LOV nr 1667 af 26/12/2017
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi, lov om naturgasforsyning, lov om Energinet.dk, lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love (Overførsel af opgaver fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren m.v.) § 9
I lov nr. 1214 af 22. november 2017 om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Indsættelse af frister for tilsagn om tilskud, nettilslutning og ansøgning om udbetaling af tilskud i den grønne ordning samt nedjustering af balancegodtgørelse) foretages følgende ændring:
1. § 1, nr. 2, ophæves.
Forarbejder til Lov om ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi, lov om naturgasforsyning, lov om Energinet.dk, lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love (Overførsel af opgaver fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren m.v.) § 9
RetsinformationTil nr. 1
Efter gældende ret bestemmes det i § 1 i lov om afgift af elektricitet (herefter elafgiftsloven), at der efter lovens bestemmelser skal svares afgift til statskassen af elektricitet, der forbruges her i landet.
Efter elafgiftslovens § 3, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, påhviler afgiftsbetalingen den, der leverer elektricitet til forbrug her i landet, dvs. at afgiftsbetalingen påhviler netvirksomhederne, der er de virksomheder, som fysisk leverer elektricitet via kollektive elnet til forbrug. Efter elafgiftslovens § 4, stk. 1, skal disse virksomheder registreres hos SKAT. Disse virksomheder benævnes herefter registrerede virksomheder.
Elmarkedet er tilrettelagt således, at de registrerede virksomheder sælger transmission af el ud til elforbrugerne til elhandelsvirksomhederne, og at elhandelsvirkomhederne sælger denne el til elforbrugerne. Der sker i den forbindelse det, at de registrerede virksomheder fakturerer elafgift til og opkræver elafgift af elhandelsvirksomhederne, som derpå sender fakturaer med afgiften til deres kunder, som er elforbrugerne, for disses forbrug af elektricitet her i landet. Denne tilrettelæggelse af elmarkedet understøttes af en såkaldt datahub. Ifølge elafgiftslovens § 1 a, nr. 2, er datahubben en it-platform, der ejes og drives af Energinet.dk, og som håndterer måledata, stamdata, nødvendige transaktioner og kommunikation mellem elmarkedets aktører i Danmark.
Bestemmelserne i elafgiftsloven § 9 sikrer dels et grundlag for de registrerede virksomheders styring af deres afgiftsmæssige fakturering ved særlige afgiftsforhold til elhandelsvirksomhederne og dels dokumentation for særlige afgiftsforhold af hensyn til korrekt opkrævning af elafgift.
I elafgiftslovens § 9, stk. 1, fastlægges betydningen af udtrykket særlige afgiftsforhold. Det fremgår således af elafgiftslovens § 9, stk. 1, at særlige afgiftsforhold omfatter f.eks. forhold, som er nævnt i elafgiftslovens § 2, stk. 3 og 4, eller f.eks. forhold, som er nævnt i § 6, stk. 6, i lov nr. 1390 af 23. december 2012 om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, lov om afgift af elektricitet og ligningsloven (Støtte til solcelleanlæg og øvrige små vedvarende energi-anlæg m.v.). Der er ifølge disse to eksempler tale om to separate fritagelser for elafgift for el produceret på elproduktionsanlæg ved anvendelse af vedvarende energi, herunder solenergi. Det nedenfor nævnte forslag til ændring af elafgiftsloven vedrører alene disse to særlige afgiftsforhold, hvorfor det alene er disse to særlige afgiftsforhold blandt flere, som omtales.
Det bestemmes i elafgiftsloven § 9, stk. 2, at gør særlige afgiftsforhold eller ændringer i særlige afgiftsforhold sig gældende ved en registreret virksomheds udlevering af elektricitet til et aftagenummer ifølge oplysninger i datahubben, skal Energinet.dk kunne verificere dette pr. aftagenummer ved brug af uafhængige kilder. Ifølge elafgiftslovens § 1 a, nr. 1, er et aftagenummer et nummer, der entydigt identificerer et målepunkt, som er omfattet af netvirksomhedens pligt til at måle levering og aftag i nettet i henhold til lov om elforsyning. Der er populært sagt tale om elmålerens nummer.
Efter elafgiftslovens § 9, stk. 5, skal oplysninger om særlige afgiftsforhold, som en elhandelsvirksomhed indmelder i datahubben, kunne verificeres på grundlag af en aftale med køberen af elektricitet.
Det bestemmes i elafgiftslovens § 9, stk. 7, at får en registreret virksomhed meddelelse fra Energinet.dk eller en elhandelsvirksomhed om, at et særligt afgiftsforhold ikke kan verificeres, skal den registrerede virksomhed ved brug af uafhængige kilder undersøge, om meddelelsen er berettiget.
Energinet.dk anvender efter § 9, stk. 8, 1. pkt., i elafgiftsloven oplysninger i egne registre om særlige afgiftsforhold, som er nævnt i elafgiftslovens § 2, stk. 3 og 4, eller i § 6, stk. 6, i lov nr. 1390 af 23. december 2012 om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, lov om afgift af elektricitet og ligningsloven (Støtte til solcelleanlæg og øvrige små vedvarende energi-anlæg m.v.), til verifikation af oplysninger i datahubben efter elafgiftslovens § 9, stk. 2. Der er tale om to særlige afgiftsforhold i form af nævnte to separate fritagelser for elafgift for el produceret på elproduktionsanlæg ved anvendelse af vedvarende energi, herunder solenergi.
Efter elafgiftslovens § 9, stk. 8, 2. pkt., stiller Energinet.dk disse oplysninger om de to særlige afgiftsforhold i form af de to afgiftsfritagelser for elafgift for el produceret på elproduktionsanlæg ved anvendelse af vedvarende energi til rådighed for en registreret virksomheds undersøgelser i henhold til elafgiftslovens § 9, stk. 7.
Det foreslås, at der indsættes et nyt 3. pkt. i elafgiftslovens § 9, stk. 8, hvormed det foreslås, at energi-, forsynings- og klimaministeren skal stille egne oplysninger om de særlige afgiftsforhold, der er omfattet af elafgiftslovens § 9, stk. 8, 1. pkt., til rådighed for Energinet dels til den verifikation, som er nævnt i elafgiftslovens § 9, stk. 2, og dels med henblik på, at Energinet stiller oplysningerne til rådighed for en registreret virksomheds undersøgelser i henhold til elafgiftslovens § 9, stk. 7.
Det bemærkes, at efter § 1, nr. 1-3, i lov nr. 1049 af 12. september 2017 begrænses nævnte særlige afgiftsforhold, der er omfattet af elafgiftslovens § 2, stk. 3 og 4. Lovens § 1, nr. 4 og 5 indeholder en konsekvensændring, hvorefter henvisningen til § 2, stk. 3 og 4, i elafgiftslovens § 9, stk. 1, og § 9, stk. 8, 1. pkt., ændres til en henvisning til elafgiftslovens § 2, stk. 3-7. Denne begrænsning af det særlige afgiftsforhold og konsekvensændringerne har virkning fra og med den 1. april 2018.
Forslagets lovbestemmelse er formuleret, så den omfatter oplysninger om de særlige afgiftsforhold, der til enhver tid er omfattet elafgiftslovens § 9, stk. 8, 1. pkt. Dermed er det tilsigtet, at forslaget omfatter oplysninger om det særlige afgiftsforhold efter elafgiftslovens § 2, stk. 3 og 4, som nævnes i elafgiftslovens § 9, stk. 8, 1. pkt., også efter, at dette særlige afgiftsforhold i henhold til ovennævnte lov nr. 1049 af 12. september 2017 er blevet begrænset med virkning fra og med den 1. april 2018.
Forslaget skyldes, at den løbende drift af stamdataregistret for elproduktionsanlæg, som rummer oplysninger vedrørende disse to særlige afgiftsforhold, pr. 1. januar 2018 vil blive overført til energi-, forsynings- og klimaministeren. Stamdataregisteret over elproduktionsanlæg indeholder f.eks. oplysninger om elproduktionsanlægs ejerforhold og placering.
Baggrunden herfor er overflytningen af opgaver pr. 1. januar 2018 fra Energinet.dk til energi-, forsynings- og klimaministeren i medfør af lovforslaget. Se nærmere om baggrunden for overførslen af opgaverne fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren i afsnit 2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Der foreslås kort sagt en ændring af elafgiftsloven, som hænger sammen med, at den løbende drift af stamdataregistret for elproduktionsanlæg pr. 1. januar 2018 vil blive overført fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren, og med at Energinet fortsat har behov for oplysninger i stamdataregistret til at udføre nærmere pligtmæssige verifikationer m.v. i henhold til elafgiftsloven. Med forslaget indsættes derfor en hjemmel i elafgiftsloven til, at energi-, forsynings- og klimaministeren stiller disse oplysninger i stamdataregistret til rådighed for Energinet.
Herefter er der lovhjemmel til, at energi-, forsynings- og klimaministeren stiller egne oplysninger, dvs. alle relevante oplysninger, der vedrører de omhandlede to særlige afgiftsforhold, jf. elafgiftslovens § 9, stk. 8, 1. og 2. pkt., og det foreslåede 3. pkt., og som befinder sig hos energi-, forsynings- og klimaministeren og myndigheder inden for ministerens ressort - herunder i stamdataregisteret over elproduktionsanlæg - til rådighed for Energinet til virksomhedens verifikation vedrørende aftagenumres særlige afgiftsforhold. Herunder kan Energinet tilrette oplysninger i datahubben, hvis der ikke er overensstemmelse med oplysningerne i stamdataregistret over elproduktionsanlæg.
Endvidere vil der være lovhjemmel til, at disse relevante oplysninger, som energi-, forsynings- og klimaministeren har i sin besiddelse, og som stilles til rådighed for Energinet, kan anvendes af en registreret virksomhed til dens undersøgelser vedrørende særlige afgiftsforhold efter elafgiftslovens § 9, stk. 7.
Det bemærkes, at stamdataregistret er oprettet i henhold til en bemyndigelse til energi-, forsynings- og klimaministeren i elforsyningslovens § 85 a, stk. 2, nr. 2, hvorfor selve overflytningen fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren ikke kræver lovændring.
Ved forslaget om et nyt 3. pkt. i elafgiftslovens § 9, stk. 8, forudsættes det, at alle overførsler af data og meddelelser fra energi-, forsynings- og klimaministeren til Energinet og fra Energinet til registrerede virksomheder efter reglen i det foreslåede nye punktum overholder persondatalovens almindelige regler. Det er således ikke tilsigtet, at registrerede personer skal have en dårligere retsstilling end efter de gældende regler.
Det kan ikke udelukkes, at oplysningerne - eller visse af oplysningerne - fra stamdataregistret, der stilles til rådighed for Energinet, indebærer personoplysninger. I det tilfælde at der er tale om personoplysninger, er det forudsætningen, at reglerne i persondataloven overholdes.
Reglen er vigtig, idet energi-, forsynings- og klimaministeren herefter kan videregive eventuelle personoplysninger fra stamdataregistret til Energinet med henvisning til, at det er nødvendigt for at overholde en retlig forpligtelse jf. persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 3.