Herved bekendtgøres lov om infrastruktur for geografisk information i Den Europæiske Union, jf. lov nr. 1331 af 19. december 2008 med den ændring, der følger af § 20 i lov nr. 380 af 26. april 2017.
vedrører et eller flere temaer fastsat af energi-, forsynings- og klimaministeren i medfør af stk. 2,
besiddes af eller på vegne af en offentlig myndighed, jf. § 2, stk. 2, og
vedrører Danmarks territorium, herunder søterritoriet, eller tilgrænsende havområder.
Stk. 2. Energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter de geodatatemaer, der medfører, at geodatasæt er omfattet af loven. Bestemmelser, som omfatter andre temaer end dem, der følger af bilag I, II og III i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om opbygning af en infrastruktur for geografisk information i Det Europæiske Fællesskab, fastsættes efter forhandling med den minister, under hvis område de berørte geodatasæt hører.
Stk. 3. Geodatasæt, som besiddes af kommuner eller offentlige myndigheder omfattet af § 2, stk. 2, nr. 2 og 3, er kun omfattet af denne lov, hvis lovgivningen i øvrigt kræver indsamling eller udbredelse heraf.
Stk. 4. Geodatasæt, som besiddes af andre end offentlige myndigheder, men som i øvrigt opfylder betingelserne i stk. 1, er omfattet af denne lov, hvis besidderen har fået stillet Danmarks INSPIRE-geoportal til rådighed efter § 5, stk. 2.
Stk. 5. Hvis der findes flere kopier af samme geodatasæt, som besiddes af eller opbevares på vegne af flere forskellige offentlige myndigheder, omfatter loven kun den udgave, som kopierne hidrører fra.
Stk. 6. Offentlige myndigheder kan kun træffe foranstaltninger vedrørende geodatasæt, hvortil andre har immaterielle rettigheder, med de pågældendes samtykke.
Stk. 7. Loven omfatter endvidere geodatatjenester, som er knyttet til de geodatasæt, som loven omfatter, jf. stk. 1-5.
Infrastruktur for geografisk information: Metadata, geodatasæt og geodatatjenester, nettjenester og netteknologier, aftaler om adgang og anvendelse og om gensidigt at stille geodatasæt og geodatatjenester til rådighed samt koordinerings- og overvågningsmekanismer, processer og procedurer, der opbygges, drives eller stilles til rådighed i medfør af denne lov.
Geodata: Alle data, som rummer en direkte eller indirekte henvisning til et bestemt sted eller et geografisk område.
Geodatasæt: En identificerbar samling af geodata.
Geodatatjenester: Operationer, der kan udføres på de geodata, der er indeholdt i geodatasættene, eller på de dertil hørende metadata ved brug af et edb-program.
Metadata: Informationer, der beskriver geodatasæt og geodatatjenester, og som gør det muligt at finde, registrere og bruge dem.
Interoperabilitet: Muligheden for, at geodatasæt kan sammenstilles og geodatatjenester fungere sammen, således at resultatet uden gentagen manuel indgriben bliver sammenhængende og den ekstra værdi af datasættene og datatjenesterne forøges.
Stk. 2. I denne lov forstås ved »offentlig myndighed«
en statslig eller anden offentlig forvaltning, herunder offentlige rådgivende organer på nationalt, regionalt eller lokalt plan,
enhver fysisk eller juridisk person, der varetager offentlige forvaltningsopgaver i henhold til national ret, herunder konkrete miljørelaterede opgaver, aktiviteter og tjenesteydelser, og
enhver fysisk eller juridisk person, som det påhviler at varetage offentlige pligter eller opgaver eller at udføre offentlige tjenesteydelser i forbindelse med miljøet, og som er underlagt kontrol af et organ eller en person, der falder ind under nr. 1 eller 2.
Offentlige myndigheder skal fremstille metadata for de geodatasæt eller geodatatjenester, som de besidder. Metadata skal ajourføres, hvis der foretages væsentlige ændringer i geodatasættene og geodatatjenesterne.
Stk. 2. Energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter bestemmelser om, hvilke oplysninger metadata skal indeholde, og om ajourføring af metadata, jf. stk. 1.
Stk. 3. Energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter endvidere bestemmelser om tekniske ordninger for interoperabilitet og harmonisering af geodatasæt og geodatatjenester.
Energi-, forsynings- og klimaministeren opretter og driver følgende tjenester på internettet:
Søgetjenester, der gør det muligt at søge efter geodatasæt og geodatatjenester ud fra indholdet af de tilsvarende metadata og at fremvise indholdet af metadata.
Visningstjenester, der som minimum gør det muligt at vise, navigere, zoome ind og ud, panorere samt overlejre geodatasæt, der kan vises, og at vise signaturforklaringer og relevant metadataindhold.
Tjenester, der gør det muligt at nedtage kopier af geodatasæt eller dele af sådanne sæt og, hvor det er muligt, at opnå direkte adgang til geodatasæt.
Transformationstjenester, der gør det muligt at transformere geodatasæt med henblik på at opnå interoperabilitet.
Tjenester, der gør det muligt at aktivere geodatatjenester.
Stk. 2. De tjenester, der er nævnt i stk. 1, benævnes under et: Danmarks INSPIRE-geoportal.
Stk. 3. De søgetjenester, der er nævnt i stk. 1, nr. 1, skal mindst give mulighed for at anvende følgende søgekriterier:
Nøgleord.
Klassificering af geodata og geodatatjenester.
Kvaliteten og gyldigheden af geodata.
Grad af overensstemmelse med bestemmelserne om interoperabilitet og harmonisering af geodatasæt og geodatatjenester.
Geografisk placering.
Betingelser for adgang til og brug af geodatasæt og geodatatjenester.
Hvilke offentlige myndigheder, der er ansvarlige for etablering, forvaltning, vedligeholdelse og distribution af geodatasættene og geodatatjenesterne.
Stk. 4. Transformationstjenesterne, jf. stk. 1, nr. 4, skal kombineres med de øvrige tjenester, som er nævnt i stk. 1, på en sådan måde, at samtlige tjenester kan drives i overensstemmelse med bestemmelserne om tekniske ordninger for interoperabilitet og harmonisering af geodatasæt og geodatatjenester.
Offentlige myndigheder skal forbinde deres geodatasæt og geodatatjenester med Danmarks INSPIRE-geoportal. Geodatasæt og geodatatjenester, som vedrører temaer som nævnt i § 1, stk. 2, 2. pkt., kan forbindes til portalen alene med deres metadata, hvis geodatasættet eller geodatatjenesten er tilgængelig andetsteds i overensstemmelse med lovens øvrige bestemmelser, regler fastsat i medfør af loven og de bestemmelser, som Kommissionen fastsætter efter Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om opbygning af en infrastruktur for geografisk information i Det Europæiske Fællesskab.
Stk. 2. Andre, hvis geodatasæt og geodatatjenester er i overensstemmelse med denne lov, regler fastsat i medfør af loven, og de bestemmelser om metadata, nettjenester og interoperabilitet, som Kommissionen fastsætter efter Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om opbygning af en infrastruktur for geografisk information i Det Europæiske Fællesskab, kan efter anmodning forbinde deres geodatasæt og geodatatjenester til Danmarks INSPIRE-geoportal. Anmodning efter 1. pkt. rettes til energi-, forsynings- og klimaministeren.
Enhver har med de begrænsninger, der følger af lov om aktindsigt i miljøoplysninger, adgang via Danmarks INSPIRE-geoportal til geodatasæt og geodatatjenester, der vedrører miljøoplysninger eller temaer, der følger af bilag I, II eller III i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om opbygning af en infrastruktur for geografisk information i Det Europæiske Fællesskab. Adgangen til at søge efter geodatasæt og geodatatjenester ud fra indholdet af de tilsvarende metadata og til at få fremvist indholdet af metadata via de søgetjenester, der er nævnt i § 4, stk. 1, nr. 1, kan dog alene begrænses af hensyn til rigets internationale interesser, den offentlige sikkerhed eller rigets forsvar.
Stk. 2. Enhver har med de begrænsninger, der følger af lov om offentlighed i forvaltningen, via Danmarks INSPIRE-geoportal adgang til geodatasæt og geodatatjenester, der vedrører andre temaer end dem, der er nævnt i stk. 1.
Stk. 3. Data, der stilles til rådighed via visningstjenester som nævnt i § 4, stk. 1, nr. 2, kan gives en form, der hindrer kommerciel udnyttelse.
Stk. 4. Afgørelser efter stk. 1-3 træffes af den myndighed, som besidder geodatasættet eller geodatatjenesten. Afgørelserne kan påklages til den myndighed, der er klageinstans i forhold til afgørelsen eller behandlingen af den sag, som de pågældende oplysninger hidrører fra.
De søge- og visningstjenester, som er nævnt i § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, skal stilles gratis til rådighed for offentligheden, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Offentlige myndigheder, der leverer visningstjenester, jf. § 4, stk. 1, nr. 2, kan dog opkræve gebyr herfor.
Stk. 3. Offentlige myndigheder, der leverer de øvrige tjenester, som er nævnt i § 4, stk. 1, kan opkræve gebyr herfor.
Stk. 4. Det er en betingelse for opkrævning af gebyr for levering af visningstjenester, jf. § 4, stk. 1, nr. 2, tjenester, der gør det muligt at nedtage kopier af geodatasæt, jf. § 4, stk. 1, nr. 3, eller tjenester, som gør det muligt at aktivere geodatatjenester, jf. § 4, stk. 1, nr. 5, at der er adgang til at betale gebyr via e-handelstjenester. Disse tjenester kan være omfattet af ansvarsfraskrivelse eller licens.
Stk. 5. Energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter bestemmelser om betaling af gebyr for levering af geodatasæt og geodatatjenester, jf. stk. 2 og 4.
En offentlig myndighed omfattet af § 2, stk. 2, nr. 1 eller 2, skal stille geodatasæt og geodatatjenester til rådighed for andre offentlige myndigheder, der til udførelsen af deres opgaver har behov herfor.
Stk. 2. Til udførelse af offentlige opgaver, der kan få virkning for miljøet, kan geodatasæt og geodatatjenester stilles til rådighed for EU-institutioner eller EU-organer og for andre EU-medlemslandes offentlige myndigheder omfattet af § 2, stk. 2, nr. 1 eller 2.
Stk. 3. En offentlig myndighed kan udstede licens til eller opkræve gebyr fra andre offentlige myndigheder, der i medfør af stk. 1 og 2 anvender den pågældende myndigheds geodatasæt eller geodatatjenester. Geodatasæt og geodatatjenester, som stilles til rådighed for EU-institutioner eller EU-organer til opfyldelse af rapporteringsforpligtelser i medfør af EU-regler vedrørende miljø, kan der dog ikke opkræves gebyr for.
Stk. 4. Med henblik på udførelsen af opgaver, der kan få virkning for miljøet, kan geodatasæt og geodatatjenester stilles til rådighed for organer, der er oprettet ved internationale aftaler, som EU og EU-medlemslandene er part i. Stk. 3, 1. pkt., finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 5. Når geodatasæt og geodatatjenester stilles til rådighed efter stk. 2 eller 4 for EU-institutioner eller EU-organer, for andre EU-medlemslandes offentlige myndigheder eller for organer oprettet ved internationale aftaler, kan der stilles krav efter dansk lovgivning for anvendelsen af geodatasættene eller geodatatjenesterne.
Stk. 6. Adgangen til at stille geodatasæt og geodatatjenester til rådighed efter stk. 1, 2 eller 4 kan begrænses af den myndighed, der besidder geodatasættet eller geodatatjenesten, af hensyn til retssagers behandling ved domstolene, rigets internationale interesser, den offentlige sikkerhed eller rigets forsvar.
Stk. 7. Energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter bestemmelser om adgangen til og anvendelsen af geodatasæt og geodatatjenester, jf. stk. 1, 2 og 4-6.
Stk. 8. Energi-, forsynings- og klimaministeren træffer efter forhandling med den minister, under hvis område geodatasættet eller geodatatjenesten hører, afgørelse om, hvorvidt geodatasæt eller geodatatjenester kan stilles til rådighed efter stk. 2 og stk. 4, 1. pkt., og om de nærmere betingelser herfor. I tilfælde omfattet af stk. 1 træffes afgørelsen af den myndighed, som besidder geodatasættet eller geodatatjenesten.
Stk. 9. Stk. 2, stk. 3, 2. pkt., og stk. 4 og 5 finder ikke anvendelse på geodatasæt eller geodatatjenester, som vedrører temaer omfattet af § 1, stk. 2, 2. pkt.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om, hvilke geodatasæt der kan anvendes af den offentlige forvaltning som fælles grundlag for digital forvaltning. Bestemmelser herom fastsættes efter forhandling med den minister, under hvis område geodatasættet hører.
Energi-, forsynings- og klimaministeren nedsætter et samordningsudvalg vedrørende infrastrukturen for geografisk information.
Stk. 2. Samordningsudvalget vedrørende infrastrukturen for geografisk information afgiver indstillinger om tiltag til fremme af infrastrukturen for geografisk information i Danmark og bistår ministeren ved gennemførelsen og anvendelsen heraf. Samordningsudvalget bistår endvidere energi-, forsynings- og klimaministeren ved kontakten med Kommissionen i forbindelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om opbygning af en infrastruktur for geografisk information i Det Europæiske Fællesskab.
Stk. 3. Samordningsudvalget vedrørende infrastrukturen for geografisk information består af en formand og indtil 10 andre medlemmer. Som medlemmer kan udpeges repræsentanter for de offentlige myndigheder, som besidder geodatasæt omfattet af denne lov, samt repræsentanter for andre, der har fået stillet Danmarks INSPIRE-geoportal til rådighed efter § 5, stk. 2. Endvidere kan personer med særligt kendskab til infrastrukturen for geografisk information udpeges til medlemmer af udvalget. Udvalgets medlemmer beskikkes for 4 år ad gangen. Genbeskikkelse kan ske.
Stk. 4. Brugere, producenter og udbydere af værdiforøgende tjenester vedrørende geodatasæt og geodatatjenester samt andre med interesse i infrastrukturen for geografisk information kan fremkomme med forslag til samordningsudvalget vedrørende infrastrukturen for geografisk information om tiltag til fremme af infrastrukturen for geografisk information i Danmark.
Stk. 5. Samordningsudvalget vedrørende infrastrukturen for geografisk information fastsætter selv sin forretningsorden.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan henlægge sine beføjelser i medfør af denne lov til en styrelse under energi-, forsynings- og klimaministeren.
Energi-, forsynings- og klimaministeren overvåger udbygningen, anvendelsen og vedligeholdelsen af infrastrukturen for geografisk information og tilsender Kommissionen rapporter herom.
Stk. 2. Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte bestemmelser om den overvågning, der skal finde sted efter stk. 1, og om dens nærmere indhold. Energi-, forsynings- og klimaministeren kan endvidere fastsætte bestemmelser om, at offentlige myndigheder skal tilsende energi-, forsynings- og klimaministeren oplysninger til brug for udarbejdelsen af rapporter om denne overvågning.
Lov nr. 381 af 26. april 2017 om stedbestemt information indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 19. Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Stk. 2-3. (Udelades)
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, den 15. juni 2017
Lars Christian Lilleholt
/ Kristian Møller
Officielle noter
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/2/EF af 14. marts 2007 om opbygning af en infrastruktur for geografisk information i Det Europæiske Fællesskab (Inspire) (EU-Tidende 2007 L 108, side 1).
I bestemmelsen, som skal sikre, at Inspire-direktivets artikel 4 gennemføres, er fastsat, hvilke geodatasæt og geodatatjenester loven omfatter.
Til stk. 1
Det foreslås, at loven alene skal omfatte geodatasæt, som foreligger i elektronisk form. Det vil endvidere være en betingelse for, at geodatasæt er omfattet af loven, at de vedrører et eller flere temaer af en art, som er fastsat af miljøministeren i medfør af stk. 2.
Loven omfatter først og fremmest geodatasæt, som besiddes af eller på vegne af en offentlig myndighed. Geodatasæt besiddes af en myndighed, når de enten er frembragt eller modtaget af myndigheden eller forvaltes eller ajourføres af denne og er omfattet af de offentlige opgaver.
Loven omfatter alene geodatasæt vedrørende Danmarks territorium, herunder søterritoriet. Endvidere omfatter loven geodatasæt, som vedrører havområder, som grænser til søterritoriet, og som danske myndigheder besidder som led i varetagelsen af opgaver efter lovgivningen, for eksempel data til søkortlægningen af danske farvande, som Kort- og Matrikelstyrelsen varetager i henhold til § 4 i lov om Kort- og Matrikelstyrelsen. Loven vil derimod ikke omfatte geodatasæt vedrørende andre staters territorium, som danske myndigheder besidder.
Til stk. 2
Ifølge Inspire-direktivets artikel 4, stk. 1, omfatter direktivet geodatasæt, som er anført i direktivets bilag I, II eller III. Disse geodatasæt vedrører miljøområdet. Bilag I og II omfatter kort- og registerdata, som danner grundlag for stedbestemmelsen af data omfattet af bilag III. Data omfattet af bilag III har særlig betydning for forhold vedrørende miljøet. Bemyndigelsen for miljøministeren i stk. 2 til at fastsætte, hvilke temaer geodatasæt skal vedrøre for at være omfattet af loven, vil således først og fremmest blive anvendt til at fastsætte, at loven omfatter geodatasæt og geodatatjenester, der vedrører de temaer, der er nævnt i Inspire-direktivets bilag I, II og III. Bestemmelserne vil blive fastsat i form af en bekendtgørelse, som udstedes i forbindelse med lovens ikrafttræden.
Efter Inspire-direktivets artikel 4, stk. 7, kan Kommissionen tilpasse beskrivelsen i direktivets bilag I, II eller III af de geodatasæt, som direktivet omfatter. Sådanne tilpasninger vil også kunne gennemføres efter det foreslåede stk. 2 i tilfælde af, at Kommissionens bestemmelser herom ikke er umiddelbart bindende.
Endvidere giver bemyndigelsen miljøministeren mulighed for at fastsætte, at geodatasæt, som vedrører andre temaer, er omfattet af loven. Bestemmelsen vil blive anvendt i tilfælde, hvor det af hensyn til digital forvaltning i Danmark på miljøområdet er hensigtsmæssigt, at geodatasæt kan anvendes sammen med de data, som Inspire-direktivet omfatter. Også i andre tilfælde, hvor det af hensyn til digital forvaltning er hensigtsmæssigt, at geodatasæt vedrørende temaer, som ikke har forbindelse med miljøområdet, bliver omfattet af bestemmelserne om infrastruktur for geografisk information, vil miljøministeren kunne fastsætte bestemmelser herom. Sådanne bestemmelser kan dog kun fastsættes efter forhandling med den eller de ministre, under hvis områder de berørte geodatasæt hører. Herved sikres, at følgerne af sådanne bestemmelser klarlægges, før bestemmelserne fastsættes.
Geodatasæt, som vedrører andre temaer end dem, som Inspire-direktivet omfatter, vil efter forslagets § 8, stk. 9, ikke være omfattet af bestemmelserne i § 8 om, at geodatasæt skal stilles til rådighed for EU-institutioner eller EU-organer og andre EU-medlemslandes offentlige myndigheder. Af hensyn til denne bestemmelse, skal det af den bekendtgørelse, som udstedes efter § 1, stk. 2, fremgå, hvilke af temaerne der følger af Inspire-direktivet.
Bestemmelsen giver alene mulighed for at fastsætte, hvilke temaer der medfører, at loven finder anvendelse. Hverken denne bestemmelse eller andre bestemmelser i lovforslaget giver således hjemmel til at fastsætte, at der skal tilvejebringes nye geodata.
Til stk. 3
Ifølge Inspire-direktivets artikel 4, stk. 6, er geodatasæt, som tilhører offentlige myndigheder på det laveste forvaltningsniveau, kun omfattet af loven, hvis det af anden lovgivning følger, at de pågældende geodatasæt skal indsamles eller udbredes. Bestemmelsen medfører, at geodatasæt, som kommuner indsamler på eget initiativ, ikke vil være omfattet af loven.
Definitionen af »offentlig myndighed« i lovforslagets § 2, stk. 2, omfatter som nævnt i lovforslagets afsnit 4.2.1. ligesom lov om aktindsigt i miljøoplysninger også de i § 2, stk. 2, nr. 2 og 3, nævnte juridiske eller fysiske personer, som det påhviler at varetage offentlige pligter eller opgaver eller udføre offentlige tjenesteydelser i forbindelse med miljøet, hvis disse fysiske eller juridiske personer er underlagt offentlig kontrol. Sådanne fysiske eller juridiske personer befinder sig også på det laveste forvaltningsniveau. I forslaget er derfor fastsat, at geodatasæt, som besiddes af sådanne fysiske eller juridiske personer, heller ikke skal være omfattet af loven, medmindre lovgivningen kræver, at de indsamles eller udbredes.
Geodatasæt og geodatatjenester, som er omfattet af Inspire-direktivet, besiddes ikke af andre offentlige myndigheder end stat, regioner og kommuner samt offentlige myndigheder omfattet af lovforslagets § 2, stk. 2, nr. 2 og 3.
Til stk. 4
Efter forslagets § 5, stk. 2, kan alle, der har teknisk mulighed for det, forbinde deres geodatasæt og geodatatjenester med Danmarks Inspire-geoportal. Det er dog en betingelse, at de forinden anmoder miljøministeren herom. Herefter vil sådanne geodatasæt og geodatatjenester være omfattet af loven og skal opfylde de heri fastsatte krav og de krav, som fastsættes i medfør af loven, samt kravene i de gennemførelsesbestemmelser, som Kommissionen fastsætter, hvis disse bestemmelser er umiddelbart bindende i EU-medlemslandene.
Til stk. 5
Det vil kunne forekomme, at flere kopier af samme geodatasæt findes eller opbevares af forskellige offentlige myndigheder. I sådanne tilfælde vil alene den originale udgave, det vil sige den udgave, som de andre hidrører fra, være omfattet af loven. Hvis et geodatasæt adskiller sig fra denne udgave på grund af, at den myndighed, som har geodatasættet i sin besiddelse, har ændret det eller har tilføjet data, vil det ændrede geodatasæt også være omfattet af loven.
Geodatasæt, som af historiske grunde afleveres til et offentligt arkiv, anses for en kopi. Dette gælder, selvom den myndighed, der afleverede geodatasættet, ikke længere har en tilsvarende udgave af det, hvis geodatasættet ikke længere er anvendeligt til sit oprindelige formål. Ved offentlige arkiver forstås i bestemmelsen arkiver som nævnt i arkivlovens kap. 2, det vil sige Statens Arkiver og arkiver, som er oprettet af kommuner eller regioner.
Til stk. 6
Til geodatasæt kan være knyttet immaterielle rettigheder. Der vil for eksempel kunne være tale om almindelig ophavsret eller den særlige beskyttelse efter ophavsretslovens § 70 af rettigheder til fotografiske billeder eller efter lovens § 71 af rettigheder til databaser eller lignende. Hvis andre har sådanne rettigheder til et geodatasæt, kan den myndighed, der besidder geodatasættet, kun træffe foranstaltninger efter loven med samtykke fra den pågældende berettigede.
Til stk. 7
Efter Inspire-direktivets artikel 4, nr. 3, omfatter direktivet udover geodatasæt de geodatatjenester, som er knyttet dertil. Forslaget gennemfører denne bestemmelse.
Definitionerne svarer i det hele til definitionerne i Inspire-direktivets artikel 3.
Til stk. 1
Til definitionen i nr. 2 af geodata bemærkes, at data kan indeholde en indirekte henvisning til et bestemt sted, når de kan stedbestemmes ved sammenstilling med andre, stedbestemte data.
Til stk. 2
Definitionen af »offentlig myndighed« i Inspire-direktivets artikel 3, nr. 9, og i artikel 2, nr. 2, i direktiv 2003/4/EF (direktiv af 28. januar 2003 om offentlig adgang til miljøoplysninger og om ophævelse af Rådets direktiv 90/313/EØF), som er gennemført ved lov om aktindsigt i miljøoplysninger, er i det væsentlige ens i de danske oversættelser af direktiverne, men helt ens i de engelske versioner af direktiverne. Lovforslaget hænger sammen med lov om aktindsigt i miljøoplysninger. Efter forslagets § 6, stk. 1, har offentligheden adgang til geodatasæt og geodatatjenester via Danmarks Inspire-geoportal, som skal oprettes og drives efter forslagets § 4, med de begrænsninger, der følger af lov om offentlighed i forvaltningen og lov om aktindsigt i miljøoplysninger. Det foreslåede stk. 2 tilsigter således af hensyn til forslagets § 6, stk. 1, 2. pkt., om begrænsning af offentlighedens adgang til metadata vedrørende geodatasæt og geodatatjenester at omfatte de samme organer m.m., som er omfattet af § 1, stk. 2, i lov om aktindsigt i miljøoplysninger. Loven vil således ligesom lov om aktindsigt i miljøoplysninger omfatte eksempelvis offentlige forsyningsvirksomheder på affalds-, trafik-, energi-, spildevands- og vandforsyningsområdet. Udenfor lovens område ligger domstolene og Folketinget og dertil knyttede organer. Den elektroniske tingbog, hvis data besiddes af domstolene (Tinglysningsretten), vil eksempelvis ikke blive omfattet af loven.
Forslaget gennemfører Inspire-direktivets artikel 5 om metadata samt direktivets artikel 6 om fristerne for at fremstille metadata ved at give miljøministeren bemyndigelse til at fastsætte bestemmelser om, hvilke oplysninger metadata skal indeholde. Endvidere giver forslaget mulighed for at inkorporere de gennemførelsesbestemmelser om interoperabilitet mellem geodatasæt og geodatatjenester, som Kommissionen fastsætter efter direktivets artikel 7 og 8. Forslaget giver også mulighed for at fastsætte tilsvarende bestemmelser for geodatasæt og geodatatjenester, som indeholder temaer, som ikke er omfattet af Inspire-direktivets bilag I, II eller III. Metadata er for eksempel oplysninger om, hvad et datasæt vedrører, kvaliteten af data, hvilken myndighed der administrer data.
Til stk. 1
Det er en forudsætning for opbygning af en infrastruktur for geografisk information, at der tilvejebringes metadata for geodatasæt og geodatatjenester, og at disse metadata gøres alment tilgængelige. Metadata beskriver geodatasæt og geodatatjenester og gør det muligt at finde, registrere og bruge geodatasættene og geodatatjenesterne. Metadata er med andre ord data om geodatasæt og geodatatjenester.
Efter forslaget påhviler det offentlige myndigheder, som har geodata i deres besiddelse, at fremstille metadata. Også i tilfælde, hvor andre besidder data på en offentlig myndigheds vegne, påhviler det myndigheden at sørge for, at der tilvejebringes metadata. De fremstillede metadata skal efter forslagets § 5, stk. 1, forbindes med Danmarks Inspire-geoportal, hvor de vil være tilgængelige for offentligheden, for danske og for udenlandske offentlige myndigheder samt for Kommissionen og andre EU-institutioner.
Efter Inspire-direktivets artikel 5, stk. 1, er EU-medlemslandene forpligtet til at sikre, at metadata ajourføres. Besiddere af geodatasæt og geodatatjenester skal derfor også være forpligtet til at ajourføre de metadata, som de har tilvejebragt. De nærmere regler om ajourføring vil blive fastsat i de bestemmelser, som udstedes efter stk. 2.
Til stk. 2
Metadata skal indeholde oplysninger, som beskriver geodatasæts og geodatatjenesters art og indhold. Disse oplysninger skal sikre, at det bliver muligt at finde, registrere og bruge geodatasættene og geodatatjenesterne via Danmarks Inspire-geoportal.
Inspire-direktivets artikel 5, stk. 2, indeholder de nærmere bestemmelser om, hvad metadata derudover skal indeholde. Metadata skal således indeholde bestemmelser om geodatasættenes overensstemmelse med tekniske bestemmelser om interoperabilitet, om betingelser for adgang og anvendelse af geodatasæt og geodatatjenester, herunder om gebyr, om kvaliteten og gyldigheden af geodatasæt, om hvilke offentlige myndigheder, der er ansvarlige for opbygning, forvaltning, vedligeholdelse og distribution af geodatasættene og geodatatjenesterne samt om begrænsninger i offentlighedens adgang til geodatasættene og grunden dertil.
Efter direktivets artikel 5, stk. 4, vil Kommissionen fastsætte nærmere gennemførelsesbestemmelser om de nævnte forhold. Kommissionen forventes at fastsætte disse bestemmelser om metadata i løbet af 2008 i form af en forordning, som er umiddelbart bindende i EU-medlemslandene. Lovforslaget giver imidlertid som nævnt i bemærkningerne til § 1 mulighed for, at miljøministeren kan fastsætte, at loven omfatter geodatasæt vedrørende andre temaer på miljøområdet end dem, der er nævnt i Inspire-direktivets bilag I, II og III, eller temaer uden for miljøområdet. Der kan derfor vise sig at være behov for, at miljøministeren også kan fastsætte bestemmelser om metadata. Forslaget giver hjemmel dertil. Bestemmelsen giver endvidere mulighed for, at miljøministeren af hensyn til digital forvaltning i Danmark kan fastsætte regler om de i artikel 5, stk. 2, nævnte forhold udover de regler, som Kommissionen fastsætter.
Efter Inspire-direktivets artikel 6 skal metadata være fremstillet senest to år efter Kommissionens vedtagelse af gennemførelsesbestemmelserne vedrørende metadata. Dette gælder dog kun geodatasæt, som omfatter de temaer, der er nævnt i direktivets bilag I og II. For geodatasæt, der omfatter temaer, der er nævnt i direktivets bilag III, er fristen fem år. Disse frister vil blive gennemført ved den bekendtgørelse, som udstedes i medfør af det foreslåede stk. 2.
Som nævnt i bemærkningerne til stk. 1 kan miljøministeren også fastsætte bestemmelser om ajourføring af metadata. Sådanne bestemmelser vil alene medføre, at metadata skal ajourføres, når der er foretaget væsentlige udvidelser, ændringer eller omstrukturering af det geodatasæt eller den geodatatjeneste, som metadata vedrører.
Til stk. 3
Endvidere vil Kommissionen efter direktivets artikel 7, stk. 1, fastsætte gennemførelsesbestemmelser om tekniske ordninger for interoperabilitet og harmonisering af geodatasæt og geodatatjenester. Disse bestemmelser skal efter direktivets artikel 8 vedrøre en fælles ramme for entydig identifikation af geografiske objekter, forholdet mellem geografiske objekter, geodatas egenskaber i relation til indvirkning på miljøet samt vedrøre oplysninger om dataenes tidsdimension og om ajourføring af data. Bestemmelserne skal sikre overensstemmelse mellem informationselementer, der henviser til samme sted, og mellem informationselementer, der henviser til samme objekt vist i forskellige målestoksforhold. Bestemmelserne skal også sikre, at oplysninger, der hidrører fra forskellige geodatasæt, er sammenlignelige.
Det fremgår imidlertid endnu ikke, om også gennemførelsesbestemmelserne om tekniske ordninger for interoperabilitet og harmonisering af geodatasæt og geodatatjenester vil blive fastsat i en sådan form, at de er umiddelbart bindende i medlemslandene. Det er derfor hensigtsmæssigt, at miljøministeren også bemyndiges til at fastsætte bestemmelser om interoperabilitet og harmonisering af geodatasæt og geodatatjenester. Miljøministeren vil således om nødvendigt ved bekendtgørelse kunne inkorporere de gennemførelsesbestemmelser, som Kommissionen fastsætter.
Hertil kommer, at lovforslaget som nævnt i bemærkningerne til § 1 giver mulighed for, at miljøministeren kan fastsætte, at loven omfatter geodatasæt vedrørende andre temaer på miljøområdet end dem, der er nævnt i Inspire-direktivets bilag I, II og III, eller temaer uden for miljøområdet. Bestemmelsen giver endvidere mulighed for, at miljøministeren af hensyn til sådanne geodatasæt og af hensyn til digital forvaltning i Danmark kan fastsætte regler om tekniske ordninger for interoperabilitet og harmonisering af geodatasæt og geodatatjenester udover de regler, som Kommissionen fastsætter.
Forslaget vil gennemføre Inspire-direktivets artikel 11, hvorefter EU-medlemslandene skal oprette og drive et net med tjenester for de geodatasæt og geodatatjenester, som er omfattet af direktivet. Via dette net skal offentligheden med de begrænsninger, der følger af direktivets artikel 13, have adgang til geodatasættene og geodatatjenesterne. Nettet vil endvidere som fastsat i direktivets artikel 17 gøre det muligt for offentlige myndigheder at udveksle og anvende geodatasæt og geodatatjenester for at udføre offentlige opgaver, der kan få virkning for miljøet. Nettet vil også være tilgængeligt for Kommissionen, som efter direktivets artikel 15 vil oprette og drive en Inspire-geoportal på fællesskabsplan. Endelig vil nettet være til rådighed for EU’s institutioner og organer samt offentlige myndigheder i andre EU-medlemslande.
Tjenesterne vil gøre det muligt at stille geodatasæts og geodatatjenesters funktionalitet til rådighed for brugerne. En tjeneste kan for eksempel ud fra metadata hente data fra en datasamling og vise dem på en skærm eller hente data for et bestemt geografisk område fra flere datasamlinger, sammenstille dem og vise resultatet som ét billede.
Danmarks forpligtelse til at oprette og drive et sådant net foreslås opfyldt ved, at der etableres en portal på internettet: Danmarks Inspire-geoportal. Efter forslaget påhviler det miljøministeren at oprette og sikre driften af de tjenester, som Danmarks Inspire-geoportal omfatter.
Efter Inspire-direktivets artikel 16 vil Kommissionen fastsætte gennemførelsesbestemmelser for de tjenester, der er nævnt i direktivets artikel 11.
Til stk. 1 og 2
Forslaget gennemfører direktivets artikel 11, stk. 1, som fastsætter, hvilke tjenester eller hvilke funktioner der skal være til rådighed ved anvendelse af geodatasæt og geodatatjenester. I direktivet er endvidere fastsat, at disse tjenester skal tage hensyn til relevante brugerkrav, være lette at anvende, være til rådighed for offentligheden og tilgængelige via internettet eller andre egnede telekommunikationsmidler. Tjenesterne benævnes Danmarks Inspire-geoportal.
Til stk. 3
Bestemmelsen svarer til Inspire-direktivets artikel 11, stk. 2, om, hvilke søgekriterier der skal kunne anvendes ved brug af den nettjeneste, som direktivet foreskriver. Bestemmelsen fastsætter minimumskravene, og Danmarks Inspire-geoportal vil derfor tillige kunne indeholde andre søgekriterier, hvis det viser sig hensigtsmæssigt. Bestemmelserne om interoperabilitet og harmonisering af geodatasæt og geodatatjenester, som er nævnt i forslaget under nr. 4, kan være fastsat af Kommissionen efter Inspire-direktivets artikel 7 og 8 og være umiddelbart bindende i EU-medlemslandene. Sådanne bestemmelser kan ellers være fastsat i medfør af bestemmelsen i forslagets § 3, stk. 3.
Til stk. 4
Den foreslåede bestemmelse gennemfører Inspire-direktivets artikel 11, stk. 3, om, at transformationstjenester, som er nævnt i forslagets stk. 1, nr. 4, skal kunne kombineres med de øvrige tjenester, som er nævnt i stk. 1, således at de alle kan drives i overensstemmelse med bestemmelserne om interoperabilitet og harmonisering. Disse bestemmelser kan være fastsat af Kommissionen efter Inspire-direktivets artikel 7 og 8 og være umiddelbart bindende i EU-medlemslandene. Sådanne bestemmelser kan ellers være fastsat i medfør af bestemmelsen i forslagets § 3, stk. 3.
Efter direktivets artikel 12 skal EU-medlemslandene sikre, at offentlige myndigheder har mulighed for at forbinde deres geodatasæt og geodatatjenester med den samlede nettjeneste, som skal oprettes efter direktivet, og som efter forslaget etableres som Danmarks Inspire-geoportal. Det foreslås derfor, at offentlige myndigheder skal være forpligtet til at forbinde deres geodatasæt og geodatatjenester med Danmarks Inspire-geoportal.
Det er en forudsætning for, at geodatasæt og geodatatjenester kan forbindes med Danmarks Inspire-geoportal, at der er fremstillet metadata for disse. Som nævnt i bemærkningerne til § 3, stk. 2, skal metadata være fremstillet senest to år efter Kommissionens vedtagelse af gennemførelsesbestemmelserne vedrørende metadata. Dette gælder dog kun geodatasæt, som omfatter de temaer, der er nævnt i direktivets bilag I og II. For geodatasæt, der omfatter temaer, der er nævnt i direktivets bilag III er fristen fem år. Disse frister vil blive gennemført ved bekendtgørelse i medfør af forslagets § 3, stk. 2. Geodatasæt og geodatatjenester vil således først kunne forbindes med Danmarks Inspire-geoportal, når disse gennemførelsesbestemmelser er trådt i kraft.
Den fulde anvendelse af Danmarks Inspire-geoportal forudsætter, at også bestemmelser om tekniske ordninger for interoperabilitet og harmonisering af geodatasæt og geodatatjenester er trådt i kraft. Efter Inspire-direktivets artikel 9 skal sådanne gennemførelsesbestemmelser være fastsat af Kommissionen senest den 15. maj 2009 for så vidt angår geodatasæt, som indeholder de temaer, der er fastsat i direktivets bilag I. For geodatasæt med temaer som nævnt i direktivets bilag II og III er fristen den 15. maj 2012.
For så vidt angår geodatasæt og geodatatjenester, som vedrører temaer, som ikke er omfattet af Inspire-direktivet, men omfattes af loven i medfør af de bestemmelser, som miljøministeren fastsætter efter § 1, stk. 2, af hensyn til digital forvaltning i Danmark, kan offentlige myndigheder, som besidder disse geodatasæt eller geodatatjenester vælge alene at forbinde metadata med Danmarks Inspire-geoportal. Det er dog en betingelse herfor, at geodatasættet eller geodatatjenesten er tilgængelig på internettet i overensstemmelse med lovens øvrige bestemmelser samt de bestemmelser, som er fastsat i medfør af loven og de gennemførelsesbestemmelser som Kommissionen fastsætter efter Inspire-direktivet. Når metadata forbindes med Danmarks Inspire-geoportal, kan de pågældende geodatasæt og geodatatjenester findes på portalen og vil herefter være tilgængelige på den portal eller hjemmeside eller lignende, hvor de i øvrigt er. En del danske geodatasæt findes allerede på portaler, for eksempel Miljøportalen, og det vil være tilstrækkeligt, at de kan findes frem via Danmarks Inspire-geoportal, hvis de i øvrigt opfylder lovens krav.
Til stk. 2
Efter Inspire-direktivets artikel 12 skal det efter anmodning også være muligt for tredjeparter - det vil sige andre end de i forslagets § 2, stk. 2, nævnte offentlige myndigheder - at forbinde deres geodatasæt og geodatatjenester til den samlede nettjeneste, som skal oprettes efter direktivet. Den foreslåede bestemmelse giver mulighed herfor. Efter forslaget skal anmodningen herom rettes til miljøministeren. Andre, som herefter forbinder deres geodatasæt og geodatatjenester med Danmarks Inspire-geoportal, vil herefter være omfattet af denne lovs bestemmelser og af de gennemførelsesbestemmelser, som Kommissionen fastsætter efter Inspire-direktivet, hvis disse er umiddelbart bindende i Danmark. Hvis bestemmelserne ikke overholdes, vil følgen være, at den pågældendes forbindelse til Danmarks Inspire-geoportal må ophøre. Der er således ikke grund til at fastsætte sanktioner for tilfælde, hvor betingelserne for at forbinde geodatasæt og geodatatjenester med Danmarks Inspire-geoportal ikke overholdes.
Inspire-direktivets artikel 11, stk. 1, indebærer, at offentligheden skal have adgang til de geodatasæt og geodatatjenester, som er forbundet til de nettjenester, som skal oprettes efter direktivet, det vil sige den foreslåede Danmarks Inspire-geoportal. Offentlighedens adgang kan dog begrænses af de grunde, som er nævnt i direktivets artikel 13, stk. 1. Forslaget gennemfører disse bestemmelser samt direktivets artikel 14, stk. 3, om, at data, der stilles til rådighed via visningstjenester, kan gives en form, som hindrer, at de senere udnyttes kommercielt.
Til stk. 1
Offentligheden har som hovedregel adgang til geodatasæt og geodatatjenester via Danmarks Inspire-geoportal. Bestemmelsen omfatter også metadata vedrørende geodatasæt og geodatatjenester.
Lov om aktindsigt i miljøoplysninger blev ændret ved lov nr. 310 af 2. maj 2005, som gennemførte dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/4/EF af 28. januar 2003 om offentlig adgang til miljøoplysninger og om ophævelse af Rådets direktiv 90/313/EØF. Efter dette direktivs artikel 4, stk. 2, kan EU-medlemslandene fastsætte, at anmodning om aktindsigt kan afslås i en række nærmere angivne tilfælde. Disse tilfælde svarer i det hele til de tilfælde, hvor adgang til geodatasæt og geodatatjenester kan begrænses efter Inspire-direktivets artikel 13, stk. 1. Offentlighedens adgang til de i lovforslagets § 5, stk. 1, nævnte søgetjenester kan dog alene begrænses af hensyn til rigets internationale interesser, den offentlige sikkerhed eller det nationale forsvar.
Endvidere svarer bestemmelserne i Inspire-direktivets artikel 13, stk. 2, om restriktiv fortolkning af bestemmelserne om begrænsning af adgangen til geodatasæt og geodatatjenester og om, at adgangen til oplysninger om emissioner til miljøet ikke må begrænses, til bestemmelserne i artikel 4, stk. 2, i direktiv 2003/4/EF. Inspire-direktivets artikel 13, stk. 2, giver dog mulighed for, at adgangen til geodatasæt og geodatatjenester kan gøres betinget i stedet for at være begrænset helt. Også bestemmelsen i Inspire-direktivets artikel 13, stk. 3, om overholdelse af bestemmelserne om beskyttelse af personoplysninger findes i direktiv 2003/4/EF.
Inspire-direktivets artikel 13, stk. 1, om begrænsning af offentlighedens adgang til geodatasæt og geodatatjenester bør derfor - for så vidt angår geodatasæt og geodatatjenester, som er omfattet af Inspire-direktivet - gennemføres ved, at det fastsættes, at denne adgang kan begrænses efter bestemmelserne i lov om aktindsigt i miljøoplysninger. Herved undgås konflikter mellem de to love. Også andre geodatasæt og geodatatjenester, som vedrører miljøoplysninger, men ikke er omfattet af Inspire-direktivet, bør der være adgang til med de begrænsninger, der følger af lov om aktindsigt i miljøoplysninger.
Bestemmelsen i stk. 1, 2. pkt., om, at offentlighedens adgang til geodatasæt og geodatatjenester kan begrænses, indebærer, at i tilfælde, hvor et geodatasæt indeholder oplysninger, som medfører, at offentligheden ikke har adgang dertil, kan de øvrige oplysninger i geodatasættet gøres tilgængelige for offentligheden. Dette forudsætter naturligvis, at det i teknisk henseende er muligt at adskille oplysningerne. Hensynet til, at offentligheden ikke får adgang til visse oplysninger, kan eventuelt tilgodeses ved, at geodatasættet gøres tilgængeligt i en mindre opløsningsgrad.
Det vil kunne forekomme, at geodatasæt indeholder sådanne informationer, at der er mulighed for, at de ved sammenstilling med andre data kan vise oplysninger, som af hensyn til den offentlige sikkerhed eller det nationale forsvar ikke bør være frit tilgængelige. Sådanne geodatasæt vil være omfattet af bestemmelserne om begrænsning af offentlighedens adgang dertil, selvom de informationer, som er afgørende herfor, ikke umiddelbart fremgår.
Inspire-direktivets artikel 13, stk. 2, giver som nævnt mulighed for, at adgangen til geodatasæt og geodatatjenester kan gøres betinget i stedet for at være begrænset helt. I overensstemmelse hermed giver forslagets stk. 1, 2. pkt., mulighed for, at adgangen til geodatasæt og geodatatjenester gøres betinget i stedet for, at adgangen begrænses helt. Spørgsmålet om, hvorvidt adgangen skal gøres betinget, afgøres efter en afvejning af de interesser, der varetages ved udlevering af oplysninger, over for de interesser, der varetages ved at begrænse adgangen eller gøre den betinget.
Den særlige regel i Inspire-direktivets artikel 13, stk. 1, 1. pkt., om videregående adgang til metadata via søgetjenester gennemføres i stk. 1, 2. pkt. Bestemmelsen om, at offentlighedens adgang til metadata kan begrænses af hensyn til rigets internationale interesser, den offentlige sikkerhed eller rigets forsvar, omfatter de muligheder for begrænsning af offentlighedens adgang til data som er nævnt i offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 1-3, som også finder anvendelse på miljøoplysninger efter denne lovs § 2, stk. 3.
Afgørelser om begrænsning af offentlighedens adgang til geodatasæt og geodatatjenester træffes efter forslagets stk. 4 af den myndighed, som besidder geodatasættet eller geodatatjenesten. Afgørelserne kan påklages til den myndighed, der i øvrigt er klageinstans for myndigheden.
Til stk. 2
For så vidt angår geodatasæt og geodatatjenester, som indeholder andre oplysninger end miljøoplysninger, må offentlighedens adgang dertil begrænses efter de almindelige regler om aktindsigt. Adgangen dertil kan således begrænses, når geodatasæt og geodatatjenester indeholder oplysninger, hvori der ikke skal gives aktindsigt efter reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen.
Afgørelser efter stk. 2 om begrænsning af offentlighedens adgang til geodatasæt og geodatatjenester træffes ligesom afgørelser efter stk. 1 af den myndighed, som besidder geodatasættet eller geodatatjenesten, jf. stk. 4. Afgørelserne kan ligeledes påklages til den myndighed, der i øvrigt er klageinstans for myndigheden.
Til stk. 3
Forslaget gennemfører Inspire-direktivets artikel 14, stk. 3, som giver mulighed for, at data, der stilles til rådighed for offentligheden via visningstjenester som nævnt i direktivets artikel 11, stk. 1, litra b, som svarer til lovforslagets § 4, stk. 1, nr. 2, kan gives en form, for eksempel et digitalt vandmærke, som hindrer, at de udnyttes kommercielt. Med kommerciel udnyttelse menes forretningsmæssig udnyttelse, det vil sige udnyttelse med henblik på at opnå fortjeneste. Den offentlige myndighed, der besidder det pågældende geodatasæt eller den pågældende geodatatjeneste, træffer selv afgørelse herom og iværksætter selv de nødvendige foranstaltninger. Iværksættelse af sådanne foranstaltninger forudsætter, at myndigheden efter andre bestemmelser i lovgivningen eller på grund af immaterielle rettigheder til geodatasæt eller geodatatjenester kan hindre kommerciel udnyttelse af disse.
Inspire-direktivet berører ifølge direktivets artikel 2, stk. 1, ikke direktiv 2003/98/EF om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, som blev gennemført i dansk ret ved lov nr. 596 af 24. juni 2005 om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer. Spørgsmål om videreanvendelse, herunder kommerciel anvendelse af data, afgøres således fortsat alene efter denne lov.
Til stk. 4
Afgørelser efter stk. 1 og 2 om begrænsning af offentlighedens adgang til geodatasæt og geodatatjenester og efter stk. 3 om hindringer for kommerciel udnyttelse træffes af den myndighed, som besidder det pågældende geodatasæt eller den pågældende geodatatjeneste. Det foreslås, at sådanne afgørelser kan påklages til den myndighed, der er klageinstans i forhold til afgørelsen eller behandlingen af den sag, som de pågældende oplysninger hidrører fra. Dette er i overensstemmelse med bestemmelserne i lov om offentlighed i forvaltningen og lov om aktindsigt i miljøoplysninger om påklage af afgørelser om aktindsigt.
Forslaget gennemfører Inspire-direktivets artikel 14, stk. 1, 2 og 4, om mulighederne for opkrævning af gebyr for offentlighedens anvendelse af geodatasæt og geodatatjenester via Danmarks Inspire-geoportal.
Til stk. 1
Søge- og visningstjenester som nævnt i forslagets § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, skal efter Inspire-direktivets artikel 14, stk. 1, som hovedregel stilles gratis til rådighed for offentligheden.
Til stk. 2
Efter Inspire-direktivet kan offentlige myndigheder i visse tilfælde opkræve gebyr for levering af visningstjenester, hvis gebyret sikrer vedligeholdelsen af geodatasættene eller geodatatjenesterne. Gebyr vil navnligt kunne opkræves i tilfælde, der omfatter meget store mængder data, der ofte opdateres. Gebyret skal fastsættes således, at det i det væsentlige dækker omkostningerne ved levering af de pågældende geodatasæt eller geodatatjenester. Bestemmelsen giver således offentlige myndigheder hjemmel til at fastsætte gebyr for anvendelsen af deres visningstjenester. Gebyr skal efter forslagets stk. 4 kunne betales via e-handelstjenester. Miljøministeren kan efter forslagets § 7, stk. 5, fastsætte bestemmelser om, hvorledes gebyr skal fastsættes af myndighederne.
Til stk. 3
Offentlige myndigheder, som leverer de øvrige tjenester, som er nævnt i § 4, stk. 1, kan opkræve gebyr for brugen. Bestemmelsen giver således hjemmel til at fastsætte gebyr for anvendelsen af disse tjenester. Myndigheder, som allerede har hjemmel til at levere geodatasæt eller geodatatjenester mod betaling, vil kunne fortsætte hermed efter de hidtidige takster.
Til stk. 4
For visse tjenester gælder, at gebyr skal kunne betales via e-handelstjenester. Dette gælder efter Inspire-direktivets artikel 14, stk. 4, for visningstjenester, downloadtjenester og tjenester, som gør det muligt at aktivere geodatatjenester, som er nævnt henholdsvis i forslagets § 4, stk. 1, nr. 2, 3 og 5. Direktivet giver endvidere mulighed for, at disse tjenester kan være omfattet af ansvarsfraskrivelse, kliklicens eller om nødvendigt licens. Ved kliklicens forstås, at der betales licens i forbindelse med, at det pågældende billede vises eller downloades. Bestemmelsen giver således offentlige myndigheder hjemmel til at fastsætte sådanne bestemmelser for levering af tjenester af de nævnte arter.
Til stk. 5
Som nævnt i bemærkningerne til stk. 2 og 4 indeholder Inspire-direktivet en række begrænsninger for fastsættelse af gebyr og betingelser for at opkræve gebyr. Miljøministeren bør derfor kunne fastsætte bestemmelser om, hvorledes gebyr for visningstjenester, som omfattes af stk. 2, fastsættes, og om hvorledes betingelserne efter stk. 4 overholdes. Med forslagets stk. 5 bemyndiges miljøministeren til at fastsætte bestemmelser herom.
Som nævnt i bemærkningerne til stk. 2 vil gebyr for visningstjenester navnligt kunne opkræves i tilfælde, der omfatter meget store mængder data, der ofte opdateres. Gebyret skal fastsættes således, at de i det væsentlige dækker omkostningerne ved levering af de pågældende geodatasæt eller geodatatjenester.
I tilfælde, hvor geodatasæt videreanvendes, gælder bestemmelserne om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer.
Forslaget gennemfører Inspire-direktivets artikel 17 om, at geodatasæt og geodatatjenester gensidigt skal stilles til rådighed for andre offentlige myndigheder og for andre landes offentlige myndigheder. Geodatasæt og geodatatjenester skal endvidere stilles til rådighed for EU’s institutioner eller organer og kan også stilles til rådighed for organer, som er oprettet ved internationale aftaler, som EU og EU-medlemslandene er part i.
Til stk. 1
Efter Inspire-direktivets artikel 17, stk. 1, skal hvert EU-medlemsland vedtage foranstaltninger, der gør det muligt for dets offentlige myndigheder at stille geodatasæt og geodatatjenester til rådighed for hinanden. Disse foranstaltninger skal sætte myndighederne i stand til at få adgang til geodatasæt og geodatatjenester og at anvende og udveksle disse for at udføre offentlige opgaver, der kan få virkning for miljøet.
Bestemmelsen om, at geodatasæt og geodatatjenester gensidigt skal stilles til rådighed, omfatter offentlige myndigheder som nævnt i forslagets § 2, stk. 2, nr. 1 og 2. Bestemmelsen omfatter derimod ikke fysiske eller juridiske personer som nævnt i forslagets § 2, stk. 2, nr. 3, som det påhviler at varetage andre offentlige pligter eller opgaver eller at udføre offentlige tjenesteydelser i forbindelse med miljøet. Bestemmelsen omfatter således eksempelvis ikke offentlige forsyningsvirksomheder på affalds-, trafik-, energi-, spildevands- og vandforsyningsområdet, medmindre de også varetager offentlige forvaltningsopgaver.
Forslaget fastsætter, at offentlige myndigheder skal stille geodatasæt og geodatatjenester til rådighed for hinanden for at udføre offentlige opgaver. Bestemmelsen, som alene omfatter danske offentlige myndigheder, er ikke som Inspire-direktivets bestemmelse begrænset til offentlige opgaver, der kan få virkning for miljøet, men kan også omfatte andre opgaver. Bestemmelsen omfatter udover geodatasæt og geodatatjenester, som indeholder temaer, som er omfattet af Inspire-direktivet, geodatasæt og geodatatjenester, som indeholder andre temaer, som efter miljøministerens bestemmelse efter forslagets § 1, stk. 2, er omfattet af loven.
For at sikre, at det bliver muligt at stille geodatasæt og geodatatjenester til rådighed, må der fastsættes de fornødne bestemmelser om vilkårene herfor. Sådanne gennemførelsesbestemmelser vil blive fastsat af Kommissionen efter Inspire-direktivets artikel 17, stk. 8. Endvidere kan miljøministeren fastsætte sådanne tekniske bestemmelser efter stk. 7. Miljøministeren vil således om nødvendigt kunne inkorporere de gennemførelsesbestemmelser, som Kommissionen fastsætter, samt fastsætte bestemmelser, som forholdene i Danmark tilsiger som følge af, at bestemmelsen ikke er begrænset til miljøområdet.
Til stk. 2
Efter Inspire-direktivets artikel 17, stk. 4, skal ordningen for gensidig tilrådighedsstillelse af geodatasæt og geodatatjenester også være åben for EU-institutioner eller EU-organer og for andre EU-medlemslandes offentlige myndigheder med henblik på udførelse af offentlige opgaver, der kan få virkninger for miljøet. Forslaget gennemfører direktivets bestemmelser. Forslaget omfatter ikke offentlige myndigheder som nævnt i forslagets § 2, stk. 2, nr. 3.
Til stk. 3
Inspire-direktivets artikel 17, stk. 3, giver mulighed for, at offentlige myndigheder, som stiller geodatasæt og geodatatjenester til rådighed for andre, kan udstede licens og opkræve gebyr fra de offentlige myndigheder, herunder offentlige myndigheder i andre EU-medlemslande eller EU-institutioner, som anvender deres geodatasæt eller geodatatjenester. Forslaget gennemfører denne bestemmelse.
Efter forslaget vil offentlige myndigheder have hjemmel til at udstede licens til og opkræve gebyr af andre offentlige myndigheder, som anvender deres geodatasæt eller geodatatjenester. Af Inspire-direktivets artikel 17, stk. 3, 2. pkt., følger, at ethvert gebyr og enhver licens skal være i fuld overensstemmelse med det generelle mål at fremme udvekslingen af geodatasæt og geodatatjenester mellem offentlige myndigheder. Af direktivets nævnte bestemmelse følger endvidere, at gebyret skal begrænses til, hvad der er nødvendigt for at sikre den nødvendige kvalitet og levering af geodatasæt og geodatatjenester samt en rimelig forrentning af investeringen, idet der i givet fald tages hensyn til kravene om selvfinansiering for de offentlige myndigheder, der leverer geodatasæt og geodatatjenester. Myndigheder, som allerede har hjemmel til at opkræve gebyr for anvendelsen af deres geodatasæt eller geodatatjenester, vil kunne fortsætte hermed, hvis gebyret er i overensstemmelse med disse betingelser.
Bestemmelsen om, at der ikke kan opkræves gebyr for geodatasæt og geodatatjenester, som stilles til rådighed for EU’s institutioner eller organer til opfyldelse af rapporteringsforpligtelser i medfør af EU-bestemmelser vedrørende miljø, gennemfører Inspire-direktivets artikel 17, stk. 3, sidste pkt.
Til stk. 4
Organer, der er oprettet ved internationale aftaler, som EU og EU-medlemslandene er part i, kan efter Inspire-direktivets artikel 17, stk. 5, også deltage i ordningerne for gensidigt at stille geodatasæt og geodatatjenester til rådighed med henblik på opgaver, der kan få virkninger for miljøet. Forslaget gennemfører denne bestemmelse. Det er en betingelse for, at geodatasæt og geodatatjenester kan stilles til rådighed efter forslaget, at dette sker på et gensidigt og ligeligt grundlag. Afgørelse om, hvorvidt denne betingelse er opfyldt, træffes efter stk. 8 af miljøministeren efter forhandling med den minister, under hvis område geodatasættet eller geodatatjenesten hører.
Bestemmelsen i stk. 3, 1. pkt., om, at de offentlige myndigheder, der stiller geodatasæt og geodatatjenester til rådighed, kan udstede licens og opkræve gebyr, gælder også i de tilfælde, som stk. 4 omfatter.
Til stk. 5
Inspire-direktivets artikel 17, stk. 6, giver mulighed for, at krav efter national lovgivning for anvendelse af geodatasæt og geodatatjenester kan opretholdes, når geodatasæt og geodatatjenester stilles til rådighed for EU-institutioner eller organer, andre EU-medlemslandes offentlige myndigheder eller organer, der er oprettet ved internationale aftaler. Forslaget gennemfører denne bestemmelse. Afgørelser om fastsættelse af krav efter dansk lovgivning træffes af miljøministeren efter stk. 8.
Til stk. 6
Forslaget gennemfører Inspire-direktivets artikel 17, stk. 7, om, at adgangen til gensidigt at stille geodatasæt og geodatatjenester til rådighed kan begrænses af hensyn til retssagers behandling ved domstolene, rigets internationale interesser, den offentlige sikkerhed eller rigets forsvar. Afgørelser herom træffes af den myndighed, som besidder det pågældende geodatasæt eller den pågældende geodatatjeneste.
Til stk. 7
Efter Inspire-direktivets artikel 17, stk. 8, skal EU-medlemslandene give EU’s institutioner og organer adgang til geodatasæt og geodatatjenester på harmoniserede vilkår. Bestemmelser herom vil blive fastsat af Kommissionen.
Forslaget giver mulighed for at gennemføre de bestemmelser, som Kommissionen fastsætter, hvis disse ikke er umiddelbart bindende i Danmark. Hertil kommer, at lovforslaget som nævnt i bemærkningerne til stk. 1 i modsætning til Inspire-direktivet ikke er begrænset til miljøområdet, og miljøministeren bør derfor også have beføjelse at fastsætte bestemmelser af teknisk art, der er nødvendige af hensyn til bestemmelsen i stk. 1 om, at offentlige myndigheder skal stille geodatasæt og geodatatjenester til rådighed for hinanden.
De bestemmelser, som fastsættes efter bestemmelsen, skal i overensstemmelse med Inspire-direktivets artikel 17, stk. 2, udelukke enhver restriktion, der vil kunne skabe praktiske hindringer for gensidig tilrådighedsstillelse af geodatasæt og geodatatjenester.
Til stk. 8
Afgørelser om, hvorvidt bestemmelserne om gensidigt at stille geodatasæt og geodatatjenester til rådighed er opfyldt, træffes i de tilfælde, som er nævnt i stk. 2 og 4, af miljøministeren. I disse tilfælde, hvor geodatasæt og geodatatjenester stilles til rådighed for EU-institutioner eller EU-organer, andre EU-medlemslandes offentlige myndigheder eller organer, der er oprettet ved internationale aftaler, er det mest hensigtsmæssigt, at afgørelsen herom træffes af miljøministeren, som også varetager opgaven efter Inspire-direktivets artikel 19, stk. 2, med kontakten med Kommissionen. Det foreslås dog, at miljøministeren skal træffe afgørelse efter forhandling med den minister, under hvis område det pågældende geodatasæt eller den pågældende geodatatjeneste hører.
I andre tilfælde, det vil sige tilfælde omfattet af stk. 1, træffes afgørelse om at stille geodatasæt og geodatatjenester til rådighed og om eventuelle vilkår herfor af den myndighed, som besidder det pågældende geodatasæt eller den pågældende geodatatjeneste. Sådanne afgørelser kan påklages til den myndighed, der i øvrigt er klageinstans for myndigheden, som besidder geodatasættet eller geodatatjenesten.
Forpligtelsen for danske offentlige myndigheder til at stille geodatasæt og geodatatjenester til rådighed for hinanden følger direkte af stk. 1, og miljøministeren vil derfor ikke skulle træffe afgørelser herom.
Til stk. 9
Forslaget omfatter de geodatasæt og geodatatjenester, som vedrører temaer, som ikke er omfattet af Inspire-direktivet. Sådanne geodatasæt og geodatatjenester vil være omfattet af loven efter de bestemmelser, som fastsættes i medfør af forslagets § 1, stk. 2, alene af hensyn til digital forvaltning i Danmark. Efter forslaget vil disse geodatasæt være undtaget fra bestemmelserne om at stille geodatasæt til rådighed for EU-institutioner m.m.
Når stedbestemte oplysninger anvendes ved digital forvaltning, er det af afgørende betydning, at alle oplysningerne kan sammenstilles. Oplysningerne skal derfor være stedbestemt i forhold til samme reference, det vil for eksempel sige samme koordinatsystem, eller i forhold til andre geodata, der henviser til et sted eller et geografisk område.
For at sikre, at de stedbestemte oplysninger, som anvendes af den offentlige forvaltning i Danmark, kan udveksles uhindret mellem myndighederne, bør det fastsættes, hvilke samlinger af geodata en myndighed kan vælge imellem, når den skal anvende stedbestemte oplysninger, som skal kunne udveksles med andre myndigheder. Det foreslås derfor, at miljøministeren bemyndiges til at fastsætte, hvilke geodatasæt der kan anvendes af den offentlige forvaltning som fælles grundlag for digital forvaltning. Bestemmelsen hindrer ikke, at offentlige myndigheder anvender andre geodatasæt.
Bestemmelsen er ikke begrænset til de samlinger af geodata, som forslaget i øvrigt omfatter. Bestemmelsen vil således kunne anvendes for andre geodatasæt, som indeholder andre temaer end dem, der efter bestemmelser fastsat i medfør af forslagets § 1, stk. 2.
Ved udvælgelsen af geodatasæt, som kan anvendes af den offentlige forvaltning som fælles grundlag for digital forvaltning, skal det tillægges vægt, at geodatasættet allerede er almindeligt anvendt af den offentlige forvaltning, at geodatasættet kan anvendes af et væsentligt antal offentlige myndigheder, og at geodatasættet er standardiseret, ajourført og enkelt at sammenstille med andre geodatasæt. Det vil ikke være af afgørende betydning, hvilken myndighed der har tilvejebragt geodatasættet.
Bestemmelser om, at geodatasæt bør anvendes som grundlag for digital forvaltning, fastsættes af miljøministeren efter forhandling med den minister, under hvis område geodatasættet hører.
Efter Inspire-direktivets artikel 18 skal EU-medlemslandene sikre, at der på alle forvaltningsniveauer udpeges passende strukturer og mekanismer til samordning af bidragene fra alle, der har en interesse i landets infrastruktur for geografisk information. Efter Inspire-direktivets artikel 19, stk. 2, skal hvert EU-medlemsland udpege et kontaktpunkt, som er ansvarligt for kontakten med Kommissionen i forbindelse med direktivet. Miljøministeriet, Kort- og Matrikelstyrelsen, er udpeget som Danmarks kontaktpunkt. Efter direktivet skal dette kontaktpunkt støttes af en samordningsstruktur under hensyn til fordelingen af beføjelser og opgaver internt i EU-medlemslandene. Forslaget gennemfører disse bestemmelser.
Til stk. 1
Samordningsstrukturen foreslås udformet således, at der nedsættes et samordningsudvalg vedrørende infrastrukturen for geografisk information, som består af repræsentanter for de offentlige myndigheder og andre, som besidder geodata, som er omfattet af loven. Som nævnt i bemærkningerne til stk. 3 kan enkeltpersoner med særligt kendskab til infrastrukturen for geografisk information også udpeges til medlemmer af udvalget.
Til stk. 2
Samordningsudvalget kan på eget initiativ eller efter miljøministerens anmodning fremkomme med indstillinger om initiativer og tiltag til fremme af infrastrukturen i Danmark. Endvidere kan andre med interesse i infrastrukturen for geografisk information efter det foreslåede stk. 4 fremkomme med forslag til udvalget, som herefter kan behandle disse og lade forslagene indgå i sine indstillinger til miljøministeren. Udvalget kan også bistå ministeren ved kontakten med Kommissionen for eksempel ved at tilvejebringe oplysninger om anvendelsen af infrastrukturen for geografisk information.
Tiltag til fremme af infrastrukturen for geografisk information omfatter blandt andet foranstaltninger, som tilgodeser brugernes behov, oplysninger om eksisterende praksis ved anvendelsen af geodata samt bidrag til identifikation af de geodatasæt, som loven omfatter. Tilvejebringelse af oplysninger om, hvordan infrastrukturen for geografisk information anvendes og fungerer, tjener også til at fremme infrastrukturen. Endvidere er sådanne oplysninger af væsentlig betydning for kontakten med Kommissionen i forbindelse med Inspire-direktivet. Samordningsudvalget kan derfor også varetage opgaven efter direktivets artikel 19, stk. 2, med at bistå det i bestemmelsen nævnte kontaktpunkt - det vil som nævnt sige Miljøministeriet, Kort- og Matrikelstyrelsen - med kontakten med Kommissionen.
Til stk. 3
Samordningsudvalget vedrørende infrastrukturen for geografisk information foreslås sammensat af repræsentanter for de offentlige myndigheder, som besidder geodatasæt, der er omfattet af lovforslaget, samt repræsentanter for andre, som har fået stillet Danmarks Inspire-geoportal til rådighed efter § 5, stk. 2. Det foreslås endvidere, at enkeltpersoner med særligt kendskab til infrastrukturen for geografisk information udpeges til medlemmer af udvalget, selvom de ikke repræsenterer offentlige myndigheder eller andre, der besidder geodatasæt. Sådanne andre kan for eksempel være personer med tilknytning til universiteter eller andre undervisningsinstitutioner eller til virksomheder, som medvirker til fremstilling af geodata. Efter lovforslaget skal udvalget bestå af en formand og indtil 10 andre medlemmer. Herved tilgodeses hensyn til, at en passende del af de offentlige myndigheder, som besidder geodatasæt, vil blive repræsenteret i udvalget.
Brugere og andre med interesse i infrastrukturen for geografisk information vil således ikke blive repræsenteret i samordningsudvalget, men vil have mulighed for at øve indflydelse ved at fremkomme med forslag til udvalget efter det foreslåede stk. 4. Herved kan udvalgets størrelse begrænses, således at det kan fungere mere effektivt. På den anden side har enhver med interesse i infrastrukturen for geografisk information mulighed for at give sine synspunkter til kende overfor udvalget.
Det foreslås, at samordningsudvalget vedrørende infrastrukturen for geografisk information sammensættes af en formand og indtil 10 andre medlemmer, som beskikkes for fire år. Et medlem kan beskikkes i flere funktionsperioder.
Til stk. 4
Som nævnt i bemærkningerne til stk. 3 kan enhver med interesse i infrastrukturen for geografisk information fremkomme med forslag til samordningsudvalget vedrørende infrastrukturen for geografisk information om tiltag til fremme af infrastrukturen for geografisk information i Danmark. Bestemmelsen omfatter eksempelvis brugere, producenter og udbydere af værdiforøgende tjenester vedrørende geodatasæt og geodatatjenester. Med udbydere af værdiforøgede tjenester menes personer eller virksomheder, som aftager geodatasæt eller geodatatjenester og tilfører disse yderligere informationer eller funktionalitet, hvorefter de udbydes til salg.
Til stk. 5
Da samordningsudvalget vedrørende infrastrukturen for geografisk information alene har rådgivende funktioner, anses det ikke for nødvendigt at fastsætte en forretningsorden for udvalget ved lovgivning.
Det er hensigtsmæssigt, at miljøministerens beføjelser efter denne lov kan delegeres til en styrelse eller tilsvarende institution under ministeriet, og at der kan fastsættes regler om adgangen til at påklage afgørelser, der er truffet i henhold til delegationen.
Efter Inspire-direktivets artikel 19, stk. 2, skal hvert EU-medlemsland udpege et kontaktpunkt som ansvarlig for kontakten med Kommissionen i forbindelse med direktivet. Miljøministeriet, Kort- og Matrikelstyrelsen, er som nævnt udpeget som Danmarks kontaktpunkt. Miljøministerens beføjelser efter dette forslag vil også blive delegeret til styrelsen.
Til stk. 2
Det er hensigtsmæssigt, at miljøministeren kan fastsætte, at Kort- og Matrikelstyrelsens afgørelser ikke kan påklages til anden administrativ myndighed.
Det følger af Inspiredirektivets artikel 21, at EU-medlemslandene skal overvåge gennemførelsen og anvendelse af infrastrukturen for geografisk information. Endvidere skal EU-medlemslandene senest den 15. maj 2010 og derefter hvert tredje år tilsende Kommissionen en rapport om gennemførelsen og anvendelse af deres infrastrukturer for geografisk information. Disse rapporter skal efter direktivets artikel 21, stk. 2, indeholde beskrivelser af:
a) hvordan samordningen mellem leverandører og brugere af geodatasæt og geodatatjenester samt formidlende organer varetages, af forholdet til tredjeparter og organiseringen af kvalitetssikringen,
b) hvordan offentlige myndigheder og tredjeparter bidrager til at få infrastrukturen for geografisk information til at fungere og til at samordne den,
c) oplysninger om brugen af infrastrukturen for geografisk information,
d) aftalerne mellem offentlige myndigheder om at stille data til rådighed for hinanden og
e) omkostninger og udbytte ved gennemførelse af Inspire-direktivet.
Disse bestemmelser gennemføres ved forslagets § 12, stk. 1.
Den overvågning af udbygningen, anvendelsen og vedligeholdelsen af infrastrukturen for geografisk information, som miljøministeren skal foretage efter forslaget, giver også grundlag for at opfylde forpligtelsen til at udarbejde rapporter til Kommissionen.
Til stk. 2
Det foreslås, at miljøministeren bemyndiges til at fastsætte bestemmelser om overvågningen og dens nærmere indhold. Det foreslås endvidere, at miljøministeren bemyndiges til at fastsætte bestemmelser om, at berørte myndigheder skal give de oplysninger, som er nødvendige for at udarbejde rapporterne om overvågningen af gennemførelsen og anvendelsen af infrastrukturen for geografisk information.
Efter Inspire-direktivets artikel 24, stk. 1, skal EU-medlemslandene sætte de love og administrative bestemmelser, der er nødvendige for at gennemføre direktivet, i kraft senest den 15. maj 2009. Det foreslås derfor, at loven træder i kraft den 15. maj 2009.
En betydelig del af de geodatasæt, som er omfattet af Inspire-direktivets bilag I og II, er tilvejebragt af og vedligeholdes af Kort- og Matrikelstyrelsen. Endvidere er styrelsens geodatasæt grundlag for næsten alle de temaer, som er nævnt i direktivets bilag III. Hertil kommer, at styrelsen allerede efter § 3 i lov om Kort- og Matrikelstyrelsen varetager koordinationen af offentlig opmåling og kortlægning og af anden offentlig registrering af stedbestemte oplysninger i Danmark. På denne baggrund bør Kort- og Matrikelstyrelsen også forestå infrastrukturen for geografisk information i Danmark.
Efter Inspire-direktivets artikel 19, stk. 2, skal hvert EU-medlemsland udpege et kontaktpunkt, som er ansvarligt for kontakten med kommissionen i forbindelse med direktivet. Miljøministeriet, Kort- og Matrikelstyrelsen, er udpeget som Danmarks kontaktpunkt. Endvidere foreslås en del af miljøministerens beføjelser efter forslaget til lov om infrastruktur for geografisk information delegeret til styrelsen efter forslagets § 11.