LOV nr 1157 af 11/06/2021
Transportministeriet
Lov om anlæg af Lynetteholm § 22
Transportministeren kan udstede påbud til Udviklingsselskabet By & Havn I/S om at gennemføre projektet nævnt i § 1 inden for rammerne af de udførte vurderinger af projektets indvirkninger på miljøet og implementeringsredegørelsen, jf. § 3.
Stk. 2. Transportministeren kan udstede påbud til Udviklingsselskabet By & Havn I/S om at overholde vilkår fastsat i afgørelser truffet i medfør af lovens § 4.
Stk. 3. Transportministeren kan udstede påbud til Udviklingsselskabet By & Havn I/S om at foretage sådanne tilpasninger af gennemførelsen af projektet nævnt i § 1, som er nødvendige for at overholde de nationale krav, EU-retlige krav eller internationale forpligtelser, der varetages ved dispensationer og tilladelser efter bestemmelserne nævnt i § 5, stk. 1.
Forarbejder til Lov om anlæg af Lynetteholm § 22
RetsinformationDet foreslås i stk. 1, at transportministeren kan udstede påbud til Udviklingsselskabet By & Havn I/S om at gennemføre projektet som nævnt i § 1 inden for rammerne af de udførte vurderinger af projektets indvirkninger på miljøet samt implementeringsredegørelsen, jf. den foreslåede § 3.
Da der er tale om en forvaltningsretlig afgørelse, skal denne leve op til forvaltningsloven regler. Det er hensigten, at kompetencen til at udstede påbud delegeres sammen med delegation af selve tilsynsrollen, jf. den foreslåede § 21. I praksis vil det således være den relevante tilsynsmyndighed, som evt. udsteder påbud som led i tilsynsindsatsen.
Det forudsættes, at tilsynsmyndighedens tilrettelægger tilsynet således, at de mindst indgribende tilsynsmidler bringes i anvendelse først og øges om nødvendigt, f.eks. hvis bygherren ikke imødekommer krav. Det forudsættes således, at tilsynsmyndigheden forud for udstedelsen af et påbud går i dialog om bestemte forhold, herunder enten mundtligt eller skriftligt henstiller eller indskærper bestemte forhold, før der udstedes et påbud.
Tilsynsmyndigheden kan i sidste ende beslutte at politianmelde bygherre, såfremt et udstedt påbud ikke overholdes, jf. den foreslåede § 23.
Det foreslås i stk. 2, at transportministeren kan udstede et påbud til Udviklingsselskabet By & Havn I/S om at overholde vilkår fastsat i afgørelser truffet i medfør af lovens § 4.
Det betyder, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S – i tilfælde af at selskabet ikke overholder vilkår fastsat i afgørelser med supplerende tilladelser til projektændringer – kan meddeles påbud om, at vilkårene skal overholdes. Også i forhold til disse påbud forudsættes det, at tilsynsmyndigheden, som i praksis primært vil være Trafikstyrelsen, idet styrelsen giver tilladelse efter den foreslåede § 4, går i dialog m.v., før der udstedes påbud. Manglende overholdelse af påbud udstedt efter denne bestemmelse kan i sidste ende anmeldes til politiet og straffes med bøde, jf. den foreslåede § 23.
Det foreslås i stk. 3, at transportministeren kan udstede påbud til Udviklingsselskabet By & Havn I/S om at foretage sådanne tilpasninger af gennemførelsen af projektet nævnt i § 1, som er nødvendige for at overholde de nationale krav, EU-retlige krav eller internationale forpligtelser, der varetages ved dispensationer og tilladelser efter bestemmelserne nævnt i § 5, stk. 1.
I medfør lovforslagets § 5, stk. 1, vil Udviklingsselskabet By & Havn I/S ikke skulle indhente administrative tilladelser eller dispensationer efter de bestemmelser, som er opregnet i bestemmelsen. Udviklingsselskabet By & Havn I/S vil herefter skulle varetage hensynene bag bestemmelserne, jf. § 5, stk. 3.
Som det følger af forslaget til § 20, stk. 1, er det transportministeren, som fører tilsyn med, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S overholder bestemmelserne i loven. Det betyder, at i det omfang der er sket en fravigelse fra anden lovgivning, vil det være transportministeren, som fører tilsyn med overholdelsen i stedet for de almindelige tilsynsmyndigheder, som fører tilsyn med overholdelsen af en administrativ tilladelse. Transportministeren kan i medfør af lovforslagets § 21, stk. 1, bemyndige en anden myndighed til at føre tilsynet.
I det omfang at der ikke er fraveget en hjemmel om tilladelse eller dispensation i medfør af § 5, stk. 1, gælder de almindelige regler om, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S skal indhente en godkendelse eller dispensation, før de kan foretage sig det givne. I den situation vil anlægsloven ikke fravige de almindelige tilsynsregler.
Det kan – særligt henset til projektets tidsmæssige udstrækning – ikke afvises, at der efter anlægslovens vedtagelse vil opstå nye nationale krav, EU-retlige krav eller andre internationale forpligtelser, f.eks. på miljøområdet, som samtidig ligger inden for rammerne af de regler, som fraviges med det foreslåede § 5, stk. 1, og som udførelsen af projektet vil skulle leve op til.
For at sikre et retligt grundlag for, at et langvarigt projekt som dette løbende opfylder de til enhver tid gældende miljøkrav m.v., vurderes det hensigtsmæssigt, at der er en eksplicit hjemmel til, at transportministeren kan udstede påbud til Udviklingsselskabet By & Havn I/S om at foretage sådanne tilpasninger af gennemførelsen af projektet nævnt i § 1, stk. 1, som er nødvendige for at overholde de nationale krav, EU-retlige krav eller internationale forpligtelser, der varetages ved dispensationer og tilladelser efter bestemmelserne nævnt i § 5, stk. 1.
Påbuddet kan ikke indeholde et generelt krav om, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S skal overholde gældende ret. Påbuddet skal derimod påbyde Udviklingsselskabet By & Havn I/S, at de skal foretage tilpasninger af projektet, som kan være med til at sikre, at de kan overholde nationale krav, EU-retlige krav eller internationale forpligtelser. Udviklingsselskabet By & Havn I/S vil i den forbindelse skulle vurdere, om tilpasninger af projektet medfører sådanne ændringer eller udvidelser af projektet, som kan være til skade for miljøet, at det skal anmeldes til Trafikstyrelsen i medfør af lovens § 4.
Et eksempel kan være, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S lever op til de vilkår, der følger af implementeringsredegørelsen, og som er fastsat ud fra krav, der gælder i dag. Viser det sig i fremtiden, at overholdelsen af disse vilkår ikke er tilstrækkelige til at overholde nye krav, vil tilsynsmyndigheden i sidste ende kunne påbyde, at foretage sådanne tilpasninger af gennemførelsen af projektet nævnt i § 1, stk. 1, som er nødvendige for at overholde nye krav.
Det er en forudsætning for anvendelsen, at det er vurderet, at nærværende lov har fraveget anden tilsynskompetence, og det dermed er tilsynskompetencen i nærværende lov, som gælder.
Transportministeriet antager, at anvendelsen af bestemmelsen vil være minimal, da det lægges til grund, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S løbende vil sikre sig, at de overholder gældende ret, herunder også i de tilfælde, hvor der opstår nye, f.eks. miljøretlige, krav efter anlægslovens vedtagelse. Det vil i den situation være op til Udviklingsselskabet By & Havn I/S at vurdere, om overholdelse af nye krav vil medføre, at der skal gennemføres projektændringer, som vil være anmeldelsespligtige i medfør af forslaget til § 4. Herefter forestår Trafikstyrelsen myndighedsbehandlingen mhp. at udstede supplerende tilladelse.
I praksis antages det, at der løbende vil være en dialog med bygherre herom som led i tilsynsindsatsen, således at bygherre løbende kan vurdere, om der er behov for at indrette anlæg og drift af projektet i overensstemmelse med nye krav og i sidste ende igangsætte evt. projektændring efter den foreslåede § 4.