LOV nr 1645 af 30/12/2024
Erhvervsministeriet
Lov om bistand til Europa-Kommissionen i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om udenlandske subsidier, der fordrejer det indre marked § 1
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan indhente oplysninger fra og videregive oplysninger til andre forvaltningsmyndigheder som led i anvendelsen af denne lov og Europa-Parlamentets og Rådets forordning om udenlandske subsidier, der fordrejer det indre marked.
Forarbejder til Lov om bistand til Europa-Kommissionen i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om udenlandske subsidier, der fordrejer det indre marked § 1
RetsinformationDet følger af forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2, at den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har tavshedspligt, jf. straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f, med hensyn til oplysninger om enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold og tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold el.lign., for så vidt det er af væsentlig økonomisk betydning for den person eller virksomhed, oplysningerne angår, at oplysningerne ikke videregives. Det samme gælder, når en oplysning ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som fortrolig, herunder når fortrolighed følger af en EU-retlig eller folkeretlig forpligtelse eller lignende, jf. forvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. pkt. En sådan forpligtelse kan f.eks. være foreskrevet i en EU-forordning.
Forvaltningslovens § 28 regulerer, i hvilke tilfælde en forvaltningsmyndighed må videregive fortrolige oplysninger til en anden dansk forvaltningsmyndighed. Bestemmelsen omfatter dog ikke videregivelse af personoplysninger, der er omfattet af reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, jf. forvaltningslovens § 28, stk. 1.
I henhold til databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c, kan almindelige (typisk ikke-fortrolige og almindeligt fortrolige) personoplysninger behandles, herunder videregives, hvis videregivelse er nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, som påhviler den dataansvarlige. Omfattet af udtrykket »retlig forpligtelse« er bl.a. forpligtelser, der følger af EU-ret. Det er ikke en betingelse for bestemmelsens anvendelse, at den retlige forpligtelse angår selve videregivelsen. Det er tilstrækkeligt, at udvekslingen af oplysninger er en forudsætning for, at myndigheden kan udføre deres retlige forpligtelser. Det følger endvidere af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, at behandling af almindelige personoplysninger kan ske, når videregivelse er nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse, eller som henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt.
Efter forvaltningslovens § 28, stk. 2, kan oplysninger af fortrolig karakter, som ikke er omfattet af stk. 1, videregives til en anden forvaltningsmyndighed, bl.a. når det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov, at oplysninger skal videregives (nr. 2), eller det må antages, at oplysningen vil være af væsentlig betydning for myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, myndigheden skal træffe (nr. 3). Bestemmelsen i forvaltningslovens § 28, stk. 2, omfatter alene fortrolige oplysninger, f.eks. om en virksomheds forretningshemmeligheder. Ikke-fortrolige oplysninger kan som udgangspunkt frit videregives til en anden forvaltningsmyndighed.
Forordningen om udenlandske subsidier, der fordrejer det indre marked, fastsætter ikke særskilte regler om medlemsstaternes beføjelser, når de skal bistå Europa-Kommissionen i forbindelse med dennes håndhævelse af forordningen, idet der netop henvises til medlemsstaternes nationale lovgivning herom. Forordningen fastsætter derfor heller ikke særskilte regler om de enkelte nationale beføjelsers forhold til offentlighed og databeskyttelsesforordningen. Forordningen fastsætter dog visse regler om tavshedspligt og fortrolighed.
Det følger af forordningens artikel 43, stk. 2, at medlemsstaterne og Europa-Kommissionen, deres tjenestemænd og andre personer, der arbejder under deres tilsyn, sørger for beskyttelse af fortrolige oplysninger, som de får kendskab til under anvendelse af forordningen, i overensstemmelse med relevante regler. Med henblik herpå må de ikke videregive oplysninger, der er omfattet af tavshedspligt, og som de har fået kendskab til i medfør af denne forordning.
Videregivelsesreglerne i forvaltningslovens § 28, stk. 2, og databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c og e, sammenholdt med forordningen om udenlandske subsidier, der fordrejer det indre marked, vil som udgangspunkt efter en konkret vurdering i det enkelte tilfælde kunne sikre mulighed for den nødvendige og tilstrækkelige udveksling af oplysninger mellem danske forvaltningsmyndigheder som led i bistanden til Europa-Kommissionen, der håndhæver forordningen.
Det foreslås dog med § 1, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan indhente oplysninger fra og videregive oplysninger til andre forvaltningsmyndigheder som led i anvendelsen af denne lov og Europa-Parlamentets og Rådets forordning om udenlandske subsidier, der fordrejer det indre marked.
Virkningen af den foreslåede bestemmelse vil være, at det ved lov fastsættes udtrykkeligt, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har adgang til at indhente oplysninger fra og videregive oplysninger til andre (danske) forvaltningsmyndigheder for at kunne bistå Europa-Kommissionen i dennes håndhævelse af forordningen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.2 og 10 i lovforslagets almindelige bemærkninger.