LBK nr 520 af 01/05/2019
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Husdyrbrugloven § 37
Kommunalbestyrelsen kan endvidere fastsætte særlige vilkår i en godkendelse eller tilladelse efter §§ 16 a eller 16 b, herunder stille krav om etablering af sikkerhedsstillelse, såfremt ejeren eller den ansvarlige ledelse er omfattet af § 36.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan regulere sikkerhedsstillelsens størrelse, såfremt grundlaget for beregningen af størrelsen ændres væsentligt.
Forarbejder til Husdyrbrugloven § 37
RetsinformationBestemmelsen åbner mulighed for, at kommunalbestyrelsen kan fastsætte særlige vilkår i godkendelsen, herunder vilkår om sikkerhedsstillelse, såfremt ejeren eller den ansvarlige ledelse er omfattet af § 36, og dette bør dette efter Miljøministeriets opfattelse altid overvejes.
Bestemmelsen åbner også mulighed for, at godkendelsesmyndigheden foruden fastsættelsen af særlige vilkår kan tidsbegrænse godkendelsen under henvisning til den manglende miljøansvarlighed. I denne situation kan tidsbegrænsning opfattes som en »prøvetid«, der skal give en ledelse med medlemmer, der er omfattet af bestemmelsen, lejlighed til at bevise, at den på trods af disse tidligere forhold er i stand til at drive en forurenende virksomhed miljømæssigt forsvarligt. Tidsbegrænsning kan på den baggrund blandt andet anvendes, når forudsætningerne for helt at nægte godkendelsen ikke findes at være til stede. Tidsbegrænsningen bør efter Miljøministeriets opfattelse ikke fastsættes til under to år.
Godkendelsesmyndigheden bør overveje at fastsætte vilkår om etablering af sikkerhedsstillelse, hvor den tidligere drevne virksomhed har givet anledning til oprydningsproblemer i forbindelse med en strafbar handling. Det er ikke en forudsætning for at stille vilkår om etablering af sikkerhedsstillelse, at vedkommende har gæld til det offentlige for en selvhjælpshandling, eller at en eventuel gæld er af en vis størrelse; det er tilstrækkeligt, at den pågældende tidligere har givet anledning til oprydningsproblemer.
Det bemærkes, at godkendelsesmyndighedens adgang til oplysninger om, at virksomhedsledelsen tidligere har tilsidesat miljølovgivningen eller forårsaget alvorlig forurening, generelt giver myndigheden en mulighed for at være særlig omhyggelig med udformningen og formuleringen af vilkårene i godkendelsen, således at vilkårene er så præcist formuleret, at eventuelle vilkårsovertrædelser bedst muligt kan håndhæves ved domstolene.
Godkendelsesmyndigheden kan kræve sikkerhed for udgifter i forbindelse med en eventuel selvhjælpshandling efter § 48 - § 49.
Det er op til godkendelsesmyndigheden at afgøre, hvor stor sikkerhedsstillelsen skal være, og om den stillede sikkerhed opfylder dette krav. Således vil flere forskellige former for sikkerhed kunne accepteres, idet andet end bankgaranti og medlemskab af en eventuel fondsordning vil kunne komme på tale. Eksempelvis kan nævnes deponering af bankbog, værdipapirer el. lign.
Da kravet om sikkerhedsstillelse indgår som vilkår i godkendelsen af nye husdyrbrug, følger det af de almindelige regler i loven, at virksomheden ikke lovligt kan sættes i drift, før end sikkerheden er etableret. Godkendelsesmyndigheden kan som led i godkendelsen stille krav om, at der indsendes dokumentation for den stillede sikkerhed, inden driften igangsættes.
Godkendelsesmyndigheden kan regulere sikkerhedsstillelsens størrelse, hvis f.eks. et husdyrbrugs produktion øges. Tilsvarende gælder naturligvis, at en afgørelse kan tages op til revurdering, såfremt produktionen udvikler sig i væsentlig nedadgående retning.
Forudsætningen for at få sikkerheden udbetalt vil være, at der foreligger en situation, hvor tilsynsmyndigheden er berettiget og eventuelt forpligtet til at udføre en selvhjælpshandling efter reglerne i § 48-§ 49. Det er endvidere en forudsætning, at tilsynsmyndigheden har afholdt udgifter til selvhjælpshandlinger.