LOV nr 1532 af 12/12/2023
Børne- og Undervisningsministeriet
Lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge § 6
Beliggenhedskommunen skal sikre, at elevens behov for støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling imødekommes der, hvor undervisningen gennemføres, hvis eleven er omfattet af folkeskolelovens § 23, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Ved fravær på grund af sygdom el.lign., der må skønnes at blive af længere varighed, skal beliggenhedskommunen give meddelelse til den kommune, der er ansvarlig for barnets eller den unges behov for støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling, med henblik på at den ansvarlige kommune kan vurdere, om barnets eller den unges behov for støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling og behov for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand fortsat kan opfyldes i behandlings- og specialundervisningstilbuddet.
Forarbejder til Lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge § 6
RetsinformationDet fremgår af folkeskolelovens § 23, stk. 1, at elever, der gennem længere tid på grund af smittefare eller af hensyn til deres sundhed eller velfærd ikke kan undervises i skolen, undervises i deres hjem eller på den institution, hvor de opholder sig. Efter folkeskolelovens § 23, stk. 2, påhviler det kommunalbestyrelsen at indrette undervisning efter stk. 1 på de i kommunen beliggende sygehuse, hospitaler og andre institutioner, som modtager børn i alderen 6-18 år, medmindre der på anden måde sørges for børnenes undervisning. Institutionen skal stille egnede lokaler til rådighed. Det følger af folkeskolelovens § 23, stk. 3, at børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om undervisning efter stk. 1 og 2. Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 694 af 20. juni 2014 om sygeundervisning af elever i folkeskolen og frie grundskoler. I det følgende omtales bekendtgørelsen som sygeundervisningsbekendtgørelsen.
Efter sygeundervisningsbekendtgørelsens § 1, stk. 1, skal skolens leder ved fravær på grund af sygdom eller lignende, der må skønnes at blive af længere varighed, rette henvendelse til forældrene med henblik på en vurdering af behovet for sygeundervisning, jf. folkeskolelovens § 23, stk. 1, og friskolelovens § 3, stk. 1, nr. 4. Henvendelsen skal ske snarest muligt. Skolens leder skal under alle omstændigheder rette henvendelse til forældrene senest 3 uger (15 skoledage) efter, at eleven sidst deltog i undervisningen eller skulle have påbegyndt skolegangen.
Det følger af sygeundervisningsbekendtgørelsens § 2, stk. 1, at opholder eleven sig i hjemmet, påhviler det skolens leder efter samråd med forældrene og eleven at sørge for, at den nødvendige undervisning iværksættes.
Det fremgår endvidere af sygeundervisningsbekendtgørelsens § 2, stk. 2, at opholder eleven sig på et sygehus, et hospital eller en anden institution, skal skolens leder indhente oplysning om, hvorvidt eleven modtager undervisning. Er dette ikke tilfældet, skal skolens leder underrette kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor institutionen ligger.
Det følger af sygeundervisningsbekendtgørelsens § 4, stk. 1, at omfanget af sygeundervisningen til enhver tid skal afpasses efter den enkelte elevs alder, helbredstilstand og øvrige forudsætninger.
Efter sygeundervisningsbekendtgørelsens § 4, stk. 2, tilrettelægges undervisningen efter samråd med forældrene og eleven.
Dansk socialpolitik bygger på et princip om sektoransvar. Dette princip indebærer, at den sektor, som generelt stiller en ydelse til rådighed, har ansvaret for at sikre, at denne ydelse også er tilgængelig for mennesker med særlige behov. Det betyder f.eks., at i det omfang, der er tale om behandling, som under en indlæggelse normalt ydes efter sundhedslovgivningen, vil dette også gælde, hvis et barn eller en ung, som får støtte i form af behandling efter serviceloven, indlægges. Tilsvarende vil gælde efter barnets lov. Ved lov nr. 753 af 13. juni 2023 ophæves en række bestemmelser i serviceloven og fremgår i stedet af barnets lov, jf. lov nr. 721 af 13. juni 2023. Ændringerne træder i kraft den 1. januar 2024.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 1, at beliggenhedskommunen skal sikre, at elevens behov for støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling imødekommes, der hvor undervisningen gennemføres, hvis eleven er omfattet af folkeskolelovens § 23, jf. dog stk. 2.
Det foreslåede vil indebære, at støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling indtænkes i sygeundervisningen efter folkeskoleloven for de børn og unge, der er henvist til et behandlings- og specialundervisningstilbud.
Det foreslåede vil skulle forstås i overensstemmelse med det gældende princip om sektoransvar, således at f.eks. i det omfang, der er tale om behandling, som under en indlæggelse normalt ydes efter sundhedslovgivningen, vil dette også gælde, hvis et barn eller en ung, som får støtte i form af behandling efter barnets lov, indlægges.
Ansvaret for, at barnet eller den unge også modtager støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling under længerevarende sygdom eller lignende, vil påhvile beliggenhedskommunen som skolekommune.
Beliggenhedskommunen vil kunne opfylde sine forpligtelser efter den foreslåede bestemmelse ved at indgå aftale med behandlings- og specialundervisningstilbuddet om, at tilbuddet varetager støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling under sygdom for børn og unge, der er henvist til tilbuddet. Aftalen herom vil skulle fremgå af kvalitetsaftalen, jf. den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 9, stk. 2, nr. 6.
Støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling vil skulle foregå samme sted som sygeundervisningen. Det vil indebære, at såfremt eleven opholder sig i hjemmet under sygdomsforløbet, vil beliggenhedskommunen skulle sikre, at støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling også foregår her, ligesom hvis sygeundervisningen foregår på et hospital eller lignende, vil støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling også skulle foregå her, inden for rammerne af sektoransvaret.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 2, at ved fravær på grund af sygdom eller lignende, der må skønnes at blive af længere varighed, skal beliggenhedskommunen give meddelelse den kommune, der er ansvarlig for barnets eller den unges behov for støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling med henblik på, at den ansvarlige kommune kan vurdere om barnets eller den unges behov for støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling og behov for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand fortsat kan opfyldes i behandlings- og specialundervisningstilbuddet.
Det vil som udgangspunkt være barnets eller den unges bopælskommune, der vil skulle modtage oplysningen. Dette vil gælde for børn og unge, der ikke er anbragt uden for hjemmet.
I forhold til ansvaret for at træffe afgørelse om den nødvendige hjælp og støtte efter barnets lov er reglerne om handlepligt reguleret i retssikkerhedslovens §§ 9-9 b. Efter § 9 a, stk. 1, i retssikkerhedsloven er forældremyndighedsindehaverens handlekommune som udgangspunkt også handlekommune for et barn eller en ung under 18 år. For børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet efter reglerne i barnets lov, følger det af retssikkerhedslovens § 9 a, stk. 4, at handlekommunen for anbragte børn eller unge er den kommune, der har truffet afgørelse om anbringelse uden for hjemmet. I dette tilfælde vil det være den anbringende kommune, der vil skulle modtage oplysningen. Reglerne om, hvilken kommune, der er handlekommune, er nærmere beskrevet i pkt. 2.2.1.3 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslåede vil indebære, at såfremt en elev skønnes at være sygemeldt i en længere periode, vil kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen skulle oplyse dette til den henvisende kommune. Den henvisende kommune vil herefter kunne vurdere, om elevens konkrete behov for støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling bedst varetages med sygeundervisning, om indsatsen skal ophøre eller ændres eller om eleven vil skulle visiteres til et andet tilbud.
Vurderingen efter stk. 2, vil skulle foretages på baggrund af en konkret vurdering af eleven, hvor der vil kunne indgå oplysninger om elevens sygdom, trivsel i tilbuddet og andre relevante faktorer.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.