LOV nr 1707 af 27/12/2018
Skatteministeriet
Investorfradragsloven § 1
Personer, der er skattepligtige efter kildeskatteloven, kan ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst fradrage investeringer i visse små og mellemstore selskaber efter reglerne i denne lov (investorfradrag).
Forarbejder til Investorfradragsloven § 1
RetsinformationDet foreslås, at personer, der er skattepligtige efter kildeskatteloven, ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst skal kunne fradrage investeringer i visse små og mellemstore selskaber efter reglerne i denne lov (investorfradrag).
Den foreslåede bestemmelse har til formål at fastlægge det overordnede anvendelsesområde for investorfradragsordningen.
Det er kun personer, der er skattepligtige efter kildeskatteloven, altså fysiske personer, der vil kunne opnå investorfradrag efter de foreslåede regler. Dette skal ses i lyset af, at investorfradraget vil indebære statsstøtte, og at det efter bestemmelsen i EU’s gruppefritagelsesforordnings artikel 21, stk. 3, udelukkende er fysiske personer, der kan indrømmes skattefordele med henblik på direkte eller indirekte risikofinansiering til små og mellemstore selskaber, der er støtteberettigede efter forordningens regler.
Investorfradraget foreslås indrømmet som et fradrag ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, dvs. som et såkaldt ligningsmæssigt fradrag. Der henvises i øvrigt om opgørelsen af fradraget til lovforslagets § 7.
Fysiske personer, der er begrænset skattepligtige her til landet efter reglerne i kildeskattelovens § 2, vil som udgangspunkt ikke kunne udnytte et ligningsmæssigt fradrag ved opgørelsen af den begrænset skattepligtige indkomst. Det skyldes, at den begrænsede skattepligt efter kildeskattelovens § 2 kun omfatter indkomst fra de indkomstkilder, der specifikt er opregnet i bestemmelsen, og at der ved opgørelsen af den begrænset skattepligtige indkomst kun kan fradrages udgifter, som vedrører disse indtægter, jf. kildeskattelovens § 2, stk. 4.
Heller ikke begrænset skattepligtige personer, der har valgt at anvende grænsegængerreglerne i kildeskattelovens afsnit I A, vil efter forslaget kunne opnå investorfradrag, jf. opregningen af de fradragsberettigede udgifter i kildeskattelovens § 5 B. Det bemærkes, at investorfradragsordningen efter sin karakter vil forudsætte, at den pågældende fysiske person er skattepligtig af en eventuel avance ved senere afståelse af de aktier, hvis erhvervelse danner grundlag for fradraget.
Fysiske personer, der udøver erhverv med et fast driftssted her i landet, jf. kildeskattelovens § 2, stk. 4, vil dog efter omstændighederne kunne opnå det foreslåede investorfradrag ved opgørelsen af den begrænset skattepligtige indkomst. Det vil være tilfældet, hvis investeringen skal henføres til det faste driftssted, fordi investeringen indgår i den erhvervsvirksomhed, der udøves fra det faste driftssted i Danmark.