LOV nr 1532 af 12/12/2023
Børne- og Undervisningsministeriet
Lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge § 12
Beliggenhedskommunen har ansvaret for tilsynet med behandlings- og specialundervisningstilbuddet og fører tilsyn med, om behandlings- og specialundervisningstilbuddet overholder kvalitetsaftalen og betingelserne for godkendelse, jf. §§ 8-10, og har den fornødne økonomiske kvalitet, jf. § 11, samt om behandlings- og specialundervisningstilbuddets årsbudget kan godkendes, jf. § 13.
Stk. 2. Beliggenhedskommunen indgår aftale med socialtilsynet, jf. § 2, stk. 2, 3 og 6, i lov om socialtilsyn, om, at socialtilsynet fører fagligt tilsyn med kvaliteten af støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling, der ydes efter barnets lov og den indgåede kvalitetsaftale. Beliggenhedskommunen kan indgå aftale med socialtilsynet om, at socialtilsynet varetager tilsynsopgaver efter stk. 1 i videre omfang end efter 1. pkt.
Stk. 3. Børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om beliggenhedskommunens tilsyn med behandlings- og specialundervisningstilbud, herunder krav til tilsynets indhold, karakter og omfang.
Stk. 4. Børne- og undervisningsministeren fastsætter efter forhandling med social- og boligministeren nærmere regler om beliggenhedskommunernes indgåelse af aftale med socialtilsynet om socialtilsynets tilsyn med behandlings- og specialundervisningstilbud.
Forarbejder til Lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge § 12
RetsinformationDagbehandlingstilbud er ureguleret som institution efter både folkeskoleloven og barnets lov. Det følger af § 15, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 693 af 26. maj 2020 om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter folkeskoleloven i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder (bekendtgørelsen om interne skoler), at henvisning af en elev til specialpædagogisk bistand i et privat, selvejende eller regionalt dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted er betinget af, at der på forhånd mellem institutionen og kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen er indgået overenskomst om undervisningens omfang, indhold og tilrettelæggelse på den interne skole. Det samme gælder kommunale dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder, der er beliggende i en anden kommune. Overenskomsten skal mindst omfatte blandt andet tilsynsfunktionen og dens indhold, jf. bestemmelsens nr. 3. Det følger endvidere af bekendtgørelsens § 15, stk. 3, at den i stk. 1, nr. 3, nævnte tilsynsfunktion blandt andet skal sikre, at undervisningen i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder gives i overensstemmelse med de fastsatte time- og læseplaner, jf. stk. 1, nr. 1, og stk. 2.
De gældende regler om tilsyn med dagbehandlingstilbud fremgår af pkt. 2.3.1 og 2.4.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Nogle af disse regler ændres med barnets lov den 1. januar 2024 som beskrevet i de almindelige bemærkningers pkt. 2.3.2.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 12, stk. 1, at beliggenhedskommunen har ansvaret for tilsynet med behandlings- og specialundervisningstilbuddet og fører tilsyn med, om behandlings- og specialundervisningstilbuddet overholder kvalitetsaftalen, jf. §§ 8-10, og har den fornødne økonomiske kvalitet, jf. § 11, samt om behandlings- og specialundervisningstilbuddets årsbudget kan godkendes, jf. § 13.
Det foreslåede vil indebære, at kommunalbestyrelsen i den stedlige kommune vil have eneansvaret for at føre tilsyn med behandlings- og specialundervisningstilbud, der er beliggende i kommunen. Dette vil også være tilfældet i forhold til kommunens egne behandlings- og specialundervisningstilbud og i forhold til andre kommuners eller regioners behandlings- og specialundervisningstilbud. Det vil være kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen, der skal indgå en aftale med socialtilsynet i vedkommende region om at føre tilsyn med kvaliteten af støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling, der ydes efter barnets lov og den indgåede kvalitetsaftale. Se hertil den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 12, stk. 2.
Ved beliggenhedskommunens tilsyn vil der skulle lægges vægt på behandlings- og specialundervisningstilbuddets faktiske evne til at opfylde betingelserne.
Kommunalbestyrelsens tilsyn vil skulle omfatte, om behandlings- og specialundervisningstilbuddet overholder den kvalitetsaftale, jf. de foreslåede bestemmelser i lovforslagets §§ 8-10, som kommunalbestyrelsen har indgået med behandlings- og specialundervisningstilbuddet, og har den fornødne økonomiske kvalitet, jf. § 11, samt om behandlings- og specialundervisningstilbuddets årsbudget kan godkendes, jf. § 13.
Kommunalbestyrelsen vil således skulle påse, at hvert enkelt punkt i den indgående kvalitetsaftale er opfyldt, herunder om behandlings- og specialundervisningstilbuddet opfylder de aftalte indikatorer under hvert af kvalitetsaftalens temaer.
Ved tilsynet vil kommunalbestyrelsen skulle vurdere, om behandlings- og specialundervisningstilbuddet opfylder betingelserne for godkendelse, jf. §§ 9 og 10, da disse vil være en forudsætning for kvalitetsaftalen, uanset om de er omtalt i kvalitetsaftalen eller ej. Kommunalbestyrelsen og behandlings- og specialundervisningstilbuddet vil således ikke kunne aftale sig fra, at tilsynet omfatter alle betingelserne for godkendelse.
Kommunalbestyrelsen vil herudover skulle føre tilsyn med, om behandlings- og specialundervisningstilbuddet har den fornødne økonomisk kvalitet efter den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 11, og at kommunalbestyrelsen årligt vil skulle tage stilling til, om behandlings- og specialundervisningstilbuddets årsbudget opfylder betingelserne for godkendelse i den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 13.
Det bemærkes, at kommunalbestyrelsen vil skulle føre tilsyn med specialundervisningen og den specialpædagogiske bistand efter den foreslåede i bestemmelse i folkeskolelovens § 22 b som affattet ved § 1, nr. 12, i det samtidig fremsatte lovforslag om ændring af lov om folkeskolen, barnets lov, lov om socialtilsyn og forskellige andre love (Styrkelse af undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge m.v.).
Det bemærkes herudover, at det foreslåede vil indebære, at området som udgangspunkt fortsat vil være underlagt det almindelige tilsyn med kommunerne efter kommunestyrelsesloven, som varetages af Ankestyrelsen.
Det følger af den foreslåede § 12, stk. 2, at beliggenhedskommunen indgår aftale med socialtilsynet, jf. § 2, stk. 2, 3 og 6, i lov om socialtilsyn, om at socialtilsynet fører fagligt tilsyn med kvaliteten af støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling, der ydes efter barnets lov og den indgåede kvalitetsaftale. Beliggenhedskommunen kan indgå aftale med socialtilsynet om, at socialtilsynet varetager tilsynsopgaver efter stk.1, i et videre omfang end efter 1. pkt.
Det foreslåede vil indebære, at kommunalbestyrelsen vil skulle indgå aftale med socialtilsynet, sådan at det sikres, at kommunalbestyrelsen foretager et fagligt velfunderet tilsyn med den socialfaglige del af behandlings- og specialundervisningstilbuddet. Det indebærer, at socialtilsynet vil skulle medvirke til at føre tilsyn med den socialfaglige indsats, der gives inden for kvalitetsaftalens temaer efter den foreslåede bestemmelse i § 10, stk. 2, nr. 2-5 og 7-8. Det betyder, at socialtilsynet ikke som udgangspunkt vil skulle føre tilsyn med undervisningens organisering, tilrettelæggelse og indhold m.v. efter § 10, stk. 2, nr. 1, og økonomiske forhold efter § 10, stk. 2, nr. 6.
Det bemærkes, at socialtilsynenes ansvarsområder er reguleret i § 2 i lov om socialtilsyn, hvorefter kommunalbestyrelsen i en kommune inden for hver region har ansvaret for at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med en række forskellige tilbud, der er omfattet af barnets lov, serviceloven eller sundhedsloven. Socialtilsynene er således specialiserede i at føre tilsyn med sociale tilbud og har et indgående kendskab til de bestemmelser om kvalitetsmodellen efter socialtilsynsloven, som nærværende lovforslags bestemmelser i vidt omfang bygger på. Der henvises til pkt. 2.4.1.2 og 2.4.2 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslåede vil skulle ses i sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i socialtilsynslovens § 3, stk. 4, som affattet ved lovforslagets § 22, nr. 1, hvorefter socialtilsynet på vegne af kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor et behandlings- og specialundervisningstilbud ligger, og på grundlag af en aftale med den pågældende kommunalbestyrelse udfører tilsyn med den pædagogiske støtte og behandling, der ydes efter barnets lov og på baggrund af den indgåede kvalitetsaftale, jf. § 12, stk. 2 og 3, i lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge.
Beliggenhedskommunen og socialtilsynet vil herudover kunne indgå aftale om, at socialtilsynet varetager tilsynsopgaver efter stk. 1 i videre omfang end efter stk. 2.
En sådan aftale vil f.eks. kunne omfatte tilsynet med behandlings- og specialundervisningstilbuds økonomiske kvalitet.
Det følger af den foreslåede § 12, stk. 3, at børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om beliggenhedskommunens tilsyn med behandlings- og specialundervisningstilbud, herunder krav til tilsynets indhold, karakter og omfang.
Det foreslåede vil indebære, at børne- og undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om det tilsyn, som kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen vil skulle føre med behandlings- og specialundervisningstilbud.
En sådan bemyndigelse vil skulle benyttes til at fastsætte nærmere regler om indholdet af tilsynet med specialundervisningen og den specialpædagogiske bistand. Der vil således kunne fastsættes regler om, hvilke bestemmelser om specialundervisningen og den specialpædagogiske bistand, der vil skulle påses overholdt, f.eks. regler om fritagelse for fag, test og prøver, om timetal samt om undervisningens kvalitet og indhold.
En sådan bemyndigelse vil endvidere skulle benyttes til at fastsætte nærmere regler om indholdet af tilsynet med kvaliteten af støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling. Der vil således f.eks. kunne fastsættes regler om, at beliggenhedskommunen skal deltage i socialtilsynets tilsynsbesøg i behandlings- og specialundervisningstilbud.
Der vil også kunne fastsættes nærmere regler om tilsynets karakter og omfang, herunder om, at der skal foretages besøg, om disse skal være anmeldte eller uanmeldte og med hvilken hyppighed. Sådanne bestemmelser om tilsynsbesøg vil tidligst kunne finde anvendelse fra den 1. juli 2024.
Det bemærkes, at bemyndigelsen også vil skulle ses i lyset af det tilsyn med kommunalbestyrelsen, som forudsættes gennemført af Børne- og Undervisningsministeriet – i praksis Styrelsen for Undervisning og Kvalitet – efter de foreslåede bestemmelser i folkeskolelovens §§ 57 f og 57 g som affattet ved § 1, nr. 17, i det samtidig fremsatte lovforslag om ændring af lov om folkeskolen, barnets lov, lov om socialtilsyn og forskellige andre love (Styrkelse af undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge m.v.).
Det følger af den foreslåede § 12, stk. 4, at børne- og undervisningsministeren efter forhandling med social- og boligministeren fastsætter nærmere regler om beliggenhedskommunernes indgåelse af aftale med socialtilsynet om socialtilsynets tilsyn med behandlings- og specialundervisningstilbud.
Det foreslåede vil indebære, at børne- og undervisningsministeren vil skulle fastsætte nærmere regler om samarbejdet mellem beliggenhedskommunen og socialtilsynet efter forudgående forhandling med social- og boligministeren.
Der vil kunne fastsættes nærmere regler om omfanget af socialtilsynets opgaver i forbindelse med tilsynet, herunder f.eks. nærmere regler om hyppigheden og karakteren af socialtilsynets tilsyn og om, hvilke dele af kvalitetsaftalen, som socialtilsynet skal føre tilsyn med efter aftale med beliggenhedskommunen.
Der vil endvidere kunne fastsættes nærmere regler om samarbejdet mellem beliggenhedskommunen og socialtilsynet, herunder f.eks. om udveksling af oplysninger mellem beliggenhedskommunen og socialtilsynet og om socialtilsynets afrapportering af det gennemførte tilsyn over for beliggenhedskommunen. Der vil også kunne fastsættes nærmere regler om, i hvilket omfang tilsyn gennemføres under samtidig deltagelse af flere myndigheder m.v.
Der vil således kunne fastsættes forholdsvis præcise minimumskrav til, hvad socialtilsynet skal føre tilsyn med, således at det vil være muligt at etablere en standardaftale som udgangspunkt for socialtilsynets opgavevaretagelse. Det vil dog være op til det enkelte socialtilsyn, om dette vil acceptere konkrete tilpasninger i aftalegrundlaget. Det kunne f.eks. være i forhold til mindre kommuner med få behandlings- og specialundervisningstilbud, som derfor har et større behov for at kunne trække på socialtilsynets kompetencer.
Der forventes endvidere fastsat nærmere regler om, at beliggenhedskommunen kan indgå aftale med socialtilsynet om, at socialtilsynet varetager tilsynsopgaver efter den foreslåede bestemmelse i § 12, stk. 1, i videre omfang end efter § 12, stk. 2, 1. pkt., således at beliggenhedskommunen og socialtilsynet kan indgå aftale om, at socialtilsynet bistår med det økonomiske tilsyn som beskrevet i lovforslagets § 11.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 og 2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.