LBK nr 1100 af 16/08/2023
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Gasforsyningsloven § 35i
Et tilsagn om pristillæg, jf. § 35 g, stk. 5-7, herunder den fastlagte tilsagnsperiode og årsnorm, kan overdrages. Klima-, energi- og forsyningsministeren skal godkende overdragelsen.
Forarbejder til Gasforsyningsloven § 35i
RetsinformationDet foreslås, at der indføres en bestemmelse svarende til elforsyningslovens § 37 om reduktion af det generelle statstilskud ved salg af en kommunalt eller amtskommunalt ejet elforsyningsvirksomhed. Da de regionale naturgasselskaber, som anført i bemærkninger til § 34, har opbygget deres naturgasforsyningsvirksomhed med støtte fra staten, findes det rimeligt, at kommunerne ikke kan beholde fortjenesten ved et eventuelt salg af selskabet.
Kommunerne overvejer så vidt vides ikke i dag at sælge de regionale naturgasselskaber, men i forbindelse med den kommende gradvise åbning af naturgasmarkedet kan visse investorer være interesserede i muligheden for at erhverve et eller flere regionale naturgasselskaber og derigennem en strategisk fordel på det nordeuropæiske naturgasmarked.
Efter den foreslåede bestemmelse til § 35, stk. 1, skal kommunen ved salg af et naturgasselskab eller andele eller aktier heri foretage en opgørelse over indskudskapitalen. I henhold til stk. 9 forstås et naturgasselskab i denne bestemmelse som ethvert selskab, der udøver aktiviteter, som er omfattet af lovforslagets § 2.
Den del af kapitalen, som eventuelt er indskudt af kommunen, skal i overensstemmelse med »hvile-i-sig-selv«-tankegangen i naturgasforsyningsloven holdes ude ved beregningen af den reduktion af statstilskuddet, som efter forslaget skal finde sted efter § 35, stk. 7.
Efter bestemmelsen i lovforslagets § 37 kan der med Energitilsynets tiltræden beregnes en forrentning af indskudskapitalen. Hvis en kommune, i stedet for løbende at trække den godkendte forrentning ud af selskabet, har ladet denne indestå i selskabet, vil en sådan indestående kapital skulle medregnes til indskudskapitalen. Indskudskapitalen omfatter således al kapital, som er investeret i selskabet.
Kommunen skal herudover efter forslaget til § 35, stk. 1, opgøre nettoprovenuet ved salget. Nettoprovenuet opgøres som salgsprisen fratrukket indskudskapitalen samt beløb, som ved salget ikke tilfalder kommunen.
Kommunen foretager opgørelsen og indsender denne til Energitilsynet, jf. forslagets stk. 3. Energitilsynet får med forslaget til stk. 3 mulighed for at fastsætte regler for anmeldelsen, herunder procedure- og fristbestemmelser.
Hensigten med bestemmelserne i stk. 2 og stk. 4 er at forhindre, at kommuner ved forskellige selskabskonstruktioner m.v. kan omgå lovens formål.
Stk. 2 nævner en række situationer, som sidestilles med salg. Bestemmelsen omfatter således enhver form for hel eller delvis, direkte eller indirekte overdragelse m.v. af direkte eller indirekte rådighed eller anden rettighed over naturgasselskabet. De rettigheder, der her sigtes til, kan eksempelvis være fordringer, herunder konvertible obligationer m.m., forkøbsrettigheder, stemmerettigheder, aktionæroverenskomster eller adgang til at udnytte ledelsesret eller udpege bestyrelsesmedlemmer.
Forslaget til bestemmelsen i stk. 4 tager sigte på at hindre, at en kommune kan foretage det reelle frasalg af værdierne gennem et selskab eller lignende med det formål at omgå bestemmelsen om opgørelse og senere reduktion i statstilskud.
Den opgørelse, som i en salgssituation indsendes til Energitilsynet, skal efter forslagets stk. 5 godkendes af tilsynet. Tilsynet må således vurdere, om opgørelsen er i overensstemmelse med naturgasforsyningsloven. Finder tilsynet, at dette ikke er tilfældet, kan tilsynet foretage ændringer i opgørelsen, før denne godkendes.
Energitilsynets afgørelse kan i lighed med tilsynets øvrige afgørelser påklages til Energiklagenævnet, jf. forslaget til § 51. Fører en klage til en ændret afgørelse, skal Energitilsynet i overensstemmelse med bestemmelserne i § 35, stk. 6, indberette dette til Indenrigsministeriet.
Indenrigsministeriet vil herefter ved tilskudsberegningen tage højde for den ændrede afgørelse. Forslaget til bestemmelsen i stk. 7 indebærer, at en kommunes statstilskud reduceres svarende til det nettoprovenu, kommunen har opnået på salget af virksomheden m.v. Det er forudsat, at et eventuelt nettotab ikke medfører en regulering af statstilskud. Der reduceres endvidere for den rentefordel, som salget giver kommunen mulighed for.
Der sker således ingen reduktion for den del af salgssummen, som udgør den indskudte eller opsparede kapital, eller for midler, som måtte tilfalde forbrugerne. Reduktionen vil efter lovforslaget ikke kunne finde sted i statstilskud, hvortil der allerede er givet tilsagn af Indenrigsministeriet.
Indenrigsministeriet skal således af hensyn til tilskuds- og udligningsberegningen have modtaget meddelelse om, at der skal ske en reduktion inden 1. juni i et år, for at reduktionen vil kunne finde sted i det følgende år. I praksis vil forrentningen kunne beregnes, når den samlede størrelse og tidsfølgen af den eller de statstilskudsreduktioner, der skal foregå, foreligger. Forrentningen skal beregnes fra det tidspunkt, hvor kommunen har haft rådighed over beløbet. Den periode, for hvilken renten skal beregnes, vil afhænge af, hvornår reduktionen eller reduktionerne finder sted. I det omfang tilskudsreduktionen overstiger kommunens samlede statstilskud for et år, vil der ske en reduktion for det beregnede rentebeløb. Der vil her skulle beregnes en rente af det nettoprovenu, som statstilskuddet skal reduceres med, dog med fradrag af de reduktioner, der allerede har fundet sted. For det beløb, som indgår i den første reduktion af statstilskuddet, skal der således beregnes en forrentning fra det tidspunkt, hvor kommunen har rådighed over beløbet til 1. juli det år, hvor reduktionen finder sted. Kommunens rådighed over beløbet anses således for - som en gennemsnitsbetragtning - at være ophørt pr. 1. juli i året. Hvis det fulde beløb ikke kan reduceres i statstilskuddet det første år, skal der endvidere af det resterende beløb beregnes en forrentning i endnu et år osv. Der beregnes ikke »rentes-rente«. Renten fastsættes til Nationalbankens diskonto den 1. januar for det år, hvor tilskudsreduktionen udmeldes. Samme fremgangsmåde gælder også for renteberegningen ved eventuelle tilskudsreduktioner efter § 37 i lov om elforsyning.
Der er ikke fastsat regler om salg af naturgasselskaber i den gældende lovgivning, fordi de begrænsede indtjeningsmuligheder ikke gjorde det tillokkende at foretage kommercielle investeringer i naturgasforsyningen.
Som anført ovenfor i de indledende bemærkninger til § 34 og 35 vil § 35 ikke finde anvendelse, hvis et regionalt naturgasselskab overdrager sin virksomhed til DONG Naturgas i medfør af lov nr. 345 af 2. juni 1999 om overdragelse af naturgasdistributions- og forsyningsvirksomhed til Dansk Naturgas A/S.
Til kapitel 7
Priser og betingelser for naturgas
Naturgasselskabernes priser og betingelser