LOV nr 1648 af 30/12/2024
Kulturministeriet
Lov om anlæg af en formidlingsbygning m.v. på fortidsmindet Nyborg Slot § 4
Kommunalbestyrelsens afgørelser vedrørende anlægsprojektet nævnt i § 1, stk. 1, som træffes efter byggeloven, lov om miljøbeskyttelse, lov om naturbeskyttelse og lov om vandløb og regler udstedt i medfør af disse love, kan ikke påklages til anden administrativ myndighed, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsens afgørelser vedrørende anlægsprojektet nævnt i § 1, stk. 1, i henhold til de love og regler, der er nævnt i stk. 1, kan påklages til kulturministeren.
Stk. 3. Kulturministeren kan beslutte at overtage kommunalbestyrelsens beføjelser efter de love, der er nævnt i stk. 1, i en nærmere bestemt sag, der vedrører anlægsprojektet nævnt i § 1, stk. 1.
Stk. 4. Kulturministeren kan pålægge kommunalbestyrelsen at tilvejebringe oplysninger til brug for en vurdering af forhold, der reguleres efter lovene nævnt i stk. 1, inden for Nyborg Kommune, herunder pålægge, at oplysningerne skal afgives i en bestemt form til brug for behandlingen af sager efter stk. 2 og 3.
Forarbejder til Lov om anlæg af en formidlingsbygning m.v. på fortidsmindet Nyborg Slot § 4
RetsinformationEfter § 48, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 69 af 23. januar 2024 med senere ændringer, fører Ankestyrelsen tilsyn med, at kommunerne overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder. Det følger af styrelseslovens § 48, stk. 3, at tilsynet viger, hvis der er særlige klage- eller tilsynsmyndigheder, der kan tage stilling til den pågældende sag.
Det foreslås i stk. 1, at kommunalbestyrelsens afgørelse vedrørende anlægsprojektet nævnt i § 1, som træffes efter byggeloven, lov om miljøbeskyttelse, lov om naturbeskyttelse, lov om vandløb eller regler udstedt i medfør af disse love, ikke kan påklages til anden administrativ myndighed, jf. dog stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at reglerne om klageadgang, klagemyndighed og opsættende virkning af klage over afgørelser truffet af kommunalbestyrelsen vedrørende anlægsprojektet, som træffes efter byggeloven, naturbeskyttelsesloven, vandløbsloven, miljøbeskyttelsesloven eller regler udstedt i medfør heraf fraviges. Klage over afgørelser efter de nævnte love i forbindelse med arbejder til brug for anlæggelsen af Nyborg Slot vil således ikke følge de normale regler i de respektive love, men afskæres.
Kommunens afgørelser vil fortsat kunne indbringes for domstolene efter de almindelige regler herom. Bestemmelsen vil også omfatte andre afgørelser efter de nævnte love, når disse påvirker adgangen til at gennemføre projektet eller kan medføre forsinkelse eller lignende.
Behandlingen af sagerne vil fortsat være reguleret af de nævnte love, hvor disse ikke er fraveget efter lovforslagets § 3, dvs. at de regler, der gælder for ansøgninger, regler om tilsyn og straf og om fremgangsmåden ved afgørelser ligeledes gælder uændret. Tilsvarende gælder de krav og betingelser, som gælder for tilladelser, dispensationer m.v. efter lovene. Hvor bestemmelserne i de nævnte love indeholder skønsmæssige beføjelser, og hvor der efter disse kan tages hensyn til bygherrens interesser og samfundets interesser i et givet projekt, er det den generelle vurdering, at hensynet til anlægsprojektet vil kunne indgå med betydelig vægt. Dette kriterie vil kulturministeren i givet fald også kunne lægge tilsvarende vægt på ved behandling af klagesager eller sager, hvor ministeren har overtaget kompetencen.
De miljømæssige konsekvenser af anlægsprojektet er beskrevet og vurderet i miljøkonsekvensrapporten. Kommunalbestyrelsen bør tage udgangspunkt heri, når der i tilladelser skal fastsættes krav og vilkår efter de respektive love.
Afskæring af klageadgangen vil alene gælde under anlægsfasen for Nyborg Slot og vil dermed ikke længere finde anvendelse, når projektet er anlagt, uanset om der herefter måtte være behov for afgørelser efter de nævnte love. Anlægsfasen anses for at være afsluttet, når projektet tages i brug.
Der henvises til punkt 3.3.2 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i stk. 2, at kommunalbestyrelsens afgørelser vedrørende anlægsprojektet i henhold til de love, der er nævnt i stk. 1, kan påklages til kulturministeren.
Ankestyrelsen, der normalt fører tilsyn med kommunerne, vil således ikke være kompetent til som tilsynsmyndighed at tage stilling til spørgsmål vedrørende anlægsprojektet, som kan påklages til kulturministeren, herunder de spørgsmål om kommunens sagsbehandling, som kan efterprøves af kulturministeren som led i klagesagsbehandlingen.
For så vidt angår kommunens tilsynspligt efter de love, der er nævnt i stk. 1, vil Ankestyrelsen som tilsynsmyndighed fortsat have kompetence til at føre tilsyn med kommunens overholdelse af tilsynspligten.
Rammerne for Ankestyrelsens sagsrejsning fremgår af kommunestyrelsesloven § 48 a, hvorefter Ankestyrelsen selv beslutter, om der er tilstrækkelig anledning til at rejse en tilsynssag.
Kulturministerens behandling af disse klagesager vil efter stk. 2 fortsat være reguleret af de nævnte love, dvs. at de krav og betingelser, som gælder for tilladelser, dispensationer m.v. efter lovene, fortsat vil gælde. Hvor det ved udøvelsen af et skøn er muligt efter de pågældende love at inddrage hensynet til en ansøger, en bygherre eller et samfundsmæssigt hensyn til anlægsprojektet, vil kulturministeren også kunne inddrage og lægge afgørende vægt på disse hensyn ved afgørelse af klagesagen. Ministeren vil i den forbindelse kunne udnytte sin viden om anlægsprojektet.
Det foreslås i stk. 3, at kulturministeren kan beslutte at overtage kommunalbestyrelsens beføjelser efter de i stk. 1 nævnte love i en nærmere bestemt sag, der vedrører anlægsprojektet. For sager, der vedrører anlægsprojektet, bemyndiges kulturministeren med bestemmelsen til at kunne overtage kommunalbestyrelsens beføjelser i enkeltsager efter lovene nævnt i stk. 1. Adgangen vedrører alene kompetencen til at træffe afgørelse i en nærmere bestemt enkeltsag (call in-sager), som verserer hos kommunalbestyrelsen efter lovene nævnt i stk. 1.
Bestemmelsen vil bl.a. kunne blive udnyttet, hvis en sag på grund af væsentlige hensyn til fremdriften i byggeriet kræves behandlet og afgjort af en myndighed, der har betydelig indsigt i sammenhængen og rammerne for projektet. Det kan være tilfældet, når behandlingen af en byggetilladelse eller anden tilladelse for projektet forsinkes væsentligt. Bestemmelsen kan endvidere være relevant med hensyn til stk. 2, hvis en kommune ikke træffer afgørelse i en sag, der er af væsentlig betydning for fremdriften i anlægsprojektet.
Kulturministeren vil - ligesom efter stk. 2 - skulle træffe afgørelse efter bestemmelserne i de love, der er nævnt i stk. 1., idet hensynet til anlægsprojektet kan tillægges betydning, herunder hensynet til at undgå væsentlig forsinkelse eller fordyrelse af anlægsprojektet, hvis det er muligt efter de pågældende love.
Såfremt kulturministeren beslutter at træffe afgørelse i en nærmere bestemt sag, vil denne beslutning ikke ændre på de almindelige regler om tilsyn og håndhævelse. Kulturministeren vil dog også kunne beslutte at overtage kompetencen i en tilsynssag.
Det foreslås i stk. 4, at kulturministeren til brug for behandlingen af sager efter stk. 2 og 3 kan pålægge kommunalbestyrelsen en pligt til at tilvejebringe oplysninger, herunder pålægge, at oplysningerne skal afgives i en bestemt form til brug for en vurdering af forhold, der reguleres i lovene nævnt i stk. 1, inden for Nyborg kommune.
Bestemmelsen indebærer, at kulturministeren kan pålægge kommunalbestyrelsen at tilvejebringe oplysninger til brug for en vurdering af forhold, der reguleres efter lovene nævnt i stk. 1, inden for Nyborg kommune til brug for ministerens behandling af klagesager eller call in-sager efter stk. 2 og 3.
Bestemmelsen skal sikre, at kulturministeren kan få de oplysninger, som kommunalbestyrelsen har – eller som kommunalbestyrelsen med rimelighed kan pålægges at tilvejebringe – til brug for kulturministerens behandling af sagen.
Bestemmelsen vil blive udmøntet på samme måde som miljøbeskyttelseslovens § 83, hvorefter miljø- og fødevareministeren kan pålægge kommunalbestyrelser at tilvejebringe oplysninger til brug for en vurdering af forhold, der reguleres efter loven, inden for den enkelte kommunes område. Oplysningerne vil kunne forlanges afgivet i en bestemt form.