LOV nr 92 af 31/01/2020
Skatteministeriet
Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven og dødsboskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget) § 3
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. februar 2020.
Stk. 2. § 1, nr. 1-3 og 6, og § 2 har virkning for aktieafståelser, der finder sted den 1. februar 2020 eller senere.
Stk. 3. § 1, nr. 4, har virkning ved indtræden af skattepligt efter aktieavancebeskatningslovens § 38 den 1. februar 2020 eller senere.
Stk. 4. § 1 gælder dog ikke for aktier, der afstås ved en opløsning af selskabet i kalenderåret 2020, hvis der, for så vidt angår selskabet, senest den 4. december 2019 er indgivet anmodning til told- og skatteforvaltningen om skattekvittance eller en erklæring om, at der ikke foreligger skatte- og afgiftskrav mod selskabet, jf. selskabslovens § 216, stk. 2, eller der senest på samme tidspunkt er indgivet anmeldelse til Erhvervsstyrelsen af en beslutning om likvidation, jf. selskabslovens § 220, stk. 1.
Givet på Amalienborg, den 31. januar 2020
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
MARGRETHE R.
/ Morten Bødskov
Forarbejder til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven og dødsboskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget) § 3
RetsinformationFår en person som led i et ansættelsesforhold eller som led i en aftale om ydelse af personligt arbejde stillet en bil til rådighed, som kan anvendes privat, er der tale om et skattepligtigt personalegode (fri bil), jf. ligningslovens § 16, stk. 1.
Efter gældende regler, jf. ligningslovens § 16, stk. 4, 1.-4. pkt., sættes den skattepligtige værdi af en bil, der er stillet til rådighed for den skattepligtige af en arbejdsgiver m.v., til en årlig værdi på 25 pct. af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 20 pct. af resten. Bilens skattepligtige værdi beregnes dog af mindst 160.000 kr. Til den skattepligtige værdi medregnes et miljøtillæg svarende til den årlige ejerafgift/vægtafgift plus 50 pct.
Hvis arbejdsgiveren har anskaffet bilen højst tre år efter første indregistrering, fastsættes beregningsgrundlaget med udgangspunkt i nyvognsprisen i indtil 36 måneder regnet fra og med den måned, hvori første indregistrering er foretaget, og herefter til 75 pct. af nyvognsprisen. Hvis arbejdsgiveren har anskaffet bilen mere end tre år efter første indregistrering, opgøres bilens værdi til arbejdsgiverens købspris.
Efter gældende regler er nyvognsprisen som udgangspunkt bilens fakturapris inklusive moms, registreringsafgift, udgifter til nummerplader og leveringsomkostninger samt normalt, registreringsafgiftspligtigt tilbehør/ekstraudstyr.
Den skattepligtige værdi af en leaset bil fastsættes, som om bilen var erhvervet til eje af arbejdsgiveren på leasingtidspunktet. Hvis arbejdsgiveren leaser bilen, kan den pris, som leasingselskabet har givet for bilen, som udgangspunkt anvendes ved beregningen af beskatningsgrundlaget.
Efter registreringsafgiftslovens § 9 a, skal der i visse tilfælde ske fornyet fastsættelse af den afgiftspligtige værdi og genberegning af registreringsafgift for visse virksomheders, herunder leasingselskabers, køretøjer.
Reglerne om genberegning og efteropkrævning af registreringsafgift blev indsat ved lov nr. 1195 af 14. november 2017 og skal sikre, at den afgiftspligtige værdi senest fire måneder fra første indregistrering svarer til niveauet for tilsvarende køretøjer på markedet uanset den oprindelige indkøbspris.
Reglerne omfatter ejere af køretøjer, der anvendes til erhvervsmæssig leasing, udlejning eller udlån (leasingselskaber m.v.). For disse virksomheders køretøjer skal der ved videresalg eller senest fire måneder fra første indregistrering ske en fornyet fastsættelse af den afgiftspligtige værdi og en genberegning af registreringsafgift baseret på markedsværdien af det brugte køretøj. Reglerne om genberegning omfatter disse virksomheders køretøjer, der leases ud, anvendes som værkstedsbiler (lånebiler) eller demobiler og biler, der udlånes erhvervsmæssigt, jf. registreringsafgiftslovens § 9 a. Registreringsafgiftslovens § 9 a om genberegning omfatter leasingkøretøjer, hvis leasingperioden starter den 3. oktober 2017 eller senere.
Arbejdsgiveren skal efter gældende regler indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af værdien af fri bil.
Der henvises endvidere til beskrivelsen af gældende ret under afsnit 2.2.1.
Det foreslås med lovforslagets § 3 at justere beregningsgrundlaget for fri bil for de biler, der er omfattet af registreringsafgiftslovens § 9 a om genberegning af den registreringsafgiftspligtige værdi.
Det foreslås at ændre ligningslovens § 16, stk. 4, 5. pkt., ved til sidst i bestemmelsen at indsætte ”, dog således, at hvis der sker genberegning af bilens afgiftspligtige værdi efter registreringsafgiftslovens § 9 a, anvendes en beregnet nyvognspris baseret på den genberegnede afgiftspligtige værdi fra genberegningstidspunktet”.
Det foreslås således at tilføje et led til ligningslovens § 16, stk. 4, 5. pkt., hvorefter der for nye biler, dvs. biler anskaffet af arbejdsgiveren højst tre år efter første indregistrering, som har fået genberegnet den afgiftspligtige værdi efter § 9 a i registreringsafgiftsloven, ved opgørelsen af beregningsgrundlaget for fri bil skal anvendes en genberegnet nyvognspris, dvs. en beregnet nyvognspris baseret på den genberegnede afgiftspligtige værdi. Den genberegnede nyvognspris skal anvendes, uanset om bilen, der får genberegnet værdien, er købt eller leaset af arbejdsgiveren. Det forudsættes, at den genberegnede nyvognspris svarer til den pris, som en slutbruger skal betale hos en forhandler for køretøjet som nyt, og dermed bilens markedsværdi mellem to uafhængige parter.
Den foreslåede ændring af ligningslovens § 16, stk. 4, 5. pkt., har således til formål at gøre beskatningsgrundlaget for biler, der stilles til rådighed som fri bil for en ansat, og som har fået genberegnet den afgiftspligtige værdi, i bedre overensstemmelse med øvrige biler på markedet og dermed mere retvisende. Ændres registreringsafgiften ved genberegningen, er det udtryk for, at bilens oprindelige afgiftspligtige værdi var fastsat for lavt. Beskatningsgrundlaget ved fri bil bør tilsvarende afspejle den reelle højere værdi, som fastslås ved genberegningen.
Efter forslaget vil der derfor ved beskatning af en fri bil, der har fået genberegnet registreringsafgiften, skulle tages udgangspunkt i den nye, genberegnede værdi ved opgørelsen af beskatningsgrundlaget.
Den genberegnede nyvognspris for biler omfattet af registreringsafgiftslovens § 9 a, der skal anvendes ved beskatning af fri bil, udgøres af bilens på ny fastsatte afgiftspligtige værdi inklusive moms, den genberegnede registreringsafgift, udgift til nummerplader og leveringsomkostninger samt normalt, registreringsafgiftspligtigt tilbehør/ekstraudstyr, således at bilens genberegnede nyvognspris afspejler den forhøjelse af bilens værdi, som ændringen af den afgiftspligtige værdi og registreringsafgiften er udtryk for. Den genberegnede nyvognspris, der vil skulle anvendes til beskatning af fri bil, svarer til den korrigerede (tilbageregnede) nypris efter registreringsafgiftsloven, dvs. den teknisk beregnede markedsværdi på tidspunktet for første indregistrering. Efter registreringsafgiftsloven anvendes den korrigerede nypris – der vil være højere end værdien på genberegningstidspunktet – bl.a. til beregning af den endelige registreringsafgift i forbindelse med leasingkontraktens udløb.
Der sker efter forslaget alene ændring i beskatningsgrundlaget for fri bil, hvor den genberegnede nyvognspris er højere end den oprindelige pris, da der kun i disse tilfælde vil ske genberegning efter registreringsafgiftslovens § 9 a.
Det foreslås, at den (højere) genberegnede nyvognspris først skal slå igennem i beskatningsgrundlaget fra genberegningstidspunktet. Dette skyldes hensynet til, at arbejdsgivere og ansatte skal have mulighed for at indrette sig efter den ændrede beregning, således at ændringen af beskatningen af den ansatte alene sker fremadrettet. I forhold til virkningstidspunktet henvises endvidere til lovforslagets § 5 og bemærkningerne hertil.
Det bemærkes, at hvis Skatteforvaltningen fastsætter den genberegnede afgiftspligtige værdi, jf. registreringsafgiftslovens § 9 a, stk. 6, f.eks. fordi ejeren har undladt at foretage genberegning, vil den herved genberegnede nypris skulle anvendes som beskatningsgrundlag.
Følgende eksempel illustrerer virkningen af den foreslåede bestemmelse:
En fabriksny bil indregistreres den 1. februar 2020 med en nyvognspris på 405.000 kr. Bilen får genberegnet den registreringsafgiftspligtige værdi pr. 1. juni 2020. Den genberegnede nyvognspris er 435.000 kr. Bilen stilles af en arbejdsgiver til privat rådighed for en ansat pr. 1. juni 2020. Det spiller som udgangspunkt ingen rolle for beskatningen af den ansatte, om arbejdsgiveren køber eller leaser bilen, der stilles til rådighed.
Eksempel. Ændring af beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi
Kr. Nuværende regler Forslag Forskel
Nyvognspris 405.000
Genberegnet nyvognspris 435.000 30.000
Miljøtillæg 6.000 6.000 0
25 pct. af 300.000 kr. 75.000 75.000 0
20 pct. af værdi over 300.000 kr. 21.000 27.000 6.000
I alt, skattepligtig værdi pr. år 102.000 108.000 6.000
I alt, skattepligtig værdi pr. måned 8.500 9.000 500
Hvis bilen i eksemplet, der er indregistreret den 1. februar 2020 og får genberegnet nyvognsprisen den 1. juni 2020, leases af arbejdsgiveren og stilles til privat rådighed for en ansat allerede fra den 1. februar, vil den skattepligtige værdi være 8.500 kr. pr. måned i de første fire måneder (februar, marts, april og maj) og 9.000 kr. pr. måned herefter (fra og med juni måned).
Hvis bilen i eksemplet får genberegnet nyvognsprisen på et tidligere tidspunkt, f.eks. den 1. maj 2020, vil den skattepligtige værdi være 8.500 kr. pr. måned i de første tre måneder og 9.000 kr. pr. måned fra og med maj måned.
Hvis bilen får genberegnet nyvognsprisen midt i en kalendermåned, vil den genberegnede værdi skulle anvendes ved opgørelsen af beskatningsgrundlaget for den pågældende måned. Dette svarer til principperne bag den nuværende praksis, hvorefter der ved bilskift midt i en kalendermåned skal ske beskatning af den dyreste af bilerne i den pågældende måned.
Det følger af genberegningsreglerne i registreringsafgiftsloven, at genberegning skal ske ved videresalg eller senest fire måneder fra første indregistrering. Køber arbejdsgiveren bilen i eksemplet, vil den skattepligtige værdi derfor skulle være 9.000 kr. pr. måned fra første måned. Det forudsættes, at den genberegnede nyvognspris svarer til den pris, som en slutbruger skal betale hos en forhandler for køretøjet som nyt og dermed bilens markedsværdi mellem to uafhængige parter.
Det foreslås ikke ved forslaget at ændre på arbejdsgiverens forpligtelse til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for ansatte, der får stillet fri bil til rådighed.
Leasingselskabet vil som i dag skulle oplyse arbejdsgiveren (leasingtager) om den værdi af bilen, som skal lægges til grund ved beskatningen af den ansatte. Forslaget indebærer derfor en vis ekstra administration for leasingselskaber og arbejdsgivere, idet leasingselskabet ved genberegning vil skulle give besked til arbejdsgiveren (leasingtager) om genberegningen, således at arbejdsgiveren kan foretage den fornødne indberetning af værdi af fri bil. Der forventes en vis adfærdsregulerende effekt på leasingselskaberne i forhold til at oplyse om genberegning, idet arbejdsgiveren vil forvente korrekte oplysninger fra leasingselskabet, herunder om genberegning, idet arbejdsgiveren ellers vil indeholde skat på et forkert (for lavt) grundlag, og medarbejderen efterfølgende vil kunne få forhøjet skatten.
Der henvises endvidere til de almindelige bemærkninger afsnit 2.2.2.