LBK nr 1091 af 11/08/2023
Transportministeriet
Jernbaneloven § 94
Havarikommissionen er uafhængig og er ikke undergivet instruktionsbeføjelser fra transportministeren.
Stk. 2. Transportministeren kan dog pålægge Havarikommissionen særlige opgaver, der har et generelt jernbanesikkerhedsmæssigt formål.
Stk. 3. Transportministeren fastsætter Havarikommissionens sammensætning.
Forarbejder til Jernbaneloven § 94
RetsinformationBestemmelsen er med sproglige ændringer en videreførelse af den gældende jernbanelovs § 21 n, stk. 2, og § 21 t, stk. 1, dog er det foreslåede stk. 1 nyt.
Der foreslås en ny bestemmelse i stk.1, der eksplicit fastslår, at Havarikommissionen er uafhængig.
Med bestemmelsen foreslås det, at det tydeligøres, at Havarikommissionen er en uafhængig myndighed, der ikke, for så vidt angår undersøgelsens udførelsesmåde og resultat, er underlagt transportministerens instruktionsbeføjelser. Præciseringen af, at Havarikommissionen er uafhængig, følger af EU-regler. Transportministeren har dog almindelig instruktionsbeføjelser i forhold til bevillinger og personaleressourcer, der stilles til Havarikommissionens rådighed. Det følger heraf, at Havarikommissionens arbejde f.eks. er underlagt den administrative klageadgang. Idet Havarikommissionens undersøgelsesrapporter og -redegørelser er udtryk for en teknisk/sagkyndig opfattelse af et hændelsesforløb, er det dog ikke muligt at påklage f.eks. undersøgelsesresultater og konklusioner til ministeren. Undersøgelsesresultater og konklusioner kan endvidere ikke redigeres ved forhåndsinstruks eller ved efterfølgende korrektion fra andre.
Havarikommissionen er og har hele tiden været en uafhængig myndighed, hvilket eksplicit fremgår af tidligere forarbejder. Kommissionen ønskede dog dette tydeliggjort, hvorfor det nu foreslås, at det fremgår direkte af lovteksten. Denne bestemmelse ændrer således ikke på den hidtidige retstilstand på området.
Denne bestemmelse er ikke til hinder for, at transportministeren efter den foreslåede § 83, stk. 2, kan pålægge Havarikommissionen at foretage yderligere undersøgelser i en sag eller efter det foreslåede stk. 2, jf. nedenfor, kan pålægge Havarikommissionen særlige opgaver, der har et generelt jernbanesikkerhedsmæssigt formål.
Med bestemmelsen i stk. 2, fastslås det, at transportministeren bemyndiges til at kunne pålægge Havarikommissionen at udføre opgaver, som i øvrigt har til formål at forbedre jernbanesikkerheden.
Det skal understreges, at transportministerens adgang til at pålægge Havarikommissionen særlige opgaver ikke relaterer sig til opgavens resultat, men alene til f.eks. opgavens omfang.
Bestemmelsen i stk. 3 fastslår, at transportministeren fastsætter Havarikommissionens sammensætning.
Udover, at det skal sikres, at Havarikommissionen råder over tilstrækkelig ekspertise på jernbanesikkerhedsområdet, kan der tilknyttes eksperter fra andre uafhængige institutioner, f. eks. universiteter og andre videnscentre.