LOV nr 1532 af 12/12/2023
Børne- og Undervisningsministeriet
Lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge § 14
Behandlings- og specialundervisningstilbud skal efter anmodning give beliggenhedskommunen de faglige, organisatoriske og økonomiske oplysninger om behandlings- og specialundervisningstilbuddet, som beliggenhedskommunen vurderer er nødvendige for beliggenhedskommunens tilsyn med behandlings- og specialundervisningstilbuddet, jf. §§ 12 og 13.
Stk. 2. Behandlings- og specialundervisningstilbud skal af egen drift og uden unødigt ophold give oplysning til beliggenhedskommunen om
-
væsentlige ændringer i forhold til godkendelsen, jf. §§ 8-11 og 13, og
-
bekymrende forhold og hændelser i behandlings- og specialundervisningstilbuddet og om, hvorvidt andre tilsynsyndigheder har foretaget tilsynsmæssige skridt over for behandlings- og specialundervisningstilbuddet.
Stk. 3. Behandlings- og specialundervisningstilbud skal af egen drift og uden unødigt ophold give oplysning til den kommune, der har ansvaret for barnet eller den unge efter barnets lov, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, om bekymrende forhold og hændelser i behandlings- og specialundervisningstilbuddet og om, hvorvidt andre tilsynsmyndigheder har foretaget tilsynsmæssige skridt over for behandlings- og specialundervisningstilbuddet.
Stk. 4. Vedkommende kommune skal give socialtilsynet, jf. § 12, stk. 2, de oplysninger efter stk. 1-3, som er nødvendige for, at socialtilsynet kan føre tilsyn med kvaliteten af støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling efter kvalitetsaftalen og barnets lov i behandlings- og specialundervisningstilbud.
Forarbejder til Lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge § 14
RetsinformationDagbehandlingstilbud er ureguleret som institution efter både folkeskoleloven og barnets lov. Der er derfor ikke fastsat særskilte regler om behandlings- og specialundervisningstilbuds pligt til at orientere vedkommende kommune om institutionelle forhold og forhold vedrørende undervisningen. De gældende regler om dagbehandlingstilbuds og kommunalbestyrelsers oplysningspligt over for tilsynsmyndigheder fremgår af pkt. 3.4.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det følger af § 14, stk. 1, at behandlings- og specialundervisningstilbud efter anmodning skal give beliggenhedskommunen de faglige, organisatoriske og økonomiske oplysninger om behandlings- og specialundervisningstilbuddet, som beliggenhedskommunen vurderer, er nødvendige for kommunalbestyrelsens tilsyn med tilbuddet, jf. §§ 12 og 13.
Det foreslåede vil indebære, at behandlings- og specialundervisningstilbud er forpligtet til at give nødvendige oplysninger til beliggenhedskommunen i forbindelse med godkendelsen og i tilsynet med behandlings- og specialundervisningstilbuddet, når beliggenhedskommunen anmoder herom.
Det følger således af almindelige forvaltningsretlige regler, at da der er tale om ansøgningssager, påhviler det som udgangspunkt behandlings- og specialundervisningstilbuddet at meddele kommunalbestyrelsen de nødvendige oplysninger. Kommunalbestyrelsen vil ved manglende meddelelse af de nødvendige oplysninger efter omstændighederne kunne træffe afgørelse på det foreliggende grundlag, herunder eventuelt meddele afslag på ansøgningen. Det bemærkes, at kommunalbestyrelsen skal leve op til den almindelige vejledningspligt i forvaltningslovens § 7 og aktivt sikre, at oplysninger bliver indsamlet og kontrolleret.
Det foreslåede vil i tillæg hertil indebære, at behandlings- og specialundervisningstilbud også vil skulle give kommunalbestyrelsen de nødvendige oplysninger til brug for tilsynet med tilbuddet.
Der vil være tale om oplysninger, der omhandler faglige forhold, hvormed menes både oplysninger vedrørende undervisningsdelen og den socialfaglige del af tilbuddet. Der vil ligeledes være tale om oplysninger om organisationen, herunder ledelsesforhold og økonomiske forhold.
Det vil være kommunalbestyrelsen, der vurderer om oplysningerne er nødvendige. Det vil indebære, at det er oplysninger, som kommunalbestyrelsen vil skulle anmode om at få fra tilbuddet.
Hensigten med det foreslåede er at give kommunalbestyrelsen det bredeste og bedst mulige oplysningsgrundlag og dermed også bedre mulighed for at gribe ind.
I medfør af § 10 i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter (retssikkerhedsloven om tvangsindgreb og oplysningspligter), jf. lovbekendtgørelse nr. 1121 af 12. november 2019, vil den foreslåede bestemmelse ikke gælde i forhold til enkeltpersoner eller virksomheder, hvor der er konkret mistanke om, at den pågældende har begået en lovovertrædelse, der kan medføre straf, medmindre det kan udelukkes, at de oplysninger, som søges tilvejebragt, kan have betydning for bedømmelsen af den formodede lovovertrædelse. Det følger af almindelige forvaltningsretlige principper, at der i hvert enkelt tilfælde skal foretages en konkret vurdering af, om det er nødvendigt at indhente de pågældende oplysninger for at udøve tilsyn med, at lovens regler bliver overholdt.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 14, stk. 2, at behandlings- og specialundervisningstilbud af egen drift og uden unødigt ophold skal give oplysning til beliggenhedskommunen om
-
væsentlige ændringer i forhold til godkendelsen, jf. §§ 8-11 og 13, og
-
bekymrende forhold og hændelser i tilbuddet og om, hvorvidt andre tilsynsmyndigheder har foretaget tilsynsmæssige skridt over for behandlings- og specialundervisningstilbuddet.
Det foreslåede i stk. 2, vil indebære, at behandlings- og specialundervisningstilbud af egen drift vil skulle give visse oplysninger til kommunen. Af egen drift vil betyde, at beliggenhedskommunen ikke vil skulle bede om oplysninger, men at behandlings- og specialundervisningstilbuddet er forpligtet til at give oplysningerne uden anmodning herom. Uden unødigt ophold vil indebære, at oplysningerne vil skulle gives i umiddelbar forlængelse af hændelsen.
Det foreslåede i § 14, stk. 2, nr. 1, vil indebære, at tilbuddet vil skulle give oplysninger om væsentlige ændringer i forhold til oplysningsgrundlaget, der er indgået i godkendelsen, jf. §§ 8-11 og 13.
En væsentlig ændring i forhold til tilbuddets godkendelse vil kunne vedrøre ændringer i økonomien, en markant ændring i elevtal, fragangen af nøglemedarbejdere eller en stigning i antallet af vikarer, som vil kunne medføre manglende personalekompetencer i tilbuddet. Ændringerne vil skulle være relevante i forhold til kommunalbestyrelsens vurdering af behandlings- og specialundervisningstilbuddenes generelle kvalitet og mulighed for fortsat at bevare godkendelsen.
Oplysningerne vil skulle gives i umiddelbart forlængelse af det pågældende forholds indtræden og uden anmodning herom fra kommunen.
Det bemærkes, at den foreslåede oplysningspligt vil være begrænset af forbuddet mod selvinkriminering m.v. i § 10 i retssikkerhedsloven om tvangsindgreb og oplysningspligter, jf. ovenfor til bestemmelsens stk. 1.
Det foreslåede i § 14, stk. 2, nr. 2, vil indebære, at behandlings- og specialundervisningstilbuddet vil skulle give oplysninger, hvis der i tilbuddet er bekymrende forhold og hændelser og om, hvorvidt andre tilsynsmyndigheder har foretaget tilsynsmæssige skridt over for behandlings- og specialundervisningstilbuddet.
Behandlings- og specialundervisningstilbuddet vil således skulle oplyse beliggenhedskommunen om bekymrende forhold og hændelser i umiddelbart forlængelse af opdagelsen heraf. Bekymrende forhold og hændelser kan blandt andet være oplysninger om, at der ikke er de rette kompetencer i behandlings- og specialundervisningstilbuddet, at der opleves en stigning i vikarforbruget, at der opleves magtanvendelse i behandlings- og specialundervisningstilbuddet, at ledelsen anvender økonomiske midler uforsvarligt, m.v.
Oplysninger om andre tilsynsmyndigheders tilsynsmæssige skridt vil blandt andet omfatte iværksatte sanktioner samt oplysninger om intensiveret tilsyn med forhold, som den anden tilsynsmyndighed er bekymret for.
Det bemærkes, at den foreslåede oplysningspligt vil være begrænset af forbuddet mod selvinkriminering m.v. i § 10 i retssikkerhedsloven om tvangsindgreb og oplysningspligter, jf. ovenfor til bestemmelsens stk. 1.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 14, stk. 3, at behandlings- og specialundervisningstilbuddet af egen drift og uden unødigt ophold skal give oplysning til den kommune, der har ansvar for den enkelte borger efter lov om social service, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, om bekymrende forhold og hændelser i behandlings- og specialundervisningstilbuddet og om, hvorvidt der er andre tilsynsmyndigheder, der har foretaget tilsynsmæssige skridt over for behandlings- og specialundervisningstilbuddet.
Den foreslåede bestemmelse er identisk med det foreslåede i bestemmelsens stk. 2, nr. 2, for så vidt angår typen af oplysninger om bekymrende forhold og hændelse samt oplysninger om tilsynsmæssige skridt iværksat over for behandlings- og specialundervisningstilbuddet. Behandlings- og specialundervisningstilbuddet vil således skulle oplyse den kommune, der har ansvar for den enkelte borger efter lov om social service, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, om bekymrende forhold og hændelser, f.eks. at der ikke er de rette kompetencer i behandlings- og specialundervisningstilbuddet, at der opleves en stigning i vikarforbruget, at der opleves magtanvendelse i behandlings- og specialundervisningstilbuddet, at ledelsen anvender økonomiske midler uforsvarligt, m.v., samt om andre tilsynsmyndigheders tilsynsmæssige skridt, f.eks. iværksatte sanktioner samt oplysninger om intensiveret tilsyn med forhold, som den anden tilsynsmyndighed er bekymret for.
Efter bestemmelsens stk. 3 vil behandlings- og specialundervisningstilbuddet – modsat i stk. 2, nr. 2 – skulle give ovennævnte oplysninger til den kommune, der har ansvaret for den enkelte borger på det sociale område, altså den enkelte borgers handlekommune efter retssikkerhedslovens §§ 9-9 b.
Behandlings- og specialundervisningstilbud vil således være forpligtet til af egen drift at give oplysninger om bekymrende forhold og hændelser og om der er andre tilsynsmyndigheder, der har iværksat tilsynsmæssige skridt over for tilbuddet både til den kommune, hvor tilbuddet er beliggende, og til den kommune, der er ansvarlig for den enkelte borgers støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling.
Det bemærkes, at den foreslåede oplysningspligt vil være begrænset af forbuddet mod selvinkriminering m.v. i § 10 i retssikkerhedsloven om tvangsindgreb og oplysningspligter, jf. ovenfor til bestemmelsens stk. 1.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 14, stk. 4, at vedkommende kommune skal give socialtilsynet, jf. § 12, stk. 2, de oplysninger efter stk. 1-3, som er nødvendige for, at socialtilsynet kan føre til tilsyn med kvaliteten af støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling efter kvalitetsaftalen og barnets lov i behandlings- og specialundervisningstilbud.
Det foreslåede vil indebære, at den kommunalbestyrelse, som efter stk. 1-3 modtager oplysninger om væsentlige ændrede forhold, bekymrende forhold og hændelser eller oplysninger om, at der er iværksat tilsynsmæssige skridt af andre tilsynsmyndigheder, vil skulle videregive disse til det relevante socialtilsyn.
Det vil enten være kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor behandlings- og specialundervisningstilbuddet er beliggende, eller kommunalbestyrelsen i den kommune, der er ansvarlig for den enkelte borgers støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling, der vil kunne komme i besiddelse af oplysninger, som vil skulle videregives til socialtilsynet.
Vedkommende kommune vil – udover beliggenhedskommunen – som udgangspunkt være barnets eller den unges bopælskommune, der vil skulle videregive oplysninger til socialtilsynet. Dette vil gælde for børn og unge, der ikke er anbragt uden for hjemmet.
I forhold til ansvaret for at træffe afgørelse om den nødvendige hjælp og støtte efter barnets lov er reglerne om handlepligt reguleret i retssikkerhedslovens §§ 9-9 b. Efter § 9 a, stk. 1, i retssikkerhedsloven er forældremyndighedsindehaverens handlekommune som udgangspunkt også handlekommune for et barn eller en ung under 18 år. For børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet efter reglerne i barnets lov, følger det af retssikkerhedslovens § 9 a, stk. 4, at handlekommunen for anbragte børn eller unge er den kommune, der har truffet afgørelse om anbringelse uden for hjemmet. I dette tilfælde vil det være den anbringende kommune, der vil skulle videregive oplysninger til socialtilsynet. Reglerne om, hvilken kommune, der er handlekommune, er nærmere beskrevet i pkt. 2.2.1.3 i de almindelige bemærkninger.
Det vil være socialtilsynet, som beliggenhedskommunen efter § 12, stk. 2, har indgået aftale med om tilsyn med kvaliteten af støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling i behandlings- og specialundervisningstilbuddet, som vil skulle have oplysningerne.
Adgangen til at videregive oplysninger til socialtilsynet er begrundet i hensynet til at sikre, at der sker den nødvendige forbedring af kvaliteten af både undervisningen og kvaliteten af støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling ved, at oplysninger om eksempelvis bekymrende forhold og hændelser tilgår begge tilsynsmyndigheder.
Det bemærkes, at socialtilsynets tilsvarende pligt til at orientere kommunalbestyrelsen følger af socialtilsynslovens § 10, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.