I momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 209 af 27. februar 2024, som ændret ved § 1 i lov nr. 1310 af 6. december 2019, lov nr. 332 af 9. april 2024, § 4 i lov nr. 1473 af 10. december 2024 og § 12 i lov nr. 1489 af 10. december 2024, foretages følgende ændringer:
1. Efter § 4 c indsættes:
»§ 4 d. Der skal betales afgift, når afgiftspligtige personer, der ikke er omfattet af § 13, stk. 1, nr. 7, leverer licenser til forfatteres og kunstneres ophavsretsbelagte værker mod vederlag.«
2. § 13, stk. 1, nr. 7, affattes således:
»7) Ydelser leveret af forfattere og kunstnere, herunder udøvende kunstnere, i forbindelse med forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet. Fritagelsen omfatter dog ikke overdragelse af ophavsrettigheder samt patenter, varemærker og lignende rettigheder og meddelelse af licenser vedrørende patenter, varemærker og lignende rettigheder.«
EU-Domstolen har i dom i sag C-501/19, UMCR, fastslået, at det er økonomisk virksomhed at levere licenser til kunstneres
ophavsretsbelagte værker. Levering af den ydelse, der består i at meddele licenser til ophavsbelagte værker, er derfor som
udgangspunkt momspligtig.
På baggrund af dommen foreslås indsat en ny bestemmelse som momslovens § 4 d,
hvorefter der skal betales moms, når afgiftspligtige personer, der ikke er omfattet af momsfritagelsen for forfattere og kunstnere
i momslovens § 13, stk. 1, nr. 7, leverer licenser til forfattere og kunstneres ophavsretsbelagte værker mod vederlag.
Virkningen af den foreslåede bestemmelse vil være, at f.eks. forvaltningsorganisationer, bliver momspligtige, når de leverer
(meddeler) licenser, idet de ikke er omfattet momsfritagelsen i lovens § 13, stk. 1, nr. 7, der er personligt afgrænset til
forfattere og kunstnere, herunder udøvende kunstnere, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2. Ligeledes vil det vederlag,
som f.eks. forfatteres og kunstneres arvinger modtager fra f.eks. forvaltningsorganisationer, skulle pålægges moms, hvis den
momspligtige omsætning overstiger momsregistreringsgrænsen, der i 2024 er på 50.000 kr. om året.
Til nr. 2
Forfatter- og komponistvirksomhed samt anden kunstnerisk virksomhed er fritaget for moms, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 7.
Det foreslås, at momslovens § 13, stk. 1, nr. 7,
nyaffattes.
Det foreslås i 1. pkt.
at »Forfatter- og komponistvirksomhed samt anden kunstnerisk virksomhed« ændres til: »Ydelser leveret af forfattere og kunstnere,
herunder udøvende kunstnere, i forbindelse med forfattervirksomhed eller kunstnerisk aktivitet.«
Forslaget vil bringe momsfritagelsens ordlyd i momsloven tættere på de bagvedliggende EU-regler i momssystemdirektivets bilag X,
del B, og dermed sikre, at det klart fremgår, at fritagelsen er personlig og således kun omfatter kunstnere, herunder udøvende
kunstnere, samtidig med at det fremgår, at der kun er tale om personernes forfattervirksomhed eller kunstneriske virksomhed.
Momsfritagelsen omfatter også forfatteren og kunstneren, herunder den udøvende kunstner, i selskabsform.
Det forhold, at momsfritagelsen er personlig, indebærer, at andre, herunder f.eks. forfatteres og kunstneres arvinger og
forvaltningsorganisationer, ikke er omfattet af fritagelsen.
Der foreslås ingen ændringer i, hvilke forfattere og kunstnere, herunder udøvende kunstnere, der er omfattet af fritagelsen, og
som kan foretage momsfrie leveringer i forbindelse med deres kunstneriske aktivitet.
Det foreslås derudover indsat som 2. pkt.,
at fritagelsen ikke omfatter forfatternes og kunstnernes, herunder udøvende kunstneres, overdragelse af ophavsrettigheder samt
patenter, varemærker og lignende rettigheder og meddelelse af licenser vedrørende patenter, varemærker og lignende rettigheder.
Ved overdragelse menes der fuld overdragelse af rettighederne. Den foreslåede bestemmelse omfatter således ikke levering af
licenser, hvor der kun overdrages en begrænset ret til at udnytte ophavsrettighederne, f.eks. i en nærmere afgrænset periode eller
til et nærmere afgrænset formål.
Det nye 2. pkt. vil i overensstemmelse med gældende praksis og direktivets bilag X, del B, præcisere, at momsfritagelsen i
momslovens § 13, stk. 1, nr. 7, 1. pkt., ikke omfatter overdragelse af patenter, varemærker og lignende rettigheder. Uanset, at
ophavsrettigheder anses for ikke at være en ”lignende rettighed”, fastsættes det desuden, at overdragelse af ophavsrettigheder i
overensstemmelse med gældende praksis heller ikke er omfattet af fritagelsen.
Endelig præciseres i overensstemmelse med gældende ret, at meddelelse af licenser vedrørende patenter, varemærker og lignende
rettigheder heller ikke er omfattet af momsfritagelsen.
Forfatteres og kunstneres, herunder udøvende kunstneres, overdragelse af ophavsrettigheder og patenter, varemærker og lignende
rettigheder og meddelelse af licens til patenter, varemærker og lignende rettigheder vil derfor være momspligtige.
Virkningen af den foreslåede bestemmelse vil være, at momsfritagelsen begrænses til at omfatte forfatteres og kunstneres, herunder
udøvende kunstneres, kunstneriske virksomhed og egne meddelelser af licenser til deres ophavsrettigheder.
Det foreslås i stk. 1
, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2025.
Det foreslås i stk. 2, 1. pkt.,
at loven har virkning for leveringer af licenser, der vedrører udnyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret fra og med den 1.
januar 2025.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at loven har virkning for leveringer af licenser, der vedrører udnyttelse af forfatteres og
kunstneres ophavsret fra og med den 1. januar 2025, uanset hvad der efter momslovens § 23 er det momsretlige leveringstidspunkt
for ydelsen.
Leveres der en licens, der giver ret til udnyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret både før og efter den 1. januar 2025,
vil loven kun finde anvendelse for den del af vederlaget, der vedrører udnyttelse af licensen fra og med den 1. januar 2025.
Det foreslås i 2. pkt.,
at loven dog ikke finder anvendelse, når levering af licenser, der vedrører udnyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret fra
og med den 1. januar 2025, sker inden den 1. januar 2025 baseret på aftaler indgået før den 6. november 2024.
Den foreslåede bestemmelse har til formål at sikre, at loven ikke får virkning for leveringer af forvaltningsorganisationers
licenser før den 1. januar 2025, hvis sådanne leveringer var aftalt forud for lovforslagets fremsættelse. Det forhold, at loven
finder anvendelse, hvis aftalen er indgået efter fremsættelsen af lovforslaget og vedrører udnyttelse af forfatteres og kunstneres
ophavsret fra og med 1. januar 2025, skyldes hensynet til at modvirke, at aftaleparter kan fremrykke leveringstidspunktet og
derved omgå lovens ikrafttrædelsesbestemmelse.
Loven gælder hverken for Færøerne eller Grønland, fordi den lov, der foreslås ændret, ikke gælder for Færøerne eller Grønland og
ikke indeholder en hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne eller Grønland.