LOV nr 342 af 22/03/2022
Social- og Boligministeriet
Lov om boligforhold Noter
/ Kaare Dybvad Bek
Gældende§ 9999
RetsinformationLov om ændring af lov om planlægning og forskellige andre love (Opfølgning på evaluering af planloven m.v.)
Dato
29. december 2023
Ministerium
By-, Land- og Kirkeministeriet
Kort navn
LOV nr 1790 af 28/12/2023
Nuværende lovtekst
Konsolideret lovtekst
Ændringer
Nr 25: | I § 15, stk. 2, nr. 8, indsættes efter »enkelte bygninger,«: »herunder at boliger kun må anvendes som ungdomsboliger til studerende omfattet af kapitel 1 a i lov om boligforhold eller lov om støttede private ungdomsboliger,«. |
Forarbejder
Til nr. 25
I dag kan en vedtagen lokalplan først realiseres, hvis der efterfølgende kan opnås de nødvendige tilladelser eller dispensationer
efter anden lovgivning som f.eks. dispensationer fra naturbeskyttelseslovens §§ 16-19. Det er kommunalbestyrelsen, der har både
kompetencen til at vedtage lokalplaner, jf. planlovens kap. 5, og til at dispensere fra bygge- og beskyttelseslinjer, jf. §§ 16-19
i naturbeskyttelsesloven.
Kommunalbestyrelsens afgørelser om dispensation fra naturbeskyttelseslovens §§ 16-19 træffes efter gældende ret oftest efter
vedtagelsen af en lokalplan og – hvis flere dispensationer er nødvendige – ofte hver for sig og uden, at der er en tidsmæssig
sammenhæng mellem vedtagelsen af lokalplanen og afgørelser om dispensation. Hvis en afgørelse om dispensation først træffes efter
vedtagelsen af en lokalplan, vil klagefristen for afgørelsen om dispensation ligge senere end klagefristen for lokalplanen. Det
forsinker afklaringen af, om og i givet fald hvornår, lokalplanen kan realiseres.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 3.5.1.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Planloven indeholder ikke hjemmel til, at en lokalplan kan indeholde bestemmelser om undtagelser (dispensationer) fra
naturbeskyttelseslovens bygge- og beskyttelseslinjer (§§ 16-19), der er nødvendige for realiseringen af en lokalplan.
Det foreslås derfor, at der i § 15
i lov om planlægning indsættes et nyt stk. 5,
hvorefter en lokalplan kan indeholde bestemmelser om undtagelser fra § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 1, og § 19 i lov om
naturbeskyttelse, jf. § 65, stk. 1 og 2, i lov om naturbeskyttelse, der er nødvendige for realiseringen af en lokalplan.
Det vil herefter følge af planlovens § 15, stk. 5, at kommunalbestyrelsen i en lokalplan vil kunne fastsætte bestemmelser om, at
lokalplanen indeholder undtagelser (dispensationer) fra § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 1, og § 19 i lov om
naturbeskyttelse, jf. § 65, stk. 1 og 2, i lov om naturbeskyttelse, som er nødvendige for lokalplanens virkeliggørelse.
Med forslaget muliggøres det, at en lokalplan vil kunne indeholde én eller flere dispensation(er) fra naturbeskyttelseslovens
bygge- og beskyttelseslinjer, når lokalplanenes bestemmelser og redegørelsesdel er tilstrækkeligt detaljerede og udtrykkeligt
angiver og begrunder, hvilke dispensationer efter naturbeskyttelseslovens §§ 16-19 lokalplanen indeholder. Den foreslåede
bestemmelse vil give kommunalbestyrelsen øgede muligheder for at behandle et forslag til lokalplan samtidig med en dispensation
efter naturbeskyttelseslovens §§ 16-19. Der vil dermed blive mulighed for større samtidighed i sagsbehandlingen.
Forslaget vil ikke ændre på, at en bestemmelse om undtagelse fra naturbeskyttelseslovens bygge- og beskyttelseslinjer, jf. §§
16-19, som hidtil vil være en afgørelse efter naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 1 eller 2. Det vil også gælde fremover for
sådanne undtagelser i en lokalplan. Forslaget vil desuden ikke ændre de gældende betingelser for, i hvilke tilfælde der kan
meddeles dispensation efter naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 1 og 2. Det betyder, at der som hidtil vil kunne gøres undtagelse
fra lovens § 16, stk. 1, § 17, stk. 1 og § 19, og kun i særlige tilfælde fra lovens § 18, stk. 1.
Kommunalbestyrelsen vil bl.a. skulle sikre, at lokalplanens bestemmelser og redegørelsesdel er tilstrækkeligt detaljerede til at
opfylde de krav til indhold og begrundelse, der ville gælde for undtagelser fra naturbeskyttelseslovens §§ 16-19 uden for en
lokalplan.
Den foreslåede ordning vil ikke give kommunalbestyrelsen mulighed for at ophæve en bygge- eller beskyttelseslinje, idet
kompetencen hertil fortsat vil tilkomme miljøministeren (Miljøstyrelsen), jf. naturbeskyttelseslovens § 69, stk. 1.
For lokalplaner uden den fornødne detaljeringsgrad vil virkeliggørelsen fortsat kræve enkeltvise dispensationer – eller en
ansøgning til miljøministeren (Miljøstyrelsen) om hel eller delvis ophævelse af den pågældende bygge- eller beskyttelseslinje.
Det bemærkes i øvrigt, at underretningsreglerne i § 5 i bekendtgørelse nr. 1066 af 21. august 2018 om bygge- og beskyttelseslinjer
(byggelinjebekendtgørelsen) også vil gælde for dispensationer fra naturbeskyttelseslovens §§ 16-19, der er indeholdt i en
lokalplan.
Endvidere vil lokalplanens dispensationer efter naturbeskyttelsesloven som hidtil kunne påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet
og vil som hidtil kunne prøves fuldt ud således, at både retlige og skønsmæssige spørgsmål fortsat vil kunne afprøves af Miljø- og
Fødevareklagenævnet. Der ændres med lovforslaget ikke i de gældende regler for opsættende virkning eller klagefrister ved klager
over afgørelser efter naturbeskyttelsesloven. Klager over afgørelser efter naturbeskyttelseslovvens §§ 16-19, vil derfor som
hidtil have opsættende virkning, medmindre Miljø- og Fødevareklagenævnet bestemmer andet, jf. naturbeskyttelseslovens § 87, stk.
7.
Der lægges med lovforslaget heller ikke op til indholdsmæssige ændringer af de gældende regler om opsættende virkning ved klager
over afgørelser efter planloven, herunder kommunalbestyrelsens afgørelse om vedtagelse af en lokalplan. En klage over en
bestemmelse i en lokalplan om undtagelse fra naturbeskyttelseslovens bygge- og beskyttelseslinjer i §§ 16-19 vil således ikke
medføre opsættende virkning for lokalplanen, medmindre Planklagenævnet bestemmer andet.
Endelig vil dispensationer efter naturbeskyttelseslovens §§ 16-19 som hidtil bortfalde efter den almindelige frist for bortfald på
3 år efter naturbeskyttelseslovens § 66, stk. 2, uanset om dispensationen meddeles i en lokalplan eller særskilt.
Med forslaget vil kommunalbestyrelsen få hjemmel til at stille vilkår til en bestemmelse om undtagelse (dispensation) fra
naturbeskyttelseslovens §§ 16-19 i lokalplanen. Kommunalbestyrelsen vil herunder kunne stille vilkår om, at dispensationen skal
have en kortere gyldighed end, hvad der fremgår af naturbeskyttelsesloven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.5.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.