LOV nr 1668 af 30/12/2024
Erhvervsministeriet
Lov om ændring af selskabsloven, årsregnskabsloven, lov om erhvervsfremme, lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love (Ændring af visse love og bestemmelser på Erhvervsministeriets område som følge af opgavebortfald) § 11
I lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere, jf. lovbekendtgørelse nr. 1095 af 21. oktober 2024, foretages følgende ændringer:
1. Lovens titel affattes således:
»Lov om investeringsrådgivere og boligkreditformidlere«.
2. I § 1, stk. 1, 1. pkt., udgår »rådgivning om finansielle produkter og«.
3. I § 1, stk. 2, udgår »som finansiel rådgiver,«.
4. § 1, stk. 3, nr. 1, ophæves.
Nr. 2-7 bliver herefter nr. 1-6.
5. I § 1, stk. 3, nr. 2 og 3, der bliver nr. 1 og 2, udgår »finansielle produkter eller«.
6. I § 1, stk. 3, nr. 4, der bliver nr. 3, udgår »finansielle produkter og«.
7. § 2, nr. 1 og 7, ophæves.
Nr. 2-6, 8 og 9 bliver herefter nr. 1-7.
8. I § 2, nr. 6, der bliver nr. 5, udgår »eller finansielle produkter«.
9. I § 2, nr. 7, ændres »Kreditaftaler, bortset fra boligkreditaftaler, indlån, forsikringer« til: »Forsikringer«.
10. Overskriften til kapitel 2 affattes således:
11. § 3, stk. 1, 1. pkt., ophæves.
12. I § 3, stk. 2, udgår »finansiel rådgiver og en«.
13. I § 3, stk. 3, indsættes efter »tilladelse«: »som investeringsrådgiver eller boligkreditformidler«.
14. I § 3, stk. 3, nr. 5, 2. pkt., udgår »finansiel rådgiver eller«.
15. I § 3, stk. 5, 1. pkt., udgår »finansiel rådgiver eller som«.
16. I § 3 indsættes som stk. 9:
»Stk. 9. Betingelserne i stk. 3, nr. 1-5, finder tilsvarende anvendelse på virksomheder, der har fået tilladelse som finansiel rådgiver.«
17. To steder i § 4, stk. 1, tre steder i § 4, stk. 2, 1. pkt., og i § 6, stk. 2, § 7, stk. 6, § 10, 1. pkt., § 15, stk. 2, og § 18, stk. 1, 1. pkt., udgår »en finansiel rådgiver,«.
18. To steder i § 4, stk. 3, og i § 10 a, stk. 2, og § 21, stk. 2, 1. pkt., udgår »den finansielle rådgiver,«.
19. I § 4, stk. 3, ændres »investeringsrådgiver eller boligkreditformidler« til: »investeringsrådgiveren eller boligkreditformidleren«.
20. I § 4 a, stk. 1, 1. pkt., og § 7, stk. 2, udgår »finansielle rådgivere,«.
21. I § 4 a, stk. 2, nr. 1, udgår »den finansielle rådgivningsvirksomhed i«.
22. I § 5, stk. 1, 1. pkt., udgår »finansiel rådgiver, en« og »finansiel rådgiver,«.
23. I § 6, stk. 1, § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, 1. pkt., og § 10 b, stk. 1, 1. pkt., udgår »finansiel rådgiver, en«.
24. I § 6, stk. 1, og § 9, stk. 1, nr. 1, ændres »finansielle produkter« til: »investeringsprodukter«.
25. I § 7, stk. 5, udgår »finansielle rådgiveres og«.
26. I § 7 b, stk. 1, 1. pkt., udgår »finansiel rådgiver og en«.
27. I § 7 b, stk. 1, 2. pkt., ændres »Den finansielle rådgiver og investeringsrådgiveren« til: »Investeringsrådgiveren«, og »den finansielle rådgivers eller« udgår.
28. § 9, stk. 2, ophæves.
29. I § 15, stk. 1, udgår »en finansiel rådgivers,«.
30. I § 10 a, stk. 1, § 15, stk. 3, 1. pkt., § 19, stk. 2, og § 20 a, stk. 1, udgår »finansiel rådgiver,«.
31. I § 18, stk. 1, 1. pkt., ændres »den finansielle rådgivers, investeringsrådgivers eller boligkreditformidlers« til: »investeringsrådgiverens eller boligkreditformidlerens«.
32. I § 20 udgår »finansielle rådgiveres,«.
Forarbejder til Lov om ændring af selskabsloven, årsregnskabsloven, lov om erhvervsfremme, lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love (Ændring af visse love og bestemmelser på Erhvervsministeriets område som følge af opgavebortfald) § 11
RetsinformationTil nr. 1
Titlen på lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere oplyser om lovens anvendelsesområde.
Det følger af § 1, stk. 1, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere, at loven finder anvendelse på virksomheder, der i deres erhvervsmæssige hoved- eller bibeskæftigelse yder rådgivning om finansielle produkter og formidling af boligkreditaftaler til forbrugere, jf. dog stk. 3. Loven finder endvidere anvendelse på virksomheder, der udøver investeringsrådgivning og aktiviteter omfattet af bilag 1, afsnit A, nr. 1 og 5, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, vedrørende finansielle instrumenter omfattet af bilag 2, nr. 1 og 3, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter.
En virksomhed, der udøver rådgivning om finansielle produkter til forbrugere, skal i dag have Finanstilsynets tilladelse som finansiel rådgiver, jf. § 3, stk. 1, 1. pkt., i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere.
Det foreslås at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved at ændre lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere.
Det foreslås, at afskaffelsen af tilladelsen som finansiel rådgiver opdeles i to tempi, hvor første del skal træde i kraft den 1. januar 2025, og anden del skal træde i kraft ved at erhvervsministeren fastsætter nærmere regler ved udstedelse af en bekendtgørelse om ikrafttræden.
Det foreslås, at ændre lovens titel til lov om investeringsrådgivere og boligkreditformidlere.
Det betyder, at finansielle rådgivere ikke er indeholdt i lovens titel.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det jf. lovforslagets § 17.
Til nr. 2
Den gældende § 1, stk. 1, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere regulerer lovens anvendelsesområde, som er virksomheder, der som led i deres erhvervsmæssige hoved- eller bibeskæftigelse yder rådgivning om finansielle produkter og formidling af boligkreditaftaler til forbrugere, og virksomheder, der udøver investeringsrådgivning og aktiviteter omfattet af bilag 1, afsnit A, nr. 1 og 5, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, vedrørende finansielle instrumenter omfattet af bilag 2, nr. 1 og 3, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter.
Det foreslås at ændre § 1, stk. 1, 1. pkt., således at »rådgivning om finansielle produkter og« udgår.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17.
Til nr. 3
Den gældende § 1, stk. 2, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at rådgivning efter stk. 1 kun kan udøves af virksomheder, som har fået tilladelse som finansiel rådgiver, som investeringsrådgiver eller som boligkreditformidler i medfør af § 3.
Det foreslås at i § 1, stk. 2, udgår »som finansiel rådgiver,«.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17.
Til nr. 4
Den gældende § 1, stk. 3, nr. 1, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at loven ikke finder anvendelse på rådgivning om finansielle produkter, som virksomheden udbyder på egne eller andres vegne.
Det foreslås at § 1, stk. 3, nr. 1, ophæves.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17.
Til nr. 5
Den gældende § 1, stk. 3, nr. 2 og 3, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere, indeholder undtagelser til lovens anvendelsesområde. Ifølge disse bestemmelser finder loven ikke anvendelse på rådgivning om finansielle produkter eller boligkreditaftaler til virksomhedens egne medarbejdere eller til medarbejdere i en modervirksomhed, dattervirksomhed eller en af modervirksomhedens andre dattervirksomheder og ej heller på lejlighedsvis eller accessorisk rådgivning om finansielle produkter eller boligkreditaftaler i forbindelse med udøvelse af anden erhvervsvirksomhed, hvis denne erhvervsvirksomhed er reguleret ved lov eller professionen i øvrigt er adfærdsreguleret.
Det foreslås i § 1, stk. 3, nr. 2 og 3 , der bliver nr. 1 og 2, at »finansielle produkter eller« udgår.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17.
Til nr. 6
Den gældende § 1, stk. 3, nr. 4, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at loven ikke finder anvendelse på rådgivning, som pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber, investeringsforvaltningsselskaber og forsikringsselskaber yder om finansielle produkter og boligkreditaftaler.
Det foreslås i § 1, stk. 3, nr. 4 , der bliver nr. 3, at »finansielle produkter og« udgår.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17.
Til nr. 7
Den gældende § 2, nr. 1, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere definerer en finansiel rådgiver som en virksomhed, der som led i dennes erhvervsmæssige hoved- eller bibeskæftigelse yder rådgivning om finansielle produkter, bortset fra boligkreditaftaler, til forbrugere.
Den gældende § 2, nr. 7, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere definerer finansielle produkter som kreditaftaler, bortset fra boligkreditaftaler, indlån, forsikringer, pensioner og investeringsprodukter.
Det foreslås at § 2, nr. 1 og 7, ophæves.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17.
Til nr. 8
Den gældende § 2, nr. 6, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere, definerer rådgivning som personlige anbefalinger til en forbruger, som vedrører en eller flere transaktioner i forbindelse med boligkreditaftaler eller finansielle produkter. For så vidt angår boligkreditaftaler, skal anbefalingerne være uafhængige af ydelsen af boligkreditaftalen og de aktiviteter, som ydes af en boligkreditformidler.
Det foreslås i § 2, nr. 6 , der bliver nr. 5, at »eller finansielle produkter« udgår.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17.
Til nr. 9
Den gældende § 2, nr. 7, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere definerer finansielle produkter som kreditaftaler, bortset fra boligkreditaftaler, indlån, forsikringer, pensioner og investeringsprodukter.
Det foreslås i § 2, nr. 7 , at »Kreditaftaler, bortset fra boligkreditaftaler, indlån, forsikringer« ændres til: »Forsikringer«.
Det foreslåede indsnævrer definitionen af, hvad der skal forstås ved finansielle produkter, så kreditaftaler og indlån udgår, og dermed vil en tilladelse som finansiel rådgiver alene omfatte rådgivningsydelser om forsikringer, pensioner og investeringsprodukter. Dette svarer til det område, som fremover vil være reguleret og kræve en tilladelse som forsikringsformidler eller investeringsrådgiver.
Afskaffelse af tilladelsen som finansiel rådgiver vil indebære, at Finanstilsynet ikke længere skal behandle ansøgninger om tilladelse som finansiel rådgiver, føre et offentligt register over finansielle rådgivere eller føre tilsyn med de finansielle rådgivere. Dog vil de finansielle rådgivere, der i dag udøver rådgivning om forsikrings- eller investeringsprodukter kunne blive omfattet af en overgangsordning, der indebærer, at de skal søge tilladelse enten som forsikringsformidler eller investeringsrådgiver eller begge dele, hvorefter de fremadrettet vil blive underlagt tilsyn i forhold til disse regelsæt og blive registreret i de offentlige registre herover.
Til nr. 10
Overskriften før § 3 i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere omhandler tilladelse til at udføre virksomhed som finansiel rådgiver, investeringsrådgiver og boligkreditformidler.
Det foreslås, at overskriften til kapitel 2 affattes således, at den omhandler tilladelse til at udøve virksomhed som investeringsrådgiver og boligkreditformidler.
Det betyder, at finansiel rådgiver ikke er indeholdt i overskriften. Samtidig er der sket en sproglig opdatering af ordet ”udføre”, som er erstattet af ordet ”udøve”. Opdateringen medfører ikke nogen materiel ændring.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17.
Til nr. 11
Den gældende § 3, stk. 1, 1. pkt., i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at en virksomhed, der yder rådgivning om finansielle produkter, skal have Finanstilsynets tilladelse som finansiel rådgiver.
Det foreslås, at § 3, stk. 1, 1. pkt., ophæves.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.7.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger og til § 11, nr. 1, og de specielle bemærkninger hertil.
Til nr. 12
Den gældende § 3, stk. 2, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at en finansiel rådgiver og en investeringsrådgiver desuden kan modtage og formidle ordrer vedrørende et eller flere finansielle instrumenter omfattet af bilag 2, nr. 1 og 3, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, til en fondsmægler samt et pengeinstitut eller et realkreditinstitut med tilladelse som værdipapirhandler.
Det foreslås i § 3, stk. 2 , at »finansiel rådgiver og en« udgår.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17.
Til nr. 13
Den gældende § 3, stk. 3, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere indeholder i nr. 1-5, de betingelser der skal opfyldes for at Finanstilsynet giver tilladelse som finansiel rådgiver, investeringsrådgiver og boligkreditformidler, jf. dog stk. 4.
Tilladelseskravene i bestemmelsens nr. 1-5 handler om virksomheden skal have hovedkontor og hjemsted i Danmark; virksomheden skal have forretningsgange på alle væsentlige aktivitetsområder; virksomhedens ledelse skal leve op til kravene om egnethed og hæderlighed; virksomheden skal have en ansvarsforsikring og virksomhedens skal have en klientkonto og en sikkerhed herfor, hvis den modtager betroede midler.
Det fremgår af § 15, stk. 1, nr. 5, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere at Finanstilsynet kan inddrage en finansiel rådgivers tilladelse, hvis virksomheden ikke længere opfylder betingelserne for tilladelse efter kapitel 2.
Det foreslås i § 3, stk. 3 , at der efter »tilladelse« indsættes »som investeringsrådgiver eller boligkreditformidler«.
Det foreslåede er et led i første del af afskaffelsen af tilladelsen som finansiel rådgiver, der sammen med de foreslåede ændringer i lovforslagets § 11, nr. 9 og 13-16, skal træde i kraft 1. januar 2025.
Det foreslåede indsnævrer Finanstilsynets mulighed for at give tilladelse til kun at vedrøre tilladelse som investeringsrådgiver eller boligkreditformidler og dermed ophæves Finanstilsynets hjemmel til at give tilladelse som finansiel rådgiver. Finanstilsynet kan således ikke træffe afgørelse i sager om ansøgning om tilladelse til finansiel rådgiver fra den 1. januar 2025. Det betyder i praksis, at Finanstilsynet ikke modtager ansøgninger som finansiel rådgiver fra denne dato eller træffer afgørelse i de ansøgninger, der ikke er færdigbehandlede pr. 1. januar 2025.
Det er et krav, at de finansielle rådgivere, der allerede har tilladelse fra Finanstilsynet, fortsat lever op til kravene i § 3, stk. 3, nr. 1-5, og at Finanstilsynet kan inddrage tilladelsen som finansiel rådgiver, hvis virksomheden ikke lever op til kravene, f.eks. ved ikke at have en gyldig ansvarsforsikring. Forslaget skal derfor ses i sammenhæng med den foreslåede ændring i lovforslagets § 11 nr. 16.
Der henvises i øvrigt til § 11 nr. 9 og 13-16 og de specielle bemærkninger hertil.
Til nr. 14
Den gældende § 3, stk. 3, nr. 5, 2. pkt., i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at en finansiel rådgiver eller boligkreditformidler, som ikke modtager betroede midler, skal erklære dette over for Finanstilsynet.
Det foreslås i § 3, stk. 3, nr. 5, 2. pkt., at »finansiel rådgiver eller« udgår.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Til nr. 15
Den gældende § 3, stk. 5, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at Finanstilsynet uanset stk. 3 kan give tilladelse som finansiel rådgiver eller som investeringsrådgiver, når virksomheden har en lignende tilladelse i et andet land inden for Den Europæiske Union eller i et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område. Disse virksomheder skal anmeldes og registreres i Finanstilsynet, inden virksomheden kan påbegyndes.
Det foreslås i § 3, stk. 5 , at »finansiel rådgiver eller som« udgår.
Det foreslåede er et led i første del af afskaffelsen af tilladelsen som finansiel rådgiver, der sammen med de foreslåede ændringer i lovforslagets § 11, nr. 9 og 13-16, skal træde i kraft 1. januar 2025.
Forslaget vil medføre, at det ikke vil være muligt for en virksomhed, der har en lignende tilladelse som finansiel rådgiver i et andet land inden for Den Europæiske Union eller i et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, at blive registreret som finansiel rådgiver efter den 1. januar 2025.
Der i dag ingen finansielle rådgivere i Finanstilsynets register, som er registreret efter denne regel.
Forslaget hænger sammen med lovforslagets § 11, nr. 13, om at indsnævre Finanstilsynets mulighed for at give tilladelse til kun at vedrøre tilladelse som investeringsrådgiver eller boligkreditformidler, og dermed ophæves Finanstilsynets hjemmel til at give tilladelse som finansiel rådgiver. Finanstilsynet kan således ikke træffe afgørelse i sager om ansøgning om tilladelse til finansiel rådgiver fra den 1. januar 2025. Det betyder i praksis, at Finanstilsynet ikke modtager ansøgninger som finansiel rådgiver fra denne dato eller træffer afgørelse i de ansøgninger, der ikke er færdigbehandlede pr. 1. januar 2025.
Der henvises i øvrigt til § 11, nr. 9 og 13-16, og de specielle bemærkninger hertil.
Til nr. 16
Den gældende § 3 i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere omhandler ansøgning om tilladelse som finansiel rådgiver, investeringsrådgiver og boligkreditformidler.
§ 3, stk. 3, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere indeholder i nr. 1-5, de betingelser der skal opfyldes for at Finanstilsynet giver tilladelse som finansiel rådgiver, investeringsrådgiver og boligkreditformidler, jf. dog stk. 4.
Tilladelseskravene i bestemmelsens nr. 1-5 handler om virksomheden skal have hovedkontor og hjemsted i Danmark; virksomheden skal have forretningsgange på alle væsentlige aktivitetsområder; virksomhedens ledelse skal leve op til kravene om egnethed og hæderlighed; virksomheden skal have en ansvarsforsikring og virksomhedens skal have en klientkonto og en sikkerhed herfor, hvis den modtager betroede midler.
Det fremgår af § 15, stk. 1, nr. 5, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere, at Finanstilsynet kan inddrage en finansiel rådgivers tilladelse, hvis virksomheden ikke længere opfylder betingelserne for tilladelse efter kapitel 2.
Det foreslås, at i § 3 indsættes et nyt stykke 9, som bestemmer, at betingelserne i stk. 3, nr. 1-5, finder tilsvarende anvendelse på virksomheder, der har fået tilladelse som finansiel rådgiver.
Det foreslåede er et led i første del af afskaffelsen af tilladelsen som finansiel rådgiver, der sammen med de foreslåede ændringer i lovforslagets § 11 nr. 9 og 14-17 skal træde i kraft 1. januar 2025.
Det foreslåede medfører, at de finansielle rådgivere, der allerede har en tilladelse fra Finanstilsynet og på tidspunktet for ansøgning levede op til betingelserne i § 3, stk. 3, nr. 1-5, fortsat skal leve op til kravene i § 3, stk. 3, nr. 1-5, for at kunne bevare deres tilladelse. Dette har tidligere fulgt af § 3, stk. 3, jf. § 15, stk. 1, nr. 5. i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere. Men den foreslåede ændring af § 3, stk. 3, i lovforslagets § 11 nr. 14, om at indsnævre Finanstilsynets mulighed for at give tilladelse til kun at vedrøre tilladelse som investeringsrådgiver eller boligkreditformidler, og dermed ophæve Finanstilsynets hjemmel til at give tilladelse som finansiel rådgiver, medfører at de finansielle rådgivere bliver skrevet ud af bestemmelsen i § 3, stk. 3. Derfor er det nødvendigt at indføre en ny selvstændig bestemmelse, som sikrer, at de finansielle rådgivere fortsat skal leve op til kravene om bl.a. ansvarsforsikring m.v. i § 3, stk. 3, nr. 1-5, og sikrer Finanstilsynets hjemmel til at inddrage tilladelsen som finansiel rådgiver i § 15, stk. 1, nr. 5, hvis virksomheden ikke lever op til kravene i kapitel 2, herunder § 3, stk. 3, nr. 1-5.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.7 i lovforslagets almindelige bemærkninger og § 11, nr. 13, og de specielle bemærkninger hertil.
Til nr. 17
Den gældende § 4, stk. 1, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere indeholder i bestemmelsens nr. 1-5, kravene til egnethed og hæderlighed for et medlem af bestyrelsen eller direktionen hos en finansiel rådgiver, en investeringsrådgiver eller en boligkreditformidler eller en indehaver af en finansiel rådgiver, en investeringsrådgiver eller boligkreditformidler, der er en enkeltmandsvirksomhed.
Den gældende § 4, stk. 2, 1. pkt., i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at et medlem af bestyrelsen eller direktionen hos en finansiel rådgiver, en investeringsrådgiver eller en boligkreditformidler eller indehaveren af en finansiel rådgiver, en investeringsrådgiver eller en boligkreditformidler, der er en enkeltmandsvirksomhed, skal informere Finanstilsynet om forhold som nævnt i stk. 1 i forbindelse med sin indtræden i virksomhedens ledelse eller for en finansiel rådgiver, en investeringsrådgiver eller en boligkreditformidler, der er en enkeltmandsvirksomhed, i forbindelse med ansøgning om tilladelse, jf. § 3, stk. 1.
Den gældende § 6, stk. 2, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om kompetencekrav til ansatte hos en finansiel rådgiver, en investeringsrådgiver eller boligkreditformidler, jf. stk. 1
Den gældende § 7, stk. 6, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at Finanstilsynet kan fastsætte nærmere regler om de foranstaltninger, som en finansiel rådgiver, en investeringsrådgiver og en boligkreditformidler skal træffe for at have effektive procedurer for udvikling og distribution af produkter og tjenester.
Den gældende § 10, 1. pkt., i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at hvis en finansiel rådgiver, en investeringsrådgiver eller boligkreditformidler ikke er uafhængig, jf. § 9, skal dette fremgå af virksomhedens hjemmeside.
Den gældende § 18, stk. 1, 1. pkt., i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at reaktioner givet i henhold til denne lovs § 11, stk. 4, jf. § 345, stk. 12, nr. 4, i lov om finansiel virksomhed, eller af Finanstilsynet efter delegation fra Finanstilsynets bestyrelse til en finansiel rådgiver, en investeringsrådgiver eller en boligkreditformidler under tilsyn skal offentliggøres med angivelse af den finansielle rådgivers, investeringsrådgivers eller boligkreditformidlers navn, jf. dog stk. 4.
Det foreslås to steder i § 4, stk. 1, tre steder i § 4, stk. 2, 1. pkt., i § 6, stk. 2, § 7, stk. 6, § 10, 1. pkt., § 15, stk. 2, og § 18, stk. 1, 1. pkt., at »en finansiel rådgiver,« udgår.
Forslaget indebærer, at referencen til en finansiel rådgiver udgår af bestemmelserne.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17.
Til nr. 18
Den gældende § 4, stk. 3, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at § 4, stk. 1 og 2, om krav til egnethed og hæderlighed for medlemmer af bestyrelsen eller direktionen hos en finansiel rådgiver, investeringsrådgiver og en boligkreditformidler, finder tilsvarende anvendelse på den eller de ledelsesansvarlige for den finansielle rådgiver, investeringsrådgiveren eller boligkreditformidleren, hvis den finansielle rådgiver, investeringsrådgiver eller boligkreditformidler drives som en juridisk person uden en bestyrelse eller direktion.
Den gældende § 10 a, stk. 2, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at uanset stk. 1 er den ansatte eller tidligere ansatte ikke afskåret fra at indberette oplysninger om overtrædelser eller potentielle overtrædelser af den finansielle regulering til offentlige myndigheder, selv om et sådant forbud indgår i en aftale mellem den ansatte eller tidligere ansatte og den finansielle rådgiver, investeringsrådgiveren eller boligkreditformidleren.
Den gældende § 21, stk. 2, 1. pkt., i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at i nedennævnte tilfælde, angivet i nr. 1-5, anses en anden end den finansielle rådgiver, investeringsrådgiveren eller boligkreditformidleren tillige som part i Finanstilsynets afgørelse, for så vidt angår den del af sagen, som vedrører den pågældende.
Det foreslås to steder i § 4, stk. 3, i § 10 a, stk. 2, og § 21, stk. 2, 1. pkt., at »den finansielle rådgiver,« udgår.
Forslaget indebærer, at referencen til finansiel rådgiver udgår af bestemmelserne.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17.
Til nr. 19
Den gældende § 4, stk. 3, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at § 4, stk. 1 og 2, om krav til egnethed og hæderlighed for medlemmer af bestyrelsen eller direktionen hos en finansiel rådgiver, investeringsrådgiver og en boligkreditformidler, finder tilsvarende anvendelse på den eller de ledelsesansvarlige for den finansielle rådgiver, investeringsrådgiveren eller boligkreditformidleren, hvis den finansielle rådgiver, investeringsrådgiver eller boligkreditformidler drives som en juridisk person uden en bestyrelse eller direktion.
Det foreslås i § 4, stk. 3 , at »investeringsrådgiver eller boligkreditformidler« ændres til »investeringsrådgiveren eller boligkreditformidleren«.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17
Til nr. 20
Den gældende § 4 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at Finanstilsynet opretter og fører et offentligt register over finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere.
Den gældende § 7, stk. 2, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om redelig forretningsskik og god praksis for finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere.
Det foreslås i § 4 a, stk. 1, 1. pkt., og § 7, stk. 2, at »finansielle rådgivere,« udgår.
Den foreslåede ændring af § 7, stk. 2, indebærer, at hjemlen til at fastsætte regler om god skik for finansielle rådgivere bortfalder. Hjemlen har været udnyttet til at fastsætte regler i bekendtgørelse nr. 331 af 7. april 2016 om god skik for finansielle rådgivere. Bekendtgørelsen vil blive ophævet, når hjemmelsbestemmelsen bortfalder.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17.
Til nr. 21
Den gældende § 4 a, stk. 2, nr. 1, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at det offentlige register over finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere skal indeholde navne på personer i ledelsen for den finansielle rådgivningsvirksomhed i investeringsrådgivervirksomheden og navne på personer i ledelsen for boligkreditformidleren, som er ansvarlige for formidlingsforretningerne.
Det foreslås i § 4 a, stk. 2, nr. 1, at »den finansielle rådgivningsvirksomhed i« udgår.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17.
Til nr. 22
Den gældende § 5, stk. 1, 1. pkt., i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at en finansiel rådgiver, en investeringsrådgiver eller en boligkreditformidler er ud over i de tilfælde, der er omfattet af § 4, stk. 2, forpligtet til snarest muligt at underrette Finanstilsynet, hvis der indtræder ændringer i forhold til de oplysninger, som Finanstilsynet har modtaget og lagt til grund ved meddelelse af tilladelse som henholdsvis finansiel rådgiver, investeringsrådgiver eller boligkreditformidler.
Det foreslås i § 5, stk. 1, 1. pkt., at »finansiel rådgiver, en« og »finansiel rådgiver,« udgår.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17.
Til nr. 23
Den gældende § 6, stk. 1, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at en finansiel rådgiver, en investeringsrådgiver eller boligkreditformidler skal sikre, at virksomhedens ansatte, der yder rådgivning om finansielle produkter eller boligkreditaftaler, har tilstrækkelige kompetencer til at yde en forsvarlig rådgivning.
Den gældende § 7, stk. 1, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at en finansiel rådgiver, en investeringsrådgiver eller boligkreditformidler skal drive virksomhed i overensstemmelse med redelig forretningsskik og god praksis inden for virksomhedsområdet.
Den gældende § 8, stk. 1, 1. pkt., i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at en finansiel rådgiver, en investeringsrådgiver og en boligkreditformidler skal have en forretningsgang for håndtering af interessekonflikter, som kan skade forbrugernes interesser i forholdet mellem forbrugerne og virksomheden.
Den gældende § 9, stk. 1, 1. pkt., i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at en finansiel rådgiver, en investeringsrådgiver og en boligkreditformidler må kun anvende betegnelsen uafhængig eller tilsvarende betegnelser, der giver indtryk af, at virksomheden yder uafhængig rådgivning, hvis den opfylder de betingelser, som er oplistet i bestemmelsens nr. 1-3.
Den gældende § 10 b, stk. 1, 1. pkt., i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at en finansiel rådgiver, en investeringsrådgiver eller boligkreditformidler må ikke udsætte ansatte eller tidligere ansatte for ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følger, som følge af at den ansatte eller den tidligere ansatte har indberettet virksomhedens overtrædelse eller potentielle overtrædelse af den finansielle regulering til Finanstilsynet eller til en ordning i virksomheden.
Det foreslås i § 6, stk. 1, § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, 1. pkt., og § 10 b, stk. 1, 1. pkt., at »finansiel rådgiver, en« udgår.
Forslaget indebærer, at referencen til en finansiel rådgiver udgår af bestemmelserne.
Den foreslåede ændring i § 6, stk. 1, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere om kompetencekrav medfører, at de finansielle rådgivere, der søger om tilladelse som investeringsrådgiver, forsikringsformidler eller begge skal leve op til de kompetencekravsregler, der stilles til disse tilladelser, inden de påbegynder udøvelsen af deres virksomhed. I forhold til tilladelsen som investeringsrådgiver vil de kompetencekrav, som stilles til denne tilladelse, svare til de kompetencekrav, der allerede i dag stilles til finansielle rådgivere. I forhold til tilladelsen som forsikringsformidler betyder det, at virksomheden skal have ansatte, der lever op til kravene i bekendtgørelse nr. 1113 af 2. juni 2021 om kompetencekrav og krav til godt omdømme for ansatte i forsikringsselskaber, genforsikringsselskaber og ansatte hos en forsikringsformidler og en genforsikringsformidler. Heraf fremgår det, at forsikringsformidlervirksomheden skal sikre, at virksomhedens ansatte, der udøver forsikringsdistribution, har bestået en prøve, der dokumenterer, at de ansatte besidder de fornødne kompetencer inden for det arbejdsområde, de varetager. Et sådant krav er ikke gældende for finansielle rådgivere i dag, idet kravet er, at de har tilstrækkelige kompetencer til at yde forsvarlig rådgivning. Der vil i bekendtgørelsen blive indsat en overgangsordning, som sikrer, at virksomhedens ansatte har tilstrækkelig tid til at kunne bestå de relevante prøver. Da de finansielle rådgivere dog allerede i dag er underlagt krav om tilstrækkelige kompetencer til at yde forsvarlig rådgivning, formodes det, at de nemt vil kunne gennemføre de relevante prøver.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17.
Til nr. 24
Den gældende § 6, stk. 1, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at en finansiel rådgiver, en investeringsrådgiver eller boligkreditformidler skal sikre, at virksomhedens ansatte, der yder rådgivning om finansielle produkter eller boligkreditaftaler, har tilstrækkelige kompetencer til at yde en forsvarlig rådgivning.
Den gældende § 9, stk. 1, nr. 1, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at virksomheden ikke må modtage provision eller andet vederlag fra virksomheder, der tilbyder eller formidler finansielle produkter eller boligkreditaftaler, medmindre den fulde provision videregives til kunden uden ugrundet ophold.
Det foreslås i § 6, nr. 1 , og § 9, stk. 1, nr. 1, at »finansielle produkter« ændres til »investeringsprodukter«.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17.
Til nr. 25
Den gældende § 7, stk. 5, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere, bestemmer, at erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om finansielle rådgiveres og investeringsrådgiveres dokumentation og opbevaring af dokumentation i forbindelse med investeringsrådgivning.
Det foreslås i § 7, stk. 5, at »finansielle rådgiveres og« udgår.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17.
Til nr. 26
Den gældende § 7 b, stk. 1, 1. pkt., i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at en finansiel rådgiver og en investeringsrådgiver skal have en lønpolitik, der fremmer rimelig behandling af kunder og forebygger interessekonflikter, for ansatte, der yder investeringsrådgivning og modtager og formidler ordrer til en værdipapirhandler.
Det foreslås i § 7 b, stk. 1, 1. pkt., at »finansiel rådgiver og en« udgår.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17.
Til nr. 27
Den gældende § 7 b, stk. 1, 2. pkt., i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at den finansielle rådgiver og investeringsrådgiveren skal endvidere sikre, at aflønning af ansatte ikke er i strid med den finansielle rådgivers eller investeringsrådgiverens forpligtelse til at handle i kundernes bedste interesse, herunder forpligtelser i medfør af § 7, stk. 1, og regler udstedt i medfør af § 7, stk. 2, jf. dog stk. 2.
Det foreslås i § 7 b, stk. 1, 2. pkt., at ændre »Den finansielle rådgiver og investeringsrådgiveren« til »Investeringsrådgiveren« og at »den finansielle rådgivers eller« udgår.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17.
Til nr. 28
Den gældende § 9, stk. 2, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at finansielle rådgivere må for at kunne anvende betegnelsen uafhængig eller andre tilsvarende betegnelser, som reguleret i stk. 1, ikke på egne eller andres vegne udbyde finansielle produkter til forbrugere.
Det foreslås, at § 9, stk. 2, ophæves.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17.
Til nr. 29
Den gældende § 15, stk. 1, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere regulerer i bestemmelsens nr. 1-6, de forhold som kan begrunde, at Finanstilsynet inddrager en finansiel rådgivers, en investeringsrådgivers eller boligkreditformidlers tilladelse.
Det foreslås i § 15, stk. 1, at »en finansiel rådgivers,« udgår.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17.
Til nr. 30
Den gældende § 10 a, stk. 1, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at indgår en ansat eller en tidligere ansat og en finansiel rådgiver, investeringsrådgiver eller boligkreditformidler en aftale om en tavshedsklausul, skal det fremgå af aftalen, at den ansatte eller tidligere ansatte ikke er afskåret fra at indberette oplysninger om overtrædelser eller potentielle overtrædelser af den finansielle regulering til offentlige myndigheder.
Den gældende § 15, stk. 3, 1. pkt., i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at indehaveren af en finansiel rådgiver, investeringsrådgiver eller boligkreditformidler, der er en enkeltmandsvirksomhed, kan forlange, at Finanstilsynets afgørelse om at inddrage en tilladelse i medfør af stk. 1, nr. 5, jf. § 4, stk. 1, nr. 2-5, eller stk. 2 bliver indbragt for domstolene.
Den gældende § 19, stk. 2, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at Finanstilsynet skal orientere offentligheden om navnet på en virksomhed, der overtræder forbuddet mod at udøve virksomhed som finansiel rådgiver, investeringsrådgiver eller boligkreditformidler uden tilladelse, jf. § 3.
Den gældende § 20 a, stk. 1, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at videregiver en finansiel rådgiver, investeringsrådgiver eller boligkreditformidler oplysninger om virksomheden, og er oplysningerne kommet offentligheden til kendskab, kan Finanstilsynet under nærmere fastsætte omstændigheder i bestemmelsens nr. 1-2, påbyde virksomheden at offentliggøre berigtigende oplysninger inden for en af Finanstilsynet fastsat frist.
Det foreslås i § 10 a, stk. 1, § 15, stk. 3, 1. pkt., § 19, stk. 2, og § 20 a, stk. 1, at »finansiel rådgiver,« udgår.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17.
Til nr. 31
Den gældende § 18, stk. 1, 1. pkt., i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at reaktioner givet i henhold til denne lovs § 11, stk. 4, jf. § 345, stk. 12, nr. 4, i lov om finansiel virksomhed, eller af Finanstilsynet efter delegation fra Finanstilsynets bestyrelse til en finansiel rådgiver, en investeringsrådgiver eller en boligkreditformidler under tilsyn skal offentliggøres med angivelse af den finansielle rådgivers, investeringsrådgivers eller boligkreditformidlers navn, jf. dog stk. 4.
Det foreslås i § 18, stk. 1, 1. pkt., at »den finansielle rådgivers, investeringsrådgivers eller boligkreditformidlers« ændres til »investeringsrådgiverens eller boligkreditformidlerens«.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17.
Til nr. 32
Den gældende § 20 i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere bestemmer, at erhvervsministeren fastsætter nærmere regler for finansielle rådgiveres, investeringsrådgiveres og boligkreditformidleres pligt til at offentliggøre oplysninger om Finanstilsynets vurdering af virksomheden og om, at Finanstilsynet har mulighed for at offentliggøre oplysningerne før virksomheden.
Det foreslås i § 20, at »finansielle rådgiveres,« udgår.
Det foreslåede er en konsekvens af at afskaffe tilladelsen som finansiel rådgiver ved nærværende lovforslag.
Denne ændring vil træde i kraft, når ministeren ved bekendtgørelse fastsætter det, jf. lovforslagets § 17.