LOV nr 1157 af 11/06/2021
Transportministeriet
Lov om anlæg af Lynetteholm § 18
Københavns Kommune kan indgå aftaler med leverandører af jord til Lynetteholm om, at
-
udpegede vejstrækninger ikke må benyttes til transport af jord, herunder på bestemte tidspunkter af døgnet,
-
udpegede ruter i Københavns Kommune skal benyttes til transport af jord, herunder på bestemte tidspunkter af døgnet,
-
transport af jord generelt ikke må ske på bestemte tidspunkter af døgnet i Københavns Kommune eller
-
transport af jord foretages med pramme.
Stk. 2. Københavns Kommune kan i forbindelse med indgåelse af aftaler efter stk. 1 forpligte sig til at dække de dokumenterede meromkostninger, som aftalerne påfører leverandørerne.
Forarbejder til Lov om anlæg af Lynetteholm § 18
RetsinformationDet foreslås i stk. 1, nr. 1, at Københavns Kommune kan indgå aftaler med leverandører af jord til Lynetteholm om, at udpegede vejstrækninger ikke må benyttes til transport af jord, herunder på bestemte tidspunkter af døgnet.
Forslaget indebærer, at kommunen via frivillige aftaler med de jordleverandører, som skal levere jord til det nye nyttiggørelsesanlæg Lynetteholmen, kan sikre, at særligt udpegede vejstrækninger i kommunen ikke benyttes til jordtransporter. Dermed har kommunen et redskab til at tilrettelægge trafikafviklingen i byen på en sådan måde, at visse konkrete vejstrækninger, som findes uegnet til den tunge jordtransport f.eks. pga. øvrig tæt trafik, hensyn til bløde trafikanter m.v., ikke benyttes. Som led heri kan kommunen også indgå aftaler om, at konkrete vejstrækninger ikke benyttes til jordtransport på bestemte tidspunkter af dagen, f.eks. i myldretiden af hensyn til øvrige trafikanter, trængsel m.v.
Der vil være tale om frivillige aftaler, som jordleverandørerne ikke vil være forpligtet til at indgå. Endvidere er det en forudsætning, at Københavns Kommune kun kan indgå aftaler i forhold til kørsel af særlige ruter i Københavns Kommune. Det vil være i strid med hensigten, såfremt Københavns Kommune indgår aftaler, som de facto betyder, at transporten overvejende sker på vejnettet i andre kommuner. Det påhviler endvidere kommunen selv at sikre, at eventuelle aftaler er i overensstemmelse med relevant lovgivning, herunder konkurrenceregler, statsstøtteregler, miljøundersøgelsesregler m.v.
Det foreslås i stk. 1, nr. 2, at Københavns Kommune kan indgå aftaler med leverandører af jord til Lynetteholm om, at udpegede ruter i Københavns Kommune skal benyttes til transport af jord, herunder på bestemte tidspunkter af døgnet.
Forslaget indebærer, at kommunen via frivillige aftaler med de jordleverandører, som skal levere jord til det nye nyttiggørelsesanlæg Lynetteholmen, kan sikre, at leverandørerne bruger bestemte ruter gennem byen frem til nyttiggørelsesanlægget. Til forskel fra den foreslåede hjemmel i nr. 1, hvor der alene indgås aftaler om bestemte vejstrækninger, får kommunen her mulighed for at tilrettelægge jordtransportruter hele vejen frem til Lynetteholmen. Med bestemmelsen kan kommunen også indgå aftaler om, at jordtransportruterne kun skal benyttes på bestemte tidspunkter af dagen, således at det øvrige vejnet i kommunen kan benyttes i øvrige tidsrum. Dermed kan kommunen tilrettelægge de transportruter gennem byen, som medfører færrest gener for borgere og virksomheder, og som tager hensyn til trafiksikkerhed, minimere støv, støj m.v.
Der vil være tale om frivillige aftaler, som jordleverandørerne ikke vil være forpligtet til at indgå. Det påhviler endvidere kommunen selv at sikre, at eventuelle aftaler er i overensstemmelse med relevant lovgivning, herunder konkurrenceregler, statsstøtteregler, miljøundersøgelsesregler m.v. Det vil være i strid med hensigten, såfremt Københavns Kommune indgår aftaler, som de facto betyder, at transporten overvejende sker på vejnettet i andre kommuner.
Det foreslås i stk. 1, nr. 3, at Københavns Kommune kan indgå aftaler med leverandører af jord til Lynetteholm om, at transport af jord generelt ikke må ske på bestemte tidspunkter af døgnet i Københavns Kommune.
Med bestemmelsen kan kommunen indgå aftaler med jordleverandørerne om, at kommunens veje generelt ikke benyttes til jordtransporter til nyttiggørelsesanlæg Lynetteholmen i bestemte tidsrum af dagen. Det kunne f.eks. være på de tidspunkter af dagen, hvor det kommunale vejnet er hårdest belastet af myldretidstrafik.
Der vil være tale om frivillige aftaler, som jordleverandørerne ikke vil være forpligtet til at indgå. Det påhviler endvidere kommunen selv at sikre, at eventuelle aftaler er i overensstemmelse med relevant lovgivning, herunder konkurrenceregler, statsstøtteregler, miljøundersøgelsesregler m.v.
Det foreslås i stk. 1, nr. 4, at Københavns Kommune kan indgå aftaler med leverandører af jord til Lynetteholm om, at transport af jord foretages med pramme.
Efter forslaget får kommunen adgang til at indgå aftaler om at erstatte jordtransport på vej med jordtransport via pramningsløsninger. Der vil være tale om frivillige aftaler, som jordleverandørerne ikke vil være forpligtet til at indgå. Det påhviler endvidere kommunen selv at sikre, at eventuelle aftaler er i overensstemmelse med relevant lovgivning, herunder konkurrenceregler, statsstøtteregler, miljøundersøgelsesregler m.v.
I stk. 2 foreslås det, at Københavns Kommune i forbindelse med aftaleindgåelsen efter det foreslåede stk. 1 kan forpligte sig til at dække de dokumenterede meromkostninger, som den frivillige aftale påfører jordleverandøren.
Københavns Kommune må kun forpligte sig til at dække de dokumenterede meromkostninger. Med meromkostninger menes her, de yderligere omkostninger, som en frivillig aftale om f.eks. at benytte bestemte ruter gennem byen, påfører jordleverandørerne set i forhold til, at leverandøren kørte den korteste eller hurtigste vej gennem byen. Indebærer en frivillig aftale således, at leverandøren kommer til at transportere jord ad veje eller via pramme, som påfører leverandøren en længere rute eller mere transporttid, kan kommunen dække meromkostningerne herved. Hermed stilles leverandøren økonomisk som om, aftalen ikke var indgået. Endvidere vil Københavns Kommune i sin administration heraf skulle sikre sig, at betalingen ikke vil være i strid med anden lovgivning, herunder regler statsstøtte, konkurrenceregler m.v.
Kommunens udgifter til transportløsningen er en del af projektet og kan holdes ude af service og/eller anlægsloftet.