I medfør af §§ 15, 16, 25, stk. 3 og 27, stk. 4 i lov nr. 364 om produktsikkerhed af 18. maj 1994 fastsættes følgende efter aftale med Miljøministeriet:
Bortset fra kapitel 7 finder bekendtgørelsen anvendelse på produkter, der klart er konstrueret eller bestemt til legeformål for børn under 14 år.
Stk. 2. Bestemmelserne i kap. 7 finder anvendelse på produkter, der på grund af deres ydre fremtræden kan forveksles med levnedsmidler og herigennem være til fare for forbrugernes sikkerhed eller sundhed.
De i bilag 1 nævnte produkter anses ikke som legetøj i henhold til denne bekendtgørelse.
At et produkt bringes i omsætning betyder i denne bekendtgørelse, at første produktions- eller salgsled i EU mod betaling eller vederlagsfrit udbyder, forhandler eller distribuerer produktet i EU.
Legetøj må ikke bringes i omsætning, hvis det indebærer fare for sikkerheden eller sundheden for brugerne eller andre personer, når det anvendes til det beregnede formål eller på en måde, som børn må forventes at anvende det på. Dette gælder, selvom legetøjet er konstrueret og fremstillet i overensstemmelse med § 5.
Stk. 2. Legetøjet skal under hensyn til dets normale forventede levetid opfylde de i bilag 2 fastsatte sikkerheds- og sundhedskrav.
Legetøj må kun bringes i omsætning, hvis det enten
er konstrueret og fremstillet i overensstemmelse med de harmoniserede standarder, som er udstedt i medfør af Rådets direktiv (88/378/EØF) om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om sikkerhedskrav til legetøj, eller
er konstrueret og fremstillet i overensstemmelse med en prototype, der er typegodkendt af et organ, som er godkendt hertil af myndighederne i et EU-land.
Stk. 2. Af bilag 3 fremgår referencerne for de i stk. 1 omhandlede harmoniserede standarder samt de danske standarder m.v., der er udstedt til gennemførelse heraf.
Stk. 3. Ændring af bilag 3 sker ved offentliggørelse i Statstidende og DS-Standardnyt.
Økonomi- og Erhvervsministeren bemyndiger et eller flere laboratorier til som typegodkendelsesorganer at meddele typegodkendelse af legetøj efter bestemmelserne i dette kapitel.
Stk. 2. Det er en betingelse for bemyndigelse, at laboratoriet har relevant akkreditering fra Dansk Akkreditering (DANAK) eller et tilsvarende udenlandsk akkrediteringsorgan for opfyldelse af den europæiske standard EN 45001.
Typegodkendelsesproceduren indledes med indgivelse af en skriftlig anmodning om typegodkendelse, der skal indeholde de i bilag 4 nævnte oplysninger.
Typegodkendelse meddeles, såfremt legetøjet opfylder de i § 4, jf. bilag 2, nævnte krav. Ved bedømmelsen af, om en prototype opfylder de i bilag 2 nævnte krav, følger typegodkendelsesorganet den i bilag 4 angivne fremgangsmåde.
Stk. 2. En typegodkendelse bortfalder, hvis der foretages ændringer af produktet.
Stk. 3. En typegodkendelse kan tilbagekaldes af kontrolmyndighederne, hvis det efterfølgende viser sig, at prototypen alligevel ikke opfylder de væsentlige sikkerhedskrav i bilag 2.
For behandling af ansøgning om typegodkendelse erlægges en betaling, der af typegodkendelsesorganet fastsættes således, at samtlige omkostninger i forbindelse med behandlingen dækkes.
Typegodkendelsesorganet kan lade foranstalte eller kan henvise ansøgeren til at lade foranstalte de prøvninger, der er nødvendige for behandlingen af ansøgningen, ligesom ansøgeren selv kan lade foranstalte de pågældende prøvninger.
Stk. 2. Hvis prøvningen foretages i Danmark, skal den udføres og rapporteres som akkrediteret teknisk prøvning af et laboratorium, som er akkrediteret af Dansk Akkreditering (DANAK).
Stk. 3. Hvis prøvningen foretages i udlandet skal den foretages af et laboratorium, der opfylder kravene i den europæiske standard EN 45001 eller de internationale vejledninger ISO/IEC guide 25, og som er akkrediteret i henhold til bestemmelserne i EN 45002 eller ISO/IEC guide 58 af et organ, der opfylder betingelserne i EN 45003 eller ISO/IEC guide 58.
Stk. 4. Prøvning foretaget af myndigheder i et andet EU-land kan danne grundlag for typegodkendelse.
Såfremt typegodkendelsesorganet afslår en anmodning om udstedelse af typegodkendelse, underretter det straks Sikkerhedsstyrelsen og Kommissionen herom.
Stk. 2. Såfremt Kommissionen, en medlemsstat eller et organ, der i en anden medlemsstat er tillagt beføjelse til at meddele typegodkendelse, anmoder derom, fremsender typegodkendelsesorganet kopi af typegodkendelsen. Efter begrundet anmodning fremsendes endvidere kopi af tekniske konstruktionsdata samt undersøgelses- og afprøvningsresultater.
Indehaveren af typegodkendelsen skal opbevare en plomberet model af den godkendte legetøjskonstruktion i 10 år, efter at det sidste eksemplar af produktet er bragt på markedet.
Den, der bringer legetøj i omsætning, som er fremstillet i overensstemmelse med de harmoniserede standarder, skal være i besiddelse af og efter kontrolmyndighedens pålæg fremlægge dokumentation i form af de i bilag 5 nævnte oplysninger.
Stk. 2. Den, der bringer legetøj i omsætning, som er fremstillet i overensstemmelse med en typegodkendt prototype, skal være i besiddelse af og efter kontrolmyndighedens pålæg fremlægge dokumentation i form af de i bilag 6 nævnte oplysninger.
Stk. 3. Dokumentationen skal opbevares i 10 år, efter at det sidste eksemplar af produktet er bragt på markedet.
Legetøj som er konstrueret og fremstillet i overensstemmelse med § 5, skal inden det bringes i omsætning forsynes med CE-mærkning.
Stk. 2. CE-mærkningen består af symbolet »CE« i overensstemmelse med den model, der er anført i bilag 7.
De enkelte deles højde skal mindst være 5 mm, og der må ikke ændres på modellens indbyrdes størrelsesforhold.
Stk. 3. Den ansvarlige for CE-mærkningen er den, der bringer legetøjet i omsætning.
Stk. 4. CE-mærkningen er den ansvarliges indeståelse for, at legetøjet er fremstillet i overensstemmelse med de harmoniserede standarder eller er typegodkendt.
Stk. 5. CE-mærket må kun påsættes, såfremt legetøjet er fremstillet i overensstemmelse med § 5, og forsynet med de i dette kapitel nævnte oplysninger.
Der må ikke anbringes mærker eller inskriptioner på legetøj, som vil kunne give anledning til forveksling med CE-mærkningen, eller som kan vildlede med hensyn til CE-mærkningens betydning og grafiske udformning. Enhver anden mærkning kan anbringes på legetøjet, emballagen eller en mærkeseddel, forudsat at denne ikke gør CE-mærkningen mindre synlig eller vanskeligere at læse.
Stk. 2. Hvis der ved eller i henhold til lov er fastsat bestemmelser til gennemførelse af EU-forskrifter, som regulerer andre aspekter og som foreskriver CE-mærkning, angiver denne mærkning, at legetøj også formodes at opfylde de foreskrevne krav i disse bestemmelser.
Stk. 3. Hvis den ansvarlige for CE-mærkningen, i henhold til de i stk. 2 nævnte bestemmelser, i en overgangsperiode kan vælge mellem flere ordninger, viser CE-mærkningen kun, at legetøjet opfylder kravene i den af den ansvarlige valgte ordning. I så fald skal der enten på de dokumenter, vejledninger eller instruktioner, der kræves, og som ledsager det pågældende legetøj, eller på emballagen henvises til de bestemmelser, som omhandler den valgte ordning.
Den, der bringer legetøjet i omsætning, skal forsyne det med sit navn og/eller mærke samt adresse.
Stk. 2. De i stk. 1 og § 14, stk. 2, nævnte angivelser skal være anbragt synligt, læseligt og således, at de ikke kan fjernes, enten på legetøjet eller på emballagen. På legetøj af ringe størrelse samt for legetøj, der består af dele af ringe størrelse, kan disse angivelser endvidere på tilsvarende vis være anbragt på en etiket eller på en brugsanvisning.
Stk. 3. De i stk. 1 nævnte angivelser kan forkortes i det omfang, forkortelser giver mulighed for at identificere fabrikanten, dennes repræsentant eller importøren i EU.
Stk. 4. Er de i stk. 2 nævnte angivelser ikke anbragt på selve legetøjet, skal forbrugeren gøres opmærksom på hensigtsmæssigheden af at opbevare dem.
På legetøj, dets emballage eller i en medfølgende brugsanvisning skal gøres opmærksom på de risici, der er forbundet med anvendelse af legetøjet, samt på hvorledes man imødegår disse risici.
Stk. 2. Legetøj som er omhandlet i bilag 8 skal endvidere være forsynet med de der nævnte advarsler og oplysninger om forsigtighedsregler ved brug.
Stk. 3. De i stk. 1 og 2 nævnte oplysninger skal være på dansk.
Sikkerhedsstyrelsen forestår kontrollen med, at det legetøj, der findes på markedet, opfylder forskrifterne i denne bekendtgørelse, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Kontrollen med legetøjs kemiske egenskaber forestås af Miljøministeriet.
Stk. 3. De ansvarlige ministre kan henlægge kontrolopgaverne efter denne bekendtgørelse til styrelser, andre statslige institutioner eller kommunale myndigheder og institutioner eller private virksomheder.
Stk. 4. Sikkerhedsstyrelsen koordinerer kontrolmyndighedernes indsats.
Stk. 5. Såfremt der i medfør af stk. 3 bemyndiges private laboratorier til at udføre kontrollen, bør der i videst mulig omfang anvendes laboratorier, der er akkrediteret i henhold til § 10, stk. 2.
Kontrolmyndighederne og de i henhold til § 18, stk. 3, bemyndigede myndigheder og virksomheder foretager stikprøvekontrol af, om det legetøj, som findes på markedet, er i overensstemmelse med forskrifterne i denne bekendtgørelse.
Stk. 2. De i stk. 1 nævnte myndigheder og virksomheder har adgang til uden betaling hos alle, der producerer, distribuerer eller forhandler legetøj, at udtage prøveeksemplarer af produktet eller bestanddele heraf med henblik på undersøgelser og afprøvninger.
Stk. 3. De i stk. 1 nævnte myndigheder og virksomheder har uden retskendelse adgang til fabrikations-, salgs- og lagerlokaler m.v. og til transportmidler samt til alle de oplysninger, som skønnes nødvendige, herunder de i kap. 4 omhandlede oplysninger, hos alle, der producerer, distribuerer eller forhandler legetøj, når der er risiko for, at et produkt kan indebære fare for forbrugernes sundhed og sikkerhed.
Stk. 4. Politiet yder kontrolmyndighederne bistand.
Stk. 5. Kontrolmyndighederne kan påbyde de i kap. 4 omhandlede oplysninger fremlagt inden for en nærmere angivet frist. Påbuddet rettes til den forpligtede i henhold til § 14.
Stk. 6. Såfremt den, som dokumentationspligten påhviler, ikke inden udløbet af den angivne frist har fremlagt de i kap. 4 omhandlede oplysninger, eller såfremt kravene til dokumentationen åbenbart ikke er opfyldt, kan kontrolmyndighederne for den pågældendes regning kontrollere, om legetøjet er i overensstemmelse med de harmoniserede standarder og de i bilag 2 fastsatte sikkerheds- og sundhedskrav.
Stk. 7. Enhver, der udbyder, forhandler eller distribuerer legetøj kan pålægges at medvirke til kontrollens gennemførelse.
Enhver, der udbyder, forhandler eller distribuerer et produkt i strid med sikkerhedskravene i § 4, kan påbydes straks eller indenfor en nærmere angivet frist, at
give efterfølgende oplysning om faren ved produktet, og om hvordan faren kan forebygges,
afhjælpe forhold, som er årsag til faren,
standse salget af produktet,
trække produktet tilbage eller tilbagekøbe produktet til en pris, der normalt ikke må være højere end anskaffelsesprisen for et tilsvarende ufarligt produkt, og
destruere produktet på forsvarlig vis.
Stk. 2. Når det skønnes påkrævet kan udbud, forhandling og distribution af produkter, som ikke er sikre forbydes ved bekendtgørelse.
Stk. 3. Enhver, der har været led i omsætningen fra det tidspunkt, hvor faren er opstået, kan påbydes at medvirke til at gennemføre et påbud vedrørende et produkt, som er meddelt en anden i henhold til stk. 1.
Stk. 4. Bestemmelserne i stk. 1-3 finder anvendelse, selvom produktet er konstrueret og fremstillet i overensstemmelse med § 5.
Stk. 5. Hvis legetøjet ikke er mærket i overensstemmelse med § 14 eller ikke er påtegnet i overensstemmelse med §§ 16 og 17, eller hvis legetøjet uberettiget er CE-mærket, kan kontrolmyndighederne påbyde den ansvarlige indenfor en nærmere angivet frist at bringe forholdet i orden. Hvis dette ikke sker, kan kontrolmyndigheden påbyde enhver, der udbyder, forhandler og distribuerer produktet straks eller indenfor en nærmere angivet frist,
at standse salget af produktet og
at trække produktet tilbage.
Stk. 6. Påbud i henhold til stk. 1, stk. 3 og stk. 5 samt forbud i henhold til stk. 2 meddeles af Sikkerhedsstyrelsen. Sikkerhedsstyrelsen kan dog overdrage beføjelserne til de i § 18, stk. 2, nævnte kontrolmyndigheder. I så fald skal Sikkerhedsstyrelsen straks have underretning om foranstaltninger, som disse kontrolmyndigheder træffer i henhold til stk. 1-3 og stk. 5.
Stk. 7. I tilfælde, hvor der meddeles påbud om, at et produkt skal trækkes tilbage i medfør af stk. 1, nr. 4, eller destrueres i medfør af stk. 1, nr. 5, gælder fristen i §§ 54 og 83 i købeloven ikke.
Stk. 8. I forbindelse med et påbud i henhold til denne bestemmelse kan det bestemmes, at indehaveren af et produkt på nærmere angiven måde skal medvirke til, at produktet repareres eller tages tilbage.
Kontrolmyndighederne kan, når der er behov herfor, oplyse offentligheden om faren ved et produkt.
Kontrolmyndighederne kan opkræve betaling af den der bringer legetøjet i omsætning, for de omkostninger, der er forbundet med kontrol, såfremt det i forbindelse med kontrol konstateres, at legetøjet ikke opfylder de væsentlige sikkerhedskrav i bilag 2, eller ikke er fremstillet i overensstemmelse med standarderne eller en godkendt prototype.
Såfremt en kontrolmyndighed, der på vegne af en anden medlemsstat udøver en tilsvarende kontrol, anmoder derom, skal de i § 13 nævnte oplysninger fremsendes til denne.
Afgørelser truffet af en kontrolmyndighed i henhold til denne bekendtgørelse kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.
Sikkerhedsstyrelsen aflægger hvert tredje år beretning til Kommissionen om anvendelsen af direktivet om sikkerhedskrav til legetøj.
Produkter må ikke indføres, fremstilles eller bringes i omsætning, hvis de på grund af deres ydre fremtræden kan forveksles med levnedsmidler og herigennem være til fare for forbrugerens sikkerhed eller sundhed, idet produkterne, skønt de ikke er levnedsmidler, har en form, duft, farve, udseende, præsentationsform, mærkning samt volumen eller størrelse, der bevirker, at forbrugere, navnlig børn, kan forveksle dem med levnedsmidler og derfor tage dem i munden, sutte på dem eller nedsvælge dem og derved udsætte sig for kvælning, forgiftning, perforering eller blokering af spiserør.
Stk. 2. For de i stk. 1 nævnte produkter finder reglerne i § 18, § 19, stk. 1-3 og stk. 7, samt § 20, stk. 1-3 og stk. 6-9, § 24, § 30 samt §§ 32-34 tilsvarende anvendelse.
Stk. 3. Kontrolmyndighederne kan pålægge den, der bringer produktet i omsætning at give oplysning om, hvordan produktet er fremstillet. Oplysningerne skal gøre det muligt at vurdere produktets sikkerhed. Oplysningerne skal fremlægges inden for en nærmere fastsat frist, som normalt er på 14 dage.
Kontrolmyndighederne kan opkræve betaling af den, der bringer produktet i omsætning, for de omkostninger, der er forbundet med kontrol, såfremt det ved kontrollen konstateres, at der bringes produkter i omsætning, som på grund af deres ydre fremtræden kan forveksles med levnedsmidler og herigennem være til fare for forbrugernes sikkerhed eller sundhed, jf. § 26.
Påbud og forbud udstedt i medfør af § 20 skal af kontrolmyndigheden uden unødigt ophold indbringes for domstolene, hvis den, mod hvem forbudet eller påbudet retter sig, gør indsigelse.
Stk. 2. Retten kan bestemme, at indbringelse som nævnt i stk. 1 har opsættende virkning.
Sager, der er omfattet af denne bekendtgørelse, behandles ved byretten. Såfremt nærmere kendskab til produktsikkerhedsforhold skønnes at være af væsentlig betydning for sagens afgørelse behandles sagen dog ved Sø- og Handelsretten i København.
Overtrædelse af §§ 4, 5, 14, stk. 1 og stk. 5 og §§ 15, 16 og 26, stk. 1, straffes med bøde.
Med bøde straffes den, som ikke efterkommer myndighedernes pålæg i henhold til § 13, stk. 1 og stk. 2 og § 26, stk. 3.
Stk. 2. Med bøde straffes den, som ikke kan fremlægge dokumentation inden for den i § 13, stk. 3 nævnte periode.
Undladelse af at efterleve et påbud, der er meddelt i henhold til § 19, stk. 5, og § 20, stk. 1, stk. 3 og stk. 5, straffes med bøde. På samme måde straffes den, som undlader at efterkomme kontrolmyndighedernes pålæg om at medvirke til gennemførelse af kontrol i henhold til § 19, stk. 1-3, jf. stk. 6.
Er en overtrædelse begået af et selskab, en forening, en selvejende institution, en fond eller lignende, kan der pålægges den juridiske person som sådan bødeansvar. Er overtrædelsen begået af staten, en kommune eller et kommunalt fællesskab, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, kan der pålægges staten, kommunen eller det kommunale fællesskab bøde.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2004.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 329 af 23. maj 1995 om sikkerhedskrav til legetøj og produkter, som på grund af deres ydre fremtræden kan forveksles med levnedsmidler ophæves.
/Susanne Rosbach
Bilag 1
Produkter, der ikke betragtes som legetøj i henhold til denne bekendtgørelse
Julepynt
Detaljerede skalamodeller beregnet til voksne samlere.
Legepladsudstyr, der er beregnet til fælles brug på legeplads.
Sportsudstyr.
Vandlegetøj beregnet til at blive brugt på dybt vand.
Nationaldukker og dekorationsdukker samt lignende artikler beregnet til voksne samlere.
»Professionelt« legetøj opstillet på offentlige steder ( indkøbscentre, stationer, osv.).
Puslespil med over 500 brikker eller uden billede beregnet til specialister.
Luftgeværer og -pistoler ( trykluftvåben).
Fyrværkeri, herunder knaldhætter med undtagelse af knaldhætter, der er specielt beregnet til at blive brugt sammen med legetøj.
Slynger og slangebøsser.
Dartspil, hvor pilene har metalspids.
Elektriske ovne, strygejern eller andre funktionelle artikler, der skal tilsluttes mere end 24 V nominelt.
Produkter, der indeholder varmeelementer, og som er beregnet til anvendelse under en voksens overvågning i undervisningsøjemed.
Køretøjer med forbrændingsmotorer.
Legetøjsdampmaskiner.
Cykler, undtagen cykler, der anses for at være legetøj, dvs. cykler med en største sadelhøjde på 635 mm.
Videospil, der skal forbindes med en skærm, der skal tilsluttes mere end 24 V nominelt.
Narresutter.
Nøjagtige kopier af rigtige våben.
Bijouteri til børn.
Bilag 2
Stk. 9. Sikkerhedsstyrelsen underretter Kommissionen om foranstaltninger truffet i henhold til stk. 1 og stk 2.
Væsentlige sikkerhedskrav til legetøj
Under henvisning til § 4, stk. 2, i denne bekendtgørelse, skal brugerne af legetøj samt andre personer beskyttes mod de sundheds- og sikkerhedsmæssige risici, der består, når legetøjet anvendes til det beregnede formål eller på den måde, som børn normalt må forventes at anvende det på. Der er tale om
a)
de risici, der skyldes legetøjets design, konstruktion og sammensætning,
b)
de risici, der er forbundet med anvendelsen af legetøj, og som ikke helt kan fjernes ved at ændre legetøjets konstruktion og sammensætning uden at forringe dets funktion eller fjerne dets væsentlige egenskaber.
a)
Graden af den risiko, som brugerne løber ved anvendelsen af et stykke legetøj, skal stå i rimeligt forhold til den evne, brugerne, og i givet fald de personer, der fører opsyn med brugeren, har til at imødegå denne risiko. Dette gælder især legetøj, der på grund af dets funktion, størrelse og særpræg er bestemt for børn under 36 måneder.
b)
For at overholde dette princip skal der i givet fald fastsættes en laveste aldersgrænse for brugerne af legetøjet og/eller forskrifter om, at det udelukkende må anvendes under opsyn af en voksen.
De på legetøjet og/eller dets emballage påklistrede mærkater skal sammen med den medfølgende brugsanvisning på effektiv og udtømmende måde gøre brugerne eller de personer, der fører opsyn med dem, opmærksom på de risici, der er forbundet med anvendelsen af produktet samt på, hvorledes man kan undgå disse.
Fysiske og mekaniske egenskaber
a)
Legetøjet og de dertil hørende dele samt fastspændingsmekanismer på sammenhæftet legetøj skal have en mekanisk modstandskraft og i givet fald en stabilitet, der er tilstrækkelig stor til at kunne modstå de belastninger, som det udsættes for i forbindelse med anvendelsen, uden at gå i stykker eller kunne blive deformeret med risiko for at forvolde sår og skrammer.
b)
Kanter, fremspring, snore, ledninger og tilgængelige tilhæftninger på legetøjet skal udformes og fremstilles på en sådan måde, at risikoen for sår og skrammer ved kontakt begrænses mest muligt.
c)
Legetøjet skal udformes og fremstilles på en sådan måde, at risikoen for, at brugeren påføres sår og skrammer som følge af legetøjsdelenes bevægelse, reduceres til et minimum.
d)
Legetøjet og dets bestanddele og de dele, der kan adskilles og samles, skal have sådanne dimensioner, at de ikke kan sluges og/eller indåndes, når der klart er tale om legetøj til børn under 36 måneder.
e)
Legetøjet og dertil hørende dele samt den emballage, det er pakket ind i med henblik på salg i detailledet, må ikke udgøre nogen kværknings- eller kvælningsfare.
f)
Legetøj, der er bestemt til anvendelse på lavt vand og til at holde børn oven over vandet eller støtte dem, skal udformes og fremstilles på en sådan måde, at risikoen for, at legetøjet mister sin flyde- eller støtteevne, begrænses mest muligt under hensyn til det beregnede formål med legetøjet.
g)
Legetøjsgenstande, som man kan komme ind i, og som derfor udgør et lukket rum for de personer, der befinder sig der, skal være forsynet med en udgang, som let kan åbnes indefra.
h)
Legetøj, der øger brugernes mobilitet, skal, i det omfang det er muligt, være forsynet med en bremseanordning, der er tilpasset den pågældende type legetøj og som står i et rimeligt forhold til den kinetiske energi, legetøjet frembringer. Denne anordning skal være let anvendelig for brugeren uden risiko for, at denne slynges ud, eller at denne eller andre personer pådrager sig sår og skrammer.
i)
Projektilers sammensætning og konstruktion og den kinetiske energi, disse kan frembringe, når de affyres fra hertil beregnet legetøj, skal være af en sådan art, at der under hensyn til legetøjets karakter ikke er en særlig risiko for, at legetøjets bruger eller andre personer kommer til skade.
j)
Legetøj, der indeholder varmeelementer, skal være fremstillet således:
-
at den maksimale temperatur på tilgængelige overflader ikke kan forårsage brandsår ved kontakt
-
at væsker, dampe og gasarter i legetøjet ikke når op på sådanne temperaturer eller tryk, at udslip heraf - bortset fra udslip, der er nødvendige for, at legetøjet kan fungere tilfredsstillende - kan forårsage forbrændinger eller andre former for skader.
Antændelighed
a)
Legetøj må ikke udgøre et farligt, antændeligt element i børns omgivelser. Med henblik herpå skal legetøj bestå af materialer:
som ikke brænder under direkte påvirkning af en flamme, en gnist eller enhver anden potentiel antændingskilde, eller
som er vanskeligt antændelige (ilden går ud, så snart antændingskilden fjernes), eller
som, hvis de antændes, brænder langsomt med en lav flammeudbredelseshastighed, eller
som er behandlet på en sådan måde, at forbrændingsprocessen forsinkes uanset legetøjets kemiske sammensætning.
De brændbare materialer må ikke udgøre en flammeudbredelsesrisiko for de øvrige i legetøjet anvendte materialer.
b)
Legetøj, der af grunde, som er nødvendige for funktionen, indeholder farlige stoffer eller præparater som defineret i direktiv 67/548/EØF, bl.a. materialer og udstyr til kemiske forsøg, samlesæt, modellermasse i plast eller keramik, emaljerings- og fotografsæt eller lignende legetøj, må ikke indeholde stoffer eller præparater, som kan blive antændelige efter tab af flygtige, ikke-antændelige bestanddele.
c)
Legetøj må ikke være eksplosionsfarligt eller indeholde elementer eller stoffer, der er eksplosionsfarlige, når det anvendes som nævnt i legetøjsdirektivets artikel 2, stk. 1. Dette gælder ikke for knaldhætter til legetøj, jf. bilag 1, punkt 10, og den tilsvarende fodnote.
d)
Legetøj og navnlig kemisk legetøj må ikke direkte indeholde stoffer og præparater,
-
som, når de blandes, kan forårsage en eksplosion:
-
ved kemisk reaktion eller ved opvarmning
-
ved blanding med oxiderende stoffer
-
som indeholder flygtige bestanddele, der er antændelige i luften, og som kan danne antændelige eller eksplosive blandinger af damp og luft.
Kemiske egenskaber
Legetøj skal være udformet og fremstillet således, at det, når det anvendes som nævnt i legetøjsdirektivets artikel 2, stk. 1, ikke udgør nogen sundhedsrisiko eller risiko for sår og skader som følge af indtagelse, indånding eller berøring med huden, slimhinderne eller øjnene.
Det skal under alle omstændigheder være i overensstemmelse med de relevante fællesskabsbestemmelser om visse kategorier af produkter eller om forbud mod begrænsninger i anvendelsen af eller mærkning af visse farlige stoffer og præparater.
Med henblik på beskyttelsen af børns sundhed må navnlig biotilgængeligheden som følge af anvendelsen af legetøj pr. dag ikke overstige følgende mål:
0,2 micro g antimon
0,1 micro g arsen
25,0 micro g barium
0,6 micro g cadmium
0,3 micro g chrom
0,7 micro g bly
0,5 micro g kviksølv
5,0 micro g selen
eller andre værdier, der kan fastsættes for disse eller andre stoffers vedkommende gennem fællesskabsbestemmelser, der udarbejdes på videnskabeligt grundlag.
Ved biotilgængelighed forstås afgivelsen af opløselige stoffer, som har væsentlig toksikologisk betydning.
Legetøjet må ikke indeholde farlige stoffer eller præparater som defineret i direktiv 67/548/EØF og 88/379/EØF, der kan skade sundheden for de børn, der bruger det. Det er under alle omstændigheder forbudt i legetøj at lade indgå farlige stoffer eller præparater, hvis disse er bestemt til anvendelse som sådanne under legen.
Hvis imidlertid et begrænset antal stoffer eller præparater er absolut nødvendige for, at visse former for legetøj kan fungere, bl.a. materialer og udstyr til kemiske forsøg, samlesæt, modellermasse i plast eller keramik, emaljerings- og fotografsæt eller lignende legetøj, kan disse stoffer og præparater godkendes op til en vis øvre koncentrationsgrænse. Denne skal fastsættes for hvert stof eller præparat ved bemyndigelse til Den Europæiske Standardiseringsorganisation (CEN) efter fremgangsmåden, som gælder for det ved direktiv 83/189/EØF nedsatte udvalg. Det forudsættes herved at de godkendte stoffer og præparater er i overensstemmelse med de gældende EU-klassificeringsbestemmelser vedrørende etikettering, jf. dog bilag 4, punkt 4.
Elektriske egenskaber
a)
Elektrisk legetøj må ikke forsynes med en nominel spænding, der er højere end 24 volt, og ingen del af legetøjet må have en spænding på over 24 volt.
b)
De dele af legetøjet, der er i kontakt med, eller som kan komme i kontakt med en elektricitetskilde, kan give elektrisk stød, samt ledninger eller andre strømførende tråde, hvorigennem elektriciteten kan føres til disse dele, skal isoleres og beskyttes mekanisk for at undgå risikoen for sådanne stød.
c)
Elektrisk legetøj skal være udformet og fremstillet således, at de højeste temperaturer, som enhver af de direkte tilgængelige overflader får, ikke forårsager forbrændinger ved kontakt.
Hygiejne
Legetøj skal udformes og fremstilles på en sådan måde, at det opfylder hygiejne- og renhedskravene, så risiko for infektion, sygdom og smitte undgås.
Radioaktivitet
Legetøj må ikke indeholde radioaktive bestanddele eller stoffer i sådanne former eller mængder, der kan være skadelige for børns sundhed. Direktiv 80/836/Euratom finder anvendelse.
Bilag 3
Referencer for offentliggjorte standarder pr. 15. marts 2003:
CEN, nr. EN71-1, DS/ EN71-1 Legetøj. Sikkerhedskrav, Del 1: Mekaniske og fysiske egenskaber.
CEN, nr. EN71-2, DS/ EN71-2 Legetøj. Sikkerhedskrav, Del 2: Brændbarhed.
CEN, nr. EN71-3, DS/ EN71-3 Legetøj. Sikkerhedskrav, Del 3: Migration af særlige stoffer.
CEN, nr. EN71-4, DS/ EN71-4 Legetøj. Sikkerhedskrav, Del 4: Eksperimentelle sæt for kemiske forsøg og tilsvarende aktiviteter.
CEN, nr. EN71-5, DS/ EN71-5 Legetøj. Sikkerhedskrav, Del 5: Andet kemisk legetøj (sæt) end sæt til kemiske forsøg.
CEN, nr. EN71-6, DS/EN71-6 Legetøj. Sikkerhedskrav, Del 6: Grafisk advarselssymbol vedr. alder.
CEN, nr. EN71-7, DS/EN71-7 Legetøj. Sikkerhedskrav, Del 7: Fingermaling - krav og prøvningsmetoder.
CENELEC, nr. EN50088, Stærkstrømsbekendtgørelsen, Afsnit 153, 1.udgave, Elektrisk legetøj.
Ændring 1: EN50088/A1
Ændring 2: EN50088/A2
Ændring 3: EN50088/A3
Bilag 4
Fremgangsmåde ved typegodkendelse af legetøj
Anmodning om typeprøvning indgives skriftligt af den, der bringer legetøjet i omsætning, jf. § 3. Anmodning indgives til et af Økonomi- og Erhvervsministeriet udpeget typegodkendelsesorgan og anmodningen skal omfatte:
- navn og adresse på fabrikanten eller dennes repræsentant eller importøren i EU
- erklæring om, at ansøgeren ikke har indgivet anmodning til andre udpegede organer i EU
- teknisk dokumentation.
Den tekniske dokumentation skal - hvis det er relevant for vurderingen - indeholde:
- en generel beskrivelse af typen
- konstruktions- og produktionstegninger samt lister over komponenter, delmontager, kredsløb, etc.
- nødvendige beskrivelser og forklaringer til forståelse af nævnte tegninger og lister samt af produktets funktion
- en liste over helt eller delvist anvendte standarder samt beskrivelse af de løsninger, der er valgt for at opfylde direktivkravene i de tilfælde, hvor standarder ikke er anvendt
- resultater af konstruktionsberegninger, kontrolundersøgelser, etc.
- eventuelle prøvningsrapporter.
Ansøgeren stiller en eller flere prøver - kaldet type(r) - som er repræsentative for den planlagte produktion, til rådighed efter aftale med typegodkendelsesorganet.
Typegodkendelsesorganet
- undersøger den tekniske dokumentation og kontrollerer, at typen er fremstillet i overensstemmelse med dokumentationen, samt fastslår hvilke elementer, der er konstrueret i overensstemmelse med standarder, og hvilke der ikke er det
- gennemfører - eller lader gennemføre - prøvning til kontrol af, om fabrikantens løsninger opfylder bekendtgørelsens væsentlige krav i de tilfælde, hvor standarder ikke er anvendt
- gennemfører - eller lader gennemføre - prøvninger til kontrol af, om relevante standarder faktisk er blevet anvendt af fabrikanten i de tilfælde, hvor fabrikanten angiver at have anvendt disse
- aftaler eventuelt med ansøgeren, hvor de nødvendige prøvninger skal gennemføres
- kan beslutte at lade prøvninger gennemføre på et andet laboratorium. I så fald skal ansøgerens accept heraf indhentes forud.
Overensstemmelsesprøvninger skal af typegodkendelsesorganet begrænses til det absolut nødvendige.
Bilag 5
Krav til dokumentation for konstruktion og fremstilling i overensstemmelse med de i bekendtgørelsens § 5, stk. 1, nr. 1, nævnte standarder
Den, der bringer legetøjet i omsætning, jf. § 3, anbringer CE-mærkningen på produktet som garanti for, at produktet overholder bekendtgørelsens og dermed legetøjsdirektivets krav.
Til bekræftelse heraf skal den, der bringer legetøjet i omsætning ligge inde med en teknisk dokumentation, der gør det muligt at forstå produktets konstruktion, fremstilling og funktion samt vurdere overensstemmelse med bekendtgørelsens og dermed legetøjsdirektivets krav.
Dokumentationen, som skal kunne fremlægges på kontrolmyndighedernes forlangende, skal omfatte:
- adresse på fabrikations- og lagerstederne
- en generel beskrivelse af produktet
- konstruktions- og produktionstegninger samt lister over anvendte materialer, komponenter, delmontager, kredsløb, etc.
- de nødvendige beskrivelser og forklaringer til forståelse af nævnte tegninger og lister samt produktets funktion
- en liste over anvendte standarder
- beskrivelse af, hvorledes det sikres, at produktet er i overensstemmelse med standarderne, herunder resultater af konstruktionsberegninger, kontrolafprøvninger, etc.
- eventuelle prøvningsrapporter.
Bilag 6
Krav til dokumentation for konstruktion og fremstilling i overensstemmelse med en godkendt prototype, jf. bekendtgørelsens § 5, stk. 1, nr. 2
Den, der bringer legetøjet i omsætning, anbringer CE-mærkningen på produktet som garanti for, at de pågældende produkter er i overensstemmelse med den prototype, som er beskrevet i typegodkendelsesattesten, og overholder bekendtgørelsens og dermed legetøjsdirektivets krav.
Følgende dokumentation skal kunne fremlægges på kontrolmyndighedernes forlangende:
- adresse på fabrikations- og lagerstederne
- typegodkendelsesattest bilagt relevante dele af den tekniske dokumentation
- kopi af de dokumenter, som er forelagt typegodkendelsesorganet
- beskrivelse af, hvorledes det sikres, at produktet er i overensstemmelse med den godkendte prototype, herunder resultater af konstruktionsberegninger, kontrolafprøvninger, etc.
Bilag 7
Bilag 8
Specialregler om advarsler og oplysninger om forsigtighed ved brug, jf. § 17, stk. 2
Legetøj, der kan være farligt for børn under 36 måneder, skal bære en advarsel herom samt en angivelse af de særlige risici, der betinger advarslen. Denne bestemmelse finder ikke anvendelse på legetøj, der på grund af dets funktion, størrelse, særpræg, egenskaber eller andre afgørende forhold klart ikke kan være bestemt for børn under 36 måneder.
Rutschebaner, gynger, ringe, trapezer, tove og lignende legetøj, der er monteret på en bjælke, skal vedlægges en brugsanvisning på, hvorledes det samles korrekt, samt oplysning om de dele, der kan frembyde fare, hvis anvisningen ikke følges. Der skal endvidere vedlægges oplysning om nødvendigheden af kontrol og vedligeholdelse af de vigtigste monteringsanordninger samt om risikoen for fald eller væltning, hvis kontrol og vedligeholdelse ikke foretages.
Funktionelt legetøj, hvorved forstås legetøj, der har samme funktion som apparater eller anlæg bestemt for voksne, skal på selve legetøjet eller dets emballage bære en advarselspåskrift med oplysning om, at det skal anvendes under opsyn af voksne. Det skal endvidere vedlægges oplysning om forsigtighedsregler samt om de risici, brugeren udsætter sig for, hvis disse ikke følges. Endvidere skal angives, at funktionelt legetøj ikke må være tilgængeligt for helt små børn.
Legetøj, der indeholder farlige stoffer eller præparater, samt kemisk legetøj skal, medmindre andet er fastsat i Fællesskabsdirektiverne om klassificering, emballering og etikettering af farlige stoffer og præparater, vedlægges oplysning om forsigtighedsregler, angivelse af særlige risici samt anvisning på førstehjælp i tilfælde af ulykker. Det skal desuden angives, at legetøjet ikke må være tilgængeligt for helt små børn. Emballagen til kemisk legetøj skal endvidere bære en advarselspåskrift med oplysning om, at legetøjet udelukkende er beregnet til børn over den i de relevante standarder nærmere fastsatte alder, samt at det skal anvendes under opsyn af voksne.
Bl.a. følgende legetøj betragtes som kemisk legetøj: Kemisæt, sæt til plaststøbning, keramik-, emallerings- og fotografsæt samt lignende legetøj.
Skateboards og rulleskøjter til børn skal bære en advarselspåskrift med oplysning om, at de skal anvendes med beskyttelsesudstyr. Der skal i brugsanvisningen gøres opmærksom på, at legetøjet skal anvendes med forsigtighed, og der skal gives anvisninger vedrørende tilrådet beskyttelsesudstyr.
Legetøj til anvendelse i vand, jf. bilag 2, afsnit II, pkt. 1, litra f), skal i overensstemmelse med DS/EN 71, del 1, bære en advarselspåskrift samt oplysning om, at det kun må anvendes under opsyn og på vanddybder, hvor barnet kan bunde.
Officielle noter