LBK nr 1053 af 21/08/2025
Ministeriet for Grøn Trepart
Gødskningsloven § 5
Ministeren for grøn trepart fører et register over virksomheder, der anvender gødning efter denne lov. Registeret benævnes Register for Gødningsregnskab.
Stk. 2. Den, der driver virksomhed med planteavl, husdyravl, skovbrug eller kombinationer heraf, skal anmelde sin virksomhed til registrering i Register for Gødningsregnskab i følgende tilfælde:
-
Virksomhedens samlede husdyrbesætning producerer gødning, eller virksomheden modtager husdyrgødning, forarbejdet husdyrgødning, afgasset biomasse eller anden organisk gødning, der har et samlet kvælstofindhold, der overstiger 1.000 kg kvælstof pr. år.
-
Virksomhedens samlede husdyrbesætning producerer gødning, eller virksomheden modtager husdyrgødning, forarbejdet husdyrgødning, afgasset biomasse eller anden organisk gødning, der har et samlet kvælstofindhold, der overstiger 100 kg kvælstof pr. hektar areal med afgrøder, som er omfattet af en kvælstofnorm fastsat i medfør af § 13, stk. 3, eller en fosfornorm fastsat i medfør af stk. 6 pr. år.
-
Virksomheden disponerer over et areal med afgrøder på 10 ha eller derover, som er omfattet af en kvælstofnorm på mere end 0 kg kvælstof fastsat i medfør af § 13, stk. 3, eller en fosfornorm på mere end 0 kg fosfor fastsat i medfør af stk. 6.
Stk. 3. Den, der driver virksomhed, der er registreringspligtig efter stk. 2, skal anmelde virksomheden til registrering i løbet af den planperiode, jf. § 10, hvori pligten indtræder.
Stk. 4. Ministeren kan anmelde en virksomhed til registrering i Register for Gødningsregnskab, hvis virksomheden uanset stk. 2 undlader at registrere sig.
Stk. 5. § 22, stk. 1 og 2, finder tilsvarende anvendelse ved opgørelsen af produktion af gødning med kvælstofindhold, jf. stk. 2, nr. 1 og 2.
Stk. 6. Ministeren fastsætter en fosfornorm for afgrøderne.
Forarbejder til Gødskningsloven § 5
RetsinformationDet foreslås i § 5, stk. 1, at miljø- og fødevareministeren fører et register over virksomheder, der anvender gødning efter lovforslaget. Registeret benævnes Register for Gødningsregnskab.
Der er allerede i dag i medfør af gødskningslovens § 2, stk. 1, oprettet et Register for Gødningsregnskab. Registeret er oprettet med henblik på administration af de virksomheder, som anvender kvælstofholdig gødning, og som opfylder betingelserne i gødskningslovens § 2, stk. 2 og 3. Det er hensigten, at det eksisterende register videreføres.
I medfør af lov om afgift af kvælstof indeholdt i gødninger m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 1357 af 18. november 2016 med senere ændringer (herefter kvælstofafgiftsloven), betales der en afgift til statskassen af kvælstofindholdet i visse kemiske, mineralske og organiske gødninger. Virksomheder, som er registreret i Register for Gødningsregnskab, skal ikke betale afgiften, men er til gengæld pålagt at udarbejde gødningsregnskab, overholde kvælstofnormerne samt være underlagt kontrol efter reglerne i gødskningsloven.
Det er hensigten, at miljø- og fødevareministerens kompetence til at føre Register for Gødningsregnskab efter den foreslåede § 5 stk. 1, delegeres til Landbrugsstyrelsen.
Det foreslås i § 5, stk. 2, at den, der driver virksomhed med planteavl, husdyravl, skovbrug eller kombinationer heraf, skal anmelde sin virksomhed til registrering i Register for Gødningsregnskab i følgende tilfælde:
-
Virksomhedens samlede husdyrbesætning producerer gødning, eller virksomheden modtager husdyrgødning, forarbejdet husdyrgødning, afgasset biomasse eller anden organisk gødning, der har et samlet kvælstofindhold, der overstiger 1.000 kg kvælstof pr. år.
-
Virksomhedens samlede husdyrbesætning producerer gødning, eller virksomheden modtager husdyrgødning, forarbejdet husdyrgødning, afgasset biomasse eller anden organisk gødning, der har et samlet kvælstofindhold, der overstiger 100 kg kvælstof pr. hektar areal med afgrøder, som er omfattet af en kvælstofnorm fastsat i medfør af § 13, stk. 3, eller en fosfornorm fastsat i medfør af § 5, stk. 6, pr. år.
-
Virksomheden disponerer over et areal med afgrøder på 10 hektar eller derover, som er omfattet af en kvælstofnorm på mere end 0 kg kvælstof fastsat i medfør af § 13, stk. 3, eller en fosfornorm på mere end 0 kg fosfor fastsat i medfør af § 5, stk. 6.
Gødskningsloven indeholder tilsvarende en bestemmelse om, hvem der er forpligtet til at anmelde sin virksomhed til registrering i Register for Gødningsregnskab. Den, der driver virksomhed med planteavl, husdyravl, skovbrug eller kombinationer heraf, er efter gødskningslovens § 2, stk. 2, forpligtet til at anmelde sin virksomhed til registrering i Register for Gødningsregnskab, hvis virksomhedens årlige momspligtige omsætning fra planteavl, husdyravl, skovbrug eller kombinationer heraf overstiger 50.000 kr., og virksomhedens samlede husdyrbesætning producerer gødning med et samlet kvælstofindhold, der udgør mere end 1 ton kvælstof, antallet af husdyr på bedriften overstiger et antal dyr, der tilsammen producerer gødning med et samlet kvælstofindhold, der overstiger 100 kg kvælstof pr. hektar, eller virksomheden modtager mere end 25 ton husdyrgødning eller anden organisk gødning i planperioden.
De aktiviteter, som den pågældende skal drive virksomhed med for at være omfattet af lovforslagets § 5, stk. 2, er aktiviteter, der traditionelt forbindes med jordbrugsaktiviteter. Planteavl kan f.eks. være kornavl og agerbrug i øvrigt, gartneri, planteavl og dyrkning af frugt og bær. Husdyravl kan f.eks. være malkekvægavl og kvægavl i øvrigt, stutterier, fåreavl, gedeavl, svineavl, fjerkræavl, pelsdyravl og opdræt af andre dyr. Skovbrug kan f.eks. være produktion af løv- og nåletræer. Dette svarer til gødskningslovens § 2, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at den, der beskæftiger sig med jordbrug, forpligtes til at anmelde sin virksomhed i registeret, hvis den i den indeværende planperiode producerer eller modtager gødning i de angivne mængder, eller hvis virksomheden køber, forpagter eller på anden måde får råderet over et areal med afgrøder omfattet af en kvælstofnorm eller en fosfornorm i den indeværende planperiode. Manglende registrering i registeret efter § 5, stk. 2, er strafbelagt, jf. lovforslagets § 53, stk. 1, nr. 2.
Med forslaget til § 5, stk. 2, foreslås den omsætningsbestemte grænse i gødskningslovens § 2, stk. 2, ikke videreført. Landbrugsstyrelsen anvender efter gældende ret oplysninger fra Det Centrale Virksomhedsregister og SKAT til at vurdere, om virksomheden har en årlig momspligtig omsætning fra de nærmere angivne landbrugsaktiviteter, der overstiger 50.000 kr. Det er imidlertid vanskeligt at kontrollere virksomhedens omsætning fra jordbrugsproduktion alene, idet oplysningerne ikke umiddelbart er specificeret på dette niveau.
Efter forslaget til § 5, stk. 2, nr. 1 og 2, vil virksomhedens produktion af gødning med et vist kvælstofindhold, fortsat medføre, at virksomheden er forpligtet til at lade sig registrere i Register for Gødningsregnskab.
Kriteriet i gødskningslovens § 2, stk. 2, nr. 3, om, at virksomheden skal modtage mere end 25 ton husdyrgødning eller anden organisk gødning i planperioden for at være omfattet af registreringspligten, foreslås dog ikke videreført, idet det vurderes, at langt de fleste virksomheder, der er omfattet af dette krav, samtidig også vil være omfattet af de øvrige kriterier i § 5, stk. 2. I stedet følger det af forslaget til § 5, stk. 2, nr. 1 og 2, at ikke kun virksomheder, der selv producerer gødning med et vist kvælstofindhold, men også virksomheder, der modtager gødning med et vist kvælstofindhold fra andre, skal være omfattet af registreringspligten. Gødskningslovens § 2, stk. 2, nr. 3, vedrører alene husdyrgødning og anden organisk gødning. Med forslaget til § 5, stk. 2, nr. 1 og 2, udvides dette, så den modtagne gødning kan være alle de former for organisk gødning, der er reguleret i lovforslaget. Derimod vil modtagelse af bioaske eller kunstgødning ikke medføre, at registreringspligten indtræder efter forslaget til nr. 1 og 2. Om en virksomhed modtager gødning i en mængde, der udløser en pligt til registrering i registeret efter § 5, stk. 2, kan konstateres ud fra den afgivende virksomheds aftaler om afgivelse af husdyrgødning.
Samtidig foreslås indført et nyt kriterium i lovforslagets § 5, stk. 2, nr. 3, der indebærer, at virksomheder, der disponerer over et areal med afgrøder på 10 hektar eller derover, som er omfattet af en kvælstofnorm på mere end 0 kg kvælstof eller en fosfornorm på mere end 0 kg fosfor, omfattes af registreringspligten.
Det følger af forslaget, at virksomheden enten skal eje, forpagte eller leje et af de omhandlede arealer for at være omfattet af kriteriet. Bortforpagtede og udlejede arealer og lignende indgår ikke i opgørelsen.
Registrering i Register for Gødningsregnskab indebærer afgiftsfritagelse for køb af kvælstofholdig gødning, adgang til køb af kvælstofholdig gødning med større kvælstofkoncentration i større pakninger og dermed billigere kvælstof pr. kg, og at virksomhederne kan modtage og afgive husdyrgødning og anden organisk gødning til andre virksomheder tilmeldt registeret, hvilket kun er muligt i mindre mængder for virksomheder, der ikke er registreret i registeret. Disse forhold vil udgøre en tilskyndelse til at lade sin virksomhed registrere frivilligt. Gruppen af frivilligt registrerede vil formentlig bestå af små virksomheder med et mindre gødningsforbrug.
Det foreslås i § 5, stk. 3, at den, der driver virksomhed, der er registreringspligtig efter stk. 2, skal anmelde virksomheden til registrering i løbet af den planperiode, jf. § 10, hvori pligten indtræder. Den foreslåede bestemmelse viderefører ordningen i gødskningslovens § 2, stk. 6, 1. pkt.
Det er hensigten at videreføre fremgangsmåden for tilmelding til registeret, hvorefter virksomheden tilmelder sig registeret via Miljø- og Fødevareministeriets Tast selv-service i løbet af den planperiode, hvor virksomheden opfylder betingelserne for at være tilmeldt.
Det foreslås i § 5, stk. 4, at ministeren kan anmelde en virksomhed til registrering i Register for Gødningsregnskab, hvis virksomheden uanset stk. 2 undlader at registrere sig.
Det fremgår ikke klart af gødskningsloven, at ministeren kan anmelde en virksomhed til registrering. Det er dog hensigtsmæssigt, at der er mulighed herfor, da det herved kan sikres, at virksomheder, der ikke selv anmelder sig til registrering, alligevel kan blive anmeldt til registeret.
Det er hensigten, at miljø- og fødevareministerens kompetence til at anmelde en virksomhed til registrering i Register for Gødningsregnskab efter den foreslåede § 5, stk. 4, delegeres til Landbrugsstyrelsen.
Det foreslås i § 5, stk. 5, at lovforslagets § 22, stk. 1 og 2, finder tilsvarende anvendelse ved opgørelsen af produktion af gødning med kvælstofindhold, jf. stk. 2, nr. 1 og 2.
Forslaget til § 5, stk. 5, indebærer, at bestemmelserne i lovforslagets § 22, stk. 1 og 2, skal finde tilsvarende anvendelse ved opgørelsen af virksomhedens produktion af gødning med kvælstofindhold i forbindelse med afgørelsen af, om en virksomhed er forpligtet i medfør af lovforslagets § 5, stk. 2, nr. 1 eller 2, til at lade sin virksomhed registrere i Register for Gødningsregnskab.
Den foreslåede bestemmelse svarer til indholdet i gødskningslovens § 2, stk. 10.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 22, stk. 1 og 2, beregnes virksomhedens produktion af kvælstof i husdyrgødning på grundlag af normer for det totale indhold af kvælstof i husdyrgødning, virksomhedens besætningsstørrelse og staldsystemer. Produktionen af kvælstof i husdyrgødning korrigeres for visse dyrearter for afvigelser i produktionsniveau efter nærmere fastsatte regler. Produktionen af kvælstof i husdyrgødning kan endvidere korrigeres for afvigelser i ydelsesniveau samt i fodermængde og -sammensætning. Normerne for det totale indhold af kvælstof i husdyrgødning og korrektion af normer på grund af afvigelser i ydelses- og produktionsniveau m.v. fastsættes efter bemyndigelse i lovforslagets § 22, stk. 3 og 4. Der henvises til bemærkningerne til § 22.
Det foreslås i § 5, stk. 6, at ministeren fastsætter en fosfornorm for afgrøderne.
En fosfornorm anvendes bl.a. til at afgrænse de arealer, der skal indgå ved vurderingen af, om en virksomhed er forpligtet til at lade sig registrere i Register for Gødningsregnskab efter den foreslåede § 5, stk. 2, nr. 3.
Harmoniarealer omfatter endvidere efter § 47, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1076 af 28. august 2018 om erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ensilage m.v. (herefter husdyrgødningsbekendtgørelsen) arealer med afgrøder, som er omfattet af en kvælstofnorm ifølge gødskningsloven og underliggende bekendtgørelser eller en retningsgivende norm for fosfor og kalium i henhold til retningslinjer udstedt af Landbrugsstyrelsen for den pågældende planperiode, og hvor husdyrgødning må anvendes, og hvor husdyrgødning under normale omstændigheder kan udbringes.
De retningsgivende normer for fosfor fastlægges i dag i Miljø- og Fødevareministeriets vejledning om gødsknings- og harmoniregler for planperioden. Da normerne alene fastlægges i en vejledning, er der ikke tale om bindende normer.
Med henblik på at sikre en hjemmel til at fastsætte fosfornormer ved bekendtgørelse foreslås der indført en bemyndigelse til miljø- og fødevareministeren til at fastsætte sådanne normer. Gødskningsloven indeholder ikke en tilsvarende bestemmelse.
En fosfornorm for afgrøderne, der fastsættes i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 5, stk. 6, vil være normerende bl.a. i forhold til at fastlægge, hvilke arealer der skal indgå ved vurderingen af, om en virksomhed er forpligtet til at lade sig registrere i Register for Gødningsregnskab efter den foreslåede § 5, stk. 2, nr. 3.
På andre områder vil en fosfornorm fortsat kunne have retningsgivende karakter.
Det er hensigten, at miljø- og fødevareministerens kompetence til at fastsætte en fosfornorm for afgrøderne efter den foreslåede § 5, stk. 6, delegeres til Landbrugsstyrelsen.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1.2.1 i de almindelige bemærkninger.