LOV nr 1559 af 27/12/2019
Beskæftigelsesministeriet
Lov om ændring af lov om social pension og forskellige andre love (Indførelse af seniorpension) § 19
I pensionsbeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1088 af 3. september 2015, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1682 af 26. december 2017 og senest ved § 4 i lov nr. 496 af 1. maj 2019, foretages følgende ændringer:
1. I § 11 A, stk. 1, nr. 4, 3. pkt., § 12, stk. 1, nr. 3, 2. pkt., § 25 A, stk. 7, nr. 3, og § 49 B, stk. 2, ændres »førtidspension« til: »førtidspension eller seniorpension«.
2. I § 25, stk. 1, nr. 2, ændres »oppebære førtidspension« til: »oppebære førtidspension eller seniorpension«.
Forarbejder til Lov om ændring af lov om social pension og forskellige andre love (Indførelse af seniorpension) § 19
RetsinformationTil nr. 1
Efter pensionsbeskatningslovens § 11 A, stk. 1, nr. 4, kan en pensionsopsparer med sit pengeinstitut aftale, at udbetalingerne af en rateopsparing påbegyndes i tilfælde af pensionsopsparerens varigt nedsatte arbejdsevne, som efter reglerne i lov om social pension berettiger kontohaveren til at oppebære førtidspension.
Det foreslås at ligestille berettigelse til seniorpension med berettigelse til førtidspension som muligt vilkår for udbetaling af rateopsparing. Det foreslås således at ændre pensionsbeskatningslovens § 11 A, stk. 1, nr. 4, så det vil være muligt at aftale, at udbetalingerne af en rateopsparing påbegyndes i tilfælde af pensionsopsparerens varigt nedsatte arbejdsevne, som efter reglerne i lov om social pension berettiger kontohaveren til at oppebære seniorpension.
Det bemærkes, at er der ikke tale om en rateopsparing i en bank, men en rateforsikring i et forsikringsselskab eller en pensionskasse, kan det efter pensionsbeskatningslovens § 8, stk. 1, nr. 3, aftales, at udbetalingerne påbegyndes i tilfælde af forsikredes invaliditet. Om pensionsopspareren kan anses som invalid, er efter gældende ret ikke knyttet an til, om pensionsopspareren er berettiget til førtidspension, men alene om pensionsopsparerens konkrete invaliditetsgrad overstiger den med pensionsinstituttet forud aftalte invaliditetsgrad som pensionsbegivenhed. Det, at pensionsopspareren er berettiget til seniorpension, betyder således ikke i sig selv, at den pågældende kan få sin rateopsparing udbetalt i anledning af invaliditet. Det vil fortsat afhænge af den konkrete invaliditetsgrad i forhold til den med pensionsinstituttet forud aftalte invaliditetsgrad.
Efter pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, nr. 3, kan pensionsopspareren, som tilfældet er med rateopsparing, jf. ovenfor, med sit pengeinstitut aftale, at udbetalingerne af en kapitalopsparing påbegyndes i tilfælde af pensionsopsparerens varigt nedsatte arbejdsevne, som efter reglerne i lov om social pension berettiger kontohaveren til at oppebære førtidspension. Efter gældende ret gælder muligheden for udbetaling i forbindelse med førtidspension også aldersopsparing i et pengeinstitut, jf. pensionsbeskatningslovens § 12 A, hvorefter betingelserne for oprettelse af kapitalopsparing også gælder aldersopsparing.
Det foreslås at ligestille berettigelse til seniorpension med berettigelse til førtidspension som muligt vilkår for udbetaling af kapitalopsparing. Det foreslås således at ændre pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, nr. 3, så det vil være muligt at aftale, at udbetalingerne af en kapitalopsparing påbegyndes i tilfælde af pensionsopsparerens varigt nedsatte arbejdsevne, som efter reglerne i lov om social pension berettiger kontohaveren til at oppebære seniorpension. Denne mulighed vil også gælde aldersopsparing, jf. pensionsbeskatningslovens § 12 A, hvorefter betingelserne for oprettelse af kapitalopsparing i pensionsbeskatningslovens § 12, herunder § 12, stk. 1, nr. 3, også gælder aldersopsparing.
Det bemærkes, at er der ikke tale om en kapitalopsparing i en bank, men en kapitalforsikring i et forsikringsselskab eller en pensionskasse, kan det efter pensionsbeskatningslovens § 10, stk. 1, nr. 3, aftales, at udbetalingerne påbegyndes i tilfælde af forsikredes invaliditet. Dette gælder også aldersforsikring, jf. pensionsbeskatningslovens § 10 A, hvorefter betingelserne for oprettelse af kapitalforsikring også gælder aldersforsikring. Om pensionsopspareren i disse tilfælde kan anses som invalid, er efter gældende ret ikke knyttet an til, om pensionsopspareren er berettiget til førtidspension, men alene om pensionsopsparerens konkrete invaliditetsgrad overstiger den med pensionsinstituttet forud aftalte invaliditetsgrad som pensionsbegivenhed. Det, at pensionsopspareren er berettiget til seniorpension, betyder således ikke i sig selv, at den pågældende kan få sin kapitalopsparing eller aldersopsparing i anledning af invaliditet. Det vil fortsat afhænge af den konkrete invaliditetsgrad i forhold til den med pensionsinstituttet forud aftalte invaliditetsgrad.
Efter pensionsbeskatningslovens § 49 B, stk. 2, betales der af kontante tilbagebetalinger af fleksydelsesbidrag efter tilkendelse af førtidspension eller efter dødsfald, jf. § 31, stk. 2, nr. 1, og stk. 4, i lov om fleksydelse, en afgift på 30 pct. af tilbagebetalingsbeløbet. Det samme er tilfældet for kontante udbetalinger af efterlønsbidrag, jf. pensionsbeskatningslovens § 49 A, stk. 2.
Det foreslås, at kontante tilbagebetalinger af fleksydelsesbidrag efter tilkendelse af seniorpension i afgiftsmæssig henseende ligestilles med kontante tilbagebetalinger af fleksydelsesbidrag efter tilkendelse af førtidspension. Det foreslås således at ændre pensionsbeskatningslovens § 49 B, stk. 2, så der af kontante tilbagebetalinger af fleksydelsesbidrag efter tilkendelse af seniorpension svares en afgift på 30 pct. Det bemærkes, at som pensionsbeskatningslovens § 49 A, stk. 2, er formuleret, vil dette allerede efter gældende ret gælde kontante udbetalinger af efterlønsbidrag efter tilkendelse af seniorpension.
Efter pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 1, nr. 2, betales der en afgift på 40 pct. af udbetalinger af kapitalopsparing i overensstemmelse med pensionsvilkårene. Det gælder bl.a. udbetalinger til pensionsopspareren på grund af varigt nedsat arbejdsevne, som efter lov om social pension berettiger den pågældende til at oppebære førtidspension. Er der i stedet tale om aldersopsparing, er udbetalingen i den nævnte situation skatte- og afgiftsfri, jf. pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 1, hvorefter udbetalinger fra aldersopsparing i de i pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 1, nr. 1-8, nævnte situationer ikke pålægges afgift og heller ikke skal medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Det foreslås, at udbetaling af kapitalopsparing i det tilfælde, at pensionsopspareren er berettiget til seniorpension, i afgiftsmæssig henseende ligestilles med udbetaling af kapitalpension, hvor pensionsopspareren er berettiget til førtidspension. Det foreslås således at ændre pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 1, nr. 2, således at også udbetalinger af kapitalopsparing på grund af varigt nedsat arbejdsevne, som efter lov om social pension berettiger den pågældende til at oppebære førtidspension, er afgiftspligtige med 40 pct. Ændringen vil samtidig betyde, at udbetalinger af aldersopsparing i den nævnte situation vil være skatte- og afgiftsfri, jf. pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 1.
Det bemærkes, at udbetalinger af kapitalforsikringer i forsikringsselskaber og pensionskasser, der sker til pensionsopspareren i medfør af policens bestemmelser om udbetaling ved invaliditet efter gældende ret er afgiftspligtige med 40 pct., jf. pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 1, nr. 2. Om pensionsopspareren kan anses som invalid, er ikke knyttet an til, om pensionsopspareren er berettiget til førtidspension, men alene om pensionsopsparerens konkrete invaliditetsgrad overstiger den med pensionsinstituttet forud aftalte invaliditetsgrad som pensionsbegivenhed.
Det, at pensionsopspareren er berettiget til seniorpension, betyder således ikke i sig selv, at udbetalinger af kapitalforsikring afgiftsbelægges med 40 pct. Det vil fortsat afhænge af den konkrete invaliditetsgrad i forhold til den med pensionsinstituttet forud aftalte invaliditetsgrad.