LOV nr 738 af 20/06/2025
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme og ændring af CO2-kvotebemyndigelse) § 1
I lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 124 af 2. februar 2024, som ændret bl.a. ved § 29 i lov nr. 1647 af 30. december 2024, § 1 i lov nr. 1678 af 30. december 2024 og § 42 i lov nr. 258 af 6. marts 2025 og senest ved § 22 i lov nr. 468 af 14. maj 2025, foretages følgende ændringer:
1. I § 20, stk. 1, 1. pkt., ændres »stk. 7-19« til: »stk. 7-18«.
2. § 20, stk. 1, 3. pkt., affattes således:
»1. pkt. finder ikke anvendelse på virksomheder ved levering af overskudsvarme.«
3. I § 20, stk. 11, 1. pkt., ændres »de gratis tildelte CO2-kvoter« til: »de CO2-kvoter«.
4. § 20, stk. 19, og § 21, stk. 1, 2. pkt., og stk. 4, 2. pkt., ophæves.
Forarbejder til Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme og ændring af CO2-kvotebemyndigelse) § 1
RetsinformationTil nr. 1
Anvendelsesområdet for prisreguleringen i lov om varmeforsyning fremgår af § 20, stk. 1. Bestemmelsen finder anvendelse på virksomheder, der leverer opvarmet vand, damp eller gas bortset fra naturgas til det indenlandske marked med det formål at levere energi til bygningers opvarmning og forsyning med varmt vand. Virksomheder, der leverer overskudsvarme, hvor anlægget, der udnytter og leverer overskudsvarme, har en kapacitet på under 0,25 MW, er ikke omfattet af bestemmelsen, jf. § 20, stk. 1, 3. pkt.
Bestemmelsen i § 20, stk. 1, indeholder princippet om nødvendige omkostninger. Princippet indebærer, at de varmeforsyningsvirksomheder, der er omfattet af bestemmelsen, alene kan opkræve de nødvendige omkostninger og udgifter, der er forbundet med levering af det opvarmede vand m.v. til rumvarmeformål. De omkostninger, der må indregnes i priserne, skal ud over at være nødvendige også efter deres art være indregningsberettigede.
Det foreslås i § 20, stk. 1, 1. pkt., at ”stk. 7-19” ændres til ”stk. 7-18”.
Den foreslåede ændring vil indebære, at henvisningen til § 20, stk. 19, udgår af § 20, stk. 1, 1. pkt.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at bemyndigelsesbestemmelsen i § 20, stk. 19, foreslås ophævet. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 2
Anvendelsesområdet for prisreguleringen i lov om varmeforsyning fremgår af § 20, stk. 1. Det følger af den ikke udtømmende opregning af varmeforsyningsvirksomheder i 1. pkt., at varmeforsyningsvirksomheder, der er omfattet af bestemmelsen, alene kan opkræve de nødvendige omkostninger og udgifter, der er forbundet med levering af det opvarmede vand m.v. til rumvarmeformål. Det følger af § 20, stk. 1, 3. pkt., i lov om varmeforsyning, at 1. pkt. ikke finder anvendelse på virksomheder, der leverer overskudsvarme, hvor anlægget, der udnytter og leverer overskudsvarme, har en kapacitet på under 0,25 MW.
Ved overskudsvarme forstås i medfør af § 1 a, nr. 2, i lov om varmeforsyning uundgåelig varme produceret som biprodukt fra industri- eller elproduktionsanlæg eller i tertiærsektoren, der ville blive bortledt uudnyttet i luft eller vand uden adgang til et fjernvarmesystem.
Det foreslås i § 20, stk. 1, 3. pkt., at 1. pkt. ikke finder anvendelse på virksomheder ved levering af overskudsvarme.
Med den foreslåede ændring af § 20, stk. 1, 3. pkt., vil virksomheder, der leverer overskudsvarme, produceret som biprodukt fra industri- eller elproduktionsanlæg eller i tertiærsektoren, ikke være omfattet af prisreguleringen efter lov om varmeforsyning, idet begrebet overskudsvarme vil skulle forstås i overensstemmelse med definitionen i § 1 a, nr. 2, i lov om varmeforsyning.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med, at bemyndigelsesbestemmelsen i § 20, stk. 19, i lov om varmeforsyning foreslås ophævet. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
Den foreslåede ophævelse af bemyndigelsesbestemmelsen i § 20, stk. 19, i lov om varmeforsyning nødvendiggør, at der foretages ændringer i lovens § 20, stk. 1, 3. pkt., idet virksomheder, der leverer overskudsvarme, hvor anlægget, der udnytter og leverer overskudsvarme, har en kapacitet over 0,25 MW, uden den foreslåede ændring af lovens § 20, stk. 1, 3. pkt., ville blive omfattet af princippet om nødvendige omkostninger efter § 20, stk. 1, i lov om varmeforsyning.
Den foreslåede undtagelse i § 20, stk. 1, 3. pkt., i lov om varmeforsyning vil i sammenhæng med definitionen af overskudsvarme medføre, at det er alle virksomheder, der leverer overskudsvarme, produceret som biprodukt fra industri- eller elproduktionsanlæg eller i tertiærsektoren, som vil være omfattet af undtagelsen fra § 20, stk. 1, 1. pkt., i lov om varmeforsyning. Den foreslåede bestemmelse vil således finde anvendelse på alle virksomheder, der leverer overskudsvarme, uanset kapaciteten på det anlæg, der udnytter og leverer overskudsvarme. Hvis virksomheden også leverer varme til en varmeforsyningsvirksomhed, der ikke er overskudsvarme, vil virksomheden derimod være omfattet af prisreguleringen efter lov om varmeforsyning for denne type leverance.
Virksomhederne vil for levering af overskudsvarme – som efter gældende ret – fortsat ikke være omfattet af lovens anmeldelsesregler for priser og grundlag for priser m.v. efter § 21, stk. 1 og 3, i lov om varmeforsyning og Forsyningstilsynets tilsyn i medfør af lov om varmeforsynings § 21, stk. 4.
Da den foreslåede undtagelse fra § 20, stk. 1, 1. pkt., i lov om varmeforsyning alene vil vedrøre de virksomheder, der har overskudsvarme produceret som biprodukt fra industri- eller elproduktionsanlæg eller i tertiærsektoren, jf. definitionen i § 1 a, nr. 2, i lov om varmeforsyning, følger det modsætningsvist, at en varmeforsyningsvirksomhed, der får leveret overskudsvarme til videredistribution til egne varmeaftagere, ikke vil være omfattet af den foreslåede § 20, stk. 1, 3. pkt. Virksomheden vil således fortsat være omfattet af § 20, stk. 1, 1. pkt.
Til nr. 3
Det følger af § 20, stk. 11, 1. pkt., i lov om varmeforsyning, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere regler om de gratis tildelte CO2-kvoter, som er nævnt i stk. 8, som ikke er overført til en CO2-fangstvirksomhed, jf. lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren, og regler om administration af ordningerne.
Det foreslås, at i § 20, stk. 11, 1. pkt., ændres »de gratis tildelte CO2-kvoter« til »de CO2-kvoter«.
Med forslaget vil afgrænsningen i § 20, stk. 11, 1. pkt., i lov om varmeforsyning blive ændret, så klima-, energi- og forsyningsministerens bemyndigelse vil omfatte hele § 20, stk. 8, i lov om varmeforsyning. Ministeren vil dermed have bemyndigelse til at kunne fastsætte nærmere regler om begge typer CO2-kvoter omfattet af § 20, stk. 8, hvilket vil sige både de gratis tildelte CO2-kvoter og de CO2-kvoter, som erhverves.
Ministeren vil f.eks. kunne udstede regler om værdifastsættelse af CO2-kvoter, om tildeling og forbrug af CO2-kvoter til varmeproduktion, om tidspunkt og fremgangsmåde vedrørende overførsel af CO2-kvoter i forholdet mellem varmeproduktionsenheder og varmeaftagere ved underskud eller overskud af CO2-kvoter og om fordeling af CO2-kvoter mellem flere varmeaftagere.
Ministeren vil således f.eks. kunne udstede regler om, at en varmeaftager vil skulle overføre gratis tildelte CO2-kvoter til en varmeproducent, hvor varmeaftageren i forholdet til varmeproducenten er i overskud af CO2-kvoter. Ministeren vil endvidere f.eks. kunne fastsætte regler om, at en varmeaftager, hvor denne ikke har mulighed for at overføre de gratiskvoter, som denne har pligt til at tilbageføre, i stedet vil skulle erhverve CO2-kvoter og tilbageføre disse til varmeproducenten.
Med den foreslåede bestemmelse rettes en utilsigtet indsnævring af ordlyden af § 20, stk. 11, 1. pkt., i lov om varmeforsyning således, at retstilstanden bringes tilbage til situationen før den seneste ændring af bestemmelsen i lov nr. 1647 af 30. december 2024, hvori bestemmelsen fik sin forkerte ordlyd.
Til nr. 4
(Til § 20, stk. 19)
Bestemmelsen i § 20, stk. 19, i lov om varmeforsyning indeholder en bemyndigelse for klima-, energi- og forsyningsministeren til at fastsætte regler om prisloft på overskudsvarme, herunder regler om generelle og individuelle prislofter og om gyldighedsperioder for prislofter. Ministerens bemyndigelse er udmøntet i overskudsvarmebekendtgørelsen.
Prisloftet finder anvendelse på den varmeforsyningsvirksomhed, som overskudsvarmen leveres til. Det følger af § 2, stk. 1, i overskudsvarmebekendtgørelsen, at varmeforsyningsvirksomheden i sine priser vil kunne indregne den laveste af prisen fastsat i medfør af § 20, stk. 1, i lov om varmeforsyning eller prisloftet fastsat efter bekendtgørelsens §§ 3, 5 eller 6. Det er varmeforsyningsvirksomhedens samlede omkostninger til udnyttelse af overskudsvarme, herunder omkostninger til betaling for overskudsvarmen til virksomheden, der skal holdes under prisloftet, jf. § 2, stk. 2, i overskudsvarmebekendtgørelsen.
Det foreslås, at § 20, stk. 19, ophæves.
Forslaget vil indebære, at bemyndigelsen i § 20, stk. 19, i lov om varmeforsyning for klima-, energi- og forsyningsministeren til at fastsætte regler om prisloft på overskudsvarme. Den foreslåede ophævelse af bemyndigelsen vil have den virkning, at overskudsvarmebekendtgørelsen bortfalder den 1. juli 2025. Der henvises til lovforslagets § 2, stk. 1 og 2, og bemærkningerne hertil.
Den foreslåede ophævelse af bemyndigelsesbestemmelsen vil medføre, at maksimalprisen, som en varmeforsyningsvirksomhed vil kunne indregne og opkræve over varmepriserne for køb og udnyttelse af overskudsvarme, vil være prisen fastsat efter § 20, stk. 1, i lov om varmeforsyning.
Varmeforsyningsvirksomheden vil fortsat være omfattet af anmeldelsespligten efter § 21, stk. 1 og 3, i lov om varmeforsyning og Forsyningstilsynets indgrebsbeføjelse efter § 21, stk. 4, i lov om varmeforsyning.
(§ 21, stk. 1, 2. pkt.)
Det følger af § 21, stk. 1, i lov om varmeforsyning, at tariffer (priser), betingelser m.v. skal anmeldes til Forsyningstilsynet efter nærmere regler fastsat af tilsynet. For overskudsvarme, der er omfattet af et prisloft efter regler fastsat i medfør af § 20, stk. 19, i lov om varmeforsyning, foretages anmeldelsen af den varmeforsyningsvirksomhed, som overskudsvarmen leveres til, jf. § 21, stk. 1, 2. pkt., i lov om varmeforsyning.
Det foreslås, at § 21, stk. 1, 2. pkt., ophæves.
Den foreslåede ophævelse af reglen om pligten til at foretage anmeldelse skal ses i sammenhæng med den foreslåede ophævelse af § 20, stk. 19, i lov om varmeforsyning, der indeholder en bemyndigelse for ministeren til at kunne fastsætte regler om prisloft på overskudsvarme. Den gældende bestemmelse i § 21, stk. 1, 2. pkt., i lov om varmeforsyning vil således blive overflødig, hvorfor den foreslås ophævet. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
Den varmeforsyningsvirksomhed, som overskudsvarmen leveres til, angiver allerede i dag omkostninger forbundet med køb og udnyttelse af overskudsvarme ved sine anmeldelser til Forsyningstilsynet. Den foreslåede ophævelse af bestemmelsen vil således ikke medføre en ændring i selve anmeldelsespligten for varmeforsyningsvirksomheden, idet pligten til at foretage anmeldelse, jf. § 21, stk. 1, i lov om varmeforsyning, fortsat vil påhvile varmeforsyningsvirksomheden.
Den foreslåede ændring vil ikke berøre Forsyningstilsynets kompetence til at fastsætte nærmere regler for varmeforsyningsvirksomhedens anmeldelser. Forsyningstilsynet vil således inden for hjemlen i § 21, stk. 1, i lov om varmeforsyning kunne fastsætte regler, herunder eventuelt ændrede regler, om anmeldelse fra varmeforsyningsvirksomhederne for køb og udnyttelse af overskudsvarme, hvis dette lovforslag måtte give Forsyningstilsynet anledning hertil.
(§ 21, stk. 4, 2. pkt.)
Forsyningstilsynets indgrebsbeføjelser er reguleret i § 21, stk. 4, i lov om varmeforsyning.
Forsyningstilsynet kan gribe ind, hvis Forsyningstilsynet finder, at tariffer, omkostningsfordeling på anlæg med forenet produktion eller andre betingelser er urimelige eller i strid med bestemmelserne i §§ 20, 20 a, 20 b eller 20 c, § 28 b, stk. 4, eller regler udstedt i henhold til loven, jf. § 21, stk. 4, 1. pkt., i lov om varmeforsyning. Forsyningstilsynets beføjelser finder ikke anvendelse på virksomheder for overskudsvarme, der er omfattet af regler udstedt i medfør af § 20, stk. 19, jf. § 21, stk. 4, 2. pkt., i lov om varmeforsyning. Forsyningstilsynet vil for eksempel ikke kunne pålægge en virksomhed at efterregulere sin overskudsvarmepris ved nedsættelse af prisen på overskudsvarmen i de fremadrettede leverancer af overskudsvarme til en varmeforsyningsvirksomhed.
Det foreslås, at § 21, stk. 4, 2. pkt., ophæves.
Den foreslåede ophævelse skal ses i sammenhæng med den foreslåede ophævelse af bemyndigelsesbestemmelsen i § 20, stk. 19, i lov om varmeforsyning. Bestemmelsen i § 21, stk. 4, 2. pkt., i lov om varmeforsyning bliver som følge heraf overflødig, hvorfor den foreslås ophævet. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
Den foreslåede ændring vil endvidere skulle ses i sammenhæng med ændringen i § 20, stk. 1, 3. pkt., i lov om varmeforsyning, hvor det foreslås, at prisreguleringen ikke vil finde anvendelse på virksomheder, der leverer overskudsvarme. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke ændre på, at Forsyningstilsynets beføjelser som i dag vil skulle anvendes over for den varmeforsyningsvirksomhed, som overskudsvarmen leveres til. Det skyldes, at varmeforsyningsvirksomheden, som overskudsvarmen leveres til, fortsat vil være omfattet af prisreguleringen. Forsyningstilsynet vil skulle føre tilsyn med, at varmeforsyningsvirksomheden overholder princippet om nødvendige omkostninger i medfør af § 20, stk. 1, i lov om varmeforsyning, herunder for køb af overskudsvarme. Varmeforsyningsvirksomheden vil dermed som hidtil kunne komme til at stå som adressat for Forsyningstilsynets eventuelle pålæg i medfør af § 21, stk. 4, i lov om varmeforsyning.
Den foreslåede bestemmelse om ophævelsen vil ikke have til hensigt at ændre den måde, som Forsyningstilsynet i dag fører tilsyn i medfør af § 21, stk. 4. Det vil således være op til Forsyningstilsynet at fastlægge en praksis for tilsynet på området for overskudsvarme.