I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30. august 2017, som ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 1565 af 19. december 2017 og § 1 i lov nr. 672 af 26. maj 2020 og senest ved lov nr. 293 af 27. februar 2021, foretages følgende ændringer:
1. I § 1, stk. 2, indsættes efter »universitetsloven«: », efter lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne«.
2. I § 1, stk. 4, ændres »Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte« til: »Uddannelses- og Forskningsstyrelsen«.
3. I § 13, stk. 1, nr. 4, litra b, ændres »ingeniøruddannelsen« til: »visse videregående uddannelser«.
4. § 14 affattes således:
»§ 14. I forbindelse med fødsel eller adoption får den uddannelsessøgende, der har ret til uddannelsesstøtte uden for klippekortet, efter ansøgning ekstra uddannelsesstøtte i indtil 9 måneder. Den uddannelsessøgende, der er enlig forsørger, får dog efter ansøgning ekstra uddannelsesstøtte i indtil 12 måneder.
Stk. 2. En forælder kan overføre indtil 3 af de ekstra måneder med uddannelsesstøtte til den anden forælder, hvis den anden forælder har ret til uddannelsesstøtte. Dette gælder dog ikke, hvis den ene forælder har ret til flere end 9 ekstra måneder med støtte, jf. stk. 1, 2. pkt.
Stk. 3. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om:
Betingelser for tildeling af støtte.
Udbetaling af støtte, herunder udbetaling med dobbelte beløb.
Ansøgning om støtte.«
5. § 19, stk. 3 og 4, affattes således:
»Stk. 3. I forbindelse med fødsel eller adoption får den uddannelsessøgende, der har ret til uddannelsesstøtte inden for klippekortet, efter ansøgning ekstra uddannelsesstøtte i indtil 9 måneder. Den uddannelsessøgende, der er enlig forsørger, får dog efter ansøgning ekstra uddannelsesstøtte i indtil 12 måneder.
Stk. 4. En forælder kan overføre indtil 3 af de ekstra måneder med uddannelsesstøtte til den anden forælder, hvis den anden forælder har ret til uddannelsesstøtte. Dette gælder dog ikke, hvis den ene forælder har ret til flere end 9 ekstra måneder med uddannelsesstøtte, jf. stk. 3, 2. pkt.«
6. § 19, stk. 6, nr. 2, affattes således:
»2) betingelser for tildeling og udbetaling af støtte efter stk. 3 og 4 og om ansøgning herom.«
7. I § 25, stk. 12, indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:
»2) om, hvornår der skal ses bort fra forældrenes eller den ene forælders og dennes ægtefælles eller registrerede partners indkomstgrundlag,«.
Nr. 2-6 bliver herefter nr. 3-7.
8. I § 39, stk. 4, indsættes efter »enlig forsørger«: »eller har søgt om ekstra uddannelsesstøtte i forbindelse med fødsel eller adoption, jf. § 14, stk. 1, og § 19, stk. 3, som enlig forsørger«.
9. I § 39 indsættes efter stk. 6 som nyt stykke:
»Stk. 7. Kriminalforsorgen skal underrette styrelsen, når kriminalforsorgen får formodning om, at en person, der er varetægtsfængslet eller afsoner en fængselsstraf, modtager uddannelsesstøtte efter denne lov.«
Stk. 7-9 bliver herefter stk. 8-10.
10. § 39, stk. 10, ophæves.
11. I § 42, stk. 2, ændres »Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte« til: »styrelsen«.
12. § 44 ophæves.
13. § 45, stk. 2, ophæves.
14. I § 46, stk. 1, ændres »§ 45, stk. 1,« til: »§ 45«.
15. § 51, stk. 2 og 3, affattes således:
»Stk. 2. En ph.d.-studerende får i forbindelse med fødsel eller adoption supplerende stipendierater i indtil 9 måneder. Den ph.d.-studerende, der er enlig forsørger, får dog efter ansøgning supplerende stipendierater i indtil 12 måneder.
Stk. 3. En forælder kan overføre indtil 3 af de supplerende stipendierater til den anden forælder, hvis den anden forælder har ret til ph.d.-stipendium. Dette gælder dog ikke, hvis den ene forælder har fået 12 ekstra stipendierater, jf. stk. 2, 2. pkt.«
I lov om statens voksenuddannelsesstøtte, jf. lovbekendtgørelse nr. 53 af 23. januar 2020, som ændret ved § 2 i lov nr. 672 af 26. maj 2020, foretages følgende ændringer:
1. I § 20 a indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Kriminalforsorgen skal underrette Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, når kriminalforsorgen får formodning om, at en person, der er varetægtsfængslet eller afsoner en fængselsstraf, samtidig modtager SVU.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
2. Overalt i loven ændres »Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte« til: »Uddannelses- og Forskningsstyrelsen«.
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2022, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 4-6, 8 og 15, træder i kraft den 1. august 2022.
Stk. 3. § 1, nr. 4-6, 8 og 15, har virkning for uddannelsessøgende, der søger om tildeling af ekstra uddannelsesstøtte i forbindelse med fødsel eller adoption den 1. august 2022 eller senere. For uddannelsessøgende, der søger om ekstra uddannelsesstøtte i forbindelse med fødsel eller adoption før den 1. august 2022, finder de hidtil gældende regler anvendelse. Der kan ikke ske overførsel af ekstra uddannelsesstøtte mellem forældrene efter SU-lovens § 14, stk. 2, 1. pkt., og § 19, stk. 3, 1. pkt., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 4 og 5, hvis den ene forælder har fået tildelt ekstra uddannelsesstøtte efter de hidtil gældende regler og den anden forælder har fået tildelt ekstra uddannelsesstøtte efter den nye ordning. Der kan ikke ske overførsel af supplerende stipendierater mellem forældrene efter SU-lovens § 51, stk. 3, 1. pkt., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 15, hvis den ene forælder har fået tildelt supplerende stipendierater efter de hidtil gældende regler og den anden forælder har fået tildelt supplerende stipendierater efter den nye ordning.
Givet på Christiansborg Slot, den 14. december 2021
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
MARGRETHE R.
/ Jesper Petersen
Til nr. 1
SU gives til uddannelse indtil kandidatgrad og til ph.d.-studium indtil opnåelse af kandidatgrad. Uddannelsesaktiviteter efter lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., efter §§ 4 b og 5 i universitetsloven og efter § 9 b i lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner giver ikke ret til uddannelsesstøtte. Dette følger af SU-lovens § 1, stk. 2.
Det følger endvidere af SU-lovens § 5, at uddannelser, der giver ret til SU, skal være tilrettelagt som heltidsuddannelse, være af mindst 3 måneders varighed og som udgangspunkt være ulønnet.
Det foreslås at ændre SU-lovens § 1, stk. 2, således at det også følger af bestemmelsen, at uddannelsesaktiviteter efter lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne ikke giver ret til uddannelsesstøtte
Det er ikke hensigten med forslaget at ændre den grundlæggende betingelse om, at SU kun gives til heltidsuddannelser.
Med den under lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede ændring af SU-lovens § 1, stk. 2, præciseres det, at der ikke gives SU til uddannelsesaktiviteter efter lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne, på tilsvarende vis som der ikke gives SU til uddannelsesaktiviteter efter lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., efter § 4 b og § 5 i universitetsloven og efter § 9 b i lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, da disse uddannelsesaktiviteter ikke er tilrettelagt på heltid.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.
Til nr. 2
Det følger af SU-lovens § 1, stk. 4, at SU til uddannelse indtil kandidatgrad og udlandsstipendium til studieophold i udlandet som led i en dansk videregående uddannelse eller til en uddannelse på kandidatniveau i udlandet administreres af Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte (styrelsen).
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte blev nedlagt den 30. september 2020. Der blev i stedet pr. 1. oktober 2020 etableret en ny styrelse; Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Uddannelses- og forskningsministeren har ved cirkulære nr. 9656 af 25. september 2020 tillagt Uddannelses- og Forskningsstyrelsen en række beføjelser til at varetage opgaver på bl.a. uddannelsesstøtteområdet, herunder opgaver, som følger af SU-loven, jf. cirkulærets § 1, nr. 16. Det følger endvidere af cirkulærets § 1, stk. 4, at den nærmere afgrænsning af Uddannelses- og Forskningsstyrelsens opgaver fremgår af en delegationsbekendtgørelse og et delegationscirkulærer samt af konkrete delegationer til styrelsen.
På den baggrund foreslås det, at Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte i SU-lovens § 1, stk. 4, ændres til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Til nr. 3
Det følger af den politiske aftale af 22. november 2018 mellem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti; ”Fra folkeskole til faglært – Erhvervsuddannelser til fremtiden” og delaftalen af 18. juni 2020, at der skal udvikles et adgangskursus til erhvervsakademiuddannelsen til markedsføringsøkonom og et fælles adgangskursus til professionsbacheloruddannelsen til skov- og landskabsingeniør og professionsbacheloruddannelsen til urban landskabsingeniør. Det er med aftalen af 22. november 2018 intentionen, at de nye adgangskurser skal kunne udvikles, som det kendes fra adgangskurserne til maskinmester- og ingeniøruddannelserne.
Som opfølgning på aftalen blev det ved lov nr. 363 af 9. marts 2021 indført i § 22, stk. 1, nr. 9, i lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1343 af 10. december 2019, at uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om uddannelserne, herunder om adgangskursus til uddannelserne til markedsføringsøkonom, skov- og landskabsingeniør og urban landskabsingeniør.
Det følger af SU-lovens § 13, stk. 1, nr. 4, litra b, at der gives SU uden for klippekortet til gymnasial supplering i form af korte, intensive forløb som enkeltfag fra adgangskurset til ingeniøruddannelsen.
Uddannelses- og forskningsministeren kan efter SU-lovens § 13, stk. 2, nr. 1, fastsætte regler om SU til undervisning, uddannelse og supplering efter stk. 1, herunder om, hvilke uddannelser og hvilken gymnasial supplering, der berettiger til SU.
Det foreslås at ændre SU-lovens § 13, stk. 1, nr. 4, litra b , så der kan gives SU til enkeltfag fra adgangskurset til visse videregående uddannelser.
Den foreslåede ændring af SU-lovens § 13, stk. 1, nr. 4, litra b, medfører, at uddannelses- og forskningsministeren med hjemmel i SU-lovens § 13, stk. 2, nr. 1, bl.a. vil kunne fastsætte regler om, hvilken gymnasial supplering efter § 13, stk. nr. 4, litra b, der kan gives SU til.
Bemyndigelsen forventes anvendt til at fastsætte regler om, at der fremover også kan gives SU til enkeltfag fra de nye adgangskurser.
Det er endvidere hensigten at fastsætte regler i SU-bekendtgørelsen om, at disse suppleringsforløb alene er SU-berettigende, hvis de er udbudt som korte, intensive forløb, som defineret i SU-bekendtgørelsens § 22.
Hvis der senere udvikles andre adgangskurser til videregående uddannelser, hvortil der også kan udbydes enkeltfag, som skal være SU-berettigende, vil disse også kunne være omfattet af SU-lovens § 13, stk. 1, nr. 4, litra b, og vil kunne berettige til SU, såfremt der fastsættes regler derom.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.
Til nr. 4
I forbindelse med fødsel eller adoption får moderen, der har ret til SU uden for klippekortet, efter ansøgning ekstra SU i indtil 12 måneder, jf. regler fastsat i medfør af § 2, stk. 2. De ekstra rater kan efter ansøgning udbetales med dobbelte beløb i indtil 6 måneder. Dette følger af SU-lovens § 14, stk. 1.
I forbindelse med fødsel eller adoption får faderen, der har ret til SU uden for klippekortet, efter ansøgning ekstra rater i indtil 6 måneder, jf. regler fastsat i medfør af § 2, stk. 2. De ekstra rater kan efter ansøgning udbetales med dobbelte beløb i indtil 3 måneder. Dette følger af SU-lovens § 14, stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om 1) støtte med dobbelte beløb, 2) i hvilket omfang støtten efter stk. 1 og 2 kan overføres til en ny uddannelse, og 3) at der kan gives støtte, når fødslen eller adoptionen er sket inden for 12 måneder før uddannelsens start jf. SU-lovens § 14, stk. 3.
Det foreslås at nyaffatte SU-lovens § 14 om tildeling af ekstra SU i forbindelse med fødsel eller adoption til uddannelsessøgende, der modtager SU uden for klippekortet.
Efter det foreslåede § 14, stk. 1 , 1. pkt., får den uddannelsessøgende, der har ret til uddannelsesstøtte uden for klippekortet, efter ansøgning ekstra uddannelsesstøtte i indtil 9 måneder i forbindelse med fødsel eller adoption.
Med forslaget vil forældrene blive ligestillet i forhold til adgangen til ekstra rater, idet begge forældre vil få tildelt indtil 9 ekstra rater.
Efter det foreslåede § 14, stk. 1, 2. pkt., får den uddannelsessøgende, der er enlig forsørger, dog efter ansøgning ekstra uddannelsesstøtte i indtil 12 måneder.
Med forslaget vil uddannelsessøgende, der er enlige forsørgere, herefter få tildelt indtil 12 ekstra rater i forbindelse med fødsel eller adoption. En enlig forsørger defineres som en SU-modtager, der modtager ekstra børnetilskud fra Udbetaling Danmark, jf. nærmere herom nedenfor. I de tilfælde, hvor begge forældre har ret til ekstra rater, vil den forælder, der opfylder betingelserne for at kunne betragtes som enlig forsørger, således kunne få indtil 12 ekstra rater, mens den anden forælder vil kunne få indtil 9 ekstra rater.
Efter det foreslåede § 14, stk. 2 , kan en forælder overføre indtil 3 af de ekstra måneder med uddannelsesstøtte til den anden forælder, hvis den anden forælder har ret til uddannelsesstøtte. Dette gælder dog ikke, hvis den ene forælder har ret til flere end 9 ekstra måneder med støtte, jf. stk. 1, 2. pkt.
Med forslaget vil begge forældre, når de begge er SU-berettigede, kunne overføre indtil 3 ekstra rater til den anden forælder. Den ene forælder vil derved kunne få op til 12 ekstra rater. Der kan dog ikke overføres ekstra rater mellem forældrene, hvis den ene forælder har fået 12 ekstra rater, jf. stk. 1, 2. pkt. Dette skyldes, at den særskilte ret til op til 12 ekstra rater følger statussen som enlig forsørger, mens overførsel af ekstra rater til den enlige forsørger ville kunne betyde, at denne opnåede ret til flere end 12 ekstra rater.
Det foreslåede § 14, stk. 3, nr. 1-3, giver uddannelses- og forskningsministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om betingelser for tildeling af støtte, udbetaling af støtte, herunder udbetaling med dobbelte beløb, og ansøgning om støtte. Samtidig er det hensigten at beskytte statussen som enlig forsørger ved at tildele den enlige forsørger op til 12 ekstra rater, og den enlige forsørger kan derfor ikke overføre ekstra rater til den anden forældre.
Bemyndigelsen i den foreslåede § 14, stk. 3, nr. 1, forventes anvendt til at fastsætte regler om betingelser for tildeling af støtte, herunder at det er en betingelse for at få tildelt ekstra rater, at fødslen eller adoptionen finder sted, mens den uddannelsessøgende er indskrevet på og gennemgår en uddannelse, der berettiger til SU uden for klippekortet. Hvis fødslen sker før den uddannelsessøgende begynder på en uddannelse, der giver ret til SU uden for klippekortet, eller mens den uddannelsessøgende har orlov fra uddannelsen, vil der ske et fradrag i antallet af tildelte ekstra rater. Fradraget vil svare til antallet af måneder mellem den måned, hvor fødslen eller adoptionen finder sted, og den måned, hvor den uddannelsessøgende begynder på uddannelsen, samt de måneder, hvor der i en tidligere uddannelse er givet ekstra rater eller ekstra klip med dobbelte beløb i forbindelse med samme fødsel. En uddannelsessøgende, der bliver forælder i marts og påbegynder en uddannelse uden for klippekortet i august vil således få tildelt 5 ekstra rater (9 ekstra rater med fradrag af månederne april, maj, juni og juli) til uddannelsen. Dette svarer til gældende ret, jf. SU-bekendtgørelsens § 23, stk. 1-2 og 4-5.
Det er hensigten at fastsætte regler om, at der ikke tildeles ekstra rater til den igangværende uddannelse, hvis fødslen eller adoptionen finder sted, mens den uddannelsessøgende er i lønnet praktik eller et projektorienteret forløb med løn i udlandet, der afslutter uddannelsen. Dette skyldes, at der ikke vil være en efterfølgende periode med SU i samme uddannelse, hvor de ekstra rater vil kunne bliver udbetalt. Dette skal ses i sammenhæng med SU-bekendtgørelsens § 23, stk. 3 og 6.
Endelig vil der som noget nyt blive fastsat regler om, hvornår en uddannelsessøgende betragtes som enlig forsørger, således at den pågældende har ret til 12 ekstra rater, jf. den foreslåede affattelse af SU-lovens § 14, stk. 1, 2. pkt. Bemyndigelsen forventes anvendt til at fastsætte regler, der svarer til de, der gælder for retten til stipendium som tillæg til uddannelsessøgende, der er enlige forsørgere. Gruppen af berettigede defineres i SU-lovens § 10 b, stk. 5, som uddannelsessøgende, der har ret til og modtager ekstra børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag. Ekstra børnetilskud gives til personer, der er enlige forsørgere og har barnet boende hos sig. I SU-bekendtgørelsens § 33 er der fastsat regler om, hvornår uddannelsessøgende, der ikke har ret til ekstra børnetilskud, alligevel kan betragtes som enlige forsørgere i forhold til retten til stipendium som tillæg til enlige forsørgere. Der vil kunne fastsættes tilsvarende regler for så vidt angår retten til 12 ekstra rater som enlige forsørger.
Afgørelse om retten til ekstra børnetilskud træffes af Udbetaling Danmark, og styrelsen indhenter i forbindelse med tildeling af stipendium som tillæg til enlige forsørgere automatisk oplysninger om udbetaling af ekstra børnetilskud fra Udbetaling Danmarks Familieydelsessystem, jf. SU-lovens § 39, stk. 4. Idet en enlig uddannelsessøgende, der bliver forælder for første gang, først kan modtage ekstra børnetilskud efter barnets fødsel, vil styrelsen ikke i forbindelse med tildeling af ekstra rater kunne indhente oplysninger om udbetaling af ekstra børnetilskud før tidligst fra kvartalet efter fødslen eller adoptionen har fundet sted. Det forudsættes derfor, at der med hjemmel i den foreslåede § 14, stk. 3, nr. 1, vil skulle fastsættes regler om, at den uddannelsessøgende som udgangspunkt har ret til 9 ekstra rater, og at de resterende 3 ekstra rater tildeles, når det inden for en fastsat periode kan dokumenteres, at den uddannelsessøgende opfylder betingelserne for at kunne betragtes som enlig forsørger.
Bemyndigelsen i den foreslåede § 14, stk. 3, nr. 2, forventes anvendt til at fastsætte regler om udbetaling af støtte efter § 14, herunder udbetaling med dobbelte beløb
Bemyndigelsen forventes anvendt til at fastsætte regler om, at det tildelte antal ekstra rater vil kunne blive udbetalt med dobbelte beløb i indtil 6 måneder. En uddannelsessøgende, der har fået tildelt 9 ekstra rater vil således kunne få ekstra raterne udbetalt som 4 dobbelte ekstra rater og én enkelt ekstra rate. Dette svarer til SU-bekendtgørelsens § 23, stk. 8.
Med hjemmel i den foreslåede § 14, stk. 3, nr. 2, er det ligeledes hensigten at fastsætte regler om, at udbetalingen af ekstra rater er knyttet til tidspunktet for fødslen eller adoptionen. Dette skal ses i sammenhæng med SU-bekendtgørelsens § 23, stk. 7.
Det er med bemyndigelsen endvidere hensigten at fastsætte regler om, at ekstra rater udbetales i en periode på op til 12 måneder fra og med den måned, hvor fødslen eller adoptionen finder sted. Dette er uanset antallet af tildelte ekstra rater. En uddannelsessøgende, der bliver mor, vil dog kunne påbegynde udbetalingen 2 måneder før, fødslen eller adoptionen forventes at finde sted. Adoptionen har fundet sted på det tidspunkt, hvor barnet er modtaget i henhold til gældende regler og praksis på adoptionsområdet.
Det er endvidere hensigten at fastsætte regler om, at den uddannelsessøgende skal være studieaktiv i måneden før den første måned med udbetaling af ekstra rater. Dette skal ses i sammenhæng med SU-bekendtgørelsens § 23, stk. 9, 1. pkt. Dette betyder, at uddannelsessøgende, der er erklæret studieinaktiv efter reglerne i SU-bekendtgørelsens § 12, og derfor ikke modtager SU, først vil kunne få udbetalt de ekstra rater, når de igen opfylder reglerne om studieaktivitet jf. SU-bekendtgørelsens § 12.
Endelig forventes bemyndigelsen anvendt til at fastsætte regler om, at den uddannelsessøgende – lige som efter SU-bekendtgørelsens § 23, stk. 9, 2. pkt. – skal opfylde de almindelige betingelser for støtte, bortset fra kravet om studieaktivitet i SU-bekendtgørelsens § 12. Den uddannelsessøgende fritages således for at deltage i obligatorisk undervisning og foreskrevne prøver, aflevere opgaver m.v. efter de regler, der gælder for uddannelsen, mens den uddannelsessøgende modtager ekstra rater.
Bemyndigelsen i den foreslåede § 14, stk. 3, nr. 3, forventes anvendt til at fastsætte regler om ansøgning om støtte. Idet den foreslåede § 14, stk. 2, giver mulighed for, at forældrene kan overføre op til 3 ekstra rater fra den ene forælder til den anden, etableres der med den foreslåede affattelse af § 14, stk. 3, nr. 3, hjemmel til at fastsætte regler om ansøgning om ekstra rater. Det er hensigten at fastsætte regler om, at den uddannelsessøgende skal oplyse den anden forælders navn, personnummer, uddannelse og uddannelsesinstitution.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.3.
Til nr. 5
I forbindelse med fødsel eller adoption får moderen efter ansøgning indtil 12 ekstra klip, hvis hun har ret til uddannelsesstøtte. Moderen kan overføre indtil 6 ekstra klip til faderen, hvis han har ret til SU jf. SU-lovens § 19, stk. 3.
I forbindelse med fødsel eller adoption får faderen efter ansøgning indtil 6 ekstra klip, hvis han har ret til uddannelsesstøtte jf. SU-lovens § 19, stk. 4.
Det foreslås at nyaffatte SU-lovens § 19, stk. 3 og 4 .
Efter det foreslåede § 19, stk. 3, 1. pkt., får den uddannelsessøgende, der har ret til uddannelsesstøtte inden for klippekortet, efter ansøgning ekstra uddannelsesstøtte i indtil 9 måneder i forbindelse med fødsel eller adoption.
Med forslaget vil forældrene blive ligestillet i forhold til adgangen til ekstra SU i forbindelse med fødsel eller adoption, idet både mor og far vil få tildelt indtil 9 ekstra klip.
Efter det foreslåede § 19, stk. 3, 2. pkt., får den uddannelsessøgende, der er enlig forsørger, dog efter ansøgning ekstra uddannelsesstøtte i indtil 12 måneder.
Med forslaget vil uddannelsessøgende, der er enlige forsørgere, herefter få tildelt indtil 12 ekstra klip i forbindelse med fødsel eller adoption. En enlig forsørger defineres som en SU-modtager, der modtager ekstra børnetilskud fra Udbetaling Danmark, jf. nærmere herom nedenfor under bemærkninger til nr. 8. I de tilfælde, hvor begge forældre har ret til ekstra klip, vil den forælder, der opfylder betingelserne for at kunne betragtes som enlig forsørger, således kunne få indtil 12 ekstra klip, mens den anden forælder vil kunne få indtil 9 ekstra klip.
Efter det foreslåede § 19, stk. 4 , kan en forælder overføre indtil 3 af de ekstra måneder med uddannelsesstøtte til den anden forælder, hvis den anden forælder har ret til uddannelsesstøtte. Dette gælder dog ikke, hvis den ene forælder har ret til flere end 9 ekstra måneder med uddannelsesstøtte, jf. stk. 3, 2. pkt.
Med forslaget vil både mor og far, når begge er SU-berettigede, kunne overføre indtil 3 ekstra klip til den anden forælder. Den ene forælder vil derved kunne få op til 12 måneders ekstra SU i forbindelse med fødsel eller adoption. Der kan dog ikke overføres ekstra SU mellem forældrene, hvis den ene forælder har fået 12 ekstra klip, jf. det foreslåede stk. 3, 2. pkt. Dette skyldes, at den særskilte ret til op til 12 ekstra klip følger statussen som enlig forsørger, mens overførsel af ekstra klip til den enlige forsørger ville kunne betyde, at denne opnåede ret til flere end 12 ekstra klip.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.3.
Til nr. 6
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om 1) ekstra klip, herunder i hvilket omfang ekstra klip kan overføres til en ny uddannelse, og 2) at der kan gives ekstra klip, når fødslen eller adoptionen er sket inden for 12 måneder før uddannelsens start. Dette følger af SU-lovens § 19, stk. 6.
Det foreslås at nyaffatte SU-lovens § 19, stk. 6, nr. 2, hvorefter uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om betingelser for tildeling og udbetaling af støtte efter stk. 3 og 4, og om ansøgning herom.
Bemyndigelsen i den foreslåede § 19, stk. 6, nr. 2, forventes anvendt til at fastsætte regler om, at det en betingelse for at få tildelt ekstra klip, at fødslen eller adoptionen finder sted, mens den uddannelsessøgende er indskrevet på og gennemgår en uddannelse, der berettiger til SU inden for klippekortet. Hvis fødslen sker før den uddannelsessøgende begynder på en uddannelse, der giver ret til SU inden for klippekortet, eller mens den uddannelsessøgende har orlov fra uddannelsen, vil der ske et fradrag i antallet af tildelte ekstra rater. Fradraget vil svare til antallet af måneder mellem den måned, hvor fødslen eller adoptionen finder sted, og den måned, hvor den uddannelsessøgende begynder på uddannelsen, samt de måneder, hvor der i en tidligere uddannelse er givet ekstra rater med dobbelte beløb eller dobbelte ekstra klip i forbindelse med samme fødsel.
Lige som det følger af SU-bekendtgørelsens § 28, stk. 3 og 6, er det hensigten at fastsætte regler om, at der ikke tildeles ekstra klip til den igangværende uddannelse, hvis fødslen eller adoptionen finder sted, mens den uddannelsessøgende er i lønnet praktik eller i et projektorienteret forløb med løn i udlandet, der afslutter uddannelsen.
Det er også for så vidt angår ekstra klip hensigten at fastsætte regler om, hvornår en uddannelsessøgende betragtes som enlig forsørger, således at den pågældende har ret til 12 ekstra klip, jf. den foreslåede affattelse af § 19, stk. 3, 2. pkt. Lige som ved tildeling af ekstra rater lægges der som udgangspunkt op til at tage afsæt i reglerne i SU-lovens § 10 b, stk. 5, om retten til tillæg til enlige forsørgere, og der henvises derfor til bemærkningerne til bemyndigelsesbestemmelsen i den foreslåede § 14, stk. 3, nr. 1. Det er tilsvarende hensigten at fastsætte regler om, at den uddannelsessøgende som udgangspunkt har ret til 9 ekstra klip, og at de resterende 3 ekstra klip tildeles, når det inden for en fastsat periode kan dokumenteres, at den uddannelsessøgende opfylder betingelserne for at kunne betragtes som enlig forsørger.
Med den foreslåede affattelse af bemyndigelsesbestemmelsen i § 19, stk. 6, nr. 2, vil der kunne fastsættes regler om, at tildeling af ekstra klip sker til den igangværende uddannelse, og om hvorvidt tildelingen af ekstra klip, der ikke er brugt i den igangværende uddannelse, kan overføres til en anden uddannelse.
For så vidt angår udbetaling af ekstra klip, vil de uddannelsessøgende fortsat have mulighed for selv at tilrettelægge, hvornår udbetalingen sker inden for den uddannelse, hvortil klippene er tildelt, jf. SU-bekendtgørelsens § 28, stk. 7. Udbetalingen kan dog tidligst ske fra den måned, hvor fødslen eller adoptionen finder sted. En uddannelsessøgende, der bliver mor, vil dog kunne påbegynde udbetalingen 2 måneder før, fødslen eller adoptionen forventes at finde sted.
Adoptionen har fundet sted på det tidspunkt, hvor barnet er modtaget i henhold til gældende regler og praksis på adoptionsområdet.
Det er endvidere hensigten at videreføre reglen i SU-bekendtgørelsens § 28, stk. 9, 1. pkt. om, at den uddannelsessøgende skal være studieaktiv i måneden før den første måned med udbetaling af ekstra klip. Er den uddannelsessøgende således erklæret studieinaktiv efter reglerne i SU-bekendtgørelsens § 13, vil der ikke kunne udbetales ekstra klip, før den uddannelsessøgende erklæres studieaktiv igen.
Bemyndigelsen forventes endvidere anvendt til at fastsætte regler om, at den uddannelsessøgende skal opfylde de almindelige betingelser for støtte, bortset fra kravet om studieaktivitet i SU-bekendtgørelsens § 13. For uddannelsessøgende, der får udbetalt ekstra klip sammen med et almindeligt stipendieklip, jf. SU-lovens § 19, stk. 5, vil der dog forsat være krav om studieaktivitet jf. SU-bekendtgørelsens § 13 i udbetalingsperioden. Der er tale om en videreførelse af SU-bekendtgørelsens § 28, stk. 9, 2. og 3. pkt.
Endelig lægges der op til at bibeholde reglerne om, at den uddannelsessøgende skal oplyse den anden forælders navn, personnummer, uddannelse og uddannelsesinstitution i forbindelse med overførsel af ekstra klip fra den ene forælder. Der henvises til SU-bekendtgørelsens § 28, stk. 11.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.3.
Til nr. 7
Det følger af SU-lovens § 8, stk. 3, at grundstipendiet for hjemmeboende uddannelsessøgende udgør højst 982 kr. (2021-niveau). Det følger endvidere af SU-lovens § 8, stk. 2, at grundstipendiet for udeboende uddannelsessøgende på 18 og 19 år, der modtager SU uden for klippekortet, udgør højst 4.055 kr. (2021-niveau). Dertil kan gives et tillæg, der bestemmes af forældrenes (inklusive eventuelt den ene forælders nye ægtefælles) indkomst (forældreindkomsten). Såfremt forældreindkomsten i det andet kalenderår forud for støtteåret ikke overstiger 604.483/603.797 kr., gives der et tillæg til grundstipendiet. Tillægget nedsættes, hvis forældrenes samlede indkomst overstiger 357.182/345.535 kr., og bortfalder, hvis indkomsten overstiger 604.483/603.797 kr., jf. SU-lovens § 25, stk. 5.
Det følger af SU-lovens § 25, stk. 12, at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om, i hvilke tilfælde og på hvilket grundlag forældreindkomsten skal være afgørende for støttebeløbet.
Det følger af SU-bekendtgørelse § 37, stk. 4, at indkomstgrundlaget for den længstlevende af forældrene lægges til grund ved dødsfald. Styrelsen kan dog se bort fra den efterlevendes indkomstgrundlag, hvis den uddannelsessøgende gennem en lang årrække ikke har haft kontakt med denne.
Det foreslås, at der indsættes et nyt nr. 2 i SU-lovens § 25, stk. 12, hvorefter uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om, hvornår der skal ses bort fra forældrenes eller den ene forælders og denne ægtefælles eller registrerede partners indkomstgrundlag.
Bemyndigelsen forventes anvendt til at fastsætte regler om, at der i visse tilfælde kan ses bort fra forældreindkomsten ved fastsættelsen af forældreindkomsten for uddannelsessøgende, der har været anbragt uden for hjemmet indtil det fyldte 18. år.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.4.
Til nr. 8
Afgørelse om retten til ekstra børnetilskud træffes af Udbetaling Danmark. Styrelsen indhenter i forbindelse med tildeling af tillæg til enlige forsørgere automatisk oplysninger om udbetaling af ekstra børnetilskud fra Udbetaling Danmarks Familieydelsessystem, jf. SU-lovens § 39, stk. 4.
Det forslås at ændre SU-lovens § 39, stk. 4, således, at styrelsen hos Udbetaling Danmark også kan indhente oplysning om, hvorvidt en uddannelsessøgende har ret til og modtager ekstra børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, når den uddannelsessøgende har søgt om ekstra uddannelsesstøtte i forbindelse med fødsel eller adoption, jf. § 14, stk. 1, og § 19, stk. 3, som enlig forsørger.
Den foreslåede ændring i SU-lovens § 39, stk. 4, medfører en udvidelse af den eksisterende hjemmel til at indhente oplysninger fra Udbetaling Danmark om, hvorvidt en uddannelsessøgende, der har søgt om tillæg efter SU-lovens § 7, stk. 4, nr. 1, som enlig forsørger, har ret til og modtager ekstra børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, til også at omfatte de situationer, hvor den uddannelsessøgende har søgt om indtil 12 måneders ekstra SU i forbindelse med fødsel eller adoption.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.3.
Til nr. 9
Det er en grundlæggende betingelse for at få ret til SU, at den uddannelsessøgende ikke modtager anden offentlig støtte, der tilsigter at dække leveomkostningerne, jf. SU-lovens § 2, stk. 1, nr. 3.
SU-lovens § 39 indeholder regler om styrelsens administration, herunder styrelsens egen indhentelse og videregivelse af oplysninger samt kriminalforsorgens underretningspligt til styrelsen.
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 7 i SU-lovens § 39, hvorefter kriminalforsorgen skal underrette styrelsen, når kriminalforsorgen får formodning om, at en person, der er varetægtsfængslet eller afsoner en fængselsstraf, modtager uddannelsesstøtte efter SU-loven
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at kriminalforsorgen forpligtes til at underrette styrelsen, når kriminalforsorgen får formodning om, at en person, der er varetægtsfængslet eller afsoner en fængselsstraf, samtidig modtager uddannelsesstøtte. Styrelsen bliver herved gjort opmærksom på, at der er grund til at kontrollere, om betingelserne for at modtage uddannelsesstøtte fortsat er opfyldt.
Formålet med ændringen er at give styrelsen bedre og hurtigere mulighed for at standse udbetalingen af uddannelsesstøtte efter SU-loven, når betingelserne for at udbetale uddannelsesstøtte ikke længere er opfyldt.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.5.
Til nr. 10
Det er blandt andet en betingelse for, at uddannelsessøgende kan få ret til befordringsrabat og befordringsgodtgørelse, at den uddannelsessøgende går på en SU-berettigende uddannelse. Dette følger af § 1, stk. 3, i lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 791 af 9. august 2019 og § 1 i bekendtgørelse nr. 622 af 18. juni 2019 om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
Ansøgninger om befordringsrabat administreres af de befordringsansvarlige, der udbyder offentlig servicetrafik. For at lette de befordringsansvarliges administration og sikre, at de berettigede uddannelsessøgende får befordringsrabatten, kan Uddannelses- og Forskningsstyrelsen elektronisk videregive de oplysninger, der er nødvendige for, at de befordringsansvarlige kan behandle en ansøgning om befordringsrabat til uddannelsessøgende. Hjemlen til at videregive oplysningerne følger af § 5 a, stk. 3, i lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser, og § 12, stk. 2, i lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1325 af 9. september 2020. Oplysningerne omfatter perioden, hvori den uddannelsessøgende går på en SU-berettigende uddannelse, samt den uddannelsessøgendes navn og personnummer.
Det følger af SU-lovens § 39, stk. 10, at styrelsen kan videregive de oplysninger om tildeling af SU til de jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik på kontrakt med staten, når oplysningerne er nødvendige for, at jernbanevirksomhederne kan yde rabat til uddannelsessøgende.
Det foreslås, at § 39, stk. 10, ophæves.
Den foreslåede ændring vil medføre, at bemyndigelsen til at videregive de nødvendige oplysninger om de uddannelsessøgende til de befordringsansvarlige, fremadrettet alene reguleres i lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., og at der via disse bestemmelser er hjemmel til at videregive de oplysninger til de befordringsansvarlige, som er nødvendige for, at de kan yde rabat.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.6.
Til nr. 11
Det følger af SU-lovens § 1, stk. 4, at SU til uddannelse indtil kandidatgrad og udlandsstipendium til studieophold i udlandet som led i en dansk videregående uddannelse eller til en uddannelse på kandidatniveau i udlandet administreres af Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte (styrelsen).
Med dette lovforslag ændres styrelsesnavnet i SU-lovens § 1, stk. 4, til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
Det foreslås, at Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte i SU-lovens § 42, stk. 2, ændres til styrelsen.
Med den foreslåede ændring vil der i SU-lovens § 42, stk. 2, henvises til styrelsen, som nærmere beskrevet i SU-lovens § 1, stk. 4, på samme vis som der henvises til styrelsen i SU-lovens øvrige bestemmelser.
Til nr. 12
Uddannelses- og forskningsministeren kan efter SU-lovens § 44 nedsætte et råd, SU-Rådet. Rådet rådgiver ministeren i spørgsmål om uddannelsesstøtten. Uddannelses- og forskningsministeren beskikker medlemmerne, herunder formanden.
Det foreslås, at SU-lovens § 44 ophæves.
Den foreslåede ændring vil medføre, at uddannelses- og forskningsministerens mulighed for at nedsætte et SU-Råd efter bestemmelse i SU-loven ophæves.
SU-rådet blev formelt nedlagt den 21. december 2015 af den daværende uddannelses- og forskningsminister, da behovet for SU-rådet som rådgivende organ for ministeren reelt var ophørt. Af ordenshensyn foreslås det derfor, at bestemmelsen ophæves.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.7.
Til nr. 13
Uddannelses- og forskningsministeren kan efter SU-lovens § 45, stk. 2, nedsætte et nævn, Nævn om Støtteberettigende Uddannelser i Udlandet. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om nævnets sammensætning og virke.
Det er således fastsat i SU-bekendtgørelsens § 77, stk. 3, at nævnet efter anmodning fra styrelsen skal fastlægge retningslinjer for godkendelse af, om uddannelser i udlandet giver ret til uddannelsesstøtte. Nævnet kan i særlige tilfælde udtale sig om godkendelse af, at enkelte uddannelser i udlandet giver ret til uddannelsesstøtte. Dette følger af SU-lovens § 45, stk. 2.
Det foreslås, at SU-lovens § 45, stk. 2, ophæves.
Den foreslåede ændring vil medføre, at uddannelses- og forskningsministerens mulighed for at nedsætte Nævnet for Støtteberettigende Uddannelser i Udlandet efter bestemmelse i SU-loven ophæves.
Nævnet blev formelt nedlagt i september 2014 af den daværende uddannelses- og forskningsminister. Baggrunden herfor var at behovet for nævnet reelt var ophørt, da kravene til hvornår en uddannelse i udlandet kan godkendes til at være støtteberettiget, specifikt og indgående er behandlet i SU-bekendtgørelsen. Af ordenshensyn foreslås det derfor, at bestemmelsen ophæves.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.8.
Til nr. 14
En ph.d.-studerende mor får i forbindelse med fødsel eller adoption supplerende stipendierater i indtil 12 måneder. Uddannelses- og forskningsministeren kan bestemme, at moderen kan overlade en eller flere af de supplerende stipendierater til faderen, hvis han får ph.d.-stipendium. Dette følger af SU-lovens § 51, stk. 2.
En ph.d.-studerende far får i forbindelse med fødsel eller adoption supplerende stipendierater i indtil 6 måneder. Dette følger af SU-lovens § 51, stk.3.
Det foreslås at nyaffatte SU-lovens § 51, stk. 2 og 3, om tildeling af ph.d.-stipendium i forbindelse med fødsel eller adoption.
Efter det foreslåede § 51, stk. 2, 1. pkt., får en ph.d.-studerende supplerende stipendierater i indtil 9 måneder i forbindelse med fødsel eller adoption.
Med forslaget vil forældrene blive ligestillet i forhold til adgangen til stipendierater i forbindelse med fødsel eller adoption, idet begge forældre vil få tildelt indtil 9 måneders stipendierater.
Efter den foreslåede § 51, stk. 2, 2. pkt., får den ph.d.-studerende, der er enlig forsørger, dog efter ansøgning supplerende stipendierater i indtil 12 måneder.
Med forslaget vil ph.d.-studerende, der er enlige forsørgere, herefter få tildelt indtil 12 måneders ekstra stipendierater i forbindelse med fødsel eller adoption. En enlig forsørger defineres som en ph.d.-studerende, der modtager ekstra børnetilskud fra Udbetaling Danmark. I de tilfælde, hvor begge forældre har ret til ekstra ph.d.-stipendierater i forbindelse med fødsel eller adoption, vil den forælder, der opfylder betingelserne for at kunne betragtes som enlig forsørger, således kunne få indtil 12 ekstra ph.d.-stipendierater, mens den anden forælder vil kunne få indtil 9 ekstra ph.d.-stipendierater.
Efter det foreslåede § 51, stk. 3, kan en forælder overføre indtil 3 af de supplerende stipendierater til den anden forælder, hvis den anden forælder har ret til ph.d.-stipendium. Dette gælder dog ikke, hvis den ene forælder har fået 12 ekstra stipendierater, jf. stk. 2, 2. pkt.
Med forslaget vil begge forældre kunne overføre indtil 3 af de ekstra stipendierater til den anden forælder. Der kan kun overføres stipendierater mellem forældrene, hvis de begge er berettiget til ph.d.-stipendium. Den ene forælder vil derved kunne få op til 12 måneders ekstra stipendierater i forbindelse med fødsel eller adoption. Der kan dog ikke overføres ekstra stipendierater mellem forældrene, hvis den ene forælder har fået 12 ekstra rater, jf. det foreslåede § 51, stk. 2, 2. pkt. Dette skyldes, at den særskilte ret til op til 12 stipendierater følger statussen som enlig forsørger, mens overførsel af ekstra stipendierater til den enlige forsørger ville kunne betyde, at denne opnåede ret til flere end 12 ekstra stipendierater.
Med hjemmel i den eksisterende bemyndigelsesbestemmelse er det hensigten at justere reglerne i §§ 3 og 4 i bekendtgørelse om SU-ph.d.-stipendium, således at der tages højde for de nye regler om antallet af supplerende ph.d.-stipendierater, der kan tildeles og om muligheden for at overføre supplerende ph.d.-stipendierater mellem faderen og moderen. Det er ikke hensigten at ændre i perioden for udbetaling af supplerende ph.d.-stipendierater eller i betingelserne for tildeling.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.3.
Til nr. 1
Det fremgår af SVU-lovens § 2, stk. 1, nr. 6, at uddannelsessøgende efter ansøgning kan få uddannelsesstøtte, når de ikke modtager anden offentlig støtte, der tilsigter at dække leveomkostningerne
SVU-lovens § 20 a indeholder regler om politiets og kriminalforsorgens underretningspligt til styrelsen.
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 2 i SVU-lovens § 20 a, hvorefter kriminalforsorgen skal underrette Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, når kriminalforsorgen får formodning om, at en person, der er varetægtsfængslet eller afsoner en fængselsstraf samtidig modtager SVU.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at kriminalforsorgen forpligtes til at underrette styrelsen, når kriminalforsorgen får formodning om, at en person, der undergives strafafsoning eller anden frihedsberøvende foranstaltning, herunder varetægtsfængsling, som følge af et strafbart forhold, samtidig modtager uddannelsesstøtte. Styrelsen bliver herved gjort opmærksom på, at der er grund til at kontrollere, om betingelserne for at modtage uddannelsesstøtte fortsat er opfyldt.
Formålet med ændringen er at give styrelsen bedre og hurtigere mulighed for at standse udbetalingen af uddannelsesstøtte efter SVU-loven, når betingelserne for at udbetale uddannelsesstøtte ikke længere er opfyldt.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.5.
Til nr. 2
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte blev nedlagt den 30. september 2020. Der blev i stedet pr. 1. oktober 2020 etableret en ny styrelse; Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Uddannelses- og forskningsministeren har ved cirkulære nr. 9656 af 25. september 2020 tillagt Uddannelses- og Forskningsstyrelsen en række beføjelser til at varetage opgaver på bl.a. voksenuddannelsesstøtteområdet, herunder opgaver, som følger af lov om statens voksenuddannelsesstøtte, jf. cirkulærets § 1, nr. 17. Det følger endvidere af cirkulærets § 1, stk. 4, at den nærmere afgrænsning af Uddannelses- og Forskningsstyrelsens opgaver fremgår af en delegationsbekendtgørelse og et delegationscirkulærer samt af konkrete delegationer til styrelsen.
Det følger således endvidere af § 11 i bekendtgørelse nr. 397 af 9. marts 2021 om delegation af uddannelses- og forskningsministerens beføjelser til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, som er udstedt bl.a. i medfør af § 19, stk. 1, i lov om statens voksenuddannelsesstøtte, at beføjelser, der er tillagt uddannelses- og forskningsministeren efter lov om statens voksenuddannelsesstøtte, delegeres til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
På den baggrund foreslås det, at Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte overalt i loven ændres til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Det foreslås med stk. 1, at loven træder i kraft den 1. januar 2022, jf. dog stk. 2.
Det foreslås med stk. 2, at § 1, nr. 4, 5, 6, 8 og 14, træder i kraft den 1. august 2022.
Det foreslås med stk. 3, at lovens § 1, nr. 4, 5, 6, 8 og 14 har virkning for uddannelsessøgende, der søger om tildeling af ekstra SU i forbindelse med fødsel eller adoption den 1. august 2022 eller senere. For uddannelsessøgende, der søger om ekstra SU i forbindelse med fødsel eller adoption før den 1. august 2022, finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Der kan ikke ske overførsel af ekstra SU i forbindelse med fødsel eller adoption mellem forældrene efter SU-lovens § 14, stk. 2,
Det foreslåede vil medføre, at uddannelsessøgende, som indgiver ansøgning om ekstra SU i forbindelse med fødsel eller adoption den
Adoptionen har fundet sted på det tidspunkt, hvor barnet er modtaget i henhold til gældende regler og praksis på adoptionsområdet.
Det foreslåede vil endvidere medføre, at uddannelsessøgende, som indgiver ansøgning om ekstra SU i forbindelse med fødsel eller adoption før den 1. august 2022, vil få behandlet ansøgningen efter de hidtil gældende regler, hvorefter moderen tildeles indtil 12 måneders ekstra SU, og faderen tildeles indtil 6 måneders ekstra SU. Dette vil gælde uanset om barnet, der søges om ekstra SU på baggrund af, er født eller modtaget den 1. august 2022 eller senere, eller om barnet er født eller modtaget før den 1. august 2022.
Endelig vil det foreslåede medføre, at hvis den ene forælder indgiver ansøgning om ekstra SU i forbindelse med fødsel eller adoption før den 1. august 2022, mens den anden forælder indgiver ansøgning om ekstra SU i forbindelse med fødsel eller adoption den 1. august 2022 eller senere, vil den ene forælder få tildelt ekstra SU efter de hidtil gældende regler, mens den anden forælder vil få tildelt ekstra SU efter den nye ordning. Det vil medføre en overgangsperiode, hvor f.eks. moderen vil kunne få tildelt indtil 12 ekstra rater eller klip efter de hidtil gældende regler, mens f.eks. faderen vil kunne få tildelt indtil 9 ekstra rater eller klip efter den nye ordning.
Hvis et forældrepar får tildelt ekstra SU i forbindelse med fødsel eller adoption efter henholdsvis de hidtil gældende regler og den nye ordning, vil der ikke kunne ske overførsel af klip mellem forældrene.
Der kan ikke ske overførsel af supplerende stipendierater mellem forældrene efter SU-lovens § 51, stk. 3, 1. pkt., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 14, hvis den ene forælder har fået tildelt supplerende stipendierater efter de hidtil gældende regler, og den anden forælder har fået tildelt supplerende stipendierater efter den nye ordning.
Lovforslaget gælder hverken for Færøerne eller Grønland, fordi de love, som foreslås ændret, ikke gælder for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne eller Grønland.