LOV nr 1532 af 12/12/2023
Børne- og Undervisningsministeriet
Lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge § 17
Vedkommende minister kan til varetagelse af lovgivnings- og vejledningsfunktioner m.v. forlange enhver oplysning om behandlings- og specialundervisningstilbud, som ministeren skønner nødvendig, meddelt af kommunalbestyrelsen, herunder oplysninger til brug for opfølgning på behandlings- og specialundervisningstilbuds resultater eller forhold i øvrigt.
Stk. 2. Vedkommende minister kan bestemme, at oplysninger, jf. stk. 1, skal leveres i elektronisk form, og kan herunder fastsætte, i hvilket format leveringen skal ske.
Stk. 3. Vedkommende minister kan fastsætte regler om elektronisk kommunikation mellem myndigheder og om anvendelse af digital signatur i forbindelse med levering af oplysninger efter stk. 1 og 2.
Forarbejder til Lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge § 17
RetsinformationDet følger af kommunestyrelseslovens § 63, stk. 1, at kommunalbestyrelsen, styrelsesorganet for et kommunalt fællesskab, jf. § 60, og Ankestyrelsen skal tilvejebringe og meddele vedkommende minister de oplysninger og udlevere de dokumenter, som denne måtte forlange om forhold i kommunen og det kommunale fællesskab henholdsvis inden for tilsynets virkeområde.
Efter kommunestyrelseslovens § 63, stk. 2, kan ministeren fastsætte en frist for tilvejebringelse og meddelelse af oplysninger og udlevering af dokumenter efter stk. 1.
Bestemmelsen giver enhver minister – og dermed enhver statslig myndighed – hjemmel til at pålægge en kommunalbestyrelse at tilvejebringe og meddele de oplysninger og udlevere de dokumenter, som denne måtte forlange om forhold i kommunen, herunder statistiske oplysninger og andet oplysningsmateriale til brug for statslige myndigheders undersøgelser, lovforberedende arbejde m.v. Bestemmelsen giver endvidere hjemmel til, at ministeren kan kræve, at kommunen skal tilvejebringe, indsamle og bearbejde oplysninger samt afgive udtalelser til ministeren.
Bestemmelsen er udfoldet i folkeskolelovens § 56, der indeholder bestemmelser om, at børne- og undervisningsministeren kan forlange enhver oplysning, som ministeren skønner nødvendig til udførelse af blandt andet lovgivnings- og vejledningsfunktioner, meddelt af kommunalbestyrelsen. Børne- og undervisningsministeren kan endvidere bestemme, at kommunalbestyrelsen skal tilvejebringe oplysninger, som ministeren skønner nødvendige til brug for opfølgning på folkeskolens resultater og forhold i øvrigt. Børne- og undervisningsministeren kan herudover fastsætte regler om elektronisk kommunikation mellem myndigheder, herunder skoler.
Der er tilsvarende bestemmelser i § 16 i lov om kommunale internationale grundskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 1158 af 8. august 2022, og § 22 i lov om kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine, jf. lovbekendtgørelse nr. 1169 af 12. august 2022, som også er kommunale grundskoletilbud.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 17, stk. 1, at vedkommende minister til varetagelse af lovgivnings- og vejledningsfunktioner m.v. kan forlange enhver oplysning om behandlings- og specialundervisningstilbud, som ministeren skønner nødvendig, meddelt af kommunalbestyrelsen, herunder oplysninger til brug for opfølgning på behandlings- og specialundervisningstilbuds resultater eller forhold i øvrigt.
Den foreslåede bestemmelse er således enslydende med de andre bestemmelser i Børne- og Undervisningsministeriets lovgivning for kommunale grundskoler, der regulerer pligten til at videregive nødvendige oplysninger til børne- og undervisningsministeren til brug for lovgivning og vejledning m.v.
Det foreslåede er dog udvidet, således at det ikke blot er børne- og undervisningsministeren, men også enhver anden minister, som vil kunne forlange de pågældende oplysninger. Denne udvidelse skyldes, at dele af behandlings- og specialundervisningstilbuddenes virksomhed udøves på social- og boligministerens ressort, hvorfor det også kan være nødvendigt for social- og boligministeren at få udleveret oplysninger fra kommunerne.
Det foreslåede vil indebære, at vedkommende minister vil kunne forlange at modtage enhver oplysning om behandlings- og specialundervisningstilbud, som ministeren skønner nødvendig for at varetage ministerens opgaver.
Det vil f.eks. kunne være oplysninger om den nærmere tilrettelæggelse af kommunens godkendelse af og tilsyn med behandlings- og specialundervisningstilbud, oplysninger om de enkelte behandlings- og specialundervisningstilbud, oplysninger om eleverne eller statistiske oplysninger. Oplysningerne vil både kunne indhentes i faste kadencer, f.eks. årligt, eller ved et konkret opstået behov.
De ønskede oplysninger vil kunne videregives til vedkommende minister uden yderligere hjemmel.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 17, stk. 2, at vedkommende minister kan bestemme, at oplysninger, jf. stk. 1, skal leveres i elektronisk form, og kan herunder fastsætte, i hvilket format leveringen skal ske.
Med forslaget foreslås indført en hjemmel til, at vedkommende minister vil kunne kræve oplysninger til brug for varetagelse af lovgivnings- og vejledningsfunktioner m.v., jf. den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 17, stk. 1, indberettet elektronisk og i denne forbindelse stille krav til det tekniske format, som data skal indberettes i.
Den foreslåede bestemmelse er således enslydende med de andre bestemmelser i Børne- og Undervisningsministeriets lovgivning for kommunale grundskoler, men udvidet, således at det ikke blot er børne- og undervisningsministeren, men også enhver anden minister, som vil kunne forlange de pågældende oplysninger meddelt elektronisk. Der henvises til bemærkningerne til stk. 1 ovenfor.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 17, stk. 3, at vedkommende minister kan fastsætte regler om elektronisk kommunikation mellem myndigheder og om anvendelse af digital signatur i forbindelse med levering af oplysninger efter stk. 1 og 2.
Det foreslås, at der indsættes en hjemmel til at fastsætte regler om elektronisk kommunikation mellem myndigheder og om anvendelse af digital signatur.
Det foreslåede vil indebære, at der gives ret til, at der indføres digital kommunikation mellem kommuner og myndigheder i øvrigt.
I forbindelse med visse indberetninger vil der være behov for at kunne anvende digital signatur. Der er derfor foreslået en bemyndigelse til vedkommende minister til at fastsætte regler herom. Der vil blandt andet være tale om statistiske indberetninger, herunder af oplysninger om børn og unge indskrevet i behandlings- og specialundervisningstilbud. Der vil dog – modsat andre kommunale grundskoler – ikke være tale om regulering af indberetning af prøveprotokoller m.v., da behandlings- og specialundervisningstilbuddene for så vidt angår undervisningen – og dermed prøveafholdelsen – vil skulle følge reglerne i folkeskoleloven, som indeholder særskilt regulering af området.