LOV nr 1052 af 30/06/2020
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og forskellige andre love (Reform af udligningssystemet) § 6
I lov om kommunal indkomstskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 935 af 30. august 2019, foretages følgende ændringer:
1. I § 6, 2. pkt., ændres »flere decimaler, forhøjes den første med 1, og de øvrige bortkastes« til: »flere decimaler end to, forhøjes den anden decimal med 1, og den tredje og eventuelle efterfølgende decimaler fjernes«.
2. I § 11, stk. 4, indsættes som 2. pkt.:
»Den andel af selskabsskatten for indkomståret 2018, der udbetales til den enkelte kommune, reduceres til 14,24/15,24 af beløb opgjort efter reglerne i stk. 1-3 og § 10.«
Forarbejder til Lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og forskellige andre love (Reform af udligningssystemet) § 6
RetsinformationTil nr. 1
Efter reglerne i lov om kommunal indkomstskat § 6, 1. pkt., fastsætter kommunalbestyrelsen en udskrivningsprocent for indkomstskatten for det pågældende kalenderår. Udskrivningsprocenten skal angive forholdet mellem på den ene side de beløb, der skal udskrives som kommunal indkomstskat, og på den anden side det udskrivningsgrundlag, som kommunen har lagt til grund for budgettet. Efter § 6, 2. pkt., er det fastsat, at hvis der ved beregningen af udskrivningsprocenten fremkommer flere decimaler, så skal den første forhøjes med 1, og de øvrige bortkastes.
Det foreslås at ændre § 6, 2 . pkt., således at den anden decimal vil skulle medtages. Fremkommer der flere decimaler end to, vil den anden decimal skulle forhøjes med 1, i stedet for den første decimal som i dag, og den tredje og eventuelle efterfølgende decimal vil skulle fjernes.
Med forslaget om at medtage en ekstra decimal ved fastsættelsen af udskrivningsprocenten foreslås det, at den enkelte kommune skal have bedre mulighed for at ramme et givent provenu. Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med budgetlægningen for de år, hvor de enkelte kommuner kan få tab som følge af indfasning af udligningsreformen.
Til nr. 2
Efter gældende regler modtager kommunerne en andel på 15,24 pct. af provenuet af selskabsskatten, jf. fondsbeskatningslovens § 13,
- pkt. og selskabsskattelovens § 23, 1. pkt.
Kommunernes andel af selskabsskatten for et indkomstår udbetales til kommunerne 3 år senere. Det fremgår af § 11, stk. 4, i lov om kommunal indkomstskat, der har følgende ordlyd: ”Staten udbetaler i et budgetår til den enkelte kommune den kommunale andel af skat af aktieselskaber m.v. efter selskabsskatteloven og af fonde efter fondsbeskatningsloven vedrørende indkomståret 3 år før budgetåret samt reguleringer vedrørende tidligere indkomstår. ”.
Kommunernes andel af selskabsskatten for indkomståret 2018 udbetales således til kommunerne i 2021. Kommunerne og Skatteforvaltningen har i maj 2020 foretaget en endelig opgørelse af kommunernes andel af selskabsskatten for 2018 i henhold til de gældende regler, herunder de gældende bagatelgrænser i § 10, stk. 3, og § 11, stk. 3, i lov om kommunal indkomstskat.
Det foreslås at indsætte et nyt 2. pkt. i § 11, stk. 4, i lov om kommunal indkomstskat. Det foreslås herved, at den andel af selskabsskatten, som kommunerne skal have udbetalt for indkomståret 2018, reduceres.
Efter den foreslåede ændring reduceres andelen til 14,24/15,24 i forhold til den skat, den enkelte kommune skulle have modtaget i henhold til de hidtidige regler, jf. §§ 10-11 i lov om kommunal indkomstskat. Forslaget svarer til, at den kommunale andel af selskabsskatten reduceres med 1 procentpoint fra 15,24 pct. til 14,24 pct., hvis der ses bort fra bagatelgrænserne.
Der er tale om en overgangsordning, som efter forslaget kun vil gælde selskabsskatten for indkomståret 2018, hvor den kommunale andel afregnes til kommunerne i 2021.
Baggrunden for den foreslåede overgangsordning er at undgå, at der efter en lovændring vil skulle foretages nye beregninger af kommunernes andel af selskabsskatten for 2018. Der er således for indkomståret 2018 allerede i maj 2020 foretaget en beregning af kommunernes andel af selskabsskatten og en endelig fordeling af provenuet mellem de enkelte kommuner i overensstemmelse med de gældende regler, herunder ved anvendelse af bagatelgrænserne.
Hvis det i stedet var blevet foreslået at reducere satsen på 15,24 pct. for den kommunale andel af selskabsskatten, ville det være nødvendigt at foretage nye beregninger af provenuet til hver enkelt kommune. Det skyldes, at bagatelgrænserne ville skulle anvendes i forhold til en reduceret kommunal andel af selskabsskatterne.
Dette kan illustreres med følgende eksempel:
Et selskab, der driver virksomhed i flere kommuner, har i 2018 en skattepligtig indkomst på 1,6 mio. kr., hvilket udløser en selskabsskat på 352.000 kr. Efter gældende regler udgør den kommunale andel 15,24 pct. eller 53.645 kr. Da denne andel overstiger bagatelgrænsen på 51.000 kr. for 2018, er der efter gældende regler foretaget en beregningsmæssig fordeling af provenuet mellem de enkelte kommuner, hvor selskabet driver virksomhed.
Hvis satsen for den kommunale andel af selskabsskatten var reduceret til 14,24 pct. allerede fra indkomståret 2018, ville kommunernes andel af skatten i eksemplet kun udgøre 50.125 kr. Da denne andel er mindre end bagatelgrænsen for 2018, ville der ikke skulle foretages nogen fordeling blandt kommunerne. Den kommune, selskabet er hjemmehørende i, skulle beholde hele provenuet. Det ville således være nødvendigt at foretage en helt ny beregning af selskabsskatten og dens fordeling mellem kommunerne.
Med den foreslåede fremgangsmåde vil det ikke være nødvendigt for Skatteforvaltningen og kommunerne at foretage nye beregninger af den kommunale andel af selskabsskatten og fordelingen mellem de enkelte kommuner. Den allerede foretagne beregning fra maj 2020 vil kunne lægges til grund og anvendes uændret, idet det provenu til hver enkelt kommune, som er beregnet efter de gældende regler, efter forslaget blot vil skulle reduceres forholdsmæssigt efter den foreslåede brøk.
Med den foreslåede ordning vil kommunernes andel af selskabsskatten for 2018 og den indbyrdes fordeling mellem kommunerne ganske vist blive ændret en smule i forhold til den gældende fordeling, men der vil være tale om ganske små forskelle, da forskellene kun opstår i situationer, hvor bagatelgrænserne har betydning for beregningen.