I medfør af § 4, stk. 3, og § 6 og § 8 i lov nr. 1652 af 30. december 2024 om lokalplejehjem og § 1, stk. 3, i forvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 433 af 22. april 2014, og efter forhandling med justitsministeren fastsættes:
I denne bekendtgørelse forstås ved:
Beliggenhedskommune: Den kommune, hvor lokalplejehjemmet ligger.
Afregningspris: Den pris, som kommunalbestyrelsen skal betale til det kommunale aktieselskab, der driver lokalplejehjemmet, for levering af hjælp og støtte m.v. efter lov om social service.
Det kommunale aktieselskab, der driver lokalplejehjemmet, ledes af en bestyrelse på 4 medlemmer, som vælges af generalforsamlingen, samt 1 medlem, der udpeges af medarbejderne, hvis de ønsker en medarbejderrepræsentant i bestyrelsen.
Stk. 2. Bestyrelsen for det kommunale aktieselskab, der driver lokalplejehjemmet, sammensættes således:
1 medlem af bestyrelsen, der repræsenterer den kommunale ejer.
3 medlemmer fra lokalområdet eller det lokale erhvervsliv.
1 medlem, der vælges blandt medarbejderne på lokalplejehjemmet, såfremt de ønsker en medarbejderrepræsentant i bestyrelsen.
Stk. 3. Uanset antallet af kommunale ejere af det kommunale aktieselskab, der driver lokalplejehjemmet, kan der til bestyrelsen alene udpeges 1 repræsentant for ejerkredsen.
Stk. 4. Repræsentanten for den kommunale ejerkreds kan ikke udpeges til formands- eller næstformandsposten.
Stk. 5. Bestyrelsesmedlemmerne udpeges således, at bestyrelsen tilsammen besidder de nødvendige kompetencer og erfaringer, for eksempel i relation til:
Drift af selskab eller virksomhed.
Forvaltning og jura, herunder selskabsret.
Strategi og ledelse.
Pleje- og sundhedsfaglighed.
Civil- og lokalsamfund.
En kommune kan efter aftale med aktieselskabet og mod betaling, jf. § 4, udføre følgende opgaver for et kommunalt aktieselskab, der driver lokalplejehjemmet, hvis kommunen er ejer eller medejer af aktieselskabet:
Drift af IT-systemer.
Bogholderi.
Lønadministration.
Forbrugerafregning og fakturering.
Statistik.
Administrativ og juridisk bistand vedrørende personalemæssige forhold.
Den pris, der aftales for varetagelse af de opgaver, som er nævnt i § 3, skal fastsættes, så den svarer til opgavens markedspris. Prisen kan dog ikke fastsættes lavere end kostprisen, uanset at markedsprisen er lavere end kostprisen.
Det kommunale aktieselskab, der driver lokalplejehjemmet, fastsætter vejledende takster for hjælp og støtte m.v. efter om social service, jf. § 174 i lov om social service. Aktieselskabet, der driver lokalplejehjemmet, og kommunalbestyrelsen i den kommune, der har anvisningsretten til lokalplejehjemmet, jf. § 1, stk. 2 i lov om lokalplejehjem, kan med udgangspunkt i de vejledende takster aftale den pris, som kommunalbestyrelsen skal betale til det kommunale aktieselskab for den leverede hjælp og støtte m.v., som borgeren er visiteret til.
Stk. 2. Indgås der ikke en aftale mellem det kommunale aktieselskab, der driver plejehjemmet, og kommunalbestyrelsen, jf. stk. 1, skal afregningspriserne for de ydelser, som det kommunale aktieselskab skal levere i henhold til lov om social service, fastsættes af kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen.
Kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen beregner afregningsprisen, jf. § 1, nr. 2, på baggrund af beliggenhedskommunens gennemsnitlige langsigtede omkostninger ved drift af tilsvarende kommunale tilbud, jf. dog § 9.
Stk. 2. Ved tilsvarende tilbud, jf. stk. 1, forstås plejeboliger m.v., hvor der leveres tilsvarende hjælp og støtte m.v. Ved vurderingen af, hvilke tilbud der er tilsvarende tilbud, skal kommunalbestyrelsen tage udgangspunkt i, hvilken hjælp og støtte m.v. tilbuddet kan levere. Kommunalbestyrelsen kan tage udgangspunkt i tilbuddets målgrupper, specialiseringsgrad m.v. Beliggenhedskommunens visitationspraksis kan anvendes som kriterium for, hvilke plejeboliger m.v. der indgår i beregningsgrundlaget som tilsvarende tilbud.
Stk. 3. Beregningen efter stk. 1 skal foretages med udgangspunkt i Indenrigs- og Sundhedsministeriets vejledning om omkostningskalkulationer, jf. ”Budget- og regnskabssystem for kommuner”, der er bilag til bekendtgørelsen om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v. I beregningen skal indgå de samlede gennemsnitlige langsigtede omkostninger, der omfatter følgende:
Alle direkte omkostninger, der er forbundet med opgavevaretagelsen, f.eks. løn, køb af materialer og tjenesteydelser, reparations- og vedligeholdelsesudgifter, husleje m.v.
Alle indirekte omkostninger, der er forbundet med opgavevaretagelsen, f.eks. lokale- og kontorudgifter, indirekte lønomkostninger, IT-udgifter, udgifter til ledelse, administration m.v., forsikringer, udviklingsomkostninger, beregnede tjenestemandspensioner, beregnede omkostninger til lovpligtige forsikringer, beregnede skadeomkostninger, forrentning af driftskapital, forrentning og afskrivning af anlægskapital og beregnede omkostninger for faciliteter i øvrigt, der er stillet til rådighed ved opgavevaretagelsen.
Stk. 4. Omkostninger, der følger af kommunalbestyrelsens myndighedsudøvelse, og omkostninger til levering af sygeplejeydelser efter sundhedsloven, kan ikke medtages i beregningen efter stk. 1.
Stk. 5. I de tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen har valgt helt at udlicitere driften af deres tilsvarende tilbud, jf. stk. 2, vil beregningen skulle foretages på baggrund af omkostningerne hertil.
Stk. 6. På baggrund af beregningen fastsættes afregningspriserne med udgangspunkt i beliggenhedskommunens egen takststruktur.
Stk. 7. Kommunalbestyrelsen afregner betalingen til det kommunale aktieselskab, der driver lokalplejehjemmet, månedsvis bagud, medmindre andet er aftalt mellem parterne.
Kommunalbestyrelsen skal fremlægge grundlaget for beregningen efter § 6, stk. 1, for det kommunale aktieselskab, der driver lokalplejehjemmet, hvis det kommunale aktieselskab anmoder herom.
For at sikre gennemsigtighed i forhold til afregningspriserne, jf. § 6, stk. 1, og i forhold til den enkelte borgers indplacering i beliggenhedskommunens takststruktur, skal beliggenhedskommunen have en tydelig og tilgængelig beskrivelse af kommunens takststruktur for det kommunale aktieselskab, der driver lokalplejehjemmet.
Stk. 2. Hvis en flytning til et lokalplejehjem indebærer, at en borger flytter til en anden kommune, kan lokalplejehjemmet bede beliggenhedskommunen om at træffe afgørelse om borgerens hjælpebehov efter lov om social service, når det er klart for det kommunale aktieselskab, der driver lokalplejehjemmet, at borgerens behov for hjælp har ændret sig efter borgerens indflytning på lokalplejehjemmet.
I tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen ikke har et grundlag for beregning af afregningspriser, fordi der ikke er et tilsvarende kommunalt tilbud i kommunen, jf. § 6, stk. 2, som afregningsprisen kan beregnes på baggrund af, fastsætter kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen afregningsprisen, jf. § 5, som den pris, indsatsen ville koste kommunen i et tilsvarende tilbud.
Kommunalbestyrelsen skal kunne dokumentere, at det tilsvarende tilbud efter § 9, som prisen fastsættes på baggrund af, kan levere den hjælp og støtte m.v., som borgeren er visiteret til. Kommunalbestyrelsen skal fremlægge beslutningsgrundlaget herfor, hvis det kommunale aktieselskab, der driver lokalplejehjemmet, anmoder herom.
Forvaltningsloven finder anvendelse på al virksomhed, der udøves af det kommunale aktieselskab, der driver lokalplejehjem.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 15. januar 2025.
/ Pernille Skafte
Stk. 8. Indtil kommunalbestyrelsen har beregnet en afregningspris efter stk. 1, afregner kommunalbestyrelsen betalingen til det kommunale aktieselskab, der driver lokalplejehjemmet, til den vejledende pris, som det kommunale aktieselskab har fastsat i henhold til § 5, stk. 1 og § 174 i lov om social service.