LOV nr 1655 af 30/12/2024
Beskæftigelsesministeriet
Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.) § 24
I integrationsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1146 af 22. juni 2020, som ændret senest ved § 3 i lov nr. 686 af 11. juni 2024, og som ændres ved § 3 i det af Folketinget den 17. december 2024 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet), foretages følgende ændringer:
1. I § 4, stk. 1 og stk. 4, 2. pkt., og § 5, stk. 2, ændres »selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse« til: »kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik«, og »og lov om aktiv socialpolitik« udgår.
2. I § 23, stk. 1, og § 23 c, stk. 3, 1. pkt., ændres »selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter« til: »kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i«.
3. I § 16, stk. 6, § 16 a, stk. 1, nr. 1, § 20, stk. 1, 5. pkt., og stk. 7, 1. pkt., § 23, stk. 6, § 23 f, stk. 2, 1. pkt., § 26, stk. 1, § 26 a, stk. 2, 1. pkt., § 27, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, og § 27 b ændres »selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse« til: »kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik«.
4. I § 20, stk. 8, ændres »selvforsørgelses- og hjemrejse eller overgangsydelse« til: »kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik«, og », 40 a og 41« ændres til: »og 40 a«.
5. I § 32, stk. 1, ændres »selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen eller overgangsydelsen« til: »kontanthjælpen efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik«.
6. To steder i § 32, stk. 2, ændres »selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse« til: »kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik«.
7. I § 39 a, 2. pkt., ændres »og 82 a« til: », 82 a og 82 b«.
8. I § 52, stk. 1, 1. pkt., ændres »selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse« til: »kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik«, og »selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen eller overgangsydelsen« ændres til: »kontanthjælpen«, og i 2. pkt. ændres »selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen eller overgangsydelsen« til: »kontanthjælpen«.
9. I § 52, stk. 2, ændres »selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse« til: »kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik«, og to steder ændres »selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen eller overgangsydelsen« til: »kontanthjælpen«.
10. I § 52, stk. 3, nr. 1, ændres »selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter § 22, stk. 2, nr. 4« til: »kontanthjælp efter § 16, stk. 2, nr. 2«.
11. I § 52, stk. 3, nr. 2, ændres »selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter § 22, stk. 2, nr. 3« til: »kontanthjælp efter § 16, stk. 2, nr. 1«.
12. I § 52, stk. 3, nr. 3, ændres »selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter § 22, stk. 2, nr. 2,« til: »kontanthjælp efter § 16, stk. 2, nr. 1, med eventuelle tillæg efter § 17«.
13. I § 52, stk. 3, nr. 4, ændres »selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter § 22, stk. 2, nr. 1,« til: »kontanthjælp efter § 16, stk. 2, nr. 1, med eventuelle tillæg efter §§ 17 og 18«.
Forarbejder til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.) § 24
RetsinformationTil nr. 1
I integrationsloven henvises der i § 4, stk. 1, § 4, stk. 4, 2. pkt., og § 5, stk. 2, til ”selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse”.
Det foreslås i § 4, stk. 1, § 4, stk. 4, 2. pkt., og § 5, stk. 2, at ændre »selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse« til: »kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik«, og at »og lov om aktiv socialpolitik« udgår.
De foreslåede ændringer er en konsekvens af forslaget om en ny ydelsesstruktur for hjælp i kontanthjælpssystemet, jf. lovforslagets § 1, nr. 35-37, hvor selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp erstattes af kontanthjælp med en af satserne mindstesats, grundsats, forhøjet sats og sats for hjemmeboende samt eventuelle tillæg, som tildeles på baggrund af personens personlige forhold.
Henvisningen til kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik omfatter den hjælp i den nye ydelsesstruktur, der kan ydes til personer, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik. Således vil personkredsen, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravene i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, kunne modtage kontanthjælp i form af mindstesats efter forslaget til § 16, stk. 2.
Personskreden for mindstesats vil endvidere kunne modtage børnetillæg efter forslaget til § 17 og tillæg til enlige forsørgere eller enlige uden forsørgelsespligt over for børn efter forslaget til § 18. Personer, der vil modtage kontanthjælp efter den foreslåede § 16, stk. 2, vil efter indholdet af forslagene til særligt ungetillæg eller midlertidigt tilpasningstillæg i §§ 19 og 20 ikke kunne modtage disse to tillæg.
Til nr. 2
I integrationsloven henvises der i § 16, stk. 3, § 23, stk. 1, og § 23 c, stk. 3, 1. pkt., til ”selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse”.
Det foreslås i § 16, stk. 3, § 23, stk. 1, og § 23 c, stk. 3, 1. pkt., at ændre »selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter« til: »kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i«.
De foreslåede ændringer er en konsekvens af forslaget om en ny ydelsesstruktur for hjælp i kontanthjælpssystemet, jf. lovforslagets § 1, nr. 35-37, hvor selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp erstattes af kontanthjælp med en af satserne mindstesats, grundsats, forhøjet sats og sats for hjemmeboende samt eventuelle tillæg, som tildeles på baggrund af personens personlige forhold.
Henvisningen til kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik omfatter den hjælp i den nye ydelsesstruktur, der kan ydes til personer, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik. Således vil personkredsen, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravene i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, kunne modtage kontanthjælp i form af mindstesats efter forslaget til § 16, stk. 2.
Personskreden for mindstesats vil endvidere kunne modtage børnetillæg efter forslaget til § 17 og tillæg til enlige forsørgere eller enlige uden forsørgelsespligt over for børn efter forslaget til § 18. Personer, der vil modtage kontanthjælp efter den foreslåede § 16, stk. 2, vil efter indholdet af forslagene til særligt ungetillæg eller midlertidigt tilpasningstillæg i §§ 19 og 20 ikke kunne modtage disse to tillæg.
Til nr. 3
I integrationsloven henvises der i § 16, stk. 7, § 16 a, stk. 1, nr. 1, § 20, stk. 1, 5. pkt., § 20, stk. 7, 1. pkt., § 23, stk. 6, § 23 b, stk. 1, 2. pkt., § 23 b, stk. 2, 2. pkt., § 23 f, stk. 2, 1. pkt., § 26, stk. 1, § 26 a, stk. 2, 1. pkt., § 27, stk. 1,
- pkt., § 27, stk. 2, og § 27 b, stk. 1 til ”selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse”.
Det foreslås i § 16, stk. 7, § 16 a, stk. 1, nr. 1, § 20, stk. 1, 5. pkt., § 20, stk. 7, 1. pkt., § 23, stk. 6, § 23 b, stk. 1, 2. pkt., § 23 b, stk. 2, 2. pkt., § 23 f, stk. 2, 1. pkt., § 26, stk. 1, § 26 a, stk. 2, 1. pkt., § 27, stk. 1, 1. pkt., § 27, stk. 2, og § 27 b, stk. 1, at ændre »selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse« til: »kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik«.
De foreslåede ændringer er en konsekvens af forslaget om en ny ydelsesstruktur for hjælp i kontanthjælpssystemet, jf. lovforslagets § 1, nr. 35-37, hvor selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp erstattes af kontanthjælp med en af satserne mindstesats, grundsats, forhøjet sats og sats for hjemmeboende samt eventuelle tillæg, som tildeles på baggrund af personens personlige forhold.
Henvisningen til kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik omfatter den hjælp i den nye ydelsesstruktur, der kan ydes til personer, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik. Således vil personkredsen, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravene i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, kunne modtage kontanthjælp i form af mindstesats efter forslaget til § 16, stk. 2.
Personskreden for mindstesats vil endvidere kunne modtage børnetillæg efter forslaget til § 17 og tillæg til enlige forsørgere eller enlige uden forsørgelsespligt over for børn efter forslaget til § 18. Personer, der vil modtage kontanthjælp efter den foreslåede § 16, stk. 2, vil efter indholdet af forslagene til særligt ungetillæg eller midlertidigt tilpasningstillæg i §§ 19 og 20 ikke kunne modtage disse to tillæg.
Til nr. 4
I integrationsloven henvises der i § 20, stk. 8, til ”selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse”. Derudover henvises der til § 41 i lov om aktiv socialpolitik, som imidlertid er ophævet.
Det foreslås i § 20, stk. 8, at ændre »selvforsørgelses- og hjemrejse eller overgangsydelse« til: »kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik«, og », 40 a og 41« foreslås ændret til: »og 40 a«.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om en ny ydelsesstruktur for hjælp i kontanthjælpssystemet, jf. lovforslagets § 1, nr. 35-37, hvor selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp erstattes af kontanthjælp med en af satserne mindstesats, grundsats, forhøjet sats og sats for hjemmeboende samt eventuelle tillæg, som tildeles på baggrund af personens personlige forhold.
Henvisningen til kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik omfatter den hjælp i den nye ydelsesstruktur, der kan ydes til personer, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik. Således vil personkredsen, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravene i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, kunne modtage kontanthjælp i form af mindstesats efter forslaget til § 16, stk. 2.
Personskreden for mindstesats vil endvidere kunne modtage børnetillæg efter forslaget til § 17 og tillæg til enlige forsørgere eller enlige uden forsørgelsespligt over for børn efter forslaget til § 18. Personer, der vil modtage kontanthjælp efter den foreslåede § 16, stk. 2, vil efter indholdet af forslagene til særligt ungetillæg eller midlertidigt tilpasningstillæg i §§ 19 og 20 ikke kunne modtage disse to tillæg.
Den foreslåede ændring om at fjerne henvisningen til § 41 i lov om aktiv socialpolitik er en tilpasning i forhold til, at paragraffen blev ophævet ved lov nr. 1558 af 27. december 2019.
Til nr. 5
I integrationsloven henvises der i § 32, stk. 1, til ”selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen eller overgangsydelsen”.
Det foreslås i § 32, stk. 1, at ændre »selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen eller overgangsydelsen« til: »kontanthjælpen efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik«.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om en ny ydelsesstruktur for hjælp i kontanthjælpssystemet, jf. lovforslagets § 1, nr. 35-37, hvor selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp erstattes af kontanthjælp med en af satserne mindstesats, grundsats, forhøjet sats og sats for hjemmeboende samt eventuelle tillæg, som tildeles på baggrund af personens personlige forhold.
Henvisningen til kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik omfatter den hjælp i den nye ydelsesstruktur, der kan ydes til personer, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik. Således vil personkredsen, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravene i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, kunne modtage kontanthjælp i form af mindstesats efter forslaget til § 16, stk. 2.
Personskreden for mindstesats vil endvidere kunne modtage børnetillæg efter forslaget til § 17 og tillæg til enlige forsørgere eller enlige uden forsørgelsespligt over for børn efter forslaget til § 18. Personer, der vil modtage kontanthjælp efter den foreslåede § 16, stk. 2, vil efter indholdet af forslagene til særligt ungetillæg eller midlertidigt tilpasningstillæg i §§ 19 og 20 ikke kunne modtage disse to tillæg.
Til nr. 6
I integrationsloven henvises der i § 32, stk. 2, to steder til ”selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse”.
To steder i § 32, stk. 2, foreslås det at ændre »selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse« til: »kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik «.
De foreslåede ændringer er en konsekvens af forslaget om en ny ydelsesstruktur for hjælp i kontanthjælpssystemet, jf. lovforslagets § 1, nr. 35-37, hvor selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp erstattes af kontanthjælp med en af satserne mindstesats, grundsats, forhøjet sats og sats for hjemmeboende samt eventuelle tillæg, som tildeles på baggrund af personens personlige forhold.
Henvisningen til kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik omfatter den hjælp i den nye ydelsesstruktur, der kan ydes til personer, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik. Således vil personkredsen, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravene i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, kunne modtage kontanthjælp i form af mindstesats efter forslaget til § 16, stk. 2.
Personskreden for mindstesats vil endvidere kunne modtage børnetillæg efter forslaget til § 17 og tillæg til enlige forsørgere eller enlige uden forsørgelsespligt over for børn efter forslaget til § 18. Personer, der vil modtage kontanthjælp efter den foreslåede § 16, stk. 2, vil efter indholdet af forslagene til særligt ungetillæg eller midlertidigt tilpasningstillæg i §§ 19 og 20 ikke kunne modtage disse to tillæg.
Til nr. 7
Det fremgår af § 39 a i integrationsloven, at udlændinge, der er omfattet af reglerne i lovens kapitel 6, ikke kan modtage hjælp efter kapitel 10 i lov om aktiv socialpolitik. Dette gælder dog ikke hjælp efter §§ 81 a og 82 a i lov om aktiv socialpolitik.
Det foreslås i § 39 a, 2. pkt., at ændre »og 82 a« til: », 82 a og 82 b«.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om en ny rettighedsbaseret hjælp til betaling af medicin, jf. lovforslagets § 1, nr. 105, hvorefter kommunen yder hjælp til betaling af tilskudsberettiget medicin til personer, som modtager kontanthjælp efter den foreslåede § 16, i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovforslagets § 1, nr. 35, når personen har modtaget kontanthjælp i 12 måneder ud af de seneste 18 måneder.
Den foreslåede hjælp til betaling af medicin efter forslaget til § 82 b indebærer også, at et barn, der bor sammen med en forælder, der modtager kontanthjælp, vil få ret til at få betalt tilskudsberettiget medicin. Barnets ret til hjælp til medicin regnes fra datoen for forælderens ret til kontanthjælp. Det betyder, at barnet fra det tidspunkt, hvor forælderen får tildelt og udmålt kontanthjælp, vil have ret til hjælp til egenbetaling af tilskudsberettiget medicin.
Med den foreslåede ændring vil persongruppen i § 39 a i integrationsloven derfor have adgang til det foreslåede rettighedsbaserede medicintilskud.
Til nr. 8
I integrationsloven henvises der i § 52, stk. 1, 1. pkt., til ”selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse” og ”selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen eller overgangsydelsen”. I samme bestemmelse henvises der i stk. 1, 2. pkt. til ”selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen eller overgangsydelsen”.
Det foreslås i § 52, stk. 1, 1. pkt., at ændre »selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse« til: »kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik«, og at ændre »selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen eller overgangsydelsen« til: »kontanthjælpen«
Det foreslås videre i § 52, stk. 1, 2. pkt., at ændre »selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen eller overgangsydelsen« til: »kontanthjælpen«,
De foreslåede ændringer er en konsekvens af forslaget om en ny ydelsesstruktur for hjælp i kontanthjælpssystemet, jf. lovforslagets § 1, nr. 35-37, hvor selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp erstattes af kontanthjælp med en af satserne mindstesats, grundsats, forhøjet sats og sats for hjemmeboende samt eventuelle tillæg, som tildeles på baggrund af personens personlige forhold.
Henvisningen til kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik omfatter den hjælp i den nye ydelsesstruktur, der kan ydes til personer, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik. Således vil personkredsen, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravene i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, kunne modtage kontanthjælp i form af mindstesats efter forslaget til § 16, stk. 2.
Personskreden for mindstesats vil endvidere kunne modtage børnetillæg efter forslaget til § 17 og tillæg til enlige forsørgere eller enlige uden forsørgelsespligt over for børn efter forslaget til § 18. Personer, der vil modtage kontanthjælp efter den foreslåede § 16, stk. 2, vil efter indholdet af forslagene til særligt ungetillæg eller midlertidigt tilpasningstillæg i §§ 19 og 20 ikke kunne modtage disse to tillæg.
Til nr. 9
I integrationsloven henvises der et sted i § 52, stk. 2, til ”selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse” og to steder til ”selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen eller overgangsydelsen”.
Det foreslås i § 52, stk. 2, at ændre »selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse« til: »kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik«, og to steder at ændre »selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen eller overgangsydelsen« til: »kontanthjælpen«.
De foreslåede ændringer er en konsekvens af forslaget om en ny ydelsesstruktur for hjælp i kontanthjælpssystemet, jf. lovforslagets § 1, nr. 35-37, hvor selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp erstattes af kontanthjælp med en af satserne mindstesats, grundsats, forhøjet sats og sats for hjemmeboende samt eventuelle tillæg, som tildeles på baggrund af personens personlige forhold.
Henvisningen til kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik omfatter den hjælp i den nye ydelsesstruktur, der kan ydes til personer, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik. Således vil personkredsen, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravene i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, kunne modtage kontanthjælp i form af mindstesats efter forslaget til § 16, stk. 2.
Personskreden for mindstesats vil endvidere kunne modtage børnetillæg efter forslaget til § 17 og tillæg til enlige forsørgere eller enlige uden forsørgelsespligt over for børn efter forslaget til § 18. Personer, der vil modtage kontanthjælp efter den foreslåede § 16, stk. 2, vil efter indholdet af forslagene til særligt ungetillæg eller midlertidigt tilpasningstillæg i §§ 19 og 20 ikke kunne modtage disse to tillæg.
Til nr. 10
Det følger af den gældende § 52, stk. 3, nr. 1, i integrationsloven, at underskriver en modtager af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, jf. lovens § 2, stk. 2-4, der har pligt til at underskrive en opholds- og selvforsørgelseserklæring, jf. § 19, stk. 1, 3. pkt., ikke erklæringen, foretager kommunen fradrag i selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen eller overgangsydelsen. Der kan alene foretages fradrag i selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen eller overgangsydelsen én gang. Fradraget sker med tre gange sanktionssatsen efter § 35, stk. 4, nr. 1, i lov om aktiv socialpolitik for personer, som modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter § 22, stk. 2, nr. 4, i samme lov.
Det foreslås i § 52, stk. 3, nr. 1, at ændre »selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter § 22, stk. 2, nr. 4« til: »kontanthjælp efter § 16, stk. 2, nr. 2«.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om en ny ydelsesstruktur for hjælp i kontanthjælpssystemet, jf. lovforslagets § 1, nr. 35-37, hvor selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp erstattes af kontanthjælp med en af satserne mindstesats, grundsats, forhøjet sats og sats for hjemmeboende samt eventuelle tillæg, som tildeles på baggrund af personens personlige forhold.
Henvisningen til kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik omfatter den hjælp i den nye ydelsesstruktur, der kan ydes til personer, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik. Således vil personkredsen, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravene i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, kunne modtage kontanthjælp i form af mindstesats efter forslaget til § 16, stk. 2.
Personskreden for mindstesats vil endvidere kunne modtage børnetillæg efter forslaget til § 17 og tillæg til enlige forsørgere eller enlige uden forsørgelsespligt over for børn efter forslaget til § 18. Personer, der vil modtage kontanthjælp efter den foreslåede § 16, stk. 2, vil efter indholdet af forslagene til særligt ungetillæg eller midlertidigt tilpasningstillæg i §§ 19 og 20 ikke kunne modtage disse to tillæg.
Henvisningen til den foreslåede § 16, stk. 2, nr. 2, i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovforslagets § 1, nr. 35, er satsen til hjemmeboende personer under 30 år, der bor hos en eller begge forældre og ikke forsørger eget barn i hjemmet, som er den tilsvarende sats i den gældende § 22, stk. 2, nr. 4, som ligeledes gælder for personer under 30 år, der bor hos en eller begge forældre.
Til nr. 11
Det følger af den gældende § 52, stk. 3, nr. 2, i integrationsloven, at underskriver en modtager af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, jf. lovens § 2, stk. 2-4, der har pligt til at underskrive en opholds- og selvforsørgelseserklæring, jf. § 19, stk. 1, 3. pkt., ikke erklæringen, foretager kommunen fradrag i selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen eller overgangsydelsen. Der kan alene foretages fradrag i selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen eller overgangsydelsen én gang. Fradraget sker med tre gange sanktionssatsen efter § 35, stk. 4, nr. 2, i lov om aktiv socialpolitik for personer, som modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter § 22, stk. 2, nr. 3, i samme lov.
Det foreslås i § 52, stk. 3, nr. 2, at ændre »selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter § 22, stk. 2, nr. 3« til: »kontanthjælp efter § 16, stk. 2, nr. 1«.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om en ny ydelsesstruktur for hjælp i kontanthjælpssystemet, jf. lovforslagets § 1, nr. 35-37, hvor selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp erstattes af kontanthjælp med en af satserne mindstesats, grundsats, forhøjet sats og sats for hjemmeboende samt eventuelle tillæg, som tildeles på baggrund af personens personlige forhold.
Henvisningen til kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik omfatter den hjælp i den nye ydelsesstruktur, der kan ydes til personer, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik. Således vil personkredsen, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravene i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, kunne modtage kontanthjælp i form af mindstesats efter forslaget til § 16, stk. 2.
Personskreden for mindstesats vil endvidere kunne modtage børnetillæg efter forslaget til § 17 og tillæg til enlige forsørgere eller enlige uden forsørgelsespligt over for børn efter forslaget til § 18. Personer, der vil modtage kontanthjælp efter den foreslåede § 16, stk. 2, vil efter indholdet af forslagene til særligt ungetillæg eller midlertidigt tilpasningstillæg i §§ 19 og 20 ikke kunne modtage disse to tillæg.
Henvisningen til den foreslåede § 16, stk. 2, nr. 1, i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovforslagets § 1, nr. 35, er den foreslåede mindstesats, som er den sats, der stemmer bedst overens med den gældende sats efter § 22, stk. 2, nr. 3, som er for personer, der er fyldt 30 år og ikke forsørger eget barn i hjemmet, og personer under 30 år, der ikke bor hos en eller begge forældre.
Til nr. 12
Det følger af den gældende § 52, stk. 3, nr. 3, i integrationsloven, at underskriver en modtager af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, jf. lovens § 2, stk. 2-4, der har pligt til at underskrive en opholds- og selvforsørgelseserklæring, jf. § 19, stk. 1, 3. pkt., ikke erklæringen, foretager kommunen fradrag i selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen eller overgangsydelsen. Der kan alene foretages fradrag i selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen eller overgangsydelsen én gang. Fradraget sker med tre gange sanktionssatsen efter § 35, stk. 4, nr. 3, i lov om aktiv socialpolitik for personer, som modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter § 22, stk. 2, nr. 2, i samme lov.
Det foreslås i § 52, stk. 3, nr. 3, at ændre »selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter § 22, stk. 2, nr. 2« til: »kontanthjælp efter § 16, stk. 2, nr. 1, med eventuelle tillæg efter § 17«.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om en ny ydelsesstruktur for hjælp i kontanthjælpssystemet, jf. lovforslagets § 1, nr. 35-37, hvor selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp erstattes af kontanthjælp med en af satserne mindstesats, grundsats, forhøjet sats og sats for hjemmeboende samt eventuelle tillæg, som tildeles på baggrund af personens personlige forhold.
Henvisningen til kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik omfatter den hjælp i den nye ydelsesstruktur, der kan ydes til personer, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik. Således vil personkredsen, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravene i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, kunne modtage kontanthjælp i form af mindstesats efter forslaget til § 16, stk. 2.
Personskreden for mindstesats vil endvidere kunne modtage børnetillæg efter forslaget til § 17 og tillæg til enlige forsørgere eller enlige uden forsørgelsespligt over for børn efter forslaget til § 18. Personer, der vil modtage kontanthjælp efter den foreslåede § 16, stk. 2, vil efter indholdet af forslagene til særligt ungetillæg eller midlertidigt tilpasningstillæg i §§ 19 og 20 ikke kunne modtage disse to tillæg.
Henvisningen til den foreslåede § 16, stk. 2, nr. 1, i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovforslagets § 1, nr. 35, er den foreslåede mindstesats. Tillæg efter § 17 er et månedligt børnetillæg på 2.687 kr. (2024-niveau) til personer, der modtager kontanthjælp efter § 16, og som har forsørgelsespligt over for et eller flere børn under 18 år. Kontanthjælp efter § 16, stk. 2, nr. 1, med eventuelle tillæg efter § 17 stemmer bedst overens med den nugældende sats efter § 22, stk. 2, nr. 2, som er for personer, der forsørger eget barn i hjemmet og ikke har erhvervet ret til ekstra børnetilskud efter børnetilskudsloven.
Til nr. 13
Det følger af den gældende § 52, stk. 3, nr. 4, i integrationsloven, at underskriver en modtager af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, jf. lovens § 2, stk. 2-4, der har pligt til at underskrive en opholds- og selvforsørgelseserklæring, jf. § 19, stk. 1, 3. pkt., ikke erklæringen, foretager kommunen fradrag i selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen eller overgangsydelsen. Der kan alene foretages fradrag i selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen eller overgangsydelsen én gang. Fradraget sker med tre gange sanktionssatsen efter § 35, stk. 4, nr. 4, i lov om aktiv socialpolitik for personer, som modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter § 22, stk. 2, nr. 1, i samme lov.
Det foreslås i § 52, stk. 3, nr. 4, at ændre »selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter § 22, stk. 2, nr. 1« til: »kontanthjælp efter § 16, stk. 2, nr. 1, med eventuelle tillæg efter §§ 17 og 18«.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om en ny ydelsesstruktur for hjælp i kontanthjælpssystemet, jf. lovforslagets § 1, nr. 35-37, hvor selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp erstattes af kontanthjælp med en af satserne mindstesats, grundsats, forhøjet sats og sats for hjemmeboende samt eventuelle tillæg, som tildeles på baggrund af personens personlige forhold.
Henvisningen til kontanthjælp efter § 16, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik omfatter den hjælp i den nye ydelsesstruktur, der kan ydes til personer, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik. Således vil personkredsen, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravene i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, kunne modtage kontanthjælp i form af mindstesats efter forslaget til § 16, stk. 2.
Personskreden for mindstesats vil endvidere kunne modtage børnetillæg efter forslaget til § 17 og tillæg til enlige forsørgere eller enlige uden forsørgelsespligt over for børn efter forslaget til § 18. Personer, der vil modtage kontanthjælp efter den foreslåede § 16, stk. 2, vil efter indholdet af forslagene til særligt ungetillæg eller midlertidigt tilpasningstillæg i §§ 19 og 20 ikke kunne modtage disse to tillæg.
Henvisningen til den foreslåede § 16, stk. 2, nr. 1, i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovforslagets § 1, nr. 35, er den foreslåede mindstesats. Tillæg efter § 17 er det foreslåede månedlige børnetillæg på 2.687 kr. (2024-niveau) til personer, der modtager kontanthjælp efter § 16, og som har forsørgelsespligt over for et eller flere børn under 18 år. Tillæg efter § 18 er det foreslåede månedlige tillæg på 1.581 kr. (2024-niveau) til enlige forsørgere, der modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 1, eller § 16, stk. 2, nr. 1. Kontanthjælp efter § 16, stk. 2, nr. 1, med eventuelle tillæg efter §§ 17 og 18 stemmer bedst overens med den nugældende sats efter § 22, stk. 2, nr. 1, som er for personer, der forsørger eget barn i hjemmet og har erhvervet ret til ekstra børnetilskud efter børnetilskudsloven.