LOV nr 1655 af 30/12/2024
Beskæftigelsesministeriet
Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.) § 27
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Stk. 2. Loven har virkning fra den 1. juli 2025, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. § 1, nr. 54-56, 66, 72, 113, 117 og 120, har virkning fra den 1. januar 2025.
Stk. 4. Kommunen skal i perioden fra den 1. januar 2025 til og med den 30. juni 2025 konkret og individuelt vejlede personer, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp, om, hvilken sats personen vil modtage efter § 16 i lov om aktiv socialpolitik, jf. denne lovs § 1, nr. 35, fra den 1. juli 2025, hvis den pågældende på dette tidspunkt fortsat opfylder betingelserne for at modtage kontanthjælp. Vejledningen, jf. 1. pkt., skal gives hurtigst muligt. For personer, som modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp i perioden fra den 1. januar til og med den 31. marts 2025, skal vejledning efter 1. pkt. finde sted senest den 31. marts 2025 eller hurtigst muligt herefter. Kommunen skal samtidig vejlede personen om, hvorvidt den pågældende på det foreliggende grundlag vil have ret til tillæg efter §§ 17-20 i lov om aktiv socialpolitik, jf. denne lovs § 1, nr. 35.
Overgangsbestemmelser
Forarbejder til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.) § 27
RetsinformationDet foreslås i stk. 1, at for personer, som er omfattet af forslaget til § 13, stk. 12, i lov om aktiv socialpolitik, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 25, som ved lovens virkningstidspunkt har opnået ret til 4 ugers ferie med ydelse efter de hidtil gældende regler, skal ferien holdes inden for de følgende 12 måneder, efter retten til ferien er opnået.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at retten til 4 ugers ferie med ydelse for personer, der i 12 sammenhængende måneder forud for den 1. juli 2025 har opnået ret til ferie, vil følge den 12-måneders periode, som allerede er påbegyndt. Har en person f.eks. opnået ret til 4 ugers ferie efter den gældende § 13, stk. 12, i lov om aktiv socialpolitik den 1. marts 2025, og personen i juni 2025 afholder 3 ugers ferie, vil personen ved lovens virkningstidspunkt den 1. juli 2025 alene have ret til yderligere 1 uges ferie til afholdelse inden den 1. marts 2026.
Det foreslås i stk. 2, at reglerne om kommunens pligt til ved varslingsbrev at vejlede ægtepar eller ugifte personer, der kan blive omfattet af § 13 f, § 13 g, § 13 h og § 26, stk. 5-11, i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024, ikke finder anvendelse i perioden fra den 1. januar 2025 til og med den 30. juni 2025.
Forslaget er en konsekvens af, at 225-timersreglen ophæves, jf. lovforslagets § 1, nr. 41.
Det fremgår af den gældende § 13 f, stk. 17, i loven, at beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om kommunens pligt til at sende varslingsbrev, vejlede om jobsøgning m.v. til ægtepar eller ugifte personer, der kan blive omfattet af stk. 1-8. Denne bemyndigelsesbestemmelse er bl.a. udmøntet ved bekendtgørelse nr. 474 af 22. april 2020 om kommunernes pligt til varsling, vejledning m.v. af modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp, hvis hjælp kan bortfalde eller blive nedsat som følge af 225-timersreglen , hvor der er fastsat regler om, at kommunen for hver ægtefælle og for den ugifte person skal beregne det tidspunkt, hvor hjælpen til en ægtefælle eller en ugift person bortfalder eller nedsættes som følge af manglende opfyldelse af 225-timersreglen (bortfaldsdatoen), og at kommunen senest 6 måneder før den beregnede bortfaldsdato skal sende et varslingsbrev til ægtefællen eller den ugifte person, der redegør for reglerne i lovens § 13 f, § 13 g, § 13 h og § 26, stk. 5-11, og de konsekvenser, det vil få for den pågældendes hjælp, hvis vedkommende ikke opfylder lovens krav om ordinært og ustøttet arbejde inden for en periode. Disse regler fremgår af bekendtgørelsens § 4.
Det foreslåede stk. 2 indebærer, at kommunerne ikke skal udsende varslingsbreve til personer, hvor den beregnede dato for nedsættelse eller bortfald af hjælpen er den 1. juli 2025 eller senere. Udsendelsen af varslingsbreve til berørte personer, hvis forventede bortfaldsdato er den 1. juli 2025 eller senere, kan standses, når loven bliver stadfæstet.
Det foreslås i stk. 3, at en ægtefælle, hvis kontanthjælp m.v. er bortfaldet i perioden fra den 1. januar 2025 til og med den 30. juni 2025 som følge af manglende opfyldelse af 225-timersreglen, jf. § 13 f, stk. 1-5, i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024, vil, hvis betingelserne for hjælp i øvrigt er opfyldt, kunne modtage hjælp fra den 1. juli 2025, uden at skulle betragtes som nyansøger af hjælp.
Det foreslås videre i § 27, stk. 3, at forslaget til § 31, stk. 8, i lov om aktiv socialpolitik, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 58, ikke finder anvendelse for ægtefæller omfattet af § 27, stk. 3, pkt. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at personer, hvis hjælp er bortfaldet som følge af 225-timersreglen i perioden fra den 1. januar til og med den 30. juni 2025, vil fra den 1. juli 2025, hvor 225-timersreglen er ophævet, blive indplaceret efter de fra den 1. juli 2025 gældende regler og kunne modtage kontanthjælp m.v. uden at indgive ny ansøgning om hjælp, såfremt betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Den foreslåede bestemmelse indebærer videre, at de ægtefæller, som er omfattet af lovforslaget § 27, stk. 3, vil blive undtaget fra den foreslåede regel i § 31, stk. 8, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 58, hvorefter det nye lempeligere indkomstfradrag ikke finder anvendelse, når kommunen skal træffe afgørelse om tildeling af kontanthjælp første gang, hvor en person ansøger om kontanthjælp. Efter den foreslåede § 31, stk. 8, anses det som en førstegangsansøgning, når en person ikke har modtaget kontanthjælp i 2 hele kalendermåneder.
Forslaget om, at disse ægtefæller skal undtages den foreslåede § 31, stk. 8. betyder, at kommunen skal anvende de foreslåede regler i § 31, stk. 1-7, ved beregningen af hjælpen
Der kan være ægtefæller, hvor den enes hjælp helt er bortfaldet inden den 1. juli 2025, og som ikke længere optræder i kommunernes fagsystemer. Det må dog antages at være et begrænset antal personer, idet den anden ægtefælle fortsat vil indgå i en ægtefælleberegning og dermed figurere i fagsystemerne.
Det foreslås i stk. 4, at lovens § 1, nr. 41, ikke finder anvendelse i sager, der vedrører kalendermåneder før lovens virkningstidspunkt. For sådanne sager finder de hidtil gældende regler i §§ 25 b-25 e i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024, anvendelse.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kommunen fortsat vil kunne træffe afgørelse om indplacering af personer under de øvre grænser for den samlede hjælp efter de hidtil gældende regler i § 25 b, stk. 1-5, afgørelser om samliv efter de hidtil gældende regler i § 25 b, stk. 9, samt vurdere om en person kan anses for samlevende eller enlig efter de hidtil gældende regler i § 25 b, stk. 10, 1. eller 2. pkt., i sager, der vedrører kalendermåneder før den 1. juli 2025.
Derudover vil Udbetaling Danmark fortsat kunne varetage beregningen af nedsættelsen af den samlede hjælp og træffe afgørelser efter de hidtil gældende regler, jf. § 25 b, stk. 6-8, og § 25 c, i sager, der vedrører kalendermåneder før den 1. juli 2025.
Kommunen og Udbetaling Danmark vil også fortsat kunne træffe afgørelse om tilbagebetaling af særlig støtte og boligstøtte som følge af beregningen af kontanthjælpsloftet og opkræve tilbagebetalingspligtige beløb efter de hidtil gældende regler i sager, der vedrører kalendermåneder før den 1. juli 2025.
Der henvises i forlængelse heraf til bekendtgørelse nr. 1599 af 27. december 2019 om beregning af den samlede hjælp efter § 25 b i lov om aktiv socialpolitik og fordelingen af opgaver mellem kommunen og Udbetaling Danmark efter § 25 d i lov om aktiv socialpolitik (kontanthjælpsloftsbekendtgørelse) samt vejledning nr. 10322 af 20. december 2016 om de øvre grænser for den samlede hjælp (kontanthjælpsloftsvejledningen).
Det foreslås i stk. 5, at lovens § 1, nr. 63-65, 68, 70 og 72, ikke finder anvendelse for hændelser, der har fundet sted før lovens virkningstidspunkt. For sådanne hændelser finder de hidtil gældende regler i §§ 35-40 i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024, anvendelse.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at hvis en person har afvist et tilbud den 20. juni 2025, vil personen blive sanktioneret efter de gældende regler og med de gældende sanktionssatser.
Det foreslås i stk. 6, at sammenhængende måneder med uddannelses- eller kontanthjælp frem mod lovens virkningstidspunkt medregnes til opfyldelse af betingelsen om mindst 12 sammenhængende måneder med forhøjet sats som betingelse for indbetaling af ATP-bidrag efter § 79 i lov om aktiv socialpolitik, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 95.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at hvis en person f.eks. har modtaget kontanthjælp med satsen for forsørger fyldt 30 år i 10 sammenhængende måneder frem mod den 1. juli 2025, vil personen, hvis vedkommende overgår til forhøjet sats pr. 1. juli 2025, blive omfattet af indbetaling til ATP efter 2 måneder med forhøjet sats.
Det foreslås i stk. 7, at lovens § 1, nr. 117, ikke finder anvendelse for tilbagebetalingskrav, som vedrører hjælp til boligindskud, jf. § 92, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik, og som er udbetalt før den 1. januar 2019. For sådanne krav finder reglerne fra før 1. januar 2019 om tilbagebetaling, bortfald og forældelse af hjælp til boligindskud i §§ 92 og 95 i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 269 af 21. marts 2017, anvendelse.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at hjælp til boligindskud, som er udbetalt før den 1. januar 2019, vil være omfattet af bortfaldsreglen i § 95, stk. 2. Krav, som ikke har kunnet gennemføres inden for 3 år, vil derfor være bortfaldet. Personer, som ikke fraflytter lejemålet inden for 3 år, vil derfor kunne beholde det udbetalte beløb uden tilbagebetalingspligt.
Det foreslås i stk. 8, at for personer omfattet af § 9, stk. 1, nr. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som ændret ved lovens § 2, nr. 5, tæller perioder forud for lovens virkningstidspunkt den 1. juli 2025, hvor en person i en sammenhængende periode har modtaget overgangsydelse eller uddannelseshjælp, med ved opgørelse af tidsperioder efter § 9, stk. 1, nr. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det betyder, at en person, der efter lovens virkningstidspunkt overgår til kontanthjælp, ved opgørelsen af tidsperioden efter § 9, stk. 1, nr. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats vil skulle tælle den forudgående periode med uddannelseshjælp eller overgangsydelse med i den samlede opgørelse af tidsperioden.
Det er en betingelse, at der er tale om en samlet periode. Personen må dermed ikke have været afmeldt ydelsen. Der skal være tale om en person, der overgår til kontanthjælp, alene fordi lovens virkningstidspunkt indtræffer.
Det foreslås i stk. 9, at aktivitetsparate personer, der er fyldt 30 år, og som har modtaget kontanthjælp, uddannelseshjælp eller overgangsydelse i en sammenhængende periode på to år eller mere op til den 1. juli 2025, omfattes af § 36 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som affattet ved denne lovs § 2, nr. 13, om afklaring pr. 1. juli 2025. Kommunen skal afklare disse personer i en indfasningsperiode fra den 1. juli 2025 til den 1. juli 2027, hvis personerne fortsat modtager kontanthjælp som aktivitetsparate på afklaringstidspunktet. Aktivitetsparate udlændinge omfattet af 1. pkt., som har været omfattet af selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet efter integrationsloven, omfattes af § 36 a, når de pågældende overgår til indsats efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det foreslåede betyder, at der vil blive en indfasningsperiode, hvorefter kommunernes pligt til at afklare en person vil blive indfaset over en to-årig periode. Det betyder, at kommunerne vil skulle have implementeret pligten til at afklare den pågældende senest den 1. juli 2027. Det foreslåede betyder endvidere, at for en aktivitetsparat udlænding fyldt 30 år, der f.eks. overgår fra reglerne om selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller introduktionsprogram efter integrationsloven til indsats efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats den 1. november 2025 og dermed vil blive omfattet af det foreslåede tiltag, vil kommunen skulle afklare borgeren senest ved udløbet af indfasningsperioden den 1. juli 2027.
Det foreslås endvidere i stk. 10, at aktivitetsparate personer, der har modtaget kontanthjælp, uddannelseshjælp eller overgangsydelse i en sammenhængende periode på to år eller mere, og som fylder 30 år i perioden fra den 1. juli 2025 til den 1. juli 2027, skal være afklaret efter § 36 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats som affattet ved lovens § 2, nr. 13, om afklaring senest den 1. juli 2027, hvis personerne fortsat modtager kontanthjælp som aktivitetsparate på afklaringstidspunktet. Kommunen planlægger det nærmere tidspunkt for afklaringen af de enkelte personer i indfasningsperioden. Aktivitetsparate udlændinge omfattet af 1. pkt., som har været omfattet af selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet og introduktionsprogrammet efter integrationsloven, omfattes af reglerne om afklaring, når de pågældende overgår til indsats efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det foreslåede indebærer, at kommunen vil skulle planlægge det nærmere tidspunkt for afklaringen af den enkelte person i indfasningsperioden. Det vil gælde både for personer over 30 år og for personer, der fylder 30 år i indfasningsperioden. Det betyder, at der ikke vil skulle stilles krav til kommunen om, at afklaringen af personerne vil skulle ske i en bestemt rækkefølge.
Det foreslåede betyder, at for en person, der f.eks. vil blive omfattet af det foreslåede tiltag om afklaring pr. 1. september 2025, hvor personen fylder 30 år, vil kommunen skulle afklare borgeren senest ved udløbet af indfasningsperioden den 1. juli 2027.
Det foreslåede betyder endvidere, at en aktivitetsparat udlænding under 30 år, der f.eks. overgår fra reglerne om selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller introduktionsprogram til indsats efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats den 1. november 2025, vil blive omfattet af det foreslåede tiltag om afklaring pr. 1. december 2026, hvor den pågældende fylder 30 år. Kommunen vil dermed skulle afklare den pågældende senest ved udløbet af indfasningsperioden den 1. juli 2027.
Det foreslås i stk. 11, at lovens § 6, nr. 2, ikke finder anvendelse på nedsættelse af boligstøtte før lovens virkningstidspunkt, jf. lovens § 26, stk. 2. For sådanne nedsættelser i boligstøtten finder de hidtil gældende regler § 42 a i lov om individuel boligstøtte, jf. lovbekendtgørelse nr. 229 af 12. februar 2021, anvendelse. Forslaget vil indebære, at udbetalingen af boligstøtten vil kunne generhverves uden fornyet ansøgning som følge af nedsættelse af boligstøtten på grund af kontanthjælpsloftet.
Det foreslås i stk. 12, at de hidtil gældende regler § 2, 1. og 2. pkt., § 3, stk. 1, nr. 5, § 3, stk. 1, nr. 6, § 3, stk. 1, nr. 14, § 3, stk. 1, nr. 15, og § 5, stk. 2 og 3, i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne, jf. lovbekendtgørelse nr. 221 af 12. februar 2021, fortsat finder fortsat anvendelse ved beregningen af kommunernes finansieringsbeløb.
Baggrunden for dette er, at der forsat vil skulle kunne ske regulering af kommunernes finansieringsbeløb, hvis der sker ændringer i de ydelser, som er udbetalt før den 1. juli 2025, f.eks. hvis en person får efterbetalt eller skal tilbagebetale hjælp.
Bestemmelserne vil kunne anvendes frem til oplysningerne ikke længere er omfattet af de almindelige forældelsesregler.