringer og driftsaktiviteter i forbindelse med CO2-fangstaktiviteter i en CO2-fangstvirksomhed, som kommunen helt eller delvist ejer, eller til finansiering af indkøb af CO2-fangst foretaget på et el- eller varmeproduktionsanlæg, som kommunen helt eller delvist ejer, jf. dog det foreslåede stk. 2.
CO2-fangstvirksomheden vil kunne være organisatorisk placeret direkte under kommunen eller vil kunne være placeret under et andet kommunalt selskab, f.eks. et holdingselskab, eller som et datterselskab.
Ved kommuner forstås i den foreslåede bestemmelse også såkaldte særkommuner oprettet efter § 60 i kommunestyrelsesloven.
Det foreslås med bestemmelsen i § 3, stk. 1, 2. pkt., at kommunens deltagelse i CO2-fangstaktiviteter vil skulle ske på kommercielle vilkår som kapitalejer i et kapitalselskab, der kan være adskilt fra en el- eller varmeproduktionsvirksomhed eller være en del af en el- eller varmeproduktionsvirksomhed. Der vil således her være tale om et CO2-fangstselskab, og denne term benyttes i bemærkningerne.
Kommunens deltagelse i CO2-fangstaktiviteter skal ske på kommercielle vilkår og gennem et kapitalselskab, jf. lovforslagets § 3, stk. 1, 2. pkt. Der henvises til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Det betyder, at de kommunale CO2-fangstselskaber vil kunne deltage i CO2-fangstaktiviteter på markedsvilkår og vil skulle konkurrere mod andre CO2-fangstvirksomheder, herunder privatejede virksomheder.
Med den foreslåede bestemmelse vil en kommune have mulighed for at indskyde kapital i et CO2-fangstselskab. Behovet for kapital kan både forekomme i forbindelse med etableringen af et selskab eller et CO2-fangstanlæg og efterfølgende i forbindelse med anlæggets drift. Der kan f.eks. opstå behov for en omfattende vedligeholdelse af anlægget eller en udvidelse eller udskiftning af anlægget, og hvor selskabets økonomi ikke giver mulighed for at dække sådanne omkostninger, vil det kunne være nødvendigt, at ejerne tilfører kapital til selskabet. Behovet kan være kendt på forhånd, f.eks. en planlagt udvidelse af CO2-fangstkapaciteten, eller der kan være tale om et mere akut behov, som f.eks. behovet for udskiftning af dele af CO2-fangstanlægget.
Bestemmelsen om kommunalt kapitalindskud vil ikke kun være relevant i forbindelse med etableringen og driften af et CO2-fangstanlæg m.v., men vil også kunne være relevant i de tilfælde, hvor kommunen helt eller delvist indtræder som ejer i en eksisterende CO2-fangstvirksomhed.
Kommunen vil også kunne indskyde kapital til finansiering af en hel eller delvis overtagelse af et selskab, som er adskilt fra en el- eller varmeproduktionsvirksomhed og ved hel eller delvis overtagelse af CO2-fangstdelen i en CO2-fangstvirksomhed, hvor CO2-fangsten er varetaget sammen med varme- eller elproduktionen, jf. den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1, 2. pkt.
En kommune vil således kunne overtage en ejerandel, som tilhører en anden kommune, hvis der f.eks. er tale om et CO2-fangstselskab, som er ejet af flere kommuner. En kommune vil endvidere helt eller delvist kunne overtage en privatejet CO2-fangstvirksomhed. Det vil fortsat være en forudsætning for overtagelse, at betingelserne for kommunens deltagelse i CO2-fangstaktiviteterne er opfyldt. Det vil f.eks. sige, at aktiviteterne skal varetages på et el- eller varmeforsyningsanlæg, som kommunen ejer helt eller delvist.
Kommuners indskud af kapital i et CO2-fangstselskab vil skulle ske i overensstemmelsen med reglerne i selskabsloven. Hvor kommunen ejer CO2-fangstselskabet sammen med en anden privat virksomhed eller en anden kommune, vil kapitalindskuddet medføre, at ejerandelene i selskabet ændres, hvorefter den indskydende kommunes ejerandele vil blive forøget.
I de tilfælde, hvor kommunen indskyder kapital i et CO2-fangstselskab, hvor CO2-fangsten er varetaget sammen med en varmeproduktionsvirksomhed, jf. den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1, 2. pkt., eller hvor kapitalindskuddet er med henblik på finansiering af CO2-fangst, transport og lagring af den indfangede CO2 foretaget af et andet selskab, vil det i medfør af varmeforsyningsloven være nødvendigt, at udgifter i forbindelse med varmeproduktionen holdes adskilt fra andre udgifter, idet det alene vil være de nødvendige udgifter til leveringen af varme, som vil kunne indregnes i varmeprisen, jf. § 20, stk. 1, i varmeforsyningsloven.
Hvor en kommune således indskyder kapital til finansiering af CO2-fangst, vil dette indskud skulle holdes adskilt fra den del af selskabet, som vedrører varmeproduktionen. Det foreslås i den forbindelse med lovforslagets § 11, stk. 1, at der fastsættes krav om regnskabsmæssig adskillelse mellem CO2-fangstaktiviteter og produktion af opvarmet vand eller damp i medfør af lov om varmeforsyning.
En kommune vil alene i medfør af den foreslåede bestemmelse kunne indskyde kapital i et CO2-fangstselskab, som kommunen helt eller delvist ejer, jf. det foreslåede stk. 2.
En kommune skal inden for rammerne af kommunalfuldmagtsreglerne handle økonomisk ansvarligt, idet den forvalter kommunens skatteindtægter. Dette vil således også gælde i forbindelse med en kommunes beslutning om at indskyde kapital. En kommune skal endvidere ved indskud af kapital sikre, at indskuddet ikke kommer til at udgøre en form for støtte til selskabet. Det vil ikke være i overensstemmelse med kommunalfuldmagten, idet en kommune ikke må begunstige et enkelt selskab. Det vil endvidere ikke være i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler, hvis en kommune indskyder kapital på mere favorable vilkår.
Kommunale selskaber vil på samme måde som en kommune kunne indskyde kapital, hvis det er i overensstemmelse med eventuel anden regulering, som selskabet måtte være omfattet af. Det betyder bl.a., at beslutningen om garanti vil skulle træffes af kommunalbestyrelsen i et møde, jf. det foreslåede stk. 3.
Det følger af § 47, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, at tilsynet med kommuner og kommunale fællesskaber varetages af Ankestyrelsen med Indenrigs- og Sundhedsministeriet som overordnet tilsynsmyndighed, jf. lov om kommunernes styrelse § 53. Ankestyrelsen fører tilsyn med, at kommunerne og kommunale fællesskaber overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder. Ankestyrelsen beslutter som kommunal tilsynsmyndighed selv, om der er tilstrækkelig anledning til at rejse en tilsynssag, jf. § 48 a i lov om kommunernes styrelse.
Der henvises nærmere til pkt. 3.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det følger af Aftale om langsigtede rammevilkår for CO2-fangst i forsyningssektoren, at kommunerne skal kunne bære risiko i form af indskud af egenkapital i fangstanlægget. Kommunerne skal også have mulighed for at indskyde egenkapital for investeringer i installationer til fordråbning, pumper, lokale rør og andre lignende anlæg med nær tilknytning til CO2-fangstaktiviteten.
Med den foreslåede bestemmelse i § 10, stk. 1, sikres det, at kommuner vil have adgang til at bære en risiko som nævnt i aftalen både i forbindelse med kommunens egen etablering af et CO2-fangstselskab og driften heraf.
Der henvises nærmere til pkt. 3.5.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det følger af varmeforsyningslovens § 2 f, stk. 4, i varmeforsyningsloven, at en kommune ikke kan yde tilskud til eller stille garanti for tilknyttet virksomhed. Der er således i reglerne i varmeforsyningsloven taget stilling til, hvorvidt en kommune kan indskyde kapital til CO2-fangst, hvilket ikke er tilfældet.
Der findes ikke i elforsyningsloven bestemmelser om kommuners indskud af kapital i forbindelse med CO2-fangst som tilknyttet aktivitet.
Der henvises nærmere til pkt. 3.5.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås med bestemmelsen i § 10, stk. 2, at en kommune højst vil kunne indskyde kapital efter det foreslåede stk. 1 for den del af CO2-fangstvirksomheden, som kommunen ejer eller efter kapitalindskuddet vil komme til at eje.
Den foreslåede bestemmelse vedrører en kommunes indskud af kapital til finansiering af etablerings- og anlægsinvesteringer og driftsaktiviteter i forbindelse med CO2-fangstaktiviteter i en CO2-fangstvirksomhed, som kommunen helt eller delvist ejer.
Det foreslås med bestemmelsen i § 3, stk. 1, 2. pkt., at kommunens deltagelse i CO2-fangstaktiviteter vil skulle ske på kommercielle vilkår som kapitalejer i et kapitalselskab, der kan være adskilt fra en el- eller varmeproduktionsvirksomhed eller være en del af en el- eller varmeproduktionsvirksomhed. Der vil således her være tale om et CO2-fangstselskab, og denne term benyttes i bemærkningerne.
Kommunen vil højst kunne indskyde kapital for den del af CO2-fangstselskabet, som kommunen ejer. Medfører kapitalindskuddet en forhøjelse af kommunens ejerandele i selskabet, vil der her blive taget udgangspunkt i den ejerandel, som kommunen vil have efter kapitalindskuddet. Bestemmelsen vil kunne være relevant i de tilfælde, hvor kommunen ejer et CO2-fangstselskab sammen med en eller flere andre kommuner eller private virksomheder. Adgangen for en kommune til højst at kunne indskyde kapital for sin egen ejerandel svarer til kommuners adgang til at indskyde kapital på elforsyningsområdet.
Ved en kommunes ejerandel forstås også tilsvarende et kommunalt selskabs ejerandel, f.eks. et holdingselskabs ejerandel, eller hvor CO2-fangstselskabet er organiseret som et datterselskab til et kommunalt selskab.
Ankestyrelsen vil på tilsvarende vis som efter stk. 1 kunne føre tilsyn med, at den foreslåede bestemmelse i stk. 2, overholdes.
Der henvises nærmere til pkt. 3.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Der findes ikke gældende bestemmelser, som fastsætter at en kommunes beslutning om indskud i forbindelse med CO2-fangst skal træffes af kommunalbestyrelsen.
Det følger dog af § 7 b, stk. 1, i lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion, at en kommune, der deltager i CO2-fangst, i forbindelse med kontraktindgåelse med staten om tildeling af støtte efter § 7 a, og i det omfang det er en forudsætning for kontraktindgåelsen, kan forpligte sig økonomisk i forhold til gennemførelse af den CO2-fangst, kommunen deltager i, og gennemførelse af transport, anvendelse og lagring af den opsamlede CO2, der varetages af en tredjepart. Det følger videre af § 7 b, stk. 2, at kommunens beslutning om at forpligte sig økonomisk, jf. stk. 1, skal træffes af kommunalbestyrelsen i et møde.
Det foreslås i bestemmelsen i § 10, stk. 3, at beslutning om en kommunes eller en kommunal virksomheds kapitalindskud i forbindelse med CO2-fangstaktiviteter vil skulle træffes af kommunalbestyrelsen på et møde.
Det vil med den foreslåede bestemmelse således være en forudsætning for, at en kommune eller en kommunal virksomhed vil kunne indskyde kapital til finansiering af etablerings- og anlægsinvesteringer og driftsaktiviteter i forbindelse med CO2-fangstaktiviteter, at beslutningen herom træffes af kommunalbestyrelsen i et møde.
Det betyder, at beslutning om at indskyde kapital uanset størrelsesordenen heraf ikke vil kunne uddelegeres til et andet af kommunens organer eller forvaltningen.
Den foreslåede bestemmelse vil også omfatte kommunale virksomheders kapitalindskud. Ved virksomheder forstås også selskaber, hvor f.eks. kommunale aktieselskaber (A/S), anpartsselskaber (ApS) og interessentskaber (I/S) vil være omfattede. Bestemmelsen vil omfatte alle kommunale virksomheder. Det vil således også her være en forudsætning, at kommunalbestyrelsen forinden kapitalindskuddet har truffet beslutning herom på et møde.
En kommune skal inden for rammerne af kommunalfuldmagtsreglerne handle økonomisk ansvarligt, idet den forvalter kommunens skatteindtægter. Dette vil således også gælde i forbindelse med en kommunes beslutning om at indskyde kapital i et CO2-fangstselskab. Det vil bl.a. kunne indgå i kommunens beslutning, at kommunen ikke efterfølgende, hvor de f.eks. måtte opstå et overskud i selskabet eventuelt i forlængelse af det kommunale indskud, vil kunne udtage midler fra selskabet uden at blive omfattet af reglerne om modregning i kommunens statstilskud. Det vil også gælde kommunens indskud i selskabet. Der henvises nærmere til den foreslåede § 12 og til pkt. 3.5.2.5. En kommune vil endvidere som alternativ til et indskud i et selskab kunne stille garanti for lånoptagelse til finansiering i selskabet. Det henvises til den foreslåede § 8 og til pkt. 3.5.2.1 og 3.5.3.1.
Ankestyrelsen vil på tilsvarende vis som efter stk. 1 kunne føre tilsyn med, at den foreslåede bestemmelse i § 10, stk. 3, overholdes.
Der henvises nærmere til pkt. 3.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Særligt i forbindelse med etableringen af et CO2-fangstanlæg kan den være behov for et kommunalt indskud af en vis størrelse. I forlængelse heraf følger det af Aftale om langsigtede rammevilkår for CO2-fangst i forsyningssektoren (herefter ”aftalen”), at en kommune som udgangspunkt kun må bære risici, som kommunalbestyrelsen eksplicit har påtaget sig. Beslutninger om at påtage sig risici vil blive omfattet af et delegationsforbud, således at kun kommunalbestyrelsen kan beslutte at bære risici uanset den valgte organisationsform.
Dette følger allerede af den gældende regler for kommuners hæftelse i forbindelse med statsstøtte til CO2-fangst, jf. § 7 b i lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion. Der henvises til pkt. 3.5.1.2, 3.5.2.2 og 3.5.3.2. Den foreslåede bestemmelse vil svare til den gældende bestemmelse i § 7 b, stk. 2, i lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion.
Da investeringer i CO2-fangst vil kunne have en betydelig størrelse, vil kommunen, herunder en kommunal virksomhed, med et kapitalindskud kunne påtage sig en risiko af en betydelig størrelse for kommunens økonomi og hermed ultimativt for kommunens borgere. Med et krav om, at en beslutning om kapitalindskud skal træffes af kommunalbestyrelsen, sikres det, at beslutningen om at påtage sig denne risiko, vil blive politisk behandlet af kommunalbestyrelsen. Det betyder også, at beslutningen om kapitalindskud således ikke vil kunne uddelegeres inden for kommunen (udvalg og forvaltningen).
Forslaget har den konsekvens, at der ved lov foretages en indskrænkning af kommunalbestyrelsens adgang til delegation inden for den kommunale organisation.
Den foreslåede bestemmelse vil imødekomme den del af aftalen, som handler om, at en kommune som udgangspunkt kun må bære risici, som kommunalbestyrelsen eksplicit har påtaget sig.
Der henvises nærmere til pkt. 3.5.2.3 og 3.5.3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.