LBK nr 147 af 19/02/2024
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Havmiljøloven § 28
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om tilladelsesordningen for dumpning af havbundsmateriale, herunder om ansøgningens indhold, om miljøkonsekvensvurdering, herunder om inddragelse af offentligheden, om prøveudtagning og analyser af havbundsmateriale og om vurdering og behandling af sager efter § 26. Inddragelse af offentligheden ved miljøkonsekvensvurdering kan ske udelukkende digitalt.
Gældende§ 28
RetsinformationLov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet (Forbud mod udledning af røggasrensevand fra røggasrensesystemer på skibe, forbud mod dumpning af optaget havbundsmateriale i vanddybder under 6 m og i nærmere afgrænsede områder, regulering af udledninger til havet fra offshore-CO2-lagringsplatforme, marin geoengineering m.v.)
Dato
12. marts 2025
Ministerium
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Kort navn
LOV nr 267 af 11/03/2025
Nuværende lovtekst
Konsolideret lovtekst
Nuværende lovtekst → Konsolideret lovtekst
RENAMED
@@ -1,4 +1,8 @@
|
|
1 |
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om tilladelsesordningen for dumpning af havbundsmateriale, herunder om
|
2 |
ansøgningens indhold, om miljøkonsekvensvurdering, herunder om inddragelse af offentligheden, om prøveudtagning og analyser af
|
3 |
havbundsmateriale og om vurdering og behandling af sager efter § 26. Inddragelse af offentligheden ved miljøkonsekvensvurdering
|
4 |
-
kan ske udelukkende digitalt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om tilladelsesordningen for dumpning af havbundsmateriale, herunder om
|
2 |
ansøgningens indhold, om miljøkonsekvensvurdering, herunder om inddragelse af offentligheden, om prøveudtagning og analyser af
|
3 |
havbundsmateriale og om vurdering og behandling af sager efter § 26. Inddragelse af offentligheden ved miljøkonsekvensvurdering
|
4 |
+
kan ske udelukkende digitalt.
|
5 |
+
|
6 |
+
Stk. 2. Miljøministeren kan fastsætte regler om forbud mod dumpning af optaget havbundsmateriale i områder, hvor vanddybden er under 6 m.
|
7 |
+
|
8 |
+
Stk. 3. Miljøministeren kan fastsætte regler om forbud mod dumpning af optaget havbundsmateriale i nærmere afgrænsede områder, herunder til brug for beskyttelse af naturgenopretningstiltag.
|
Ændringer
Nr 5: | I § 28 indsættes som stk. 2 og 3:
»Stk. 2. Miljøministeren kan fastsætte regler om forbud mod dumpning af optaget havbundsmateriale i områder, hvor vanddybden er under 6 m.
Stk. 3. Miljøministeren kan fastsætte regler om forbud mod dumpning af optaget havbundsmateriale i nærmere afgrænsede områder, herunder til brug for beskyttelse af naturgenopretningstiltag.« |
Forarbejder
Til nr. 5
Havmiljøloven indeholder et forbud mod dumpning i havet af stoffer og materialer, bortset fra dumpning af optaget
havbundsmateriale (klapning), jf. § 25, stk. 1. Miljøministeren meddeler tilladelse til og fører tilsyn med klapning, jf.
havmiljølovens § 26. Kompetencen er delegeret til Miljøstyrelsen.
Efter havmiljølovens § 28, kan miljøministeren fastsætte nærmere regler om tilladelsesordningen for klapning, som er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 516 af 23. april 2020 om bypass, nyttiggørelse og klapning af optaget havbundsmateriale (klapbekendtgørelsen).
Det omfatter bl.a. regler om ansøgningens indhold, inddragelse af offentligheden, fastsættelse af vilkår om prøveudtagning og
analyser af havbundsmateriale m.v. samt vurdering og behandling af sager om ansøgning om klapning efter havmiljølovens § 26.
Miljøstyrelsen kan stille en række vilkår i tilladelsen til klapning, herunder fremgangsmåden, optagning, udlægning, tilsyn og
sikkerhedsforanstaltninger m.v., jf. § 27, stk. 1, 2. pkt.
Miljøstyrelsen har en restriktiv praksis for meddelelse af tilladelse til klapning i havområder, hvor vanddybder er under 6 meter,
men der er ikke tale om et forbud.
Det foreslås, at indsætte et § 28, stk. 2,
i havmiljølovens § 28,
hvorefter miljøministeren kan fastsætte regler om forbud mod dumpning af optaget havbundsmateriale i lavvandede områder under 6
meter.
Den foreslåede bemyndigelse vil medføre, at miljøministeren kan fastsætte et generelt forbud mod klapning i alle havområder, hvor
vanddybden er under 6 meter.
Det foreslåede forbud vil blive udmøntet ved klapbekendtgørelsen og vil gælde for hele Danmarks havområde, således både i
søterritoriet og i den eksklusive økonomiske zone. Generelt er søterritoriet mere lavvandet end havområder i den eksklusive
økonomiske zone. Det foreslåede forbud vil gælde i de konkrete havområder, hvor en dybdemåling kan påvise, at dybden er under 6
meter. På klappladser, hvor vanddybder ligger både over og under 6 meter, vil det således kun være i den del af klappladsen, som
ligger under 6 meter, hvor klapning ikke vil kunne tillades.
Bemyndigelsen efter den foreslåede § 28, stk. 2, vil kunne anvendes til at meddele afslag på en ansøgning om klapning, hvis der
ved en dybdemåling kan konstateres, at det ansøgte område er under 6 meter.
De lavvandede områder er spredt ud over forskellige dele af Danmarks havområde, og områder som Vadehavet, Ringkøbing Fjord og
Bælthavet kan nævnes som områder, hvor der flere steder er lavvandede områder under 6 meter. Aftalepartierne bag Danmarks Havplan
er enige om, at de særlige forhold for Limfjorden gør, at det fortsat skal være muligt at klappe på lavere vanddybder end 6 meter
i Limfjorden.
Bemyndigelsesbestemmelsen i den foreslåede § 28, stk. 2, vil ligeledes kunne anvendes til at fastsætte regler om forbud mod
klapning i Limfjorden, når der er truffet politisk beslutning om en model for klapning i Limfjorden i henhold til havplansaftalen.
Miljøstyrelsen fører tilsyn med reglerne i klapbekendtgørelsen, og vil derfor også være tilsynsmyndighed for regler om forbud mod
klapning i lavvandede områder under 6 meter. Regler der vil blive fastsat i medfør af den foreslåede § 28, stk. 2, jf.
lovforslagets § 1, nr. 5, vil endvidere være strafbelagt i henhold til havmiljølovens § 61, stk. 1, 1. pkt.
Det foreslås, at der indsættes et stk. 3
i havmiljølovens § 28,
hvorefter miljøministeren kan fastsætte regler om forbud mod dumpning af optaget havbundsmateriale i nærmere afgrænsede
havområder, herunder til brug for beskyttelsen af marine naturgenopretningstiltag.
Den foreslåede bemyndigelse vil blive udmøntet ved, at miljøministeren fastsætter regler i klapbekendtgørelsen om et forbud mod
klapning i nærmere afgrænsede havområder. Bestemmelsen vil have til formål at sikre, at miljøministeren vil kunne fastsætte regler
om forbud mod klapning i nærmede afgrænsede områder, hvis der politisk er et ønske herom. Det vil f.eks. kunne være tilfældet i
forbindelse med undersøgelsen af mulighederne for og konsekvenserne ved et forbud mod klapning i udvalgte områder, hvor
råstofområder minimeres, herunder i Køge Bugt.
Bestemmelsen vil endvidere have til formål, at understøtte gennemførelsen af eventuelle tiltag, som vil blive besluttet som led i
Havnaturfonden, som aftalt af partierne bag Grøn Fond (Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten og Konservative), som skal bidrage til genopretning af havnatur og biodiversitet og til viden om miljø- og
natureffekterne af udbygningen af vedvarende energi på havet. Det vil f.eks. kunne være marine naturgenopretningstiltag, såsom
etablering af stenrev og ålegræs.
Et forbud mod klapning i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 28, stk. 3, vil f.eks. kunne gælde for et område med en radius
på 50-100 meter fra det område, hvor et stenrev etableres. Etableringen af et stenrev vil kunne blive beskyttet af det generelle
forbud mod klapning i havområder under 6 meter i medfør af den foreslåede § 28, stk. 2. Med den foreslåede bestemmelse i § 28,
stk. 3, vil det endvidere kunne suppleres med et områdeforbud for derved at sikre, at der ikke klappes på områder over 6 meter i
nærheden af f.eks. et stenrev.
Den foreslåede bemyndigelse vil ikke være begrænset til at kunne anvendes i forbindelse med naturgenopretningstiltag og vil
således også kunne anvendes til at forbyde klapning i nærmere afgrænsede områder som i f.eks. marine naturnationalparker.
Den foreslåede bemyndigelse vil også kunne anvendes i tilfælde, hvor der lokalt, i nærmere afgrænsede områder, er særlige
naturmæssige hensyn, hvor et forbud mod klapning vil kunne understøtte det. Det kunne f.eks. være på grund af ålegræssets
naturlige udbredelse til dybereliggende områder eller for at beskytte gyde- og opvækstområder for fisk og bunddyr.
Miljøstyrelsen vil skulle føre tilsyn med overholdelsen af de regler, der fastsættes efter den foreslåede bemyndigelse i den
foreslåedes § 28, stk. 3. Manglende overholdelse af de regler, der fastsættes efter den foreslåede bemyndigelse, kan medføre straf
i form af bøde i regler udstedt i medfør af havmiljølovens gældende § 61, stk. 1, 1. pkt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.