LBK nr 6 af 04/01/2023
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Kemikalieloven § 41a
Miljøministeren4) kan fastsætte regler om, at erhvervsmæssige brugere af plantebeskyttelsesmidler skal indberette oplysninger om brugen af plantebeskyttelsesmidlerne.
Gældende§ 41a
RetsinformationLov om ændring af lov om kemikalier (Opkrævning af gebyr for udstedelse af autorisationer efter EU-forordning om fluorholdige drivhusgasser, supplerende bestemmelser til EU-forordning om fluorholdige drivhusgasser, afgift pr. produkt i en godkendelse af en familie af biocidholdige produkter og digital indberetning af forbrug af bekæmpelsesmidler)
Dato
11. december 2024
Ministerium
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Kort navn
LOV nr 1469 af 10/12/2024
Nuværende lovtekst
Konsolideret lovtekst
Nuværende lovtekst → Konsolideret lovtekst
RENAMED
@@ -1,2 +1,2 @@
|
|
1 |
-
Miljøministeren4) kan fastsætte regler om, at erhvervsmæssige brugere af
|
2 |
-
oplysninger om brugen af
|
|
|
1 |
+
Miljøministeren4) kan fastsætte regler om, at erhvervsmæssige brugere af bekæmpelsesmidler skal indberette
|
2 |
+
oplysninger om brugen af bekæmpelsesmidlerne.
|
Ændringer
Nr 6: | I § 41 a ændres »plantebeskyttelsesmidler« til: »bekæmpelsesmidler«, og »plantebeskyttelsesmidlerne« ændres til: »bekæmpelsesmidlerne«. |
Forarbejder
Til nr. 6
Der er ikke fastsat regler om, hvordan kommunikation om ansøgning om autorisation eller uddannelsesbevis skal sendes til
autorisations- og uddannelsesorganet i de enkelte medlemslande i F-gasforordningen, Kommissionens gennemførelsesforordning nr.
2015/2066, Kommissionens gennemførelsesforordning nr. 2015/2067 eller Kommissionens forordning nr. 307/2008.
Det fremgår af kemikalielovens § 55, stk. 1, at miljøministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og fra
miljøministeren, Miljøstyrelsen og de øvrige myndigheder nævnt i §§ 45 og 46 om forhold, som er omfattet af denne lov eller af
regler udstedt i medfør af denne lov, skal foregå digitalt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2.1 om gældende ret i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at § 55, stk. 1
, i kemikalieloven ændres således at, »Miljøstyrelsen og« ændres til »Miljøstyrelsen,«, at der efter »§§ 45 og 46« indsættes »og
private aktører, der af den kompetente myndighed har fået tillagt beføjelser efter EU-forordninger,«, at »lov eller« ændres til
»lov,«, og at der efter »i medfør af denne lov« indsættes »eller af EU-forordninger«.
Den foreslåede ændring af § 55, stk. 1, vil medføre, at miljøministeren bemyndiges til at fastsætte regler om skriftlig digital
kommunikation om forhold, som er omfattet af EU-forordninger, til og fra miljøministeren, Miljøstyrelsen, de øvrige myndigheder
nævnt i §§ 45 og 46 samt private aktører, der af den kompetente myndighed har fået tillagt beføjelser efter EU-forordninger,
herunder om anvendelsen af bestemte IT-systemer, særlige digitale formater, skemaer og digital signatur, jf. § 55, stk. 2.
Den foreslåede ændring ændrer ikke på, hvordan § 55 i øvrigt anvendes.
Den foreslåede bemyndigelse vil blive udnyttet til at fastsætte regler i en bekendtgørelse om anvendelse af digital kommunikation
mellem uddannelses- og autorisationsorganet og ansøger om uddannelsesbeviser og autorisationer, herunder om form og format, samt
anvendelse af digital signatur i forbindelse med ansøgning om autorisationer og uddannelsesbeviser, jf. F-gasforordningen,
Kommissionens gennemførelsesforordning nr. 2015/2066, Kommissionens gennemførelsesforordning nr. 2015/2067 og Kommissionens
forordning nr. 307/2008. Bekendtgørelsen vil indeholde relevante undtagelsesmuligheder fra den skriftlige digitale kommunikation,
herunder mulighed for fritagelse fra digital kommunikation, jf. lovbemærkningerne til affattelsen af § 55 i Folketingstidende
2012-13, tillæg A, L 97 som fremsat den 29. november 2012, side 26-27.
Kølebranchens Miljøorganisation (herefter benævnt KMO) har siden 2009 været udpeget til uddannelses-, autorisations- og
evalueringsorgan på F-gasområdet på vegne af Miljø- og Ligestillingsministeriet og udsteder bl.a. uddannelsesbeviser og
autorisationer på F-gasområdet. KMOs arbejde finansieres af en frivillig indbetaling af miljøtillæg fra kølemiddelgrossister, når
de indkøber fluorholdige drivhusgasser. Finansieringen af ordningen søges omlagt til gebyr ved dette lovforslag. Da finansieringen
omlægges til gebyr, vil Miljøstyrelsen sende opgaven i udbud, hvorefter Miljøstyrelsen på miljøministerens vegne vil udpege en
aktør. Denne aktør vil blive forpligtiget til at kunne kommunikere digitalt og leve op til de krav, som kræves for at kunne
anvende MitID, lignede digital signatur eller anvende platformen virk.dk. For udpegning af uddannelse-, autorisations- og
evalueringsorgan og omlægning til gebyr henvises til pkt. 2.1.1 samt de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 2.
Endvidere vil miljøministeren kunne udnytte den foreslåede bemyndigelse til at fastsætte regler om skriftlig digital kommunikation
til og fra private aktører, der af den kompetente myndighed har fået tillagt beføjelser efter EU-forordninger og digital
kommunikation til og fra miljøministeren, Miljøstyrelsen, de øvrige myndigheder nævnt i §§ 45 og 46 samt private aktører, der af
den kompetente myndighed har fået tillagt beføjelser efter EU-forordninger om forhold, som er omfattet af EU-forordninger på andre
områder, hvor det ville være relevant, herunder formen på denne kommunikation. Ændringen af bestemmelsen er således ikke begrænset
til ansøgning om autorisationer og uddannelsesbeviser på F-gasområdet.