LOV nr 1436 af 29/06/2021
Justitsministeriet
Lov om beskyttelse af whistleblowere § 15
En kommunalbestyrelse kan udføre de opgaver, der er nævnt i § 11, stk. 1, på vegne af andre kommunalbestyrelser og overlade udførelsen af disse opgaver til andre kommunalbestyrelser. To eller flere kommunalbestyrelser kan etablere deres interne whistleblowerordning i et kommunalt fællesskab, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse.
Forarbejder til Lov om beskyttelse af whistleblowere § 15
RetsinformationDet foreslås i § 15, 1. pkt., at en kommunalbestyrelse kan udføre de opgaver, der er nævnt i § 11, stk. 1, på vegne af andre kommunalbestyrelser og overlade udførelsen af disse opgaver til andre kommunalbestyrelser.
Det foreslås i § 15, 2. pkt., at to eller flere kommunalbestyrelser kan etablere deres interne whistleblowerordning i et kommunalt fællesskab, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse.
Den foreslåede bestemmelse gennemfører direktivets artikel 8, stk. 9, 3. pkt., hvorefter medlemsstaterne kan fastsætte, at interne indberetningskanaler kan deles mellem kommuner eller drives af fælles kommunale myndigheder i overensstemmelse med national ret, forudsat at de fælles interne indberetningskanaler er forskellige og uafhængige i forhold til de relevante eksterne indberetningskanaler.
Bestemmelsen indebærer, at en kommunalbestyrelse har mulighed for at administrere en intern whistleblowerordning på vegne af andre kommunalbestyrelser. Bestemmelsen indebærer tilsvarende, at en kommunalbestyrelse har mulighed for at overlade administrationen af deres interne whistleblowerordning til en anden kommunalbestyrelse. En kommunalbestyrelse har således efter den foreslåede bestemmelse både hjemmel til at overlade udførelsen af opgaver til andre kommunalbestyrelser og hjemmel til at varetage opgaver for andre kommunalbestyrelser. Når en eller flere kommunalbestyrelser efter det foreslåede § 15, 1. pkt., overlader udførelsen af deres opgaver til en anden kommunalbestyrelse, forbliver ansvaret for whistleblowerordningen og dens opgaver i de delegerende kommunalbestyrelser.
Bestemmelsen indebærer endvidere, at to eller flere kommunalbestyrelser har mulighed for at etablere deres interne whistleblowerordninger i et kommunalt fællesskab, jf. § 60 i lov om kommuners styrelse. Kommuner kan således overlade varetagelsen af deres whistleblowerordning til en ny kommunal myndighed i form af et kommunalt fællesskab.
Det bemærkes, at efter § 60 i lov om kommunernes styrelse overlader de deltagende kommunalbestyrelser ansvaret for opgaverne til det etablerede samarbejde. Kommunalbestyrelserne kan kun øve indflydelse på samarbejdet gennem aftalen om samarbejdet, dvs. fællesskabets vedtægter, og via deres repræsentanter i det kommunale fællesskabs styrende organ.
Det er op til de enkelte kommunalbestyrelser i de enkelte kommuner at beslutte, om de ønsker at lade en anden kommunalbestyrelse administrere deres interne whistleblowerordning henholdsvis administrere en anden kommunalbestyrelses interne whistleblowerordning, ligesom det er op til de enkelte kommunalbestyrelser i de enkelte kommuner at beslutte, hvorvidt deres interne whistleblowerordninger skal drives i et kommunalt fællesskab. Bestemmelsen giver således eksempelvis mulighed for, at to kommuner i en bestemt landsdel eller samtlige landets kommuner kan vælge at etablere en fælles intern whistleblowerordning, som drives i et kommunalt fællesskab.
Det bemærkes, at det er valgfrit for kommunalbestyrelserne, hvorvidt de ønsker at gøre brug af muligheden i den foreslåede § 15.
Det bemærkes endvidere, at den kommune eller det kommunale fællesskab, der administrerer en intern whistleblowerordning, skal opfylde samtlige krav til interne whistleblowerordninger, som følger af denne lov.