LOV nr 1436 af 29/06/2021
Justitsministeriet
Lov om beskyttelse af whistleblowere § 18
En ekstern whistleblowerordning skal muliggøre skriftlig og mundtlig indberetning og på whistleblowerens anmodning indberetning via et fysisk møde inden for en rimelig frist.
Stk. 2. Justitsministeren kan efter forhandling med vedkommende minister fastsætte nærmere regler om krav til en ekstern whistleblowerordning, der er nævnt i § 17.
Forarbejder til Lov om beskyttelse af whistleblowere § 18
RetsinformationDet foreslås i stk. 1, at en ekstern whistleblowerordning skal muliggøre skriftlig og mundtlig indberetning og på whistleblowerens anmodning indberetning via et fysisk møde inden for en rimelig frist.
Bestemmelsen gennemfører direktivets artikel 12, stk. 2.
En ekstern whistleblowerordning forudsættes indrettet således, at der er mulighed for at foretage indberetning, dels via en onlineplatform, dels via et talemeddelelsessystem. Endvidere skal den eksterne whistleblowerordning inden for en rimelig tidsfrist tilbyde indberetning via fysisk møde, hvis whistlebloweren anmoder herom. Tilbuddet om et fysisk møde skal gives inden for en rimelig tidsfrist ud fra en vurdering af indberetningens karakter, herunder om der er grund til at antage, at der er risiko for uoprettelig skade. Uden for tilfælde, hvor det er klart, at der er en akut risiko for uoprettelig skade, vil et tilbud om et møde inden for 7 dage i almindelighed anses for en rimelig tidsfrist.
En ekstern whistleblowerordning forudsættes endvidere indrettet således, at den muliggør anonyme indberetninger og understøtter muligheden for anonym tovejskommunikation, således at whistlebloweren gives mulighed for at kommunikere anonymt med den eksterne ordnings whistleblowerenhed, og at sidstnævnte kan stille supplerende spørgsmål til whistlebloweren uden at kende vedkommendes identitet. Afhængigt af den konkrete udformning af whistleblowerordningen kan der være behov for, at en whistleblower, der ønsker at kommunikere anonymt, aktivt følger op på indberetningen ved løbende f.eks. at logge på en webbaseret portal med en personlig nøgle, der tildeles i forbindelse med indberetninger til portalen.
Efter det foreslåede stk. 2 kan justitsministeren efter forhandling med vedkommende minister fastsætte regler om krav til en ekstern whistleblowerordning, der er nævnt i § 17.
Bestemmelsen skal navnlig ses i lyset af, at direktivet stiller visse krav til eksterne whistleblowerordninger, jf. nærmere nedenfor, som det vurderes mest hensigtsmæssigt at regulere særskilt ved bekendtgørelse.
Det følger således af direktivets artikel 13, at medlemsstaterne sikrer, at kompetente myndigheder (dvs. eksterne whistleblowerordninger) offentliggør en række oplysninger på deres websted i et særskilt, let identificerbart og tilgængeligt afsnit. Det indebærer, at en ekstern whistleblowerordning på sin hjemmeside skal offentliggøre oplysninger om bl.a. betingelserne for at være beskyttet efter loven og indholdet af beskyttelsen, kontaktoplysninger til brug for indberetning til en ekstern whistleblowerordning, hvordan indberetninger registreres, muligheden for at indberette til interne whistleblowerordninger, procedurerne for at indberette til den eksterne ordning, fristen for at give feedback og typen og indholdet af sådan feedback, og arten af den opfølgning, der skal ske på indberetninger, samt regler om tavshedspligt og behandling af personoplysninger. Formålet er navnlig at give potentielle whistleblowere mulighed for at træffe en informeret beslutning om, hvorvidt, hvordan og hvornår de skal foretage indberetning.
Det følger tillige af direktivets artikel 12, stk. 4, litra a, at medlemsstaterne sikrer, at kompetente myndigheder (dvs. eksterne whistleblowerordninger) udpeger medarbejdere, der er ansvarlige for at give interesserede personer oplysninger om procedurerne for indberetning.
Det følger endvidere af direktivets artikel 12, stk. 5, at autoriserede medarbejdere skal modtage specifik uddannelse i håndtering af indberetninger. Det indebærer, at de pågældende medarbejdere skal modtage uddannelse i bl.a. databeskyttelsesretlige regler, der gør dem i stand til på passende vis at håndtere og følge op på indberetninger samt kommunikere med whistlebloweren, herunder give feedback, jf. præambelbetragtning 74.
Det følger endelig af direktivets artikel 14, at en ekstern whistleblowerordning skal gennemgå sine procedurer for modtagelse af indberetninger og opfølgningen herpå regelmæssigt og mindst én gang hvert tredje år. Bestemmelsen indebærer, at der som minimum hvert tredje år skal gennemføres en evaluering af den eksterne whistleblowerordning med henblik på at vurdere, om der er behov for tilpasninger, således at det sikres, at ordningen fungerer efter hensigten. Evalueringen skal gennemføres med udgangspunkt i de hidtidige erfaringer med den eksterne whistleblowerordning, og proceduren for modtagelse, håndtering og opfølgning af indberetningerne skal i givet fald tilpasses i overensstemmelse hermed.
Den foreslåede bestemmelse bemyndiger således justitsministeren til at fastsætte regler, som bl.a. imødekommer disse krav, som direktivet fastsætter.