LOV nr 500 af 07/06/2006
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om begrænsninger i den kommunale skatteudskrivning for 2007 og regulering af de kommunale bidrag til regionerne i 2007 § 1
For budgetåret 2007 fastsættes den enkelte kommunes udskrivningsprocent og grundskyldpromille efter bestemmelserne i stk. 2 og 3 uanset bestemmelsen i § 6 i lov om kommunal indkomstskat og § 2 i lov om beskatning til kommunerne af faste ejendomme.
Stk. 2. For budgetåret 2007 fastsættes den enkelte kommunes udskrivningsprocent til en sats, der ikke kan overstige den i bilag 1 til denne lov anførte sats, jf. dog § 2, stk. 4. Udskrivningsprocenten for 2007 kan fastsættes til et lavere niveau og med højst to decimaler.
Stk. 3. For budgetåret 2007 fastsættes den enkelte kommunes promille for grundskyld til en sats, der ikke kan overstige den i bilag 1 til denne lov anførte sats, jf. dog § 2, stk. 4.
Forarbejder til Lov om begrænsninger i den kommunale skatteudskrivning for 2007 og regulering af de kommunale bidrag til regionerne i 2007 § 1
RetsinformationDen foreslåede bestemmelse indebærer, at de kommunale udskrivningsprocenter og grundskyldpromiller for skatteåret 2007 højst kan fastsættes til en i bilag 1 angiven sats. Indkomstskatteprocenterne er for kommuner, der ikke indgår i en sammenlægning, beregnet som skatteprocenten for 2006 tillagt overførte amtsskatter. Der er i beregningen korrigeret for tab og gevinster i medfør af opgaveomlægninger og indførelsen af et nyt finansieringssystem der ligger ud over 0,2 procent af beskatningsgrundlaget, dog højst 0,8 pct. af beskatningsgrundlaget. For Københavns, Frederiksberg og Bornholms Kommuner vil udskrivningsprocenterne højst kunne fastsættes til en beregnet primærkommunal udskrivningsprocent tillagt overført amtsskat og korrigeret for tab og gevinster i medfør af opgaveomlægninger og indførelsen af et nyt finansieringssystem, der ligger ud over 0,2 procent af beskatningsgrundlaget, dog højst 0,8 pct. af beskatningsgrundlaget. Beregningen af den primærkommunale skatteudskrivning er sket ved en opsplitning af kommunernes udgifter på hhv. den primære og den amtskommunale del af kommunernes udgifter og finansieringsbehov.
Kommuner, der indgår i en sammenlægning vil højst kunne fastsætte udskrivningsprocenter svarende til et beregnet gennemsnit af udskrivningsprocenterne i de sammenlagte kommuner i 2006 tillagt overført amtsskat og korrigeret for tab og gevinster i medfør af opgaveomlægninger og indførelsen af et nyt finansieringssystem, der ligger ud over 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget, dog højst 0,8 pct. af beskatningsgrundlaget.
Tab og gevinster herudover indgår, for alle kommuner, i en særlig overgangsordning, jf. forslag til lov om kommunal udligning. Overgangsordningen indebærer, at tab i udligningen indføres gradvist og med et maksimalt tab på 0,2 procent af beskatningsgrundlaget om året. Ordningen finansieres af kommuner med gevinst ud over 1,0 procent af beskatningsgrundlaget i 2007 stigende med 0,2 procent af beskatningsgrundlaget årligt. En nettoudgift ved overgangsordningen afregnes over bloktilskuddet.
Efter de gældende regler i § 6 i lov om kommunal indkomstskat fastsættes udskrivningsprocenten beregningsmæssigt som forholdet mellem på den ene side de beløb, der skal udskrives som kommunal indkomstskat, og på den anden side det kommunale udskrivningsgrundlag. Loftet over skatteudskrivningen indebærer, at den kommunale indkomstskat ikke som normalt kan anvendes til at tilvejebringe balance i budgettet i tilfælde af ekstra udgifter. Denne balance må således tilvejebringes på anden måde.
Udskrivningsprocenterne for 2007 vil kunne fastsættes til et lavere niveau, end de angivne satser, og med højst 2 decimaler. Fastsættelse af udskrivningsprocenter med 2 decimaler er en afvigelse fra den normale praksis, hvorefter udskrivningsprocenten fastsættes med 1 decimal. I forbindelse med de omlægninger og overførsler af skatter der sker, vurderes det mest hensigtsmæssigt at muliggøre fastsættelse af udskrivningsprocenter med op til 2 decimaler for at sikre en så præcis beregning som muligt af de nye skatteniveauer. Fra og med 2008 vil udskrivningsprocenterne som hidtil blive fastsat med 1 decimal, jf. det samtidig hermed fremsatte lovforslag om ændring af lov om kommunal indkomstskat.
Den foreslåede bestemmelse indebærer endvidere et loft over den kommunale grundskyldpromille. For kommuner, der ikke indgår i en sammenlægning er loftet beregnet, således at grundskyldpromillen for 2007 højst kan fastsættes til det samme som for 2006 tillagt den overførte amtskommunale grundskyld på 10, og korrigeret for tab og gevinster i medfør af indførelsen af et nyt finansieringssystem ud over 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget. I og med, at der sker overførsel af den amtslige grundskyld til kommunerne vil den primærkommunale grundskyld for Københavns, Frederiksberg og Bornholms Kommuner højst kunne fastsættes til den nuværende grundskyld i kommunerne korrigeret for tab og gevinster i medfør af opgaveomlægninger og indførelsen af et nyt finansieringssystem ud over 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget. Kommuner, der indgår i en sammenlægning vil højst kunne fastsætte grundskyldpromiller svarende til et beregnet gennemsnit af grundskyldpromillerne i de sammenlagte kommuner i 2006 tillagt overført amtskommunal grundskyld på 10, og korrigeret for tab og gevinster i medfør af indførelsen af et nyt finansieringssystem ud over 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget.
Den enkelte kommunalbestyrelse fastsætter efter de gældende regler grundskyldpromillen i forbindelse med vedtagelsen af budgettet. Grundskyldpromillen kan fastsættes i intervallet 6-24. Lovforslaget indebærer som nævnt, at der i forbindelse med budgetvedtagelsen for 2007 ikke kan vedtages ændringer af grundskyldpromillen i forhold til 2006 ud over de ændringer, der følger af overførslen af tillagt amtskommunal grundskyld og korrektioner for tab og gevinster i medfør af opgaveomlægninger og indførelsen af et nyt finansieringssystem. Det vil imidlertid være muligt for kommunerne at fastsætte skatteprocenter og promiller for grundskyld, der ligger under de angivne lofter.
I forslag til lov om ændring af lov om beskatning til kommunerne af faste ejendomme fastsættes reglerne for, at kommunerne får fuld ret til at udskrive grundskyldpromille inden for intervallet 16-34 promille, idet den amtslige grundskyld på 10 overføres til kommunerne.
For så vidt angår grundskyldspromillen for ejendomme, der må anses for benyttet til landbrug mv. reguleres denne efter bestemmelserne i forslag til lov om kommunal ejendomsskat på baggrund af den grundskyldspromille, der er fastsat i medfør af nærværende lovforslag.
Tab eller gevinster udover 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget er i beregningen af lofterne for skatterne for 2007 fordelt mellem indkomstskat og grundskyldpromille i forhold til provenuet af de to skattearter i den enkelte kommune. Forholdet mellem provenuet af de to skattearter i 2006 har således været afgørende for den forholdsmæssige fordeling af de samlede tab eller gevinster for den enkelte kommune i beregningerne af lofterne for skatterne i 2007. For sammenlægningskommuner er beregningen foretaget med udgangspunkt i de samlede provenuer i 2006 af de to skattearter i de kommuner, der indgår i sammenlægningen.