LBK nr 365 af 03/04/2025
Skatteministeriet
Indtægtsloftsloven § 21
Kontrolmyndigheden har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til lokaliteter, der tilhører producenter, der er betalingspligtige efter § 2, og til arbejdssteder uden for producenternes lokaler, dog ikke arbejdssteder, der tjener som tredjemands privatbolig eller fritidsbolig, for at gennemgå materiale, der kan have betydning for betalingskontrollen. I det omfang det nævnte materiale er registreret elektronisk, omfatter kontrolmyndighedens adgang også en elektronisk adgang hertil.
Stk. 2. Driver producenten virksomhed fra en ejendom, som også anvendes som bolig, kan kontrolmyndigheden gennemføre kontrol på ejendommen efter samme betingelser som i stk. 1.
Stk. 3. Ved kontrollen efter stk. 1 og 2 skal ejeren af virksomheden og dennes ansatte yde kontrolmyndigheden fornøden vejledning og hjælp.
Stk. 4. Politiet yder om fornødent kontrolmyndigheden bistand til gennemførelse af kontrollen efter stk. 1 og 2.
Forarbejder til Indtægtsloftsloven § 21
RetsinformationBestemmelsen i § 21 omhandler kontrolmyndighedens adgang til udgående kontrol hos de betalingspligtige producenter af elektricitet og fastsætter nogle retningslinjer herfor.
Det foreslås i § 21, stk. 1, 1. pkt., at kontrolmyndigheden, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse har adgang til lokaliteter, der tilhører producenter, der er betalingspligtige efter § 2, samt arbejdssteder uden for producenternes lokaler, dog ikke arbejdssteder, der tjener til tredjemands privatbolig eller fritidsbolig, for at gennemgå materiale, der kan have betydning for betalingskontrollen.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at kontrolmyndigheden til enhver tid vil have adgang til producenternes lokaliteter samt arbejdssteder uden for producenternes lokaler for at gennemgå materiale, der kan have betydning for betalingskontrollen. Hvis administrationen af producentens virksomhed foregår fra privatboligen, og materialet opbevares der, vil kontrolmyndigheden også have adgang til den del af boligen, hvorfra administrationen foregår og materialet opbevares, jf. den foreslåede bestemmelse i § 21, stk. 2.
Kontrolbesøget vil kunne foretages som led i kontrolmyndighedens kontrol af de producenter, der har foretaget angivelse. Hvis der foreligger formodning for, at en producent er betalingspligtig, men ikke har angivet, har kontrolmyndigheden ligeledes adgang til at foretage kontrolbesøg.
Hvad der forstås ved materiale, der kan have betydning for kontrollen vedrørende indtægtsloftet, er nærmere beskrevet i bemærkningerne til § 20.
Den foreslåede bestemmelse vil skulle administreres i overensstemmelse med retssikkerhedslovens regler.
Det foreslås i stk. 1, 2. pkt., at i det omfang, det nævnte materiale er registreret elektronisk, omfatter kontrolmyndighedens adgang også en elektronisk adgang hertil.
Kravet om adgang kan opfyldes ved, at producenten giver online-adgang til det elektroniske materiale, således at offentlige myndigheder til enhver tid her i landet via f.eks. en computer med adgang til internettet kan få adgang til materialet. Det er i så fald uden betydning, om den server, materialet opbevares på, fysisk er placeret her i landet eller i udlandet. Det samme gælder, hvis producenten anvender en cloud-løsning, hvor serverens fysiske placering ikke er kendt.
Kontrolmyndighedens adgang til elektronisk opbevaret materiale omfatter ikke dataspejling. Ved dataspejling tages der en fuldstændig kopi af alle data, der findes på f.eks. en harddisk, herunder slettede filer. Kontrolmyndigheden kunne herved få adgang til at medtage en række oplysninger, som ikke er relevante for kontrollen, herunder følsomme personoplysninger, hvilket både kan være i strid med den foreslåede bestemmelse og databeskyttelsesforordningen.
Kontrolmyndigheden vil kunne benytte såkaldt dataanalyse ved kontrollen. Ved dataanalyse foretages en analyse af indholdet af en virksomheds datamedier i virksomhedens lokaler. Dataanalyse vil kunne foregå på virksomhedens datamedier eller på IT-udstyr, som kontrolmyndigheden medbringer, og kun elektroniske dokumenter, der er relevante for kontrolsagen, medtages fra virksomheden. Hvis der ved dataanalysen findes relevante dokumenter til kontrolsagen, vil disse blive markeret. Udpegning af relevante dokumenter kan også ske efter virksomhedens anvisning. Der er således udelukkende tale om en elektronisk gennemgang af indholdet af virksomhedens datamedier, og kun relevante dokumenter vil blive kopieret og forlade virksomheden. Virksomheden vil modtage en elektronisk kopi af det kopierede og en elektronisk dokumentliste, inden kontrollen afsluttes. Virksomheden eller dennes repræsentanter har under hele forløbet mulighed for at kommentere og drøfte relevansen af de udvalgte dokumenter. Brug af specielle it-værktøjer sikrer, at der ikke kan ske utilsigtede ændringer på virksomhedens datamedier, f.eks. sletning af dokumenter, og giver samtidig virksomheden en garanti for, at autenticiteten af dokumenterne bevares, da det ikke efterfølgende vil være muligt at ændre dokumenternes indhold, metadata m.v. It-værktøjerne sikrer i den sammenhæng virksomheden, at det materiale, der indgår i kontrolmyndighedens kontrolsag, er en eksakt kopi af det originale dokument, og at der ikke kan ske menneskelige fejl ved håndteringen af materialet.
Kontrolmyndigheden vil ikke under en kontrol kunne koble sit eget it-udstyr til virksomhedens udstyr, hvis virksomheden ikke giver tilladelse hertil. Kontrolmyndigheden må i så fald nøjes med at få adgang via virksomhedens systemer og enten få materialet udskrevet på papir eller få en elektronisk kopi, f.eks. på et krypteret USB-stik. Kontrolmyndigheden vil ikke uden virksomhedens samtykke kunne medtage originalt fysisk materiale. Der vil i givet fald være tale om beslaglæggelse, der skal ske efter retsplejelovens regler og fordrer politiets og rettens mellemkomst.
Der vil kunne være personoplysninger i det materiale, som er relevant for kontrollen, og som kontrolmyndigheden derfor har krav på at få adgang til. Indsamling af personoplysninger om f.eks. ansatte af relevans for kontrollen vil kunne indsamles, såfremt de opfylder databeskyttelsesforordningens regler, men den ansatte vil ifølge databeskyttelsesforordningens artikel 14 skulle underrettes af kontrolmyndigheden om indsamlingen (registreringen) af oplysningerne.
Det foreslås i § 21, stk. 2, at driver producenten virksomhed fra en ejendom, som også anvendes som bolig, kan kontrolmyndigheden gennemføre kontrol på ejendommen efter samme betingelser som i stk. 1.
Der er alene tale om, at der vil kunne foretages kontrol i en privatbolig i tilfælde, hvor virksomheden drives eller administreres fra boligen. Kontrollen vil alene kunne udføres i den del af boligen, hvorfra virksomheden drives eller administreres, og kontrolmyndigheden vil under kontrol i privatboligen ikke kunne gennemgå dokumenter, der intet har at gøre med virksomheden.
Den foreslåede bestemmelse vil skulle administreres i overensstemmelse med retssikkerhedslovens regler.
Det foreslås i § 21, stk. 3, at ved kontrollen efter stk. 1 og 2 skal ejeren af virksomheden og dennes ansatte yde kontrolmyndigheden fornøden vejledning og hjælp.
Som udgangspunkt vil alle ansatte have en pligt til at yde kontrolmyndigheden vejledning og hjælp ved kontrollen. Normalt er der ikke mistanke om, at der er foregået noget som er strafbart, når kontrolmyndigheden foretager kontrol. Hvis der under et kontrolbesøg i virksomheden opstår en konkret mistanke om, at virksomheden har begået en strafbar lovovertrædelse, må kontrolmyndigheden afstå fra at benytte en oplysningspligt over for den mistænkte. Dette følger af bl.a. af retssikkerhedslovens § 10, stk. 1, der indeholder et forbud mod selvinkriminering.
Det foreslås i § 21, stk. 4, at politiet om fornødent yder kontrolmyndigheden bistand til gennemførelse af kontrollen efter stk. 1 og 2.
Politiets bistand efter bestemmelsen vil begrænse sig til overvindelse af fysiske hindringer for gennemførelsen af kontrollen, f.eks. skaffe adgang til et aflåst rum. Selve kontrollen vil skulle gennemføres af medarbejdere hos kontrolmyndigheden. Politiets bistand vil skulle ske efter reglerne i lov om politiets virksomhed. Hvis der på tidspunktet for politiets bistand ved kontrolmyndighedens kontrolbesøg er – eller i forbindelse hermed opstår – konkret mistanke om et strafbart forhold, vil politiets bistand til gennemførelsen af kontrollen skulle ske i overensstemmelse med retsplejelovens regler, når bistanden har karakter af efterforskning.