LOV nr 617 af 11/06/2024
Social- og Boligministeriet
Lov om anlæg af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum i Københavns Kommune § 7
Anlægsprojektet nævnt i § 1, stk. 1, herunder etablering af afværgeforanstaltninger, kræver ikke dispensation efter § 65, stk. 1 og 2, i lov om naturbeskyttelse.
Stk. 2. Kapitel 8 og 8 a i museumsloven finder ikke anvendelse på anlægsprojektet nævnt i § 1, stk. 1. Reglerne om kommune- og lokalplanlægninger i lov om planlægning og regler udstedt i medfør heraf finder ikke anvendelse ved gennemførelse af anlægsprojektet nævnt i § 1, stk. 1.
Stk. 3. Hensynene bag de bestemmelser, der er nævnt i stk. 1 og 2, varetages af transportministeren ved gennemførelse af anlægsprojektet nævnt i § 1, stk. 1.
Forarbejder til Lov om anlæg af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum i Københavns Kommune § 7
RetsinformationDe arealer, hvorpå anlægsprojektet skal gennemføres, er omfattet af en række bestemmelser i den almindelige natur- og miljølovgivning, herunder planloven, naturbeskyttelsesloven og museumsloven, som regulerer adgangen til at foretage fysiske arbejder eller indgreb på arealer.
Det foreslås i § 7, stk. 1, at gennemførelse af anlægsprojektet efter § 1, herunder etablering af afværgeforanstaltninger, ikke kræver dispensation efter § 65, stk. 1-2, i lov om naturbeskyttelse.
De fravegne bestemmelser omhandler miljøministerens og kommunalbestyrelsens mulighed for at dispensere fra visse bestemmelser i lov om naturbeskyttelse i henhold til lovens § 65, stk. 1-2.
Forslaget undtager anlægsprojektet nævnt i det foreslåede § 1, stk. 1, fra at indhente en dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 1-2.
Med vedtagelsen af anlægsloven bemyndiges transportministeren til at gennemføre anlægsprojektet i anlægslovens § 1. Placering af vejanlægget fastlægges ved anlægsloven. Projektet vil ikke kunne realiseres uden dispensation fra de omtalte beskyttelseslinjer, hvorfor det vurderes mest hensigtsmæssigt, at kravet om dispensation fra beskyttelseslinjerne fraviges i anlægsloven.
Forslaget indebærer, at der kan foretages tilstandsændringer af en række af de naturtyper, der bl.a. er nævnt i naturbeskyttelseslovens §§ 3 (forbud mod tilstandsændringer af visse naturtyper), 16 (sø- og åbeskyttelseslinjen), 17 (skovbyggelinjen) og 18 (fortidsmindebeskyttelseslinjen), som berøres i forbindelse med anlægsprojektet, uden at der skal søges dispensation hertil hos kommunen eller miljøministeren.
Forslaget har til formål at regulere forholdet mellem anlægsloven og de regler i naturbeskyttelsesloven, der stiller krav om dispensation eller tilladelse m.v. inden foretagelse af fysiske dispositioner nær visse naturtyper og fredede områder.
Bestemmelsen har ikke betydning for det beskyttelsesniveau, som normalt vil blive varetaget gennem de fravegne bestemmelser. Hensynene bag disse regler varetages fortsat i anlægsprojektet ved, at Vejdirektoratet som anlægsmyndighed ved udførelsen af projektet skal overholde anlægsloven og de retningslinjer, der fremgår af lovforslagets bemærkninger, samt rammerne i de miljømæssige undersøgelser. Disse rammer sikrer samlet en varetagelse af de hensyn, som normalt ville blive varetaget gennem de fravegne bestemmelser. Administrative tilladelser vil således ikke bidrage til et øget beskyttelsesniveau.
Der henvises til de almindelige bemærkninger samt miljøkonsekvensvurderingerne for en beskrivelse af de relevante arbejder, som gennemføres i anlægsprojektet, og som normalt kan kræve tilladelse efter de omhandlede bestemmelser.
Det foreslås i § 7, stk. 2, 1. pkt., at kapitel 8 og 8 a i museumsloven ikke finder anvendelse ved gennemførelse af anlægsprojektet efter § 1, stk. 1.
De fravegne bestemmelser angår bl.a. regler om sikring af kultur- og naturarven i forbindelse med den fysiske planlægning og forberedelse af jordarbejder m.v., herunder arkæologiske og naturhistoriske undersøgelsesopgaver i tilknytning hertil.
Bevaringsværdige hensyn efter museumsloven for så vidt angår arealer, der er nødvendige for gennemførelsen af de i § 1, stk. 1, nævnte arbejder, varetages således af transportministeren efter denne lov.
Transportministeren vil således blive bemyndiget til helt eller delvist at fravige beskyttelsen af fortidsminder, der er beskyttet efter museumsloven. Det bemærkes, at transportministeren under alle omstændigheder vil følge principperne i museumsloven, herunder at det lokale, statsanerkendte arkæologiske museum får mulighed for at foretage nødvendige undersøgelser, inden anlægsarbejdet gennemføres.
Som følge af museumsloven skal anlægsmyndigheden, hvis der under anlægsarbejdet fremkommer arkæologiske fund, standse arbejdet i det omfang, det berører fortidsmindet. Fundet vil herefter blive anmeldt til Kulturministeriet, som vil blive anmodet om at vurdere, hvorvidt arbejdet kan fortsætte, eller om det skal indstilles, indtil der er foretaget en nærmere undersøgelse.
Transportministeren vil i stedet efter denne lov vurdere de bevaringsmæssige hensyn efter museumsloven i forhold til det konkrete anlægsprojekt. Transportministeren vil i forbindelse med anvendelsen af denne bestemmelse inddrage de relevante instanser til belysning af sagerne.
Det foreslås i § 7, stk. 2, 2. pkt., at reglerne om kommune- og lokalplaner i lov om planlægning og regler udstedt i medfør heraf ikke finder anvendelse ved gennemførelse af anlægsprojektet nævnt i § 1, stk. 1.
Forslaget betyder, at planlovens regler om tilvejebringelse af kommune- og lokalplaner eller regler om dispensation fra eksisterende lokalplaner og byplanvedtægter m.v. ikke finder anvendelse ved gennemførelsen af anlægsprojektet. Bekendtgørelser udstedt i medfør af planlovens § 3, herunder landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning, Fingerplan 2019, der bl.a. indeholder udpegning af og bestemmelser for grønne kiler, finder heller ikke anvendelse.
Fravigelsen af reglerne om kommune- og lokalplanlægning er begrundet i, at anlægsloven udgør den retlige ramme for anlægsprojektet, og gennemførelsen af anlægsprojektet kræver derfor ikke fysisk planlægning efter planloven. Det er således ikke påkrævet at vedtage nye planer eller ændre i eksisterende planlægning for at kunne gennemføre anlægsprojektet. Arbejderne, som følge af anlægsprojektet nævnt i § 1, stk. 1, i både det permanente og det midlertidige projektområde kræver heller ikke dispensation eller lignende fra eksisterende planlægning.
Eksisterende kommune- og lokalplaner for de arealer, som anlægsloven omhandler, ophæves ikke med anlægsloven. Planerne finder imidlertid ikke anvendelse i forbindelse med anlægsprojektets udførelse. Eventuelle ændringer af anlægsprojektet, før vejen overdrages til Københavns Kommune, udløser ikke krav om nye planvedtagelser.
Det foreslås i § 7, stk. 3, at hensynene bag de bestemmelser, der er nævnt i stk. 1 og 2, varetages ved gennemførelsen af projektet af anlægsmyndigheden efter denne lov.
Det betyder, at selv om de foreslåede § 7, stk. 1 og 2, indebærer, at dele af den almindelige natur-, museums- og planlovgivning fraviges, varetages hensynene bag disse regler stadigvæk i anlægsprojektet ved, at Vejdirektoratet som anlægsmyndighed ved udførelsen af projektet skal overholde anlægsloven og de retningslinjer, der fremgår af lovforslagets bemærkninger, samt rammerne i de miljømæssige undersøgelser. Det er hensigten, at Vejdirektoratet som anlægsmyndighed fortsat vil gennemføre anlægsprojektet i dialog med de kommunale og statslige myndigheder omkring hensigtsmæssig arealanvendelse, adgangsforhold, beskyttelsesforhold og lignende.
Fravigelsen sikrer samlet en varetagelse af de hensyn, som normalt ville blive varetaget gennem de fravegne bestemmelser. Bestemmelsen har ikke betydning for det beskyttelsesniveau, der normalt varetages af bestemmelserne.
De bestemmelser og krav om tilladelse, godkendelse eller dispensation i den øvrige lovgivning, som ikke udtrykkeligt fraviges, finder stadig anvendelse for anlægsprojektet, herunder også reglerne i lovene om tilsyn, håndhævelse og straf. Tilsvarende gælder for andre regler, f.eks. om erstatning eller om miljøskade i de respektive love.
Bestemmelsen regulerer dog kun arbejder, der er omfattet af lovforslagets § 1, herunder afværgeforanstaltninger omfattet af § 4. Udførelse af arbejder, der ikke er omfattet af § 1, forudsætter således stadig, at Vejdirektoratet indhenter de fornødne tilladelser og dispensationer m.v. efter den i § 7 nævnte lovgivning.
Det bemærkes, at de foreslåede § 7, stk. 1 og 2, alene finder anvendelse i anlægsfasen af projektet. Ved den efterfølgende administration efter de nævnte love, skal det lægges til grund, at anlægget kan drives og vedligeholdes på normal vis, når anlægsprojektet er gennemført, og hvis der som led i driftsfasen skal foretages nye ændringer i tilstanden i f.eks. et fredet område eller et naturområde, finder de normale regler anvendelse.
Vejdirektoratet vil i forbindelse med den praktiske tilrettelæggelse af anlægsarbejdet samarbejde med de relevante myndigheder.