LBK nr 1053 af 21/08/2025
Ministeriet for Grøn Trepart
Gødskningsloven § 11
Ministeren for grøn trepart kan for regler fastsat i medfør af denne lov fastsætte regler om, at lov om miljøvurderinger ikke finder anvendelse, i det omfang der er tale om projekter eller dele af projekter, der er omfattet af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. og regler fastsat i medfør heraf.
Forarbejder til Gødskningsloven § 11
RetsinformationI dansk ret er VVM-direktivet primært gennemført i lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (miljøvurderingsloven). Det følger dog af lovens § 4, stk. 3, at loven ikke finder anvendelse på projekter eller dele af projekter, som i anden lovgivning udtrykkeligt er undtaget herfra.
Det følger af § 4 a i husdyrbrugloven, at lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) ikke finder anvendelse på projekter eller dele af projekter, der er omfattet af husdyrbrugloven. I kraft af husdyrbruglovens § 4 a er denne lov således undtaget fra miljøvurderingslovens anvendelsesområde.
Det foreslås i § 11, at miljø- og fødevareministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) ikke finder anvendelse i det omfang, der er tale om projekter eller dele af projekter, der er omfattet af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. og regler fastsat i medfør heraf.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med § 4 a i husdyrbrugloven, hvorefter lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) ikke finder anvendelse på projekter eller dele af projekter, der er omfattet af husdyrbrugloven.
Baggrunden for lovforslagets § 11 er lovforslagets §§ 38 og 39, hvorefter der kan fastsættes krav om bl.a. husdyrefterafgrøder. De krav om husdyrefterafgrøder, der efter forslaget skal fastsættes i medfør af lovforslagets § 38, vil afløse de nuværende husdyrefterafgrøder fastsat i medfør af husdyrbruglovens § 5 e og vil indgå som et af afskæringskriterierne for udbringning af husdyrgødning, der sammen med de øvrige kriterier for udbringning af husdyrgødning erstatter den konkrete vurdering af påvirkningerne på miljøet ved udbringning af husdyrgødningen i forhold til projekter om intensiv husdyravl omfattet af VVM-direktivets bilag 1 eller 2, der i øvrigt er gennemført i husdyrbrugloven.
Med lovforslagets § 11 fastsættes der en bemyndigelse til, at ministeren udtrykkeligt kan undtage regler i medfør af gødskningsloven fra miljøvurderingslovens anvendelsesområde, hvilket efter Miljø- og Fødevareministeriets vurdering er nødvendigt for at undgå dobbeltregulering.
Det er hensigten, at ministeren i medfør af § 4 a i husdyrbrugloven, § 4, stk. 3, i lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) og den foreslåede bestemmelse i § 11 viderefører den gældende retstilstand, hvorefter VVM-direktivet – for så vidt angår projekter om intensiv husdyravl omfattet af direktivets bilag I eller II – i dansk ret ikke gennemføres i lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), men i den særlovgivning, der regulerer husdyrbrug. Denne særlovgivning udgøres som hidtil primært af husdyrbrugloven, men vil med de foreslåede ændringer blive suppleret af husdyrefterafgrødekravet fastsat i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 38. I det omfang, der senere i eller i medfør af lovforslaget fastsættes regler, som udgør afskæringskriterier for udbringning af husdyrgødning, vil lovforslagets § 11 også finde anvendelse for disse.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 3.3.1.1.2.1 vedrørende efterafgrødekravet og afsnit 8.5 vedrørende forholdet til VVM-direktivet.