Den foreslåede bestemmelse omfatter en bemyndigelse til transportministeren til at anlægge en ca. 27 km lang motorvej, Frederikssundmotorvejen, mellem Motorring 4 og Frederikssund og en ca. 4 km lang 2-sporet motortrafikvej, Tværvej, mellem Kildedalsvej ved Kildedal Station og Frederikssundmotorvejen ved Ledøje.
Som en konsekvens af bestemmelsen i nr. 1 foreslås i nr. 4 en bemyndigelse til transportministeren til at nedklassificere den nuværende hovedlandevej 522, Frederikssundsvej, på strækningen mellem Ring 4 og Frederikssundsvej, til kommunevej, idet denne strækning vil blive afløst af den i nr. 1 nævnte hovedlandevejsstrækning. De fremtidige vejbestyrelser vil være henholdsvis Ballerup, Egedal og Frederikssund Kommuner for de strækninger, der ligger i de respektive kommuner.
Desuden foreslås som en konsekvens af bestemmelsen i nr. 1 og 2 i nr. 3 en bemyndigelse til transportministeren til at opklassificere den nuværende 0,4 km lange kommunevej Kildedalsvej til hovedlandevej, idet denne vejstrækning sammen med Tværvej vil indgå som en del af hovedlandevejen mellem Motorring 4 og Frederikssund efter anlæg af 2. etape af Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 4 og Tværvej, jf. pkt. 1.1 ovenfor.
Den foreslåede bestemmelse i § 2 indebærer, at transportministeren i særlige tilfælde kan ekspropriere en ejendom, der berøres særligt indgribende af projektet, før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer. Endvidere foreslås det, at erstatningen fastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
De ordinære ekspropriationer til vejanlægget vil ske med hjemmel i vejlovens § 43 og efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom, jf. lovbekendtgørelse nr. 1161 af 20. november 2008. Ekspropriationerne ledes af Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på Øerne.
Ekspropriationer til vejanlæg af denne type kan normalt forventes gennemført 1½-3 år efter vedtagelsen af en anlægslov, da ekspropriationerne først kan gennemføres, når Vejdirektoratet har udarbejdet et detailprojekt, og Ekspropriationskommissionen har afholdt de nødvendige besigtigelser.
Ved større anlæg vil der typisk blive afholdt to besigtigelser; en linjebesigtigelse, hvor linjeføringen fastlægges, og en detailbesigtigelse, hvor ekspropriationsanlæggets konsekvenser for den enkelte ejendom fastlægges.
Ejendomme, der skal eksproprieres i deres helhed, eksproprieres efter ekspropriationskommissionens beslutning på detailbesigtigelsesforretningen. Hvis særlige forhold gør sig gældende, kan kommissionen beslutte at ekspropriere hele ejendomme allerede efter linjebesigtigelsesforretningen. Delekspropriationer kan først gennemføres, når anlægget er detailprojekteret, således at ekspropriationsindgrebet på de enkelte ejendomme nærmere kan fastlægges.
Ved »særligt indgribende« sigtes til en situation, hvor Vejdirektoratet vurderer, at der er stor sandsynlighed for, at den pågældende ejendom senere vil blive totaleksproprieret.
Selv om kravet om, at ejendommen skal berøres særligt indgribende af motorvejsplanerne, er opfyldt, kan transportministeren kun i særlige tilfælde ekspropriere de pågældende ejendomme før linjebesigtigelsen. Det vil således normalt være et krav, at der er særlige personlige årsager til, at ejeren ønsker ejendommen overtaget. Det kan være sygdom, alder, familieforøgelse eller andre sociale forhold.
Erhvervsvirksomheder, der ofte drives i selskabsform, vil normalt ikke kunne opfylde kriteriet om »særlige personlige årsager« og vil derfor alene skulle opfylde kriteriet om at være særligt indgribende berørt af vejprojektet for at kunne opnå ekspropriation før linjebesigtigelsen.
En fremrykning af ekspropriation vil som udgangspunkt kun komme på tale, hvis ejeren af den pågældende ejendom anmoder herom.
Det bemærkes, at ejere af boliger og landbrugsejendomme også hidtil har haft mulighed for i særlige tilfælde at få deres ejendom overtaget af staten på grundlag af planerne om en motorvej mellem Motorring 4 og Frederikssund.
Efter bestemmelsen i § 2 i lov nr. 521 af 7. juni 2006 om anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 3 og Motorring 4 har transportministeren således forlods kunnet erhverve ejendomme, der berøres særligt indgribende af planerne om en motorvej mellem Motorring 4 og Frederikssund, når ejeren af særlige personlige grunde har ønsket at afstå ejendommen før det tidspunkt, hvor der kan foretages ekspropriation.
Af bemærkningerne til bestemmelsen fremgår bl.a., at hensigten med bestemmelsen var at give mulighed for at forlodserhverve ejendomme, der berøres særligt indgribende af de to hovedforslag til en motorvej mellem Motorring 4 og Frederikssund, belyst i Vejdirektoratets VVM-undersøgelse fra 2002. Vejdirektoratet har på grundlag af bestemmelsen hidtil erhvervet 1 ejendom.
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i Lovtidende, således at transportministeren hurtigst muligt kan påbegynde gennemførelsen af projektet.
Lov om anlæg af Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 4 o...
Gældende
LOV nr 1506 af 27/12/2009
Transportministeriet
Ændringer:
0
Lov om anlæg af Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 4 og Frederikssund
VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt:
Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:
at anlægge en hovedlandevej som motorvej mellem Motorring 4 syd for Ballerup i forlængelse af den eksisterende Frederikssundmotorvej til J. F. Willumsensvej (rute 53) øst for Frederikssund med de fornødne tilslutninger til det eksisterende vejnet,
at anlægge en hovedlandevej, Tværvej, som motortrafikvej mellem Kildedalsvej ved Kildedal Station og den i nr. 1 nævnte motorvej ved Ledøje,
at opklassificere kommunevejen Kildedalsvej til hovedlandevej mellem den nuværende hovedlandevej 522, Frederikssundsvej, og Tværvej og
at nedklassificere den nuværende hovedlandevej 522, Frederikssundsvej, til kommunevej mellem Ring 4 i Ballerup og Udlejrevej i Ølstykke.
Transportministeren kan i særlige tilfælde ekspropriere en ejendom, der berøres særligt indgribende af det i § 1 nævnte projekt, før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.
Stk. 2. Erstatningen fastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.