LOV nr 1532 af 12/12/2023
Børne- og Undervisningsministeriet
Lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge § 7
Behandlings- og specialundervisningstilbud kan oprettes af regionsrådet, kommunalbestyrelsen eller private leverandører. Private behandlings- og specialundervisningstilbud skal være oprettet som selvejende institution, forening, aktieselskab, anpartsselskab, partnerselskab eller virksomhed med begrænset ansvar omfattet af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder.
Forarbejder til Lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge § 7
RetsinformationDagbehandlingstilbud er ureguleret som institution efter både folkeskoleloven og barnets lov. Der er derfor ikke fastsat særskilte regler om ejerforhold m.v. De gældende regler om dagbehandlingstilbud fremgår af de almindelige bemærkningers pkt. 2.1.1.1 og 2.1.1.2 ovenfor. Nogle af disse regler ændres med barnets lov den 1. januar 2024 som beskrevet i de almindelige bemærkningers pkt. 2.1.2.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 7, at behandlings- og specialundervisningstilbud kan oprettes af regionsrådet, kommunalbestyrelsen eller private leverandører. Private behandlings- og specialundervisningstilbud skal være oprettet som selvejende institution, forening, aktieselskab, anpartsselskab, partnerselskab eller virksomhed med begrænset ansvar omfattet af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder.
Det foreslåede vil indebære, at der vil blive stillet krav til de ejerforhold, der kan benyttes ved etablering og drift af behandlings- og specialundervisningstilbud.
Behandlings- og specialundervisningstilbud vil således kunne oprettes af regionsråd, således at behandlings- og specialundervisningstilbuddet er regionalt. Et regionsråd vil, som i dag, både kunne oprette tilbud inden for og uden for regionens geografiske område.
Behandlings- og specialundervisningstilbud vil endvidere kunne oprettes af kommunalbestyrelser, således at behandlings- og specialundervisningstilbuddet er kommunalt. En kommunalbestyrelse vil, som i dag, både kunne oprette tilbud inden for og uden for kommunens geografiske område.
Endvidere vil behandlings- og specialundervisningstilbud kunne oprettes af private leverandører, således at behandlings- og specialundervisningstilbuddet er i privat eje. Det foreslåede i bestemmelsens 2. pkt. vil dog indebære, at private tilbud alene vil kunne oprettes i de opregnede virksomhedsformer efter lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, jf. lovbekendtgørelse nr. 249 af 1. februar 2021, og derfor ikke vil kunne oprettes og drives som personligt ejede virksomheder.
Bestemmelsen i § 7, 2. pkt., har det samme indhold som socialtilsynslovens § 12 b. Formålet med den foreslåede bestemmelse er at sikre overensstemmelse mellem reguleringen af behandlings- og specialundervisningstilbud og andre tilbud omfattet af socialtilsynsloven.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er endvidere at understøtte muligheden for at føre et effektivt tilsyn med tilbuddenes økonomi og at sikre bedre gennemsigtighed i tilbuddenes økonomi. Det er således kendetegnende for de nævnte virksomhedsformer i modsætning til personligt ejede virksomheder, at der enten er klar adskillelse mellem ejers og tilbuddets økonomi, eller at der ikke er en ejerkreds, idet tilbuddet er selvejende.
Bestemmelsen vil således gælde for private tilbud, men ikke for offentligt ejede tilbud.
Det foreslåede vil indebære, at private tilbud, der er oprettet som personligt ejede virksomheder, fra og med lovens ikrafttræden ikke vil kunne godkendes af kommunalbestyrelsen.
Det bemærkes, at det for at sikre allerede oprettede private tilbud, der er oprettet som personligt ejet virksomhed, en hensigtsmæssig tid til at overgå til en anden af de nævnte virksomhedsformer, i lovforslagets § 21, stk. 2, foreslås at indrømme allerede oprettede private tilbud, der drives i form af en personligt ejet virksomhed, en periode fra lovens ikrafttræden og frem til og med den 31. december 2028 til at foretage den nødvendige omdannelse.
Et behandlings- og specialundervisningstilbud, der fortsætter driften med en ændret virksomhedsform, vil skulle anses som samme virksomhed i forhold til lovforslagets ordning. Ændres virksomhedsformen vil dette således skulle meddeles til beliggenhedskommunen med henblik på opdatering af godkendelsen og dermed kvalitetsaftalen, jf. lovforslagets § 9, stk. 2, nr. 4, og der vil skulle indsendes regnskab for behandlings- og specialundervisningstilbuddets virksomhed i det forgangne regnskabsår med henblik på tilsynet med den økonomiske kvalitet, jf. lovforslagets § 11, stk. 1, nr. 4.