LBK nr 1053 af 21/08/2025
Ministeriet for Grøn Trepart
Gødskningsloven § 35
Ministeren for grøn trepart kan fastsætte nærmere regler om de oplysninger, der er nævnt i §§ 32-34, herunder om udarbejdelse, indhold, form, indberetning og frister. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om dokumentation og om opbevaring af dokumentation.
Forarbejder til Gødskningsloven § 35
RetsinformationDet foreslås i § 35 at miljø- og fødevareministeren kan fastsætte nærmere regler om de oplysninger, der er nævnt i de foreslåede §§ 32-34, herunder om udarbejdelse, indhold, form og indberetning og om frister. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om dokumentation og om opbevaring af dokumentation.
Den foreslåede bestemmelse i § 35 er en indholdsmæssig videreførelse af de gældende bestemmelser i gødskningslovens § 17 og husdyrbruglovens § 5 o og dele af husdyrbruglovens § 5 n, stk. 4.
Den foreslåede bemyndigelse skal sikre, at det er muligt for miljø- og fødevareministeren at kræve de oplysninger, der skal til for at kontrollere, at kvælstof- og fosforholdig gødning, der overdrages mellem virksomheder, indgår i enten den overdragende eller den modtagende virksomheds gødningsregnskab. Det er forventes, at ministeren vil delegere sin kompetence til at kræve de nævnte oplysninger i forbindelse med kontrol til Landbrugsstyrelsen.
Bemyndigelsen kan f.eks. anvendes til at fastsætte regler om, hvordan det overdragne lager opgøres og frister for opgørelsen.
Det er hensigten bl.a. at fastsætte regler om, hvordan kvælstof- og fosforforbruget nærmere opgøres, og hvornår opgørelsen skal foretages. Bemyndigelsen kan endvidere f.eks. anvendes til at fastsætte regler om udarbejdelse, indsendelse og frister for overdragelseserklæringer for kvælstofholdig gødning. Desuden kan der i medfør af bemyndigelsen fastsættes regler om, at den, der afgiver lageret, skal oplyse den modtagende virksomhed om gennemsnitsloftet for lageret. Bemyndigelsen kan endvidere anvendes til at fastsætte bestemmelser om dokumentation af oplysningerne. Der kan ligeledes fastsættes regler om opbevaring af oplysningerne, herunder at de f.eks. skal opbevares i mindst 5 år.
Efter lovforslagets kontrolbestemmelser skal virksomheden endvidere kunne fremvise dokumenterne på forespørgsel i forbindelse med en evt. kontrol.
Med den foreslåede formulering normeres det ikke, hvorledes dokumentationen nærmere skal udformes, opbevares eller fremvises. Dokumentationen kan således f.eks. både bestå i fysiske dokumenter og elektroniske registreringer. Det afgørende er, at den ansvarlige til enhver tid på forlangende er i stand til at fremvise dokumentationen i forbindelse med kontrol. Kravet omfatter både den situation, at kontrolmyndigheden er på fysisk kontrol på virksomheden, og den situation at kontrolmyndigheden udfører en administrativ kontrol. I sidstnævnte tilfælde kan kravet om fremvisning f.eks. opfyldes ved at indsende dokumentationen til kontrolmyndigheden.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2.1.2.3 i de almindelige bemærkninger.