LOV nr 615 af 11/06/2024
Kulturministeriet
Kulturbidragsloven § 6
Provenuet af kulturbidraget fordeles efter fradrag af omkostningerne forbundet med ordningens administration mellem public service-puljen og støtte til dansk film.
Stk. 2. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om fordelingen mellem public service-puljen og støtte til dansk film.
Forarbejder til Kulturbidragsloven § 6
RetsinformationDe gældende regler for tildeling af støtte under public service-puljen følger af bekendtgørelse nr. 1579 af 27. december 2014 om tilskud til produktion af dansk public service tv (public service-puljen), der er hjemlet i § 11 a og § 92 a, stk. 1, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1350 af 4. september 2020 om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.
De gældende regler for tildeling af støtte under filmstøtteordningerne, der administreres af Det Danske Filminstitut, følger af filmloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1354 af 4. september 2020 om film.
Det foreslås i stk. 1, at provenuet af kulturbidraget fordeles efter fradrag af omkostningerne forbundet med ordningens administration mellem public service-puljen og støtte til dansk film.
Det vil være en forudsætning for kulturbidragsordningen, at de medietjenesteudbydere, der bliver omfattet af den foreslåede pligt til at betale kulturbidrag og som overholder deres forpligtelser efter loven, skal kunne modtage støtte til produktionen af nyt dansk audiovisuelt indhold fra de støtteordninger, som kulturbidragsordningens provenu tilgår.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det nettoprovenu, der fremkommer ved, at medietjenesteudbydere betaler et årligt bidrag på henholdsvis 2 eller 5 pct. af deres bidragspligtige omsætning i Danmark efter den foreslåede § 4, stk. 1 og 2, skal fordeles mellem public service-puljen og filmstøtteordningerne, der administreres af Det Danske Filminstitut. Provenuet efter tilbageløb, adfærd og arbejdsudbud vil blive fordelt til de nævnte støtteordninger efter fradrag af omkostningerne til henholdsvis Slots- og Kulturstyrelsens administration af ordningen og Det Danske Filminstituts forventede øgede administration af støtteordningerne som følge af den forhøjede finansiering af ordningerne.
I overensstemmelse med præambelbetragtning 36 til AVMS-direktivet er det en forudsætning for kulturbidragsordningen, at de medietjenesteudbydere, der bliver omfattet af den foreslåede pligt til at betale et kulturbidrag og som overholder forpligtelserne efter loven, kan drage fordel af public service-puljen og filmstøtteordningerne, der til dels vil blive finansieret af provenuet fra kulturbidragsordningen. De nærmere krav og betingelser for medietjenesteudbydernes ansøgning om støtte under disse ordninger følger af reguleringen af public service-puljen og filmstøtteordningerne og de med hjemmel heri fastsatte støttebetingelser. Både støttebetingelserne for public service-puljen såvel som støttebetingelserne for instituttets filmstøtteordninger understøtter, at de omfattede medietjenesteudbydere, uanset om de er etablerede i Danmark eller en anden EU-medlemsstat, har mulighed for at drage fordel af puljerne ved at kunne søge om støtte til produktionen af nyt dansk audiovisuelt indhold i samarbejde med en uafhængig producent.
Det foreslås i stk. 2, at kulturministeren kan fastsætte regler for fordelingen mellem public service-puljen og støtte til dansk film.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at kulturministeren bemyndiges til administrativt at fastsætte regler for, hvordan kulturbidragsprovenuet skal fordeles mellem henholdsvis public service-puljen og filmstøtteordningerne, der administreres af Det Danske Filminstitut.
Fastsættes reglerne for fordeling af provenuet mellem public service-puljen og støtteordningerne til dansk film ved bekendtgørelse, vil der smidigt kunne foretages de nødvendige justeringer i fordelingen, efter at kulturbidragsordningen er trådt i kraft.