LOV nr 1532 af 12/12/2023
Børne- og Undervisningsministeriet
Lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge § 8
Beliggenhedskommunen godkender efter ansøgning behandlings- og specialundervisningstilbuddet, jf. §§ 9 og 10.
Forarbejder til Lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge § 8
RetsinformationDagbehandlingstilbud er ureguleret som institution efter både folkeskoleloven og barnets lov. Det følger af § 15, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 693 af 26. maj 2020 om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter folkeskoleloven i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder (bekendtgørelsen om interne skoler), at henvisning af en elev til specialpædagogisk bistand i et privat, selvejende eller regionalt dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted er betinget af, at der på forhånd mellem institutionen og kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen er indgået overenskomst om undervisningens omfang, indhold og tilrettelæggelse på den interne skole. Det samme gælder kommunale dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder, der er beliggende i en anden kommune. Overenskomsten skal mindst omfatte blandt andet tilsynsfunktionen og dens indhold, jf. bestemmelsens nr. 3. Det følger endvidere af bekendtgørelsens § 15, stk. 3, at den i stk. 1, nr. 3, nævnte tilsynsfunktion blandt andet skal sikre, at undervisningen i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder gives i overensstemmelse med de fastsatte time- og læseplaner, jf. stk. 1, nr. 1, og stk. 2.
De gældende regler om kommunalbestyrelsens ansvar for og tilsyn med dagbehandlingstilbud fremgår af pkt. 2.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Nogle af disse regler ændres med barnets lov den 1. januar 2024 som beskrevet i de almindelige bemærkningers pkt. 2.3.2.
Det følger af det foreslåede § 8, at beliggenhedskommunen efter ansøgning godkender behandlings- og specialundervisningstilbuddet, jf. §§ 9 og 10.
Det foreslåede har til hensigt at tydeliggøre, at det er beliggenhedskommunen, der vil have det samlede ansvar for behandlings- og specialundervisningstilbud.
Det foreslåede vil indebære, at behandlings- og specialundervisningstilbud vil skulle indgive en ansøgning om godkendelse til den kommune, hvor behandlings- og specialundervisningstilbuddet er beliggende.
Et behandlings- og specialundervisningstilbud vil skulle indsende de nødvendige oplysninger i forbindelse med ansøgning om godkendelse. Beliggenhedskommunen vil herefter skulle gennemgå oplysningerne og vil skulle indgå kvalitetsaftale med behandlings- og specialundervisningstilbuddet, hvis behandlings- og specialundervisningstilbuddet opfylder kravene og vilkårene for godkendelse, jf. hertil lovforslagets § 9.
Det foreslåede vil indebære, at beliggenhedskommunen vil have eneansvaret for godkendelse af behandlings- og specialundervisningstilbud, der er beliggende i kommunen. En anden kommune end beliggenhedskommunen vil således ikke kunne godkende et tilbud og henvise elever direkte hertil. Det vil også være tilfældet, hvor det pågældende behandlings- og specialundervisningstilbud er ejet og drevet af den anden kommune. Se hertil den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 5. Det vil også alene være beliggenhedskommunen, som vil kunne forestå betaling for elever i behandlings- og specialundervisningstilbuddet, uanset hvilken kommune eleven måtte være bosiddende i, herunder hvilken kommune, der er elevens handlekommune efter den sociale lovgivning. Se hertil den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 16.
Ved et behandlings- og specialundervisningstilbud vil skulle forstås en selvstændig juridisk enhed eller en geografisk selvstændig del af en juridisk enhed, der tilbyder både støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling efter den sociale lovgivning og specialundervisning. Kommunalbestyrelsens godkendelse vil således skulle omfatte ethvert behandlings- og specialundervisningstilbud eller afdeling af et behandlings- og specialundervisningstilbud, som er beliggende i kommunen.
Det vil således ikke være afgørende, om behandlings- og specialundervisningstilbuddet er kommunalt, regionalt eller privat. Det vil heller ikke være afgørende, om et privat tilbud er organiseret som selvejende institution, forening, aktieselskab, anpartsselskab, partnerselskab eller virksomhed med begrænset ansvar omfattet af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, eller om det indgår i en koncern eller koncernlignende konstruktion med en sådan organisationsform. Det bemærkes, at det fremgår af de foreslåede bestemmelser i lovforslagets § 7, 2. pkt., og § 21, stk. 2, at et behandlings- og specialundervisningstilbud også vil kunne drives som personligt drevet virksomhed indtil den 1. januar 2029, hvis virksomheden er oprettet før lovens ikrafttræden den 1. januar 2024.
Den foreslåede placering af ansvaret hos kommunalbestyrelsen i den stedlige kommune vil omfatte hele behandlings- og specialundervisningstilbuddets virksomhed, herunder både støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling i tilbuddet og specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i tilbuddet.
Det bemærkes, at specialundervisningsdelen af behandlings- og specialundervisningstilbuds virksomhed vil være en del af kommunens samlede skoletilbud i den kommune, hvor tilbuddet ligger. Kommunalbestyrelsen vil derfor skulle sikre, at behandlings- og specialundervisningstilbuddene bliver koblet til den ekspertise og viden, som kommunens almene folkeskoler, specialklasser og specialskoler har i forhold til undervisning af børn med særlige behov, og sikre, at behandlings- og specialundervisningstilbud har adgang til de fornødne undervisningsfaciliteter m.v. Der henvises til lovforslagets § 10, stk. 2, nr. 7 og 8, samt til § 1, nr. 12, og bemærkningerne hertil i det samtidig fremsatte lovforslag om ændring af lov om folkeskolen, barnets lov, lov om socialtilsyn og forskellige andre love (Styrkelse af undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge m.v.).
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.