Det foreslås, at overskriften til bibliotekslovens kapitel 2 ændres fra statslige opgaver på biblioteksområdet
til statslige og andre tværgående opgaver på biblioteksområdet
, således at den markerer, at en række tværgående opgaver på biblioteksområdet fremover varetages af kommunerne, i
overensstemmelse med den foreslåede ændring af bibliotekslovens § 16.
Til nr. 2
Det foreslås, at overskriften før bibliotekslovens §§ 16-18 ændres fra øvrige statslige opgaver
til øvrige statslige og andre tværgående opgaver på biblioteksområdet
, således at den markerer, at en række tværgående opgaver på biblioteksområdet fremover varetages af kommunerne, i
overensstemmelse med den foreslåede ændring af bibliotekslovens § 16.
Til nr. 3
I den nuværende § 16, stk. 1 bestemmes det, at staten afholder udgiften til udarbejdelsen af nationalbibliografien, som indgår i
den nationale fælles bibliotekskatalog. Den nationale fælles bibliotekskatalog findes i databasen DanBib, og indeholder udover
nationalbibliografien supplerende data om udgivelser (bibliotekskatalogiseringen) og bestandsdata fra alle biblioteker, som indgår
i det almindelige lånesamarbejde. Via systemet kan man således låne på tværs af bibliotekerne.
Det foreslås med den nye § 16, stk. 1, at kommunerne i fællesskab etablerer og vedligeholder en database indeholdende
nationalbibliografien, data om materialebestanden på folkebiblioteker og statslige biblioteker samt evt. supplerende
biblioteksdata.
Dette indebærer, at kommunerne i fællesskab fremover overtager det samlede ansvar for og finansiering af de opgaver vedr.
etablering og vedligeholdelse af den nationale fælles bibliotekskatalog. Ansvar og finansiering er i dag delt mellem stat og
kommuner, idet staten har ansvar for og finansierer nationalbibliografien, kommunerne har ansvar for og i hovedsagen finansierer
de supplerende biblioteksdata (bibliotekskatalogiseringen) og stat og kommuner i fællesskab har ansvar for og finansierer DanBib,
som er det system, der rummer disse data og kombinerer dem med beholdningsdata fra bibliotekerne. Baggrunden er, at disse opgaver
er så nært sammenhængende, at det er uhensigtsmæssigt, at ansvar og finansiering er delt mellem flere aktører.
Ændringen forventes derfor at medføre en klarere og mere hensigtsmæssig styring af opgaveløsningen, når kommunerne, forventeligt
via KL, sidder med den samlede finansiering og det samlede perspektiv på opgaven. Hermed kan der opnås en mere entydig styring i
forhold til bestiller og udfører. Det bemærkes, at det fortsat ikke er et lovkrav, at der produceres supplerende biblioteksdata –
disse produceres ud fra konkret efterspørgsel og betaling fra primært folkebibliotekerne.
I den nuværende § 16, stk. 2 bestemmes det, at staten bidrager til, at den nationale fælles bibliotekskatalog i videst muligt
omfang stilles til rådighed for enhver via adgang til internettet. I praksis sker dette i dag ved, at staten finansierer
Bibliotek.dk, der produceres af DBC A/S, og som giver borgerne mulighed for at søge og bestille materialer på alle biblioteker,
der indgår i det almindelige lånesamarbejde. Det er ikke hensigt med bestemmelsen, at hele databasen skal stå til rådighed på
nettet, men alene at det skal være muligt at bestille materialer på tværs af bibliotekerne over nettet, hvorfor bestemmelsen også
angiver, at bibliotekskatalogen skal stilles til rådighed ”i videst muligt omfang”.
Det foreslås med den nye § 16, stk. 2, at kommunerne i fællesskab stiller i videst muligt omfang den nationale fælles
bibliotekskatalog til rådighed for enhver ved elektronisk adgang.
Dette indebærer at kommunerne i fællesskab fremover overtager ansvar for og finansiering af, at den nationale fælles
bibliotekskatalog formidles til borgerne via elektronisk adgang. Baggrunden er, at denne opgave er meget nært sammenhængende med
opgaverne omkring vedligeholdelse af den nationale fælles bibliotekskatalog, hvorfor ansvar og finansiering bør findes hos samme
aktør, som har ansvaret for disse opgaver. Ændringen forventes derfor at medføre en klarere og mere hensigtsmæssig styring af
opgaveløsningen. Som det fremgår ovenfor, varetages opgaven i dag via portalen Bibliotek.dk på nettet, hvor brugerne kan bestille
materialer fra hele den nationale fælles bibliotekskatalog til afhentning på deres lokale bibliotek. Hensigten er, at denne
mulighed videreføres, men det vil være op til kommunerne i fællesskab om det fortsat skal ske fra en samlet portal, eller f.eks.
via det enkelte biblioteks hjemmeside.
Det foreslås i § 16, stk. 3, at kommunerne i fællesskab stiller i videst muligt omfang den nationale fælles bibliotekskatalog til
rådighed for videre brug.
I dag bruges den nationale fælles bibliotekskatalog af brugerne via Bibliotek.dk, jf. ovenfor, og af bibliotekerne selv i
forbindelse med vejledning af brugerne og bibliotekernes virksomhed i øvrigt. Men i fremtiden forventes øget efterspørgsel efter
data fra andre aktører, som ønsker at udvikle særlige services på baggrund heraf. I dag er der ikke udviklet nogen instrumenter,
som kan give adgang til brug af data fra den nationale fælles bibliotekskatalog til f.eks. applikationer.
Baggrunden for ændringen er således primært at præcisere, at opgaven løses som de øvrige opgaver, og ændringen forventes primært
at gå hånd i hånd med et øget fokus på mulighederne for at bruge data fra den nationale fælles bibliotekskatalog i andre
sammenhænge.
Det foreslås i § 16, stk. 4 at kommunerne i fællesskab kan eje og drive et aktieselskab eller anden selskabsform med begrænset
hæftelse med henblik på varetagelsen af opgaverne beskrevet i stk. 1-3, eller kommunerne i fællesskab kan beslutte, at KL løser
opgaverne beskrevet i stk. 1-3, herunder at KL kan eje og drive et aktieselskab eller anden selskabsform med begrænset hæftelse
med henblik herpå.
I dag løses opgaverne via DBC A/S, som er et aktieselskab ejet af stat og kommuner i fællesskab.
Bestemmelsen præciserer, at opgaveløsningen fortsat kan ske via DBC A/S, men tilsigter også at sikre kommunerne størst mulig
fleksibilitet i opgaveløsningen ved at åbne mulighed for, at opgaven løses via en anden konstruktion – eksempelvis et udbud af
opgaverne. Bestemmelsen sigter også mod at præcisere, at opgaven løses af kommunerne samlet – hvad enten det sker via DBC A/S, en
anden selskabskonstruktion eller et udbud. Opgaverne er ikke af en karakter, så de kan løses af kommunerne enkeltvis. Bestemmelsen
åbner ikke mulighed for, at opgaven permanent kan henlægges som koncession hos et selskab, der ikke er i kommunalt eje (men
opgaven, eller dele af opgaven, kan jf. ovenfor, udbydes).
Det foreslås i § 16, stk. 5, at kommunerne i fællesskab kan henlægge andre relevante fælleskommunale biblioteksopgaver og
beslægtede opgaver til et selskab, som drives i medfør af stk. 4.
DBC A/S tilbyder også i dag en række ydelser til folkebibliotekerne ud over den nationale fælles bibliotekskatalog, f.eks.
hosting, lektørudtalelser, filmstriben mv.
Det er ikke hensigten med lovforslaget, at DBC A/S skal ophøre med at tilbyde disse ydelser, eller at DBC ikke fremover skal kunne
udvikle tilsvarende ydelser til bibliotekerne. Derfor er det med bestemmelsen præciseret, at DBC A/S, eller et andet selskab, som
kommunerne i fællesskab måttet eje og drive til at løse opgaverne vedr. den nationale fælles bibliotekskatalog, også fortsat skal
kunne tilbyde denne type ydelser.
Det foreslås i § 16, stk. 6, at statslige biblioteker, der deltager i bibliotekernes almindelige lånesamarbejde, jf. § 8 og § 13,
stk. 2, leverer data om deres materialebestand til den nationale fælles bibliotekskatalog og har adgang til katalogen.
Det fremgår af bibliotekslovens § 8 at staten fremmer samarbejdet i biblioteksvæsenet og virker for, at brugerne gennem
folkebiblioteket har adgang til de statslige og statsstøttede bibliotekers materialer. Det fremgår af bibliotekslovens § 13, stk.
2, at et statsligt bibliotek står til rådighed for enhver for benyttelse på stedet samt udlån af materialer og deltager i
bibliotekernes almindelige lånesamarbejde, såfremt opgaven indgår i forudsætningen for bevillingen til biblioteket. I praksis
kræver de statslige bibliotekers deltagelse i det almindelige lånesamarbejde, at de indgår i den nationale fælles
bibliotekskatalog, hvilket indebærer, at de skal levere data om deres materialebestand til katalogen. Samtidig har de statslige
biblioteker også behov for selv at kunne tilgå katalogen, f.eks. i forbindelse med bestilling af materialer fra andre statslige
biblioteker.
Det foreslåede stk. 6 præciserer således den nuværende praksis. Hensigten med bestemmelsen er således at sikre, at staten fortsat
kan varetage de forpligtelser, som følger af kapitel 2 i biblioteksloven, herunder visse statslige bibliotekers funktion som
overcentral og de statslige bibliotekers deltagelse i det almindelige lånesamarbejde. Med henblik på at sikre, at den nationale
fælles bibliotekskatalog også i fremtiden vil tilgodese de deltagende statslige bibliotekers behov indgås der en aftale mellem
staten og kommunerne (repræsenteret ved KL) om inddragelse af de statslige biblioteker i den fremtidige styringsstruktur for
løsningen af opgaverne.
Det foreslås i § 16, stk. 7, at Kulturministeren fastsætter regler for udarbejdelse af nationalbibliografien.
I dag finansieres udarbejdelsen af nationalbibliografien af en bevilling på finansloven, og der er indgået en aftale mellem
Kulturministeriet og DBC A/S om hvorledes nationalbibliografien skal udarbejdes. I praksis administreres aftalen af Slots- og
Kulturstyrelsen. Styrelsen skal bl.a. sikre, at nationalbibliografien udarbejdes efter de standarder, som Danmark internationalt
har forpligtet sig til at følge. Fastsættelsen af standarderne for, hvordan nationalbibliografien skal udarbejdes, sker i dag
efter almindelig aftaleret, da staten i princippet blot køber en ydelse af DBC A/S.
Hensigten med det foreslåede stk. 7 er således at sikre, at opgaven omkring udarbejdelse af nationalbibliografien fortsat løses på
en måde, der sikrer den fortløbende registrering af danske udgivelser og honorerer Danmarks internationale forpligtelser samt
sikrer, at opgaven omkring de nationalbibliografiske data fortsat understøtter statslige bibliotekers virksomhed.
Det forudsættes, at de nationalbibliografiske data til stadighed forbliver offentligt eje, og ikke på noget tidspunkt overgår til
DBC A/S eller et andet selskab, som måtte blive etableret til at varetage opgaven.
Bestemmelsen fastsætter lovens ikrafttrædelsestidspunkt. Loven træder i kraft den 1. januar 2020. Ved lovens ikrafttrædelse
overgår statens ejerandel af DBC A/S til KL.
Det bemærkes, at hovedloven ikke finder anvendelse på Grønland og Færøerne, og derfor indeholder denne lov ingen territorial
bestemmelse.
Lov om ændring af lov om biblioteksvirksomhed (Kommunalt ans...
Gældende
LOV nr 501 af 01/05/2019
Kulturministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af lov om biblioteksvirksomhed (Kommunalt ansvar for en række opgaver vedrørende den nationale fælles bibliotekskatalog)
I lov om biblioteksvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 100 af 30. januar 2013, foretages følgende ændringer:
1. Overskriften til kapitel 2 affattes således:
»Kapitel 2
Statslige og andre tværgående opgaver på biblioteksområdet«.
2. Overskriften før § 16 affattes således:
»Øvrige statslige og andre tværgående opgaver på biblioteksområdet«.
3. § 16 affattes således:
»§ 16. Kommunerne etablerer og vedligeholder i fællesskab en database indeholdende nationalbibliografien, data om materialebestanden på folkebiblioteker og statslige biblioteker og evnetuelt supplerende biblioteksdata.
Stk. 2. Kommunerne i fællesskab stiller i videst muligt omfang den nationale fælles bibliotekskatalog til rådighed for enhver ved elektronisk adgang.
Stk. 3. Kommunerne i fællesskab stiller i videst muligt omfang den nationale fælles bibliotekskatalog til rådighed for videre brug.
Stk. 4. Kommunerne i fællesskab kan eje og drive et aktieselskab eller anden selskabsform med begrænset hæftelse med henblik på varetagelsen af opgaverne beskrevet i stk. 1-3, eller kommunerne i fællesskab kan beslutte, at KL løser opgaverne beskrevet i stk. 1-3, herunder at KL kan eje og drive et aktieselskab eller anden selskabsform med begrænset hæftelse med henblik herpå.
Stk. 5. Kommunerne i fællesskab kan henlægge andre relevante fælleskommunale biblioteksopgaver og beslægtede opgaver til et selskab, som drives i medfør af stk. 4.
Stk. 6. Statslige biblioteker, der deltager i bibliotekernes almindelige lånesamarbejde, jf. § 8 og § 13, stk. 2, leverer data om deres materialebestand til den fælles nationale bibliotekskatalog og har adgang til katalogen.
Stk. 7. Kulturministeren fastsætter regler for udarbejdelse af nationalbibliografien.«