LOV nr 1667 af 26/12/2017
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi, lov om naturgasforsyning, lov om Energinet.dk, lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love (Overførsel af opgaver fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren m.v.) § 1
I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 418 af 25. april 2016, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 466 af 18. maj 2011, § 8 i lov nr. 427 af 18. maj 2016, § 1 i lov nr. 1755 af 27. december 2016, § 1 i lov nr. 1756 af 27. december 2016 og § 1 i lov nr. 662 af 8. juni 2017 og senest ved § 1 i lov nr. 1399 af 5. december 2017, foretages følgende ændringer:
1. I § 2, stk. 4, 2. pkt., udgår », herunder at denne administration varetages af Energinet.dk«.
2. § 3 ophæves.
3. I § 8, stk. 1, udgår »kollektive elforsyningsvirksomheders«.
4. I § 8, stk. 1, nr. 1 og 2, ændres »Energinet.dk’s« til: »Energi-, forsynings- og klimaministerens«.
5. I § 8, stk. 1, nr. 1, udgår »indbetalinger og« og », 48«.
6. I § 8, stk. 1, nr. 2, udgår »§ 27 a, stk. 1, nr. 2,« og »30,«.
7. I § 8, stk. 1, indsættes efter nr. 2 som nyt nummer:
»3) Energinets omkostninger til ydelser efter bestemmelserne i § 27 a, stk. 1, nr. 2, og § 30 i denne lov.«
Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 4 og 5.
8. I § 8, stk. 4, 1. pkt., indsættes efter »stk. 1«: », og indberetter forventede og afholdte omkostninger til energi-, forsynings- og klimaministeren, der beregner de samlede omkostninger efter stk. 1«.
9. § 8, stk. 4, 2. pkt., affattes således:
»Energinet oplyser på baggrund heraf elhandelsvirksomhederne om det beløb, som elhandelsvirksomhederne skal opkræve fra elforbrugerne og indbetale til Energinet.«
10. I § 8, stk. 4, 3. pkt., indsættes efter »dækker«: »energi-, forsynings- og klimaministerens og«, og »afholdte« udgår.
11. I § 8, stk. 4, 4. pkt., indsættes efter »mellem«: »ministeren,«.
12. I § 8, stk. 5, 1. pkt., udgår »kollektive elforsyningsvirksomheders«.
13. § 8, stk. 5, 2. og 3. pkt., ophæves.
14. I § 8 a, stk. 1, 1. pkt., ændres »og 44-50« til: », 44-47, 49 og 50«.
15. I § 28, stk. 1, indsættes efter »i samarbejde med«: »energi-, forsynings- og klimaministeren og«.
16. I § 28, stk. 2, nr. 2, udgår »og til belysning af opfyldelsen af offentlige forpligtelser«.
17. I § 58, stk. 10, § 58 b, stk. 4, og § 58 c, stk. 8, ændres »det i § 3 nævnte udvalg« til: »et udvalg nedsat af Folketinget«.
18. § 58 c, stk. 6, ophæves.
Stk. 7-13 bliver herefter stk. 6-12.
19. I § 58 c, stk. 7, der bliver stk. 6, udgår »efter stk. 6«.
20. I § 58 c, stk. 12, der bliver stk. 11, udgår », jf. stk. 6«.
21. § 58 c, stk. 13, der bliver stk. 12, affattes således:
»Stk. 12. Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om, hvordan produktionsomkostningerne for elektricitet produceret af tilskudsmodtagere skal opgøres. Energi-, forsynings- og klimaministeren kan herunder fastsætte regler om, at tilskudsmodtagere skal meddele ministeren de oplysninger, der er nødvendige for at opgøre produktionsomkostninger efter 1. pkt.«
22. I § 59, stk. 1, 1. pkt., og § 65 a, stk. 2, ændres »Energinet.dk« til: »energi-, forsynings- og klimaministeren«.
23. I § 59, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, og § 65 a, stk. 1 og 3, ændres »Energinet.dk« til: »Energi-, forsynings- og klimaministeren«.
24. I § 59, stk. 1, 2. pkt., ændres »retningslinjer for« til: »nærmere regler om«.
25. § 78, stk. 11 og 12, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 11. Omkostninger, som er forbundet med Energitilsynets drift og opgavevaretagelse efter denne lov eller regler udstedt i medfør af loven eller efter bestemmelser indeholdt i eller udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om betingelserne for netadgang i forbindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling eller Europa-Parlamentets og Rådets forordning om integritet og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne, betales af de virksomheder, som Energitilsynet fører tilsyn med efter denne lov eller regler udstedt i medfør af loven eller efter bestemmelser indeholdt i eller udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om betingelserne for netadgang i forbindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling eller Europa-Parlamentets og Rådets forordning om integritet og gennemsigtighed på engrosenergimarkederne, jf. dog stk. 12.
Stk. 12. Netvirksomhederne og elhandelsvirksomhederne betaler halvårligt et beløb til Energitilsynet til dækning af Energitilsynets omkostninger til opgaver efter §§ 4 og 37-37 b og regler udstedt i medfør heraf. Det samlede beløb fastsættes til 0,2 mio. kr. Beløbet reguleres en gang årligt pr. 1. juli med den sats for det generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet. Energi-, forsynings- og klimaministeren offentliggør reguleringer hvert år, første gang pr. 1. juli 2019. Halvdelen af det samlede beløb betales af netvirksomhederne og opkræves hos netvirksomhederne i forhold til den mængde elektricitet, som er transporteret gennem netvirksomhedens net til forbrug i Danmark, på baggrund af opgørelser over målinger af forbrug af elektricitet i det foregående kalenderår. Halvdelen af det samlede beløb betales af elhandelsvirksomhederne og opkræves hos elhandelsvirksomhederne i forhold til den mængde elektricitet, som elhandelsvirksomhederne har leveret til forbrug i Danmark, på baggrund af opgørelser over målinger af forbrug af elektricitet i det foregående kalenderår.
Stk. 13. Energitilsynet fastsætter regler om betaling og opkrævning af beløb til dækning af omkostningerne efter stk.11 og 12, jf. dog stk. 14. Afgørelser truffet i henhold til regler fastsat i medfør af 1. pkt. kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.
Stk. 14. Energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter regler om betaling og opkrævning af beløb til dækning af Energitilsynets omkostninger i forbindelse med Energitilsynets opgaver efter loven eller regler udstedt i medfør af loven angående netvirksomhedernes opgaver vedrørende energibesparelser.«
Stk. 13 bliver herefter stk. 15.
26. I § 84, stk. 1, indsættes som 2. pkt.:
»Ministeren kan herudover fra kollektive elforsyningsvirksomheder, elhandelsvirksomheder og elproducenter indhente oplysninger, der er nødvendige for varetagelsen af ministerens opgaver efter loven.«
27. I § 84 b, stk. 4, ændres »værdipapirhandelsloven« til:»lov om kapitalmarkeder«.
28. I § 85 d, stk. 1, ændres », mod regler eller afgørelser i henhold til loven eller mod Europa-Parlamentets og Rådets forordning om betingelserne for netadgang i forbindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling,« til: »eller mod Europa-Parlamentets og Rådets forordning om betingelserne for netadgang i forbindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling, eller mod regler udstedt i medfør af loven eller forordningen eller afgørelser truffet i henhold til nævnte regler,«.
29. I § 87, stk. 2, ændres »bestemmelserne i« til: »bestemmelser indeholdt i eller udstedt i medfør af«.
30. I § 89, stk. 1, 2. pkt., indsættes efter »behandler Energiklagenævnet klager over afgørelser truffet af energi-, forsynings- og klimaministeren eller Energitilsynet efter«: »bestemmelser indeholdt i eller udstedt i medfør af«.
31. I § 89, stk. 2, ændres »§ 8, stk. 5, jf. § 8, stk. 1, nr. 3,« til: »§ 8, stk. 4, jf. § 8, stk. 1, nr. 4«, og »og § 58 c og regler udstedt i henhold til § 58 c« udgår.
Forarbejder til Lov om ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi, lov om naturgasforsyning, lov om Energinet.dk, lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love (Overførsel af opgaver fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren m.v.) § 1
RetsinformationTil nr. 1
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan efter elforsyningslovens § 2, stk. 4, bestemme, at adgangen til dispensation fra kravet om, at kommunal elproduktion ved solcelleanlæg skal udøves i selskaber med begrænset ansvar, begrænses eller stoppes, herunder at denne administration varetages af Energinet.dk (Energinet). Om navneændringen til Energinet henvises der til afsnit 1 i de almindelige bemærkninger
Det foreslås, at adgangen for ministeren til at bestemme, at administrationen varetages af Energinet.dk, udgår. Det skyldes, at opgaven pr. 1. januar 2018 i medfør af dette lovforslag foreslås overført til energi-, forsynings- og klimaministeren.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger for en nærmere beskrivelse af baggrunden for overførslen af opgaver fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren.
Til nr. 2
Efter elforsyningslovens § 3 orienterer energi-, forsynings- og klimaministeren ved en årlig redegørelse et af Folketinget nedsat udvalg om væsentlige forhold vedrørende landets elforsyning.
Det foreslås, at lovens § 3 ophæves.
Bestemmelsen foreslås ophævet, fordi den ikke længere tjener det tilsigtede formål. Baggrunden herfor er, at redegørelsen indeholder emner, som der tillige redegøres for i andre redegørelser på elforsyningsområdet. Informationen til Folketinget varetages derfor også gennem de øvrige redegørelser, herunder særligt gennem den energipolitiske redegørelse. Det er således muligt at redegøre for forholdene i enten andre redegørelser, ved en selvstændig orientering til Folketinget eller gennem lovgivningsprocessen i forbindelse med den konkrete sag. Der ses ikke at være væsentlige forhold vedrørende landets elforsyning, som der ikke i øvrigt redegøres for.
Til nr. 3
Efter elforsyningslovens § 8, stk. 1, skal alle elforbrugere her i landet, medmindre omkostningerne er finansieret af statsmidler, jf. § 8, stk. 5, eller andet følger af §§ 8 a, 8 b og 9 a, betale en forholdsmæssig andel af de kollektive elforsyningsvirksomheders nødvendige omkostninger ved at gennemføre nærmere angivne offentlige forpligtelser. Kollektive elforsyningsvirksomheder er defineret i elforsyningslovens § 5, nr. 10.
En væsentlig del af de offentlige forpligtelser vedrører omkostninger til støtte til elektricitet, som er produceret på anlæg, som anvender vedvarende energikilder, f.eks. solcelleanlæg, vindmøller, biogas- og biomasseanlæg. Hertil kommer bl.a. en række af Energinets omkostninger til opretholdelse af tilstrækkelig produktionskapacitet af hensyn til forsyningssikkerheden og visse udgifter hos netvirksomhederne i forbindelse med forskning og nettilslutning m.v. af vedvarende energianlæg.
Det foreslås, at de kollektive elforsyningsvirksomheder udgår af elforsyningslovens § 8, stk. 1.
§ 8, stk. 1, skal således ikke alene omhandle de kollektive elforsyningsvirksomheders omkostninger, men tillige energi-, forsynings- og klimaministerens omkostninger i forbindelse med administrationen. Derfor skal bestemmelsen ikke begrænses til de kollektive elforsyningsvirksomheder.
Ændringen er en konsekvens af, at en række opgaver i medfør af dette lovforslag foreslås overført fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren.
Varetagelsen af opgaverne forventes delegeret til Energistyrelsen i medfør af bekendtgørelse om Energistyrelsens opgaver og beføjelser. Der er således ikke tale om, at nye eller ændrede opgaver foreslås finansieret efter elforsyningslovens § 8 (den såkaldte PSO-bestemmelse).
Formålet med den foreslåede ændring i elforsyningslovens § 8, stk. 1, er at skabe mulighed for, at det fremover er energi-, forsynings- og klimaministerens og ikke Energinets ansvar at administrere det gebyr, som energiforbrugerne betaler til opfyldelse af de offentlige forpligtelser, som er nævnt i lovens § 8, stk. 1.
Energinet vil dog forsat skulle varetage visse opgaver i forbindelse med bestemmelsen. Med ændringen skabes grundlag for, at en række myndighedsopgaver overføres fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren, således at Energinet fremover i højere grad vil kunne fokusere på de egentlige opgaver som transmissions- og systemoperatør (TSO).
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger for en nærmere beskrivelse af baggrunden for overførslen af opgaver fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren.
De foreslåede ændringer har ikke betydning for elforbrugernes udgifter eller øvrige forhold efter bestemmelsen.
Til nr. 4
Det følger af elforsyningslovens § 8, stk. 1, nr. 1, at Energinet.dk’s (Energinets) omkostninger til offentlige forpligtelser i form af indbetalinger og ydelser til støtte til elektricitet, som er produceret på anlæg, som anvender vedvarende energikilder, f.eks. solcelleanlæg, vindmøller, biogas- og biomasseanlæg, efter bestemmelserne i VE-lovens §§ 21, 35 a, 35 b, 36-40, 42 og 43, 43 a, stk. 2-6, og §§ 45, 46, 48 og 49, skal dækkes af alle elforbrugere her i landet, medmindre omkostningerne er finansieret af statsmidler, jf. elforsyningslovens § 8, stk. 5, eller andet følger af lovens §§ 8 a, 8 b og 9 a.
Det samme gælder ift. elforsyningslovens § 8, stk. 1, nr. 2, vedrørende til Energinet.dk’s (Energinets) omkostninger til offentlige forpligtelser i form af opretholdelse af forsyningssikkerheden og visse udgifter hos netvirksomhederne i forbindelse med forskning og nettilslutning m.v. af vedvarende energianlæg efter bestemmelserne i lovens § 27 a, stk. 1, nr. 2, om sikring af tilstrækkelig produktionskapacitet i elforsyningssystemet af hensyn til forsyningssikkerheden, § 30 om opretholdelse af brændselslagre af hensyn til forsyningssikkerheden og §§ 58 og 58 b om pristillæg til elektricitet produceret på decentrale kraftvarmeanlæg og elproduktionsanlæg.
I elforsyningslovens § 8, stk. 1, nr. 1 og 2, foreslås ”Energinet.dk’s” ændret til ”Energi-, forsynings- og klimaministerens”, således at det er ministerens omkostninger til ydelser efter de nævnte bestemmelser i lovens § 8, stk. 1, nr. 1 og 2, som dækkes af elforbrugerne.
Forslaget er en konsekvens af, at opgaverne, som Energinet i dag varetager i medfør af de pågældende bestemmelser, med dette lovforslag foreslås overført fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren. Der er således ikke med forslaget tilsigtet materielle ændringer af de angivne bestemmelser. Varetagelsen af opgaverne forventes delegeret til Energistyrelsen i medfør af bekendtgørelse om Energistyrelsens opgaver og beføjelser.
De foreslåede ændringer som følge af overførslen af opgaver fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren har ikke betydning for elforbrugernes eller elproducenternes udgifter eller øvrige forhold efter bestemmelsen.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger for en nærmere beskrivelse af baggrunden for overførslen af opgaver fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren.
Til nr. 5
Efter elforsyningslovens § 8, stk. 1, nr. 1, gælder det for Energinet.dk’s (Energinets) omkostninger til offentlige forpligtelser i form af indbetalinger og ydelser til støtte til elektricitet, som er produceret på anlæg, som anvender vedvarende energikilder, f.eks. solcelleanlæg, vindmøller, biogas- og biomasseanlæg, efter bestemmelserne i VE-lovens §§ 21, 35 a, 35 b, 36-40, 42 og 43, 43 a, stk. 2-6, og §§ 45, 46, 48 og 49, at alle elforbrugere her i landet, medmindre omkostningerne er finansieret af statsmidler, jf. elforsyningslovens § 8, stk. 5, eller andet følger af lovens §§ 8 a, 8 b og 9 a, skal betale en forholdsmæssig andel af de kollektive elforsyningsvirksomheders nødvendige omkostninger ved at gennemføre de angivne offentlige forpligtelser.
Hertil kommer bl.a. en række af Energinets omkostninger til opretholdelse af tilstrækkelig produktionskapacitet af hensyn til forsyningssikkerheden og visse udgifter hos netvirksomhederne i forbindelse med forskning og nettilslutning m.v. af vedvarende energianlæg. Energinet får således efter elforsyningslovens § 8, stk. 1, nr. 1, dækket udgifter ved indbetaling af de skyldige beløb fra elhandelsvirksomhederne.
Det foreslås, at indbetalinger til omkostninger i medfør af de nævnte bestemmelser udgår i stk. 1. nr. 1.
Da Energinets opgaver efter elforsyningslovens § 8 foreslås samlet i et nyt § 8, stk. 1, nr. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 7, foreslås lovens § 8, stk. 1, nr. 1, konsekvensændret, så den alene omfatter finansiering af de PSO-opgaver, som overføres til ministeren.
Der er således ingen materielle ændringer forbundet med ændringen. Der ændres ved forslaget ikke på, at Energinet skal sikre, at elhandelsvirksomhederne indbetaler de korrekte beløb til dækning af udgifterne ved de offentlige opgaver efter lovens § 8, stk. 4.
Desuden foreslås henvisningen til VE-lovens § 48 at udgå af lovens § 8, stk. 1, nr. 1. Der er tale om en konsekvensændring, da VE-lovens § 48 foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 2, nr. 10.
Til nr. 6
Efter elforsyningslovens § 8, stk. 1, gælder det bl.a. for Energinet.dk’s (Energinets) omkostninger til ydelser efter bestemmelserne i lovens § 27 a, stk. 1, nr. 2, om sikring af tilstrækkelig produktionskapacitet i elforsyningssystemet af hensyn til forsyningssikkerheden og § 30 om opretholdelse af brændselslagre af hensyn til forsyningssikkerheden, at alle elforbrugere her i landet, medmindre omkostningerne er finansieret af statsmidler, jf. § 8, stk. 5, eller andet følger af §§ 8 a, 8 b og 9 a, skal betale en forholdsmæssig andel af de kollektive elforsyningsvirksomheders nødvendige omkostninger ved at gennemføre de angivne offentlige forpligtelser.
Henvisningerne til elforsyningslovens § 27 a, stk. 1, nr. 2, og § 30 i lovens § 8, stk. 1, nr. 2, foreslås at udgå.
Der er tale om en konsekvensændring, idet Energinets omkostninger til ydelser efter bestemmelserne i § 27 a, stk. 1, nr. 2, og § 30 foreslås samlet i lovens § 8, stk. 1, nr. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 7.
Til nr. 7
Efter elforsyningslovens § 8, stk. 1, skal alle elforbrugere her i landet, medmindre omkostningerne er finansieret af statsmidler, jf. § 8, stk. 5, eller andet følger af §§ 8 a, 8 b og 9 a, betale en forholdsmæssig andel af de kollektive elforsyningsvirksomheders nødvendige omkostninger ved at gennemføre nærmere angivne offentlige forpligtelser. En væsentlig del af de offentlige forpligtelser vedrører omkostninger til støtte til elektricitet, som er produceret på anlæg, som anvender vedvarende energikilder, f.eks. solcelleanlæg, vindmøller, biogas- og biomasseanlæg. Hertil kommer bl.a. en række af Energinet.dk´s (Energinets) omkostninger til opretholdelse af tilstrækkelig produktionskapacitet af hensyn til forsyningssikkerheden og visse udgifter hos netvirksomhederne i forbindelse med forskning og nettilslutning m.v. af vedvarende energianlæg.
Energinet.dk’s (Energinets) udgifter til de offentlige forpligtelser, som skal dækkes af alle elforbrugere, fremgår af elforsyningslovens § 8, stk. 1, nr. 1, om omkostninger til støtte til elektricitet, som er produceret på anlæg, som anvender vedvarende energikilder, f.eks. solcelleanlæg, vindmøller, biogas- og biomasseanlæg, og § 8, stk. 1, nr. 2, om omkostninger til opretholdelse af forsyningssikkerheden og visse udgifter hos netvirksomhederne i forbindelse med forskning og nettilslutning m.v. af vedvarende energianlæg.
I forbindelse med overdragelse af opgaver fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren, vil hovedparten af opgaver i medfør af § 8, stk. 1, nr. 1 og 2, overgå til ministeren. Det foreslås at udskille de opgaver, der fortsat skal varetages af Energinet, i et nyt § 8, stk. 1, nr. 3, for at tydeliggøre, hvilke opgaver der fortsat varetages af Energinet.
Energinet skal i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 8, stk. 1, nr. 3, som fortsat varetage de forsyningssikkerhedsopgaver, der er nævnt i elforsyningslovens § 27 a, stk. 1, nr. 2, om Energinets ansvar for opretholdelse af forsyningssikkerhed ved sikring af tilstrækkelig produktionskapacitet og § 30 om Energinets opgaver vedrørende sikring af lagre af energi. Disse opgaver foreslås flyttet fra lovens § 8, stk. 1, nr. 2, og opgavefordelingen og varetagelsen af disse opgaver er dermed ikke ændret, men samles i den foreslåede bestemmelse i § 8, stk. 1, nr. 3, for at klargøre, hvilke opgaver Energinet har i relation til lovens § 8.
Til nr. 8
Efter den gældende bestemmelse i elforsyningslovens § 8, stk. 4, skal de kollektive elforsyningsvirksomheder afholde omkostningerne til de offentlige forpligtelser, som påhviler dem, og som er nævnt i lovens § 8, stk. 1. Herefter opkræver elhandelsvirksomhederne beløb fra elforbrugerne til dækning af omkostningerne og indbetaler de opkrævede midler til Energinet.dk (Energinet), som dækker egne og de øvrige kollektive elforsyningsvirksomheders afholdte omkostninger til de offentlige forpligtelser.
Energinet har hidtil beregnet og udmeldt de forventede omkostninger for en kommende 3-måneders periode og udmeldt det beløb, som elhandelsvirksomhederne for det kommende kvartal skal opkræve fra elforbrugerne og indbetale til Energinet.dk.
Beregningen af de forventede omkostninger til de offentlige forpligtelser sker på baggrund af virksomhedernes vurderinger af de forventede omkostninger i det kommende kvartal og de faktiske omkostninger i den foregående periode. Er der opkrævet for meget eller for lidt i den foregående periode, justeres beløbet i de kommende perioder.
Som følge af opgaveoverdragelsen fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren skal både beregningen af de forventede udgifter til de offentlige forpligtelser og udbetalingen af størstedelen af disse fremover varetages af ministeren.
Beregningen af de forventede, fremtidige udgifter til de offentlige forpligtelser forventes at blive tilrettelagt på samme måde som i dag, således at ministeren beregner forventede, herunder egne omkostninger til at dække de forpligtelser, som er nævnt i lovens § 8, stk. 1, nr. 1 og 2, og tillægger de kollektive elforsyningsvirksomheders omkostninger, som affattet ved dette lovforslags § 8, stk. 1, nr. 3-5.
På baggrund af ministerens opgørelse af de samlede omkostninger efter lovforslagets § 1, nr. 8, (ændringen af § 8, stk. 4, 1. pkt.) er det efter forslaget fortsat Energinet, der via datahubben, som nævnt i elforsyningslovens § 72 a, oplyser elhandelsvirksomhederne om det beløb, som disse skal opkræve fra elforbrugerne og indbetale til Energinet. jf. forslaget til § 1, nr. 9.
Med hensyn til dækning af omkostningerne foreslås, at det i elforsyningslovens § 8, stk. 4, 1. pkt., fastlægges, at de kollektive elforsyningsvirksomheder skal indberette omkostningerne direkte til energi-, forsynings- og klimaministeren, der på baggrund heraf beregner de samlede omkostninger, der skal dækkes som offentlige forpligtelser.
Varetagelsen af opgaverne forventes delegeret til Energistyrelsen i medfør af bekendtgørelse om Energistyrelsens opgaver og beføjelser.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger for en nærmere beskrivelse af baggrunden for overførslen af opgaver fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren.
Til nr. 9
Efter elforsyningslovens § 8, stk. 4, skal de kollektive elforsyningsvirksomheder afholde omkostningerne til de offentlige forpligtelser, som påhviler dem, og som er nævnt i lovens § 8, stk. 1. Virksomhederne indberetter herefter de afholdte udgifter til Energinet.dk (Energinet), som beregner de samlede udgifter og udmelder det beløb, som elhandelsvirksomhederne skal opkræve fra elforbrugerne og indbetale til Energinet. Energinet dækker herefter virksomhedernes udgifter til opfyldelse af offentlige forpligtelser efter lovens § 8, stk. 1, og de udgifter til opfyldelse af offentlige forpligtelser efter lovens § 8, stk. 1, som Energinet selv har afholdt.
Net- og transmissionsvirksomhederne indberetter de afholdte udgifter til Energinet, som på baggrund heraf og på baggrund af de udgifter, som Energinet selv har afholdt, beregner de samlede udgifter og udmelder det PSO-beløb, som elhandelsvirksomhederne skal opkræve fra elforbrugerne og indbetale til Energinet.
Som det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 8, foreslås det, at det fremover er ministeren, der opgør de samlede omkostninger til de offentlige forpligtelser efter stk. 1. Det foreslås som følge heraf, at det i et nyt 2. pkt. i lovens § 8, stk. 4, fastsættes, at Energinet på baggrund af ministerens opgørelse af de samlede omkostninger efter lovens § 8, stk. 4, 1. pkt., oplyser elhandelsvirksomhederne om det beløb, som disse skal opkræve fra elforbrugerne og indbetale til Energinet. Dette forudsættes at ske gennem den datahub, som er nævnt i lovens § 72 a. Det vil efter forslaget således fortsat være Energinet, der modtager de opkrævede beløb fra elhandelsvirksomhederne. Da det er Energinet, der har kontakten til elhandelsvirksomhederne og administrerer datahubben, er det mest hensigtsmæssigt, at det fortsat er Energinet, der varetager disse opgaver.
Til nr. 10
Efter elforsyningslovens § 8, stk. 4, skal de kollektive elforsyningsvirksomheder afholde omkostningerne til de offentlige forpligtelser, som påhviler dem, og som er nævnt i lovens § 8, stk. 1. De kollektive elforsyningsvirksomheder indberetter herefter de afholdte udgifter til Energinet.dk (Energinet), som beregner de samlede udgifter og udmelder det beløb, som elhandelsvirksomhederne skal opkræve fra elforbrugerne og indbetale til Energinet.dk (Energinet). Energinet.dk (Energinet) dækker herefter virksomhedernes udgifter til opfyldelse af offentlige forpligtelser efter lovens § 8, stk. 1, og de udgifter til opfyldelse af offentlige forpligtelser efter lovens § 8, stk. 1, som Energinet.dk (Energinet) selv har afholdt.
Efter forslaget vil det fremover være energi-, forsynings- og klimaministeren, der beregner de samlede omkostninger til de offentlige forpligtelser og afholder den væsentligste del af omkostningerne til de offentlige forpligtelser, jf. forslaget til § 1, nr. 4 og 8.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets, § 1, nr. 9, er det efter forslaget fortsat Energinet, der modtager de opkrævede beløb fra elhandelsvirksomhederne. Det foreslås derfor, at det i elforsyningslovens § 8, stk. 4, 3. pkt., klargøres, at Energinet også skal dække udgifterne til samtlige offentlige forpligtelser. I praksis vil dette ske ved, at Energinet overfører det beløb til energi-, forsynings- og klimaministeren, som efter ministerens vurdering er nødvendigt for, at ministeren kan dække udgifterne til de offentlige forpligtelser, som er nævnt i lovens § 8, stk. 1, nr. 1 og 2, i den pågældende periode. Det drejer sig om pristillæg og andre tillæg til producenter af vedvarende og miljøvenlig energi og udgør størstedelen af de opkrævede PSO-midler.
Energinet skal desuden dække de omkostninger, som de kollektive elforsyningsvirksomheder har afholdt til de offentlige forpligtelser efter § 8 stk. 1, nr. 3-5. Kollektive elforsyningsvirksomheder er defineret i elforsyningslovens § 5, nr. 10 (dvs. i denne sammenhæng Energinet og netselskaberne). De væsentligste af disse omkostninger er de udgifter, som Energinet selv afholder efter bestemmelserne i elforsyningslovens §§ 27 a, 30 og 67 og § 30 i lov om fremme af vedvarende energi. Hertil kommer netvirksomhedernes udgifter til offentlige forpligtelser, som omfatter visse forskningsudgifter samt visse nettilslutningsomkostninger, som netvirksomhederne har haft ved tilslutning af miljøvenlige elproduktionsanlæg til nettet, jf. lovens § 67 og § 30 i lov om fremme af vedvarende energi. Der er primært tale om opgaver, der knytter sig til elforsyningsnettet, og det er derfor mest hensigtsmæssigt, at Energinet fortsat varetager den praktiske opgave med at dække disse omkostninger.
Efter forslaget er det energi-, forsynings- og klimaministeren, der beregner de samlede omkostninger til de offentlige forpligtelser, jf. forslaget til § 1, nr. 8, men det vil som i dag efter forslaget fortsat være Energinet, der skal oplyse elhandelsvirksomheder om det beløb, som disse skal opkræve fra elforbrugerne til dækning af de offentlige forpligtelser. Det er ligeledes Energinet, der skal sikre, at elhandelsvirksomhederne indbetaler de korrekte beløb til Energinet til dækning af udgifterne ved de offentlige forpligtelser, jf. den foreslåede bestemmelse til § 1, nr. 9. Denne fordeling af opgaverne skyldes, at det er Energinet, der har kontakten til elhandelsvirksomhederne.
Ind- og udbetalinger følges ikke ad tidsmæssigt, og Energinet vil derfor som hidtil være ansvarlig for at opkræve og fordele midlerne videre til henholdsvis energi-, forsynings- og klimaministerens udbetaling til de berettigede efter § 8, stk. 1, nr. 1-2, og til de berettigede efter § 8, stk. 1, nr. 3-5. Udtrykket ”afholdte” i den gældende § 8 stk. 4, 3. pkt., forslås at udgå, da Energinet skal videresende de nødvendige midler til ministeren, inden disse videresendes til de berettigede, dvs. inden ministeren har afholdt omkostningerne.
Den gældende praksis, hvorefter Energinet holder de opkrævede midler til de offentlige forpligtelser adskilt fra virksomhedens øvrige midler vil blive fortsat, jf. lovens § 49.
Til nr. 11
Efter elforsyningslovens § 8, stk. 4, 4. pkt., kan energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætte regler om gennemførelsen af opgaverne nævnt i lovens § 8, stk. 4, om Energinet.dk’s (Energinets) opgørelse af omkostningerne til de offentlige forpligtelser, der er nævnt i lovens § 8, stk. 1, og elhandelsvirksomhedernes opkrævning fra elforbrugerne på baggrund af denne opgørelse og indbetaling til Energinet.dk (Energinet). Ministeren kan i den forbindelse fastsætte regler om samarbejdet mellem de kollektive elforsyningsvirksomheder og elhandelsvirksomhederne.
På baggrund af den foreslåede ændrede opgavefordeling mellem Energinet og energi-, forsynings- og klimaministeren, hvorefter ministeren også får en række opgaver i medfør af elforsyningslovens § 8, foreslås bemyndigelsen til ministeren i lovens § 8, stk. 4, 4. pkt., justeret, så ministeren også kan fastsætte regler om samarbejdet mellem ministeren, de kollektive elforsyningsvirksomheder og elhandelsvirksomhederne om de forhold, som er angivet i bestemmelsen. Varetagelsen af opgaverne forventes delegeret til Energistyrelsen i medfør af bekendtgørelse om Energistyrelsens opgaver og beføjelser.
Justeringen af bemyndigelsen giver ikke mulighed for, at ministeren kan fastsætte ændrede principper eller ændrede regler for selve betalingen, og bestemmelsen får derfor ikke økonomiske konsekvenser for elforbrugerne.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger for en nærmere beskrivelse af baggrunden for overførslen af opgaver fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren.
Til nr. 12
Det fremgår af elforsyningslovens § 8, stk. 5, 1. pkt., at staten på baggrund af en finanslovsbevilling afholder en del af de kollektive elforsyningsvirksomheders nødvendige omkostninger ved at gennemføre offentlige forpligtelser omfattet af lovens § 8, stk. 1, nr. 1-5.
Det foreslås, at »de kollektive elforsyningsvirksomheders» udgår af elforsyningslovens § 8, stk. 5, 1. pkt.
Ændringen er en konsekvens af den foreslåede ændrede opgavefordeling mellem Energinet og energi-, forsynings- og klimaministeren, hvorefter ministeren også får en række opgaver i medfør af elforsyningslovens § 8. Som følge heraf skal også dele af ministerens omkostninger efter lovens § 8, stk. 1, nr. 1 og 2, dækkes af finanslovsbevillingen.
Der er tale om en konsekvensændring, som ikke har betydning for kollektive elforsyningsvirksomheder eller elforbrugerne. Der er således ikke med forslaget tilsigtet materielle ændringer af elforsyningslovens § 8, stk. 5, 1. pkt. Varetagelsen af opgaverne forventes delegeret til Energistyrelsen i medfør af bekendtgørelse om Energistyrelsens opgaver og beføjelser.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger for en nærmere beskrivelse af baggrunden for overførslen af opgaver fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren.
Til nr. 13
Elforsyningslovens § 8, stk. 5, 2. pkt., indeholder regler vedrørende udbetaling af finanslovsmidler til Energinet.dk (Energinet) til dækning af de offentlige forpligtelser i stk. 1, nr. 1-5, idet statsmidler afsat til dækning af disse omkostninger skal udbetales månedligt til Energinet.dk (Energinet). Af stk. 5, 3. pkt., fremgår, at Energinet.dk (Energinet) skal fordele statsmidlerne ligeligt over året i forbindelse med den opgørelse af omkostningerne, som er nævnt i lovens § 8, stk. 4.
Det foreslås, at elforsyningslovens § 8, stk. 5, 2. og 3. pkt., ophæves.
Baggrunden for forslaget er, at de opgaver, som energi-, forsynings- og klimaministeren foreslås at udføre i medfør af lovens § 8, stk. 4, vedrører administration af terminer for udbetaling af finanslovsmidler til Energinet til dækning af omkostninger for de opgaver, som er nævnt i de foreslåede bestemmelser i lovens § 8, stk. 1, nr. 3-5. Den væsentligste del af opgaven med at dække udgifterne til de offentlige forpligtelser vil fremover blive varetaget af ministeren, jf. de foreslåede ændringer af § 8, stk. 1, nr. 1 og § 8, stk. 4. jf. lovforslagets § 1, nr. 4 og § 1, nr. 8, og der er derfor ikke behov for en regel om terminer for udbetaling af statsmidler til Energinet eller om, hvordan Energinet skal fordele statsmidlerne over året.
Til nr. 14
Efter elforsyningslovens § 8 a, stk. 1, kan energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætte regler om, at elforbrugere, der helt eller delvis selv producerer den elektricitet, de forbruger, under nærmere angivne betingelser kun skal betale pristillæg m.v. som nævnt i bl.a. VE-lovens § 48 i forhold til det elforbrug, som aftages gennem det kollektive elforsyningsnet.
Efter VE-lovens § 48 ydes der pristillæg til elproduktionsanlæg, som anvender flere forskellige vedvarende energikilder. Bestemmelsen omfatter elektricitet produceret på anlæg, hvor der anvendes solenergi, bølgekraft, vandkraft eller andre vedvarende energikilder sammen med andre energikilder, bortset fra biogas og biomasse.
Det foreslås, at henvisningen til VE-lovens § 48 i elforsyningslovens § 8 a, stk. 1, udgår, idet VE-lovens § 48 i medfør af dette lovforslag foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 2, nr. 10.
Der er således tale om en konsekvensændring af elforsyningslovens § 8 a, stk. 1.
Til nr. 15
Elforsyningslovens § 28 indeholder de opgaver, som påhviler Energinet.dk (Energinet) for at sikre, at de offentlige forpligtelser efter lovens § 8 opfyldes.
Den ændrede opgavefordeling mellem Energinet og energi-, forsynings- og klimaministeren i medfør af dette lovforslag indebærer, at enkelte bestemmelser i elforsyningslovens § 28 foreslås justeret.
I § 28, stk. 1, foreslås energi-, forsynings-, og klimaministeren indsat, således, at Energinet i samarbejde med energi-, forsynings- og klimaministeren og de øvrige kollektive elforsyningsvirksomheder skal sikre, at de offentlige forpligtelser efter lovens § 8 opfyldes.
Den foreslåede ændring følger af, at ministeren ud over de kollektive elforsyningsvirksomheder foreslås også at have en rolle i opfyldelsen af de offentlige forpligtelser efter lovens § 8.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger for en nærmere beskrivelse af baggrunden for overførslen af opgaver fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren.
Til nr. 16
Efter elforsyningslovens § 28, stk. 2, nr. 2, skal Energinet.dk udarbejde årlige oversigter og prognoser til brug for markedets aktuelle og potentielle aktører og til belysning af opfyldelsen af offentlige forpligtelser.
Det foreslås, at opgaven med at udarbejde oversigter og prognoser til belysning af opfyldelsen af offentlige forpligtelser udgår.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at Energinet ikke længere skal udarbejde de samme oversigter m.v. vedrørende opfyldelsen af de offentlige forpligtelser. Denne analyseopgave vil blive varetaget af energi-, forsynings- og klimaministeren.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger for en nærmere beskrivelse af baggrunden for overførslen af opgaver fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren.
Til nr. 17
Efter elforsyningslovens §§ 58, stk. 10, § 58 b, stk. 4, og § 58 c, stk. 8, kan energi-, forsynings- og klimaministeren efter forelæggelse for det i lovens § 3 nævnte udvalg fastsætte regler om, at pristillæg til elektricitet produceret på decentrale kraftvarmeanlæg, elproduktionsanlæg med affald som brændsel og andre kraftvarmeværker, som er bestemt til at levere fjernvarme, skal nedsættes, suspenderes eller bortfalde.
Efter lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås lovens § 3 ophævet, og henvisningen til lovens § 3 i lovens §§ 58, stk. 10, 58 b, stk. 4, og 58 c, stk. 8, foreslås derfor erstattet med en angivelse af, at ministeren kan fastsætte reglerne efter en forelæggelse for et udvalg nedsat af Folketinget. Det bemærkes i den forbindelse, at lovens § 58 c, stk. 8, bliver til § 58 c, stk. 7, idet det i lovforslagets § 1, nr. 18, foreslås, at lovens § 58 c, stk. 6 ophæves, hvorefter § 58 c, stk. 7-13 bliver stk. 6-12.
Det vil aktuelt være Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg, som energi-, forsynings- og klimaministeren vil forelægge sagen for til orientering.
Til nr. 18
Efter lovens § 58 c beregner og administrerer Energinet.dk (Energinet) pristillæg til elektricitet produceret på decentrale kraftvarmeanlæg og elproduktionsanlæg, som er angivet i elforsyningslovens §§ 58 og 58 b.
Det fremgår af ændringen til § 8, stk. 1, nr. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, at det fremover vil være energi-, forsynings- og klimaministeren, der varetager opgaverne efter lovens §§ 58 og 58 b og ikke Energinet. Det foreslås derfor, at lovens § 58 c, stk. 6, om, at administrationen, herunder beregningen og udbetalingen, varetages af Energinet, ophæves. Lovens § 58 c, stk. 7-13, bliver herefter § 58 c, stk. 6-12.
Varetagelsen af opgaverne forventes delegeret til Energistyrelsen i medfør af bekendtgørelse om Energistyrelsens opgaver og beføjelser.
Forslaget har ingen konsekvenser for elforbrugerne og elproducenterne, da opgaven vil blive varetaget efter samme regler og på samme måde, som denne hidtil har været varetaget af Energinet.
Til nr. 19
Efter elforsyningslovens § 58 c, stk. 7, afholder staten udgifterne til administrationen af ordningen nævnt i lovens § 58 c, stk. 6, om pristillæg til elektricitet produceret på decentrale kraftvarmeanlæg og elproduktionsanlæg, som er angivet i elforsyningslovens §§ 58 og 58 b.
Det foreslås, at henvisningen til elforsyningslovens § 58 c, stk. 6, i lovens § 58 c, stk. 7, udgår.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at lovens § 58 c, stk. 6, foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 1, nr. 18, hvorefter der ikke længere skal henvises til lovens § 58 c, stk. 6, i § 58 c, stk. 7.
Til nr. 20
Det fremgår af elforsyningslovens § 58 c, stk. 12, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte nærmere regler om administrationen af pristillæg til elektricitet produceret på decentrale kraftvarmeanlæg og elproduktionsanlæg, som er angivet i elforsyningslovens §§ 58 og 58 b, jf. lovens § 58 c, stk. 6. Disse regler kan vedrøre ansøgningsproceduren, og hvilke oplysninger en ansøger skal meddele Energinet.dk (Energinet) til brug for behandlingen af ansøgningen.
Elforsyningslovens § 58 c, stk. 6, foreslås i medfør af lovforslagets § 1, nr. 18, ophævet, idet det fremover vil være energi-, forsynings- og klimaministeren, der varetager opgaverne efter lovens §§ 58 og 58 b og ikke Energinet.
Derfor foreslås henvisningen i lovens § 58 c, stk. 12, til § 58 c, stk. 6, at udgå. Bemyndigelsen foreslås imidlertid opretholdt, da det fortsat er relevant, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om de administrative forhold omkring ordningen i forbindelse med behandlingen af ansøgninger. Udstedelsen af regler forventes delegeret til Energistyrelsen i medfør af bekendtgørelse om Energistyrelsens opgaver og beføjelser.
Til nr. 21
Efter elforsyningslovens § 58 c, stk. 13, kan energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætte regler om, at Energinet.dk (Energinet) skal opgøre produktionsomkostningerne for elektricitet produceret af tilskudsmodtagere, og om, hvordan omkostningerne skal opgøres, ligesom ministeren kan fastsætte regler om, at tilskudsmodtagere skal meddele Energinet.dk (Energinet) de oplysninger, der er nødvendige for at opgøre produktionsomkostninger.
Det foreslås at nyaffatte energiforsyningslovens § 58, stk. 13, som bliver til stk. 12. Det vil efter den foreslåede bestemmelse fremover være energi-, forsynings- og klimaministeren, der opgør produktionsomkostningerne med henblik på at vurdere, om tilskuddet kan føre til overkompensation. Dette er i øvrigt hensigtsmæssigt set i lyset af, at ministeren gennem administration af tilskudsordningen, jf. lovens § 58 c, stk. 7, som bliver stk. 6, bl.a. vil få kendskab til anlæggenes produktionsomkostninger.
Nyaffattelsen skyldes, at opgaverne i medfør af tilskudsordningen i § 58 c overføres fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren med virkning fra 1. januar 2018. Varetagelsen af opgaverne forventes delegeret til Energistyrelsen i medfør af bekendtgørelse om Energistyrelsens opgaver og beføjelser.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger for en nærmere beskrivelse af baggrunden for overførslen af opgaver fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren.
Til nr. 22
Efter bestemmelsen i § 59, stk. 1, 1. pkt. skal netvirksomhederne på timebasis indberette mængden af den elektricitet, der er produceret på anlæg omfattet af §§ 58, 58 b og 58 c til Energinet.dk (Energinet).
Efter bestemmelsen i § 65 a, stk. 2, skal ejerskab til et elproduktionsanlæg, hvortil der ydes pristillæg og ændringer i ejerskabet anmeldes til Energinet.dk (Energinet).
Det foreslås at ændre »Energinet.dk« til »energi-, forsynings- og klimaministeren« i elforsyningslovens § 59, stk. 1, 1. pkt., og § 65 a, stk. 2. Ændringen skyldes, at opgaverne, som varetages i medfør af de pågældende bestemmelser, i medfør af dette lovforslag foreslås overført fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren med virkning fra den 1. januar 2018. Der er således ikke med forslaget tilsigtet materielle ændringer af de angivne bestemmelser. Varetagelsen af opgaverne forventes delegeret til Energistyrelsen i medfør af bekendtgørelse om Energistyrelsens opgaver og beføjelser.
Opgaverne, som foreslås ændret på den beskrevne måde, omhandler netvirksomhedernes indberetning i medfør af elforsyningslovens § 59, stk. 1, 1. pkt., på timebasis af mængden af den elektricitet, der er produceret på anlæg omfattet af lovens §§ 58, 58 b og 58 c, samt anmeldelse i medfør af lovens § 65 a, stk. 2, af ejerskab til et elproduktionsanlæg, hvortil der ydes pristillæg efter lovens § 65 a, stk. 1, og ændringer i ejerskabet.
Til nr. 23
Det foreslås at ændre »Energinet.dk« til »Energi-, forsynings- og klimaministeren« i § 59, stk. 1, 2. pkt., § 59, stk. 2, og § 65 a, stk. 1 og 3 i elforsyningsloven.
Ændringen skyldes, at opgaverne, som varetages i medfør af de pågældende bestemmelser, i medfør af dette lovforslag foreslås overført fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren med virkning fra den 1. januar 2018. Der er således ikke med forslaget tilsigtet materielle ændringer af de angivne bestemmelser. Varetagelsen af opgaverne forventes delegeret til Energistyrelsen i medfør af bekendtgørelse om Energistyrelsens opgaver og beføjelser.
Opgaverne, hvor den ovenfor beskrevne ændring foreslås, omhandler fastsættelse i medfør af elforsyningslovens § 59, stk. 1, 2. pkt., af retningslinjer for opgørelse og indberetning af elproduktion, fastsættelse i medfør af lovens § 59, stk. 2, af markedsprisen for elektricitet på anlæg omfattet af §§ 58, 58 b og 58 c, udbetaling i medfør af lovens § 65 a, stk. 1, af beløb til berigtigelse af for lidt udbetalt pristillæg efter lovens §§ 58, 58 b og 58 c og regler fastsat i medfør heraf og opkrævning af beløb til dækning af for meget udbetalt pristillæg eller tilskud, samt udbetaling med frigørende virkning i medfør af lovens § 65 a, stk. 3, af pristillæg og beløb til berigtigelse af for lidt udbetalt pristillæg til ejere af elproduktionsanlæg eller andre modtagere af udbetalingerne.
Til nr. 24
Efter elforsyningslovens § 59, stk. 1, 2. pkt., kan Energinet.dk (Energinet) fastsætte retningslinjer for netvirksomhedernes opgørelse og indberetning af elproduktionen, som sker på timebasis i forhold til mængden af elektricitet, der er produceret på anlæg omfattet af §§ 58, 58 b og 58 c om elektricitet produceret på decentrale kraftvarmeanlæg og elproduktionsanlæg.
Det foreslås, at elforsyningslovens § 59, stk. 1, 2.pkt., ændres fra, at Energinet.dk (Energinet) fastsætter retningslinjer til, at energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter nærmere regler. Retningslinjer er ikke retsregler, men har vejledende karakter, der dog i praksis ofte bliver efterlevet af selskaber mv. i forsyningssektoren. Når ministeren fastsætter regler, vil disse blive udstedt af ministeren i bekendtgørelsesform, som har bindende virkning.
Begrundelsen for den foreslåede ændring af bestemmelserne er, at opgaven med administration af fastsættelse af pristillæg til elektricitet produceret på decentrale kraftvarmeanlæg og elproduktionsanlæg foreslås overført fra Energinet til energi-, forsynings og klimaministeren med virkning fra den 1. januar 2018. Varetagelsen af opgaverne forventes delegeret til Energistyrelsen i medfør af bekendtgørelse om Energistyrelsens opgaver og beføjelser.
Som følge af den foreslåede ændring kan ministeren herefter fastsætte nærmere regler om opgørelse og indberetning af elproduktionen, som sker på timebasis i forhold til mængden af elektricitet, der er produceret på anlæg omfattet af §§ 58, 58 b og 58 c om elektricitet produceret på decentrale kraftvarmeanlæg og elproduktionsanlæg.
Til nr. 25
I medfør af elforsyningslovens § 84, stk. 1, kan myndighederne i forbindelse med behandling af en klage, udøvelse af tilsyn eller overvågning af markedet indhente oplysninger, som er nødvendige for varetagelsen af disse opgaver.
Det foreslås, at ministeren ud over den adgang til oplysninger, der følger af den gældende bestemmelse i lovens § 84, stk. 1, med 2. pkt. får hjemmel til at indhente oplysninger fra kollektive elforsyningsvirksomheder, elhandelsvirksomheder og elproducenter for så vidt angår andre opgaver, som ministeren varetager efter loven.
Dette skyldes, at energi-, forsynings- og klimaministeren fremover skal varetage opgaver vedrørende ydelse af støtte til elproducenter, idet opgaven i medfør af dette lovforslag foreslås overført fra Energinet til Energistyrelsen med virkning fra den
- januar 2018. Ændringen medfører, at ministeren får hjemmel til også at indhente nødvendige oplysninger til brug for administration af udbetaling af tilskud efter loven m.v.
Det er ikke hensigten at pålægge kollektive elforsyningsvirksomheder, elhandelsvirksomheder og elproducenter unødige administrative byrder, ligesom en anmodning om oplysninger eller materiale skal være proportional og sagligt begrundet. Modtager energi-, forsynings- og klimaministeren ikke de oplysninger, som ministeren anmoder om efter denne bestemmelse, kan retsvirkningen være, at ministeren ikke kan imødekomme en anmodning om tilskud.
Til nr. 26
Efter elforsyningslovens § 84 b, stk. 3, kan Energitilsynet træffe afgørelse om, at dele af de oplysninger, der er nævnt i § 84 b, stk. 1, skal stilles til rådighed for andre markedsdeltagere. Efter elforsyningslovens § 84 b, stk. 4, gælder stk. 3, ikke oplysninger om finansielle instrumenter omfattet af værdipapirhandelsloven.
Det følger af den foreslåede ændring af § 84 b, stk. 4, at henvisningen til værdipapirhandelsloven ændres til lov om kapitalmarkeder.
Forslaget er en konsekvens af, at lov om værdipapirhandel m.v. ophæves og erstattes med lov om kapitalmarkeder med virkning fra 3. januar 2018.
Der er alene tale om en lovteknisk korrektion og ændringen indebærer ingen materielle ændringer.
Til nr. 27
Efter § 85 d, stk. 1, i elforsyningsloven kan energi-, forsynings- og klimaministeren og Energitilsynet påbyde, at forhold, der er i strid med loven, mod regler eller afgørelser i henhold til loven eller mod Europa-Parlamentets og Rådets forordning om betingelserne for netadgang i forbindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling (elforordningen), skal bringes i orden straks eller inden en nærmere angivet frist.
Det foreslås, at bestemmelsen præciseres og udvides, således at det bliver klart, at bestemmelsen omfatter afgørelser truffet efter alle forordninger udstedt i medfør af elforordningen.
Der vil dels være tale om forordninger udstedt med hjemmel i elforordningen, og hvoraf det fremgår, at de pågældende forordninger supplerer og udgør en integreret del af elforordningen.
Dels vil forordninger udstedt med hjemmel i elforordningen, som ikke udgør en integreret del af elforordningen, blive omfattet af den foreslåede bestemmelse. Der er her eksempelvis tale om Kommissionens forordning (EU) 2017/1485 af 2. august 2017 om fastsættelse af retningslinjer for drift af elektricitetstransmissionssystemer (SO GL), Kommissionens forordning (EU) af 24. juli 2015 om fastsættelse af retningslinjer for kapacitetstildeling og håndtering af kapacitetsbegrænsninger (CACM) samt Kommissionens forordning (EU) 2016/1719 af 26. september 2016 om fastsættelse af retningslinjer for langsigtet kapacitetstildeling (FCA) og senere forordninger udstedt i medfør elforordningen. Herved sikres en effektiv sanktionering og håndhævelse af pligter fastsat i forordninger udstedt med hjemmel i elforordningen, som der er pligt til at sikre efter artikel 22 i elforordningen.
Til nr. 28
Efter § 87, stk. 2, i elforsyningsloven er der hjemlet bødestraf, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, for overtrædelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om betingelserne for netadgang i forbindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling (elforordningen).
Det foreslås, at bestemmelsen præciseres og udvides, således at det bliver klart, at den omfatter overtrædelser af alle forordninger udstedt i medfør af elforordningen.
Der vil dels være tale om forordninger udstedt med hjemmel i elforordningen, og hvoraf det fremgår, at de pågældende forordninger supplerer og udgør en integreret del af elforordningen.
Dels vil forordninger udstedt med hjemmel i elforordningen, som ikke udgør en integreret del af elforordningen, blive omfattet af den foreslåede bestemmelse. Der er her eksempelvis tale om Kommissionens forordning (EU) 2017/1485 af 2. august 2017 om fastsættelse af retningslinjer for drift af elektricitetstransmissionssystemer (SO GL), Kommissionens forordning (EU) af 24. juli 2015 om fastsættelse af retningslinjer for kapacitetstildeling og håndtering af kapacitetsbegrænsninger (CACM) samt Kommissionens forordning (EU) 2016/1719 af 26. september 2016 om fastsættelse af retningslinjer for langsigtet kapacitetstildeling (FCA) og senere forordninger udstedt i medfør elforordningen. Herved sikres en effektiv sanktionering og håndhævelse af pligter fastsat i forordninger udstedt med hjemmel i elforordningen, som der er pligt til at sikre efter artikel 22 i elforordningen.
Til nr. 29
Efter § 89, stk. 1, i elforsyningsloven er der klageadgang til Energiklagenævnet over afgørelser truffet af energi-, forsynings- og klimaministeren eller Energitilsynet efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning om betingelserne for netadgang i forbindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling (elforordningen).
Det foreslås, at bestemmelsen præciseres og udvides, således at det bliver klart, at klageadgangen omfatter afgørelser truffet efter alle forordninger udstedt i medfør af elforordningen.
Der vil dels være tale om forordninger udstedt med hjemmel i elforordningen, og hvoraf det fremgår, at de pågældende forordninger supplerer og udgør en integreret del af elforordningen.
Dels vil forordninger udstedt med hjemmel i elforordningen, som ikke udgør en integreret del af elforordningen, blive omfattet af den foreslåede bestemmelse. Der er her eksempelvis tale om Kommissionens forordning (EU) 2017/1485 af 2. august 2017 om fastsættelse af retningslinjer for drift af elektricitetstransmissionssystemer (SO GL), Kommissionens forordning (EU) af 24. juli 2015 om fastsættelse af retningslinjer for kapacitetstildeling og håndtering af kapacitetsbegrænsninger (CACM) samt Kommissionens forordning (EU) 2016/1719 af 26. september 2016 om fastsættelse af retningslinjer for langsigtet kapacitetstildeling (FCA) og senere forordninger udstedt i medfør elforordningen.
Den foreslåede ændring indebærer, at klageadgangen omfatter afgørelser truffet af energi-, forsynings- og klimaministeren eller Energitilsynet efter forordninger udstedt med hjemmel i elforordningen.
Forhold, som f.eks. Energinet kan klage over efter SO GL, svarer i stort omfang til de materielle regler, som Energinet hidtil har haft adgang til at klage over til Energiklagenævnet efter bekendtgørelse nr. 891 af 17. august 2011 om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet m.v. (systemansvarsbekendtgørelsen). Efter både systemansvarsbekendtgørelsen og SO GL udarbejder Energinet kriterier henholdsvis vilkår, betingelser og metoder for opretholdelse af driftssikkerheden, som skal godkendes af Energitilsynet. Energitilsynet kan efter systemansvarsbekendtgørelsen give pålæg om ændring af kriterierne og efter SO GL kan Energitilsynet kræve en ændring før godkendelse af vilkår, betingelser og metoder. Energitilsynets godkendelse af vilkår, betingelser og metoder samt pålæg om ændring af vilkår, betingelser og metoder, vil med den foreslåede ændring kunne påklages, på samme måde, som efter systemansvarsbekendtgørelsen.
Til nr. 30
I medfør af elforsyningslovens § 89, stk. 2, behandler Energiklagenævnet klager over afgørelser truffet af Energinet.dk (Energinet) i henhold til elforsyningslovens § 8, stk. 5, jf. § 8, stk. 1, nr. 4, og § 58 c og regler udstedt i medfør af § 58 c.
Som det fremgår af forslaget til § 1, nr. 10 med bemærkninger, skal Energinet fortsat dække de omkostninger, som netvirksomhederne har afholdt til offentlige forpligtelser efter § 8, stk. 1, nr. 3, som efter forslaget bliver nr. 4. Det er således også fremover Energinet, der træffer afgørelse vedrørende dækning af disse omkostninger, og det foreslås derfor, at den eksisterende klageadgang over disse afgørelser opretholdes.
På grund af de forslåede ændringer i nummereringerne i § 8, stk. 1 foreslås det derfor at konsekvensrette lovens § 89, stk. 2, således at ”§ 8, stk. 5, jf. § 8, stk. 1, nr. 3” bliver til ”§ 8, stk. 4, jf. § 8, stk. 1, nr. 4”. Det foreslås endvidere at lade klageadgangen over Energinets afgørelser efter § 58 c og regler udstedt i henhold til § 58 c udgå, da kompetencen til at træffe afgørelser med lovforslagets § 1, nr. 18 og 21 foreslås at overgå til Energi-, forsynings- og klimaministeren. Ministerens afgørelser vil kunne påklages efter bestemmelsen i § 89, stk. 1, til Energiklagenævnet, så også denne klageadgang opretholdes.
Efter lovens § 90, nr. 1, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til at klage over afgørelser, der efter loven eller regler udstedt i henhold til loven træffes af bl.a. ministeren, herunder at visse afgørelser ikke skal kunne indbringes for Energiklagenævnet. Det er ikke tanken med lovforslaget at ændre på retstilstanden for så vidt angår klageadgang til Energiklagenævnet.
Se nærmere om baggrunden for overførslen af opgaverne fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren i afsnit 2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Se endvidere lovforslagets § 10, stk. 3, om overgangsordning i forbindelse med klagesagsbehandlingen.