LOV nr 1157 af 11/06/2021
Transportministeriet
Lov om anlæg af Lynetteholm § 2
Adgangsvejen, dæmningerne og den oplukkelige bro, jf. § 1, stk. 1, nr. 4, er private veje. Udviklingsselskabet By & Havn I/S er bortset fra vejstrækningen på Kraftværkshalvøen fra Prøvestenskanalen til og med Vindmøllevej ejer heraf.
Stk. 2. Den del af adgangsvejen, der er beliggende på matrikel nr. 696 Christianshavns Kvarter, København, og dæmningerne, jf. § 1, stk. 1, nr. 4, er byzone.
Forarbejder til Lov om anlæg af Lynetteholm § 2
RetsinformationDet følger af privatvejslovens § 10, nr. 1, at en offentlig vej defineres, som vej, gade, bro eller plads, der er åben for almindelig færdsel, og som staten eller en kommune administrerer efter lov om offentlige veje. I samme lov defineres en privat fællesvej, som vej, gade, bro eller plads, der ikke er en offentlig vej, jf. nr. 1, og som fungerer som færdselsareal for anden ejendom end den ejendom, som færdselsarealet ligger på, når ejendommene ikke har samme ejer, jf. § 10, nr. 3.
Endelig defineres en privat vej, som vej, gade, bro eller plads, der ikke opfylder betingelserne for at være offentlig vej, jf. nr. 1, eller privat fællesvej, jf. § 10, nr. 9, i privatvejsloven.
Offentlige veje er defineret, som veje, gader, broer og pladser, der er åbne for almindelig færdsel, og som administreres af stat eller kommune efter denne lov. De offentlige veje inddeles i statsveje og kommuneveje, jf. § 3, nr. 2, i lov om offentlige veje mv.
Det foreslås i § 2, stk. 1, 1. pkt., at adgangsvejen, dæmninger samt oplukkelig bro, jf. § 1, stk. 1, nr. 4, er private veje. Dette vil være gældende uanset om dele af adgangsvejen umiddelbart ville kunne falde ind under definitionen af private fællesveje i privatvejslovens § 10, nr. 3.
I 2. pkt. foreslås det, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S er, bortset fra vejstrækningen på Kraftværkshalvøen til og med Vindmøllevej, ejer heraf.
Det er hensigten, at adgangen til vejen vil blive begrænset, så der kun er adgang til køretøjer med et ærinde til projektet, ARC og lignende.
For at hindre at folk uden ærinde benytter sig af adgangsvejen, vil det blive gjort tydeligt, at det er forbudt at anvende vejen, hvis ikke man har et ærinde. Dette vil ske med skiltning.
For at sikre, at jordtransport sker af adgangsvejen, og trafikken derfor ledes væk fra tættere bebyggede områder, skal Udviklingsselskabet By & Havn I/S etablere et anlæg til automatisk nummerpladekendelse, eller tilsvarende system, som betinger lastbilernes aflevering af jord ved modtageanlægget. Dette er den mindst indgribende metode til at sikre, at jordtransporten ikke køre af andre ruter til modtageanlægget. Nummerpladeregistreringerne vil ske dels i starten af adgangsvejen på Prøvestenen, og ved modtageranlægget, således at der kun er adgang til modtageanlægget, hvis køretøjet har passeret begge punkter. De dertil indhentede data vil blive slettet efter lastbilernes forventede ankomst til modtageanlægget, således at der ikke opbevares oplysninger længere end højst nødvendigt, ligesom nummerpladeoplysninger på køretøjer til ARC og lignende vil blive slettes hurtigst muligt. Der er ikke taget stilling til, hvordan begrænsningen af adgangen til modtageanlægget konkret skal ske, men det kan for eksempelvis være ved en bom eller låge. Det vil blive sikret, at behandlingen af evt. personoplysninger i forbindelse med kørsel på adgangsvejen overholder kravene til bl.a. dataminimering.
I stk. 2. foreslås det, at den del af adgangsvejen, der er beliggende på matrikel 696 Christianshavns Kvarter, København, og dæmningerne, jf. § 1, stk. 1, nr. 4, er byzone.
Det forudsættes, at skulle der opstå behov for opfyldning til brug ved anlæg af vejen eller dæmninger, vil det også være byzone.