LOV nr 1648 af 30/12/2024
Kulturministeriet
Lov om anlæg af en formidlingsbygning m.v. på fortidsmindet Nyborg Slot § 3
Anlægsprojektet nævnt i § 1, stk. 1, kræver ikke tilladelse eller dispensation efter § 28, stk. 1 og 3, i lov om miljøbeskyttelse, § 65, stk. 1 og 2, i lov om naturbeskyttelse eller § 17 i lov om vandløb.
Stk. 2. Reglerne om kommune- og lokalplaner i lov om planlægning, kapitel 3 i lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer og museumslovens kapitel 8 og 8 a finder ikke anvendelse ved gennemførelsen af anlægsprojektet nævnt i § 1, stk. 1.
Stk. 3. Hensynene bag de bestemmelser, der er nævnt i stk. 1 og 2, varetages af kulturministeren ved gennemførelsen af anlægsprojektet nævnt i § 1, stk. 1.
Forarbejder til Lov om anlæg af en formidlingsbygning m.v. på fortidsmindet Nyborg Slot § 3
RetsinformationDe arealer, hvorpå anlægsprojektet skal gennemføres, er omfattet af en række bestemmelser i den almindelige kultur-, plan-, natur- og miljølovgivning, herunder bl.a. bygningsfredningsloven, naturbeskyttelsesloven, miljøbeskyttelsesloven, museumsloven og planloven, som regulerer adgangen til at foretage fysiske arbejder eller indgreb på arealer, herunder bestemmelser om spildevand, vandløb, beskyttelseslinjer for vandløb, beskyttelseslinjer for fortidsminder og regulering af vandløb samt bestemmelser i tilfælde af forekomst af fortidsminder.
Nyborg Slot og Nyborg Slotsholm er et beskyttet fortidsminde efter museumsloven, og
Kongefløjen og Vagttårnet har status som fredede bygninger efter bygningsfredningsloven. Nyborg Volde, herunder befæstningsanlægget med græsklædte og beplantede jordvolde, har status som fredede umiddelbare omgivelser til disse bygninger efter bygningsfredningsloven.
Det foreslås i stk. 1, at anlægsprojektet ikke kræver dispensation eller tilladelse efter § 28, stk. 1, og stk. 3, i miljøbeskyttelsesloven, § 65, stk. 1-3, naturbeskyttelsesloven, eller § 17 i vandløbsloven.
Bestemmelsen indebærer, at kulturministeren vil blive undtaget fra at indhente dispensation og tilladelse efter de nævnte bestemmelser i stk. 1 ved gennemførelsen af anlægsprojektet.
Forslaget har til formål at regulere forholdet mellem anlægsloven og de anførte regler, der stiller krav om dispensation eller tilladelse m.v. inden foretagelse af fysiske dispositioner i beskyttede områder.
Selvom anlægsprojektet ikke kræver dispensation eller tilladelse efter de anførte regler, skal det stadig sikres i anlægsprojektet, at hensynene til miljøbeskyttelse efter EU-retlige forpligtelser fortsat iagttages, herunder i forhold til regulering af vandløb.
De bestemmelser og krav om tilladelse, godkendelse eller dispensation i den øvrige lovgivning, som ikke udtrykkeligt fraviges, vil stadig finde anvendelse for anlægsprojektet, herunder også reglerne i lovene om tilsyn, håndhævelse og straf. Tilsvarende gælder for andre regler, f.eks. om erstatning eller om miljøskade i de respektive love. Forslaget til § 4 finder dog efter omstændighederne anvendelse på afgørelser, herunder afgørelser vedrørende tilsyn, håndhævelse og straf vedrørende anlægsprojektet, truffet efter denne bestemmelse.
Bestemmelsen vil alene finde anvendelse i anlægsfasen af projektet. Ved den efterfølgende administration efter de nævnte love vil det skulle lægges til grund, at anlægget kan drives og vedligeholdes på normal vis, når anlægsprojektet er gennemført. Hvis der som led i driftsfasen skal foretages nye ændringer i tilstanden i f.eks. et fredet område, en fredet bygning eller et naturområde, vil de sædvanlige regler finde anvendelse.
Der henvises til punkt 3.3 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i stk. 2, at reglerne om kommune- og lokalplaner i planloven, kapitel 3 i bygningsfredningsloven, samt kapitel 8 og 8 a i museumsloven ikke finder anvendelse ved gennemførelsen af anlægsprojektet nævnt i § 1.
Lovforslaget vil udgøre den retlige ramme for anlægsprojektet, og gennemførelsen af anlægsprojektet vil derfor ikke kræve fysisk planlægning efter planloven. Det vil derfor heller ikke være påkrævet at vedtage nye planer eller ændre i eksisterende planlægning for at kunne gennemføre anlægsprojektet.
Den foreslåede bestemmelse indebærer herudover, at det ikke er nødvendigt at indhente en dispensation fra kulturministeren, hvis der skal udføres aktiviteter, der strider mod f.eks. forbuddet mod at ændre tilstanden af fortidsminder. Dog forventes hensyn bag museumsloven så vidt muligt søgt varetaget af kulturministeren under anlægsprojektet.
Den foreslåede § 3, stk. 2, indebærer endvidere, at der ikke i forbindelse med projektets berøring af fredede dele vil skulle ansøges om tilladelse til arbejder hos kulturministeren. Dette vil dog ikke medføre, at arbejdet ikke vil blive udført med respekt for fredningen og det forventes, at hensynene bag bygningsfredningsloven vil blive søgt varetaget af kulturministeren.
Der henvises til punkt 3.3 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i stk. 3, at hensynene bag de bestemmelser, der er nævnt i stk. 1 og 2, varetages under gennemførelsen af anlægsprojektet af kulturministeren efter denne lov.
Selv om lovforslagets § 3, stk. 1 og 2, vil indebære, at dele af den almindelige kultur-, plan-, natur- og miljølovgivning m.v. fraviges, vil hensynene bag disse regler stadigvæk blive varetaget i projektet ved, at kulturministeren ved udførelsen af projektet vil skulle overholde anlægsloven og de retningslinjer, der fremgår af lovforslagets bemærkninger, samt rammerne i de miljømæssige undersøgelser. Bestemmelsen vil således samlet sikre en varetagelse af de hensyn, som normalt ville blive varetaget gennem de fravegne bestemmelser efter stk. 1 og 2.
Der henvises til punkt 3.3 i de almindelige bemærkninger.