LOV nr 615 af 11/06/2024
Kulturministeriet
Kulturbidragsloven § 12
Med bøde straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder § 4, stk. 1 og 2, § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, eller § 10, stk. 2.
Stk. 2. I forskrifter, der udstedes efter loven, kan der fastsættes straf af bøde for den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder bestemmelser i forskrifterne.
Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Forarbejder til Kulturbidragsloven § 12
RetsinformationDet foreslås i stk. 1, at den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder § 4, stk. 1 og 2, § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, §9, stk. 1, eller § 10, stk. 2, straffes med bøde.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1, vil medføre, at en medietjenesteudbyder vil kunne ifalde bødeansvar, hvis medietjenesteudbyderen grundet forsæt eller grov uagtsomhed ikke betaler det årligt opkrævede bidrag på 2 pct. af deres bidragspligtige omsætning i Danmark, jf. § 4, stk. 1. Bestemmelsen vil ligeledes medføre, at en medietjenesteudbyder, der investerer under 5 pct. af deres bidragspligtige omsætning i Danmark i dansk indhold, kan ifalde bødeansvar, hvis de grundet forsæt eller grov uagtsomhed ikke betaler det årligt opkrævede bidrag på 3 pct., jf. § 4, stk. 2. Dermed vil overtrædelse af den af Slots- og Kulturstyrelsens påbud om indbetaling af bidrag efter § 5, stk. 1 være stafbelagt.
Det foreslås endvidere, at en medietjenesteudbyder kan ifalde bødeansvar, hvis vedkommende forsætligt eller grundet uagtsomhed ikke registrerer sig hos Slots- og Kulturstyrelsen, jf. § 7, stk. 1. Det foreslås i § 7, stk. 2, at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om registreringen, herunder krav til registreringsfrist. Gerningsindholdet vil dermed være realiseret, når en medietjenesteudbyder forsætligt eller groft uagtsomt undlader at registre sig hos Slots- og Kulturstyrelsen inden for den af kulturministeren fastsatte frist jf. § 7, stk. 2.
Derudover foreslås det at stafbelægge, hvis en medietjenesteudbyder enten forsætligt eller groft uagtsomt ikke indberetter en opgørelse over det seneste kalenderårs bidragspligtige omsætning i Danmark eller over investeringer i nyt dansk indhold til Slots- og Kulturstyrelsen, jf. § 8, stk. 1, og § 9, stk. 1, indenfor den af kulturministeren fastsætte frist, jf. § 8, stk. 5, og § 9, stk. 4.
Endelig vil bestemmelsen medføre, at en medietjenesteudbyder vil kunne ifalde bødeansvar, hvis vedkommende ikke meddeler Slots- og Kulturstyrelsen de oplysninger, udleverer de dokumenter m.v. eller afgiver de skriftlige udtalelser, som forlanges af styrelsen i forbindelse med udøvelse af tilsynsforpligtelsen, inden for den af styrelsen fastsatte frist, jf. § 10, stk. 2.
For en nærmere redegørelse for gerningsindholdet henvises til bemærkningerne til § 4, stk. 1 og 2, § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1 og § 10, stk. 2.
Det følger af den foreslåede definition i § 3, nr. 3, at en medietjenesteudbyder er den fysiske eller juridiske person, der har det redaktionelle ansvar for valget af audiovisuelt indhold i en audiovisuel medietjeneste, og som bestemmer, hvordan det audiovisuelle indhold tilrettelægges.
Det følger af den foreslåede § 2, at loven som udgangspunkt vil finde anvendelse på medietjenesteudbydere, der er etableret i Danmark, og som udbyder on demand-audiovisuelle medietjenester, samt på medietjenesteudbydere, der er etableret i en anden EU-medlemsstat, og som udbyder on demand-audiovisuelle medietjenester, der er målrettet mod publikum i Danmark. Dette udgangspunkt fraviges dog, jf. § 2, stk. 3, idet medietjenesteudbydere, der har en samlet årlig omsætning på under 15 mio. kr., eller har et lille publikum på under 1 pct. af det samlede antal brugere af on demand-audiovisuelle medietjenester på det danske marked, ikke omfattes af loven. Udgangspunktet fraviges endvidere for udbydere af medietjenester, der udbydes som led i udøvelse af public service-virksomhed, jf. lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. § 11, samt for medietjenesteudbydere, der er etableret i en anden EU-medlemsstat, hvor medietjenesten udbydes som led i udøvelse af public service-virksomhed i henhold til reguleringen i den pågældende EU-medlemsstat, jf. § 2, stk. 4. Endelige fraviges udgangspunktet for medietjenesteudbydere, der alene udbyder medietjenester til biblioteks- eller undervisningsformål jf. § 2, stk. 5.
Det følger modsætningsvist af etableringskravene i § 2, stk. 1 og 2, at loven ikke vil finde anvendelse på medietjenesteudbydere, der ikke er etableret i en EU-medlemsstat.
For en nærmere redegørelse for ansvarssubjektet henvises til bemærkningerne til den foreslåede § 2.
Det foreslås, at der ved udmålingen af bøder for overtrædelse af § 4, stk. 1 og stk. 2, tages udgangspunkt i den beregningsmodel for fastsættelse af normalbøder, der gælder ved overtrædelse af bl.a. skattekontrollovens § 82, stk. 1, og lov om merværdiafgift (momsloven) § 81, stk. 3.
Bøden beregnes således som udgangspunkt til to gange den samlede unddragelse af kulturbidragspligten, når der er forsæt til unddragelse, og ansvarssubjektet er en juridisk person. Det samme gælder, når ansvarssubjektet er en fysisk person, og der er forsæt til unddragelsen, såfremt unddragelsen ikke overstiger 250.000 kr. Ved grov uagtsomhed udgør bøden en gang den samlede unddragelse.
Bødestørrelsen modificeres for de mere bagatelagtige unddragelser via et såkaldt progressionsknæk, som betyder, at den del af det manglende betalte kulturbidrag op til 60.000 kr. alene medregnes til bøden en gang ved forsæt, mens den del af det unddragne kulturbidrag, der overstiger 60.000 kr. medregnes to gange. Ved grov uagtsomhed bevirker progressionsknækket, at den del af det unddragne kulturbidrag op til 60.000 kr. medregnes en halv gang, mens den resterende del af unddragelsen medregnes en gang.
Det foreslås, at der ved udmåling af bøder for juridiske personers overtrædelser af § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, og § 10, stk. 2, tages udgangspunkt i nedennævnte normalbødeintervaller, se nedenstående skema. Omsætningskategorierne fastlægges ud fra den bidragspligtige omsætning, jf. § 3, nr. 4, i året for gerningstidspunktet. Ved fastsættelsen af den konkrete bøde inden for et interval lægges der bl.a. vægt på, om virksomheden har en lav eller høj bidragspligtig omsætning i forhold til den pågældende omsætningskategori.
For fysiske personers overtrædelser af § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, og § 10, stk. 2, foreslås et bødeniveau på mellem 10.000 kr. og en nettomånedsløn.
Det bemærkes, at fastsættelsen af straffen for overtrædelser af § 4, stk. 1 og 2, § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, og § 10, stk. 2, fortsat vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og at det foreslåede strafniveau vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
| | | |
Skema: Bødeniveauer for juridiske personers overtrædelse af § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, og § 10, stk. 2. |
---|
| | Bødeniveau for virksomheder i omsætningskategori 1 | Bødeniveau for virksomheder i omsætningskategori 2 | Bødeniveau for virksomheder i omsætningskategori 3 | | | ----------------------------------------------------- | -------------------------------------------------- | -------------------------------------------------- | ---------------------------- | | Bidragspligtigomsætning | Op til 50. mio. kr. | + 50 mio. kr. - 100 mio. kr. | + 100 mio. kr. - 1 mia. kr. | | Niveau for virksomhedsbøder | 25.000 kr. - 100.000 kr. | 50.000 kr.- 200.000 kr. | 150.000 kr. - 600.000 kr. |
| | | |
Det foreslås i stk. 2, at i forskrifter, der udstedes efter loven, kan der fastsættes straf af bøde for den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder bestemmelser i forskrifterne.
Med den foreslåede bestemmelse vil være mulighed for at bødestrafsanktionere regler udstedt i medfør af loven. Det vil konkret dreje sig om regulering i bekendtgørelsesform udstedt med hjemmel i den foreslåede § 7, stk. 2, § 8, stk. 5, 9, stk. 4, og § 10, stk. 4, og § 11, stk. 1, om medietjenesteudbydernes registrering og indberetning samt digital kommunikation.
Det foreslås, at der ved udmåling af bøder for juridiske personers overtrædelse af regulering i bekendtgørelsesform udstedt med hjemmel i den foreslåede § 7, stk. 2, § 8, stk. 5, § 9, stk. 4, og § 10, stk. 4, og § 11, stk. 1, tages udgangspunkt i samme normalbødeintervaller som ved overtrædelser af § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, og § 10, stk. 2.
For fysiske personers overtrædelse af regulering i bekendtgørelsesform udstedt med hjemmel i den foreslåede § 7, stk. 2, § 8, stk. 5, § 9, stk. 4, § 10, stk. 4 og § 11, stk. 1, tages udgangspunkt i samme bødeniveau på mellem 10.000 kr. og en nettomånedsløn som for overtrædelser af § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, og § 10, stk. 2.
Der henvises til bemærkningerne til stk. 1.
Det foreslås i stk. 3, at der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at juridiske personer vil kunne pålægges strafansvar for overtrædelse af lovens strafbelagte bestemmelser.
Det følger af reglerne i straffelovens § 26, stk. 1, at bestemmelser om strafansvar for selskaber m.v. medmindre andet er bestemt, omfatter enhver juridisk person, herunder aktie-, anparts- og andelsselskaber, interessentskaber, foreninger, fonde, boer, kommuner og statslige myndigheder.
Endvidere omfatter sådanne bestemmelser enkeltmandsvirksomheder, for så vidt disse navnlig under hensyn til deres størrelse og organisation kan sidestilles med de ovenfor nævnte selskaber, jf. straffelovens § 26, stk. 2. Det følger videre, at strafansvar for en juridisk person forudsætter, at der inden for dens virksomhed er begået en overtrædelse, der kan tilregnes en eller flere til den juridiske person knyttede personer eller den juridiske person som sådan, jf. straffelovens § 27, stk. 1.