LOV nr 1681 af 30/12/2024
Kulturministeriet
Lov om ændring af lov om Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner m.v. og om regionernes opgaver på kulturområdet, museumsloven, lov om musik og forskellige andre love (Opgavebortfald på Kulturministeriets område) § 1
I lov om Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner m.v. og om regionernes opgaver på kulturområdet, jf. lovbekendtgørelse nr. 728 af 7. juni 2007, som ændret ved § 2 i lov nr. 1517 af 27. december 2009, foretages følgende ændringer:
1. Lovens titel affattes således:
»Lov om regionernes opgaver og kommunernes samarbejde på kulturområdet«.
2. §§ 1-3 ophæves, og i stedet indsættes:
»§ 1. Loven fastlægger regionernes opgaver og kommunernes samarbejde på kulturområdet.«
3. Efter § 3 a indsættes:
»§ 3 b. Kommunerne kan samarbejde på tværs af kommunegrænser på kulturområdet.
Stk. 2. Kommunerne og regionerne kan samarbejde på tværs af landegrænser på kulturområdet.«
4. § 4 ophæves.
Forarbejder til Lov om ændring af lov om Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner m.v. og om regionernes opgaver på kulturområdet, museumsloven, lov om musik og forskellige andre love (Opgavebortfald på Kulturministeriets område) § 1
RetsinformationTil nr. 1
Efter lov om Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner m.v. og om regionernes opgaver på kulturområdet kan kulturministeren indgå kulturaftaler med kommuner m.v.
Det foreslås, at titlen ændres til »Lov om regionernes opgaver og kommunernes samarbejde på kulturområdet«.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 2 og 4, hvorefter det foreslås at ophæve lovgrundlaget for, at kulturministeren kan indgå kulturaftaler med en kommune eller en række af kommuner.
Den foreslåede ændring skal også ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 3, hvorefter det foreslås at indsætte en ny bestemmelse i loven om, at kommunerne kan samarbejde på tværs af kommunegrænser på kulturområdet.
Med de foreslåede ændringer af loven, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, 3 og 4, vil loven fremover alene indeholde bestemmelser om regionernes opgaver på kulturområdet, og om kommunernes mulighed for at indgå samarbejder på tværs af kommunegrænser på kulturområdet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Formålet med lov om Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner m.v. og om regionernes opgaver på kulturområdet fremgår af lovens § 1.
Det følger af lovens § 1, stk. 1, 1. pkt., at lovens formål er gennem kulturaftaler med kommuner m.v. at understøtte regioners og kommuners engagement på kulturområdet.
Det følger af lovens § 1, stk. 1, 2. pkt., at kulturaftalerne har til formål at fremme dispositionsfriheden, forbedre ressourceudnyttelsen og fremme udviklingen på kulturens område.
Det følger af lovens § 1, stk. 1, 3. pkt., at hvor aftalen omfatter flere kommuner, skal aftalen medvirke til at styrke samarbejdet på tværs af kommune- og regionsgrænser.
Endelig følger det af lovens § 1, stk. 1, 4. pkt., at loven samtidig fastlægger regionernes opgaver på det kulturelle område.
Det fremgår endvidere af lovens § 1, stk. 2, at kulturaftalerne har til formål at medvirke til at fastholde og udbygge den kulturpolitiske dialog og værdidebat på tværs af kommunegrænser og med Kulturministeriet og ministeriets råd og nævn.
Det fremgår af lovens § 2, at kulturministeren kan indgå kulturaftaler med en kommune eller en række kommuner, der ønsker dette, og at kulturaftalerne indgås for en tidsbegrænset periode af op til fire års varighed. Endvidere kan regioner sammen med en kommune eller flere kommuner i forening indgå i kulturaftaler inden for de kompetencer, der er tillagt regionerne på kulturområdet, jf. lovens § 3 a.
Det fremgår af lovens § 3, hvilke bestemmelser en kulturaftale skal indeholde, herunder om de opgaver, som aftalen dækker over, mål, der skal opfyldes i aftaleperioden, de økonomiske vilkår, som aftalen er knyttet op på, hvordan kulturaftalen kan sikre balance mellem det politiske ansvar og den kulturfaglige og kunstneriske frihed og endelig bestemmelser om erfaringsudveksling og evaluering i forbindelse med kulturaftalerne.
Det foreslås, at §§ 1, 2 og 3 ophæves.
Den foreslåede ophævelse af § 1 er en konsekvens af, at det foreslås at ophæve § 2, som er lovgrundlaget for, at kulturministeren kan indgå kulturaftaler med en kommune eller en række af kommuner.
Den foreslåede ophævelse af § 2 vil indebære, at retsgrundlaget for indgåelse af kulturaftaler mellem kulturministeren og kommunerne ophæves. Dermed vil der ikke længere være mulighed for, at kulturministeren kan indgå kulturaftaler med kommuner m.v.
Den foreslåede ophævelse af § 3 er en konsekvens af, at det foreslås at ophæve § 2, som er lovgrundlaget for, at kulturministeren kan indgå kulturaftaler med en kommune eller en række af kommuner.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 1, hvoraf det fremgår, at loven fastlægger regionernes opgaver og kommunernes samarbejde på kulturområdet.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med, at det foreslås at ophæve lovens § 2, hvorefter det foreslås at ophæve lovgrundlaget for, at kulturministeren kan indgå kulturaftaler med en kommune eller en række af kommuner.
Den foreslåede bestemmelse skal også ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 3, hvor det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i loven om, at kommunerne kan samarbejde på tværs af kommunegrænser på kulturområdet.
Loven vil dermed alene fremover fastsætte, hvilke opgaver regionerne vil have på kulturområdet efter lovens § 3 a, og at kommunerne har mulighed for at indgå samarbejder på tværs af kommunegrænser på kulturområdet efter den foreslåede § 3 b, jf. lovforslagets § 1, nr. 3. Lovforslaget vil dermed videreføre den gældende retstilstand for så vidt angår regionernes opgaver på det kulturelle område samt videreføre kommunernes mulighed for at indgå samarbejde på tværs af kommunegrænser på kulturområdet.
Regionerne vil således fortsat have mulighed for at medvirke til at igangsætte kulturbegivenheder samt udvikle kulturelle tilbud, som vil kunne videreføres af andre parter i en mere permanent drift. Regionerne vil fortsat selv kunne arbejde selvstændigt med enkeltstående kulturbegivenheder og –tilbud, som f.eks. enkeltstående kunstneriske arrangementer, udstillinger, festivaler, stævner, messer osv.
Kommunerne vil ligeledes fortsat have mulighed for at indgå i tværkommunale samarbejder på kulturområdet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af lovens § 1, stk. 1, 3. pkt., at hvor aftalen omfatter flere kommuner, skal aftalen medvirke til at styrke samarbejdet på tværs af kommune- og regionsgrænser.
Det fremgår af lovens § 2, at kulturministeren kan indgå kulturaftaler med en kommune eller en række kommuner, der ønsker dette, og at kulturaftalerne indgås for en tidsbegrænset periode af op til fire års varighed. Endvidere kan regioner sammen med en kommune eller flere kommuner i forening indgå i kulturaftaler inden for de kompetencer, der er tillagt regionerne på kulturområdet, jf. lovens § 3 a.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse, § 3 b, hvorefter kommunerne kan samarbejde på tværs af kommunegrænser på kulturområdet.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 2, hvorefter det foreslås at ophæve lovens §§ 1 og 2.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kommunerne fortsat vil få mulighed for selv at fastlægge og eventuelt fortsætte samarbejder på tværs af kommunegrænser om kulturaktiviteter, som kommunerne finder relevante, uden indgåelse af kulturaftaler.
Til nr. 4
Lovens § 4 fastlægger regler for bevilling og tilskud samt kommunernes regnskabsaflæggelse i forbindelse med kulturaftalerne. Det følger af lovens § 4, stk. 1, at den eller de kommuner, der er omfattet af kulturaftalen, modtager i aftaleperioden efter aftale med kulturministeren en årlig kulturel rammebevilling til de kulturelle aktiviteter, der er omfattet af kulturaftalen. Kommunerne kan inden for rammerne af kulturaftalen råde over den kulturelle rammebevilling til kulturelle formål.
Det følger af lovens § 4, stk. 2, at bevillingen kan forudbetales.
Det følger af lovens § 4, stk. 3, at kulturministeren kan bestemme, at tilsagn om tilskud efter stk. 1 helt eller delvis falder bort, eller at udbetalte tilskud efter stk. 1 helt eller delvis skal tilbagebetales, hvis væsentlige vilkår i aftalen ikke opfyldes.
Det følger af lovens § 4, stk. 4, at kulturministeren kan fastsætte de nærmere regler for regnskabsaflæggelse.
Der er ikke fastsat regler i medfør af denne bestemmelse.
Det foreslås, at § 4 ophæves.
Den foreslåede ophævelse af § 4 er en konsekvens af, at det foreslås at ophæve § 2, som er lovgrundlaget for, at kulturministeren kan indgå kulturaftaler med en kommune eller en række af kommuner.
Midler under den kulturelle rammebevilling vil fremover blive udbetalt direkte af staten til tilskudsmodtagerne og ikke via kulturregionerne.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.